Gå til innhold

Komme for sent til første skoledag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor krise er det å komme for sent til første skoledag i førsteklasse? Gutten min hadde ikke lyst til å gå på skolen. Prøvde å overtale,  men det var ikke lett i dag. Rektor ringte og etterlyste oss.

Anonymkode: 04f01...f49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke lyst? Hallo. Det er skoleplikt. Viktig å forberede og forklare på forhånd. Du som mor har plikt å få ungen presist avgårde.

Anonymkode: 211ce...220

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke lyst? Hallo. Det er skoleplikt. Viktig å forberede og forklare på forhånd. Du som mor har plikt å få ungen presist avgårde.

Anonymkode: 211ce...220

Her tar du feil. Det er ikke skoleplikt i Norge. 

Anonymkode: e3d83...13a

• Liker 22
Skrevet

På vår skole var det fire barn som ikke møtte opp første skoledag. Foreldrene hadde åpenbart heller ikke gitt beskjed om sykdom/planlagt fravær. Synes det er uhyre spesielt. 

Anonymkode: 377cf...f63

• Liker 29
Skrevet

Det vil jeg kalle KRISE. I dag var det ikke lett, hva med de neste 170 skoledagene i pr? Gange 10? Ikke «har lyst»? 

Anonymkode: 18395...7bd

• Liker 18
Skrevet

Jeg mener dette er helt innafor. Alle har sine grunner. 

Anonymkode: 2537f...b03

• Liker 5
Skrevet

Du burde i det minste ringt å sagt ifra at dere kommer for sent!

Anonymkode: cb78b...cca

• Liker 26
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Her tar du feil. Det er ikke skoleplikt i Norge. 

Anonymkode: e3d83...13a

Riktig, men det er undervisningsplikt

Anonymkode: b2c3d...cfd

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke KRISE, men dumt. Man kan ikke tvinge barn heller, det vil ikke hjelpe å gjøre de redd for skolen. Men man bør får hjelp til å håndtere dette. 

Anonymkode: 8227e...4af

• Liker 3
Skrevet

Det er vel ingen krise.

Men vær obs på at det fins agressive rigide mennesker, som man har sett eksempel på i tråden. De vil alltid mene at dette er helt uakseptabelt. Men fuck dem.

Håper det ikke blir et vedvarende problem for gutten din at han nekter å gå 🥰

Anonymkode: f2ba8...7be

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker i det store bildet at det er viktigere å trygge barnet enn å komme på skolen i tide, så tenker du prioriterte riktig. Men lurt i fremtiden å si fra til skolen.

Ene barnet mitt ville ikke på skolen, men jeg ble stresset og presset han nok mer enn jeg burde. I ettertid tenker jeg det hadde vært bedre å trygge han og lyttet til han i stedet da grunnen viste seg å være at han ikke var trygg på læreren sin. Senere fikk han ny lærer og det var som dag og natt, aldri problem igjen. Ikke helt relatert til din situasjon, men tenker at en må finne grunnen og lytte til barn, første skoledag er stress for enkelte barn. Det vil ikke si at det blir slik for alltid, barn modnes og får erfaring med at det går bra. De er små barn når de begynner på skolen.

Anonymkode: fadc0...097

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

På vår skole var det fire barn som ikke møtte opp første skoledag. Foreldrene hadde åpenbart heller ikke gitt beskjed om sykdom/planlagt fravær. Synes det er uhyre spesielt. 

Uhyre spesielt, altså? Ikke mye erfaring med livet utenom din egen navle? Men hvem er nå du til å mene noe som helst om dette ...

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Riktig, men det er undervisningsplikt

Anonymkode: b2c3d...cfd

Da får mor undervise hjemme den dagen. Første skoledag i 1.klasse er to timer. 

Anonymkode: bbd5b...0ec

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor gidder du å bry deg med dette? Hva vet vel du om hva som var grunnen? Uhyre spesielt? Da kan du ikke ha opplevd mye...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor gidder du å bry deg med dette? Hva vet vel du om hva som var grunnen? Uhyre spesielt? Da kan du ikke ha opplevd mye...

Barnet mitt må gå i klasse med disse barna i syv år. Første skoledag er viktig, så det er det at man ikke engang gidder å gi beskjed jeg reagerer på. Klart det kan være sykdom, karantene osv., men det tar to minutter å sende en melding eller ringe skolen.

Det var helt åpenbart at både rektor og inspektør også reagerte. Tror ikke det er vanlig at hele fire barn bare uteblir uten beskjed. Og alle de foresatte vet jo nå hvem disse barna er, siden vi alle stod og så etter dem da de ble ropt opp. Det ble lange, rare pauser. 

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnet mitt må gå i klasse med disse barna i syv år. Første skoledag er viktig, så det er det at man ikke engang gidder å gi beskjed jeg reagerer på. Klart det kan være sykdom, karantene osv., men det tar to minutter å sende en melding eller ringe skolen.

Det var helt åpenbart at både rektor og inspektør også reagerte. Tror ikke det er vanlig at hele fire barn bare uteblir uten beskjed. Og alle de foresatte vet jo nå hvem disse barna er, siden vi alle stod og så etter dem da de ble ropt opp. Det ble lange, rare pauser. 

Næmen huff.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er ikke uhyre spesielt, det skjer hvert år.

• Liker 3
Skrevet

Stakkars barnet ditt, første dag på skolen er skummelt for de fleste! Men samtidig så må man jo hoppe i det, og første skoledag er viktig. Tenker det er viktig at barnet lærer seg at noen ting kommer man ikke unna og det går jo som regel fint! Dette var jo noe barnet var redd for pga tanker i hodet sitt - og der har vi voksne et ansvar for å vise barna at det ikke nødvendigvis er farlig bare fordi man tror det og fordi man gruer seg. Og de fleste barna får jo en vill mestringsfølelse første skoledag (det vet jo du men ikke barnet ditt!). 

Akkurat denne dagen ville jeg presset barnet til at dette er noe som må gjenmomføres, og også videre ift oppmøte til tiden på skolen er jeg ganske streng med barna mine. Hvordan skal det gå dem videre i livet hvis de ikke lærer å overholde avtaler og møte opp? Hvis det mistrives over tid må man selvfølgelig ta det alvorlig, men det er jo ikke tilfellet første skoledag - der sitter frykten i hodet, og du bekrefter at det er farlig ved å ikke gå dit.

Og så skjønner jeg heller ikke hvorfor du ikke ringte skolen?

Anonymkode: ce27b...e76

• Liker 8
Skrevet

Det er mange barn som gruer seg til første skoledag. Det beste for han hadde nok vært om du hadde fått han på skolen til avtalt tid, men det er ingen krise. At rektor ringer skjønner jeg jo. Det er jo tross alt første skoledag, og barnet er borte uten beskjed. 

Anonymkode: 704e9...be3

• Liker 1
Skrevet

Har barnet en diagnose, for da kan jeg i det minste forstå det.

Anonymkode: eebee...9da

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...