AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #1 Skrevet 19. august 2021 Hvis man velger billige løsninger, typ Ikea og maler og gjør mye selv. Får man ta til å pusse opp rekkehus 150 kvm for 500 K . Vi må ta to bad og kjøkken. Men her tenker jeg å kanskje male gammelt vinyl gulv og bruke billigere løsninger som microsement eller våtromsplater. Kjøkken kan jeg fikse alt selv samt at jeg har en bror som er elektriker og far som er rørlegger. Kommer vel langt med 500 K da eller? Anonymkode: 277cb...633
newman01 Skrevet 20. august 2021 #2 Skrevet 20. august 2021 (endret) Om du har alle fagfolk i familien og kan gjøre resten selv sparer du veldig mye. Da er jo eneste kostnad materialer. Og da kan du pusse opp hele huset for 500k. Du kan nok tilogmed spandere på deg fliser på minst ett av badene. Flis er ikke spesielt dyrt. Det er mannen (eller kvinnen) som legger flisene som er dyr. Blander du inn håndtverker kan du fort slenge på en halv mill til Men "må ta to bad"? Hva mener du her? Er det feil farge på badet eller er teknisk levetid utgått? Isåfall hjeler det ikke å legge litt mikrosement på gulv, male belegget og håpe at det er vanntett. Da må du isåfall inn med dusjkabinett. Endret 20. august 2021 av newman01 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #3 Skrevet 20. august 2021 Altså, det er jo bare et eksempel, men her er det vi brukte på kjøkken: Kjøkken med montering: 50 000 Elektrisk kjøkken: 45 000 Rørlegger kjøkken 23000 Da etablerte vi kjøkken et sted det tilsigene ikke hadde vært, men rørene lå klare. Det var et lite og billig ikeakjøkken. Anonymkode: 3d8a0...10d
newman01 Skrevet 20. august 2021 #4 Skrevet 20. august 2021 Ja, og det regnskapet illustrerer hva jeg påsto. Om man har fagpersoner i familien og de kan trå til på dugnad er det materialkostnaden som gjelder. Når kjøkkenkostnad reduseres fra 123'000 til 50'000 fordi man slipper å betale for håndverkere merkes det på budsjettet.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #5 Skrevet 20. august 2021 Med to håndtverkere i familien kan de gå, noe avhengig av standard. Du bør sjekke med broren din da, for man vil gjerne ha papirer på det elektriske. Får han lov å ta dette gjennom firmaet? Det er ganske strenge regler knyttet til hva som er jobb når man er utdannet fagperson mtp skatt og andre ting. Anonymkode: 5bf21...4f6 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #6 Skrevet 20. august 2021 newman01 skrev (3 timer siden): Ja, og det regnskapet illustrerer hva jeg påsto. Om man har fagpersoner i familien og de kan trå til på dugnad er det materialkostnaden som gjelder. Når kjøkkenkostnad reduseres fra 123'000 til 50'000 fordi man slipper å betale for håndverkere merkes det på budsjettet. Og det du sier, er direkte farlig den dagen det brenner eller oppstår en feil på det elektriske, eller at det oppstår lekkasje. Dette har vert diskutert i en annen tråd, og de som sitter igjen med skjegget i postkassa er de som har spart på disse utgiftene. INGEN tar ansvar for feil som oppstår den dagen det måtte bli en forsikringsak! Anonymkode: 30cf2...da5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå