AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #1 Skrevet 19. august 2021 Jeg skal igangsettes om ikke så lenge. Var ikke helt forberedt på det. Har tidligere født spontant. Vil gjerne høre andres erfaringer med igangsetting. Er det vondere enn spontan fødsel, tok det lang tid, oppsto det komplikasjoner, hvor langt var du på vei osv? Anonymkode: fecbf...37d
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #2 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg skal igangsettes om ikke så lenge. Var ikke helt forberedt på det. Har tidligere født spontant. Vil gjerne høre andres erfaringer med igangsetting. Er det vondere enn spontan fødsel, tok det lang tid, oppsto det komplikasjoner, hvor langt var du på vei osv? Anonymkode: fecbf...37d Ble igangsatt med nr 2 pga overtid, jeg hadde spontan start med nr 1. Igangsettelsen gikk greit, brukte noen timer før noe skjedde, men når det først begynte ble det styrtfødsel uten noen komplikasjoner. Alt i alt en kjempefin fødsel, syntes jeg selv ☺️ Anonymkode: c9ac0...4e4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #3 Skrevet 19. august 2021 Aha.. her kommer en historie om mislykket igangsettelse. Når det er sagt vil jeg også understreke at det faktisk er en positiv fødehistorie (jeg har fulgt hypnobirthkurs) jeg skulle igangsettes en søndag i juni pga svangerskapsdiabetes, jeg var uke 39. kom inn og var super nervøs. Pga corona fikk samboer ikke bli med inn og det var kjipt. Kom inn og hadde 4 cm og tenkte: YES aktiv fødsel. Men fikk ballongen likevel, og det var helt ok. Ikke behagelig, men selve prosessen med innsettelse gikk fort etter 24 timer var jeg fremdeles 4 cm og min baby viste ingen vilje til å komme. Så jeg startet på pillene… dette var på mandag og på tirsdag. Igjen… ingenting. Ingen rier ingen flere cm. Jeg leste bok, så på serier og hørte på podcaster. Samboer kom til besøkstid. Onsdag gikk vannet da jeg ble undersøkt, og jeg tenkte: nå starter fødsel.. men akk nei. Ikke en eneste rie. Så da startet vi på drypp. Humøret var på topp da jeg var innstilt på at «her har jeg faktisk lite jeg kan gjøre og må bare go with the flow».. kl 21 onsdagen var det ingen rier. Legene anbefalte da keisersnitt. Og vet du hva? Det gikk faktisk greit det også. Fikk en perfekt liten baby, og ble trillet inn til familierommet der far og ny baby ventet ved daggry. Det var supert. kan dessverre ikke si om det er vondere enn spontan fødsel da det er kun dette jeg har opplevd. Men jeg tenkte at dette er en berg-og- dal bane jeg ikke kan hoppe av prøv å holde humøret oppe. Og anbefaler hypnobirthing kurs Masse lykke til! Anonymkode: a7062...1a1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #4 Skrevet 20. august 2021 Jeg var ikke moden i det hele tatt, satt i gang 11 dager over beregnet termin. Fikk ballong, skjedde ingenting. Fikk tablett i skjeden, skjedde ingenting. Fikk ny tablett i skjeden, da gikk vannet. Hadde 4 cm åpning så ble trillet inn på fødestua. Riene var sinnssyke, men ingenting skjedde ift. åpning så jeg fikk riestimulerende drypp. Som gjorde det enda vondere, og åpningen gikk såååååå saaaaakte. Hadde heldigvis lystgass. Etter 11 timer med å ligge og vræle inn i ei maske fikk jeg epidural, som hjalp litt. Etter hvert fikk babyen det litt tussig, hjerterytmen sank og han ble stressa. Det ble snakk om keisersnitt, men det gikk litt over så de utsatte det. Timene gikk, dryppet ble skrudd opp og opp og opp. Etter 20 timer hadde jeg såpass med åpning at de skulle prøve å få ut babyen, ellers ble det keisersnitt. Jeg hadde null pressetrang, fikk bare beskjed om å presse for livet når jeg kjente riene kom. Så ble han dratt ut med vakuum til slutt, heldigvis. Det var visst på tide. Lå altså 22 timer i aktiv fødsel, og babyen kom 14 dager etter termin. Jeg har hørt om igangsatte fødsler som er mye bedre enn min altså, jeg tror min er ille. Var innstilt på at jeg skulle klare fødsel helt fint, men det gjorde jeg jo ikke, så det bidro vel til dårlig opplevelse 😅 Anonymkode: fde38...ba9
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #5 Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg var ikke moden i det hele tatt, satt i gang 11 dager over beregnet termin. Fikk ballong, skjedde ingenting. Fikk tablett i skjeden, skjedde ingenting. Fikk ny tablett i skjeden, da gikk vannet. Hadde 4 cm åpning så ble trillet inn på fødestua. Riene var sinnssyke, men ingenting skjedde ift. åpning så jeg fikk riestimulerende drypp. Som gjorde det enda vondere, og åpningen gikk såååååå saaaaakte. Hadde heldigvis lystgass. Etter 11 timer med å ligge og vræle inn i ei maske fikk jeg epidural, som hjalp litt. Etter hvert fikk babyen det litt tussig, hjerterytmen sank og han ble stressa. Det ble snakk om keisersnitt, men det gikk litt over så de utsatte det. Timene gikk, dryppet ble skrudd opp og opp og opp. Etter 20 timer hadde jeg såpass med åpning at de skulle prøve å få ut babyen, ellers ble det keisersnitt. Jeg hadde null pressetrang, fikk bare beskjed om å presse for livet når jeg kjente riene kom. Så ble han dratt ut med vakuum til slutt, heldigvis. Det var visst på tide. Lå altså 22 timer i aktiv fødsel, og babyen kom 14 dager etter termin. Jeg har hørt om igangsatte fødsler som er mye bedre enn min altså, jeg tror min er ille. Var innstilt på at jeg skulle klare fødsel helt fint, men det gjorde jeg jo ikke, så det bidro vel til dårlig opplevelse 😅 Anonymkode: fde38...ba9 Det her høres dessverre ut som en helt vanlig igangsettelse, spør du meg Anonymkode: 90d7b...5c4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #6 Skrevet 20. august 2021 Jeg hadde en veldig god opplevelse Var moden, fikk drypp, fikk rier umiddelbart. Hadde stormrier, og det var veldig vondt men det gikk fint da det varte så kort. Begynte å presse etter 2,5 t, presset 30 min så var ungen ute. En fantastisk fødsel! Rakk ikke å bli skikkelig sliten en gang. Så igangsettelse trenger ikke være noe å grue seg til! Anonymkode: a4c90...2dd 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #7 Skrevet 20. august 2021 De tok vannet klokka 06. Jeg sovnet. Våknet klokka 10 av menssmerter. Ble ikke verre før klokka 14. Da kom riene. Skikkelig vondt ble det 14.20. Barnet var ute 14.30. Så en igangsatt fødsel trenger ikke være noe fælt og langvarig! Anonymkode: 2ef4b...ba2 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #8 Skrevet 20. august 2021 Virker som det er lurt å forberede seg på at det kan ta lang tid. Så får man heller bli positivt overrasket dersom det går fort. Anonymkode: fecbf...37d
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #9 Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): De tok vannet klokka 06. Jeg sovnet. Våknet klokka 10 av menssmerter. Ble ikke verre før klokka 14. Da kom riene. Skikkelig vondt ble det 14.20. Barnet var ute 14.30. Så en igangsatt fødsel trenger ikke være noe fælt og langvarig! Anonymkode: 2ef4b...ba2 Fikk du ikke ballongkateter, piller, drypp osv? Gikk de rett på å ta vannet? Anonymkode: fecbf...37d
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #10 Skrevet 20. august 2021 Satt igang rundt termin grunnet risikosvangerskap + stort barn. Kom på sykehuset kl. 08. Satt en pille, så tok de vannet og satt epidural. Lå så og ventet med blodtrykksmåler, riestimulerende, næring, ble katerisert når jeg måtte tisse. Kl. 16 begynte det å gjøre litt vondt, kl. 17.30 gjorde det VELDIG vondt, 6cm. Kl. 18 var det full åpning og barnet var ute kl. 18.08. Revnet en del, men det er nok mer grunnet størrelsen på barnet/hodet og at det gikk kjapt på slutten enn selve igangsettingen. 4,9kg, 53cm og 39,5cm rundt hodet. Anonymkode: b8ca1...349
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #11 Skrevet 20. august 2021 Hadde to gode opplevelser med dette Første mann gikk vannet selv, men ingenting mer skjedde. Så jeg fikk drypp. Andre ble jeg igangsatt med i uke 38 på grunn av mitt eget ønske. Jeg fikk først ballong, og hadde rier av denne. Dog ikke ekte rier. Kom tilbake dagen etter, og skulle da bli innlagt. De startet med å gi meg piller som skulle modne. Jeg hadde litt vondt, men ikke veldig. De ga meg flere piller gjennom det døgnet. Ble så tatt vannet på for å få fortgang i sakene. Da var jeg vel 4-5 cm. Etter dette fikk jeg epidural før jeg fikk drypp, eller omvendt. Riestimulerende dryppet var det som virkelig satt i gang fødselen. Med epiduralen så sov jeg meg gjennom fra 5-10 cm, og våknet av at jeg måtte presse. Frøkna kom ut etter 5 timer med aktiv fødsel❤️ Anonymkode: 8c308...e6b
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #12 Skrevet 20. august 2021 Jeg hadde en veldig fin opplevelse av igangsetting. Var ikke moden på forhånd, ble igangsatt dagen etter termin pga vektestimeringer hos barnet. vondt å sette inn ballong (som btw er et urinkateter i fødekanalen), men raskt over. Gav litt murringer i et døgn bare før jeg fikk hormontampong. Det tok da 5 timer til riene kom, ingen smerter eller ubehag før det ble pangstart. Hadde gode rier med relativt høy intensivitet fra første rie. Fødselen tok 6 timer fra første rie til barnet var ute. Hadde epidural med veldig god effekt de siste 2 timene :-) så alt i alt en grei opplevelse. Håper såklart at neste fødsel får skje spontant, men må jeg settes i gang igjen er det også helt greit. Lykke til med fødsel!! Anonymkode: ba2ea...ce2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #13 Skrevet 20. august 2021 Så fint å lese at flere har positive erfaringer med igangsettelse Anonymkode: fecbf...37d
Aryamili Skrevet 23. august 2021 #14 Skrevet 23. august 2021 Vannet mitt ble tatt 9 dager over termin, var da veldig moden og 5 cm åpning, men ikke i fødsel. Etter at vannet ble tatt gikk det vel en halvtime-time før riene var skikkelig i gang. 2,5 time etter at vannet ble tatt var babyen født. En veldig fin fødsel, hadde fulgt hypnobirthing-kurs og følte meg helt rå og har bare gode minner fra fødselen. Var veldig godt forberedt og selv om riene tok seg raskt opp og var veldig kraftige, så gikk alt så fort at det var helt overkommelig. Hadde også verdens beste jordmor, det hjalp!
tussi84 Skrevet 23. august 2021 #15 Skrevet 23. august 2021 Min igangsettelse tok lang tid. Jeg ble satt I gang I uke 38+3 da jeg hadde diabetes 2 før svangerskap og derfor et risikosvangerskap. Uansett kom inn på sykehuset på en søndag. Var ikke moden, så fikk ballong ca kl 1300. Skulle gå med dette til kl 0800 dagen etter, om ikke den falt ut av seg selv innen den tid. Målet var vel at fødselen kunne starte, noe den ikke gjorde. Ballongen falt ut rundt kl 05.00 mandag morgen. På mandagen ca kl 0900 Fikk jeg høre at jeg hadde 3 cm åpning, men det var ingen reaktivtet. Jeg fikk derfor noe inn i skjeden med noe gele på. Skulle gå med den til kl 21 på kvelden, for å se om det ble noe endringer. Mandagen kl 2100 ca var det ingen endring. Jeg skulle da begynne å ta modningtabletter annen hver time for å se om det startet riene. Fikk tablett å svelge kl 21, 23, 01,03,05,07,og 09. Dette hjalp heller ikke.. Tirsdag rundt 1130 ble vannet tatt. Det skjedde ikke mye første timen, så jeg ble satt på drypp til slutt. Fikk umiddelbart da ganske vonde rier, og fikk fort 4 cm åpning. Fikk epidural da. Fra rundt kl 13 - 2100 på kvelden var det 0 prosess i åpningen. Det var rier aktivitet, men ikke noe effektivt som gav meg mer åpning. Etterhvert ble det derfor informasjon om keisersnitt hvis ingenting skjedde. Fra kl 22 - 0100 løsnet det, og jeg hadde plutselig 10 cm. Barnet ble født vaginalt ca rundt kl 04 på en torsdag, i uke 38+ 6. Jeg var kun 15 min unna grensen for at det hadde blitt keisersnitt isteden.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #16 Skrevet 24. august 2021 Første fødsel: uten epidural, gikk fort og fint, men selvsagt veldig vondt. Andre fødsel: vannet gikk og ingenting skjedde. Etter et døgn måtte de gi meg drypp for å sette i gang. De anbefalte epidural fordi smertene kunne være ganske "mekaniske". De startet epiduralen FØR dryppet og den var bare så fantastisk! Følte nesten jeg "jukset" meg gjennom fødselen.. 3 timer etter de startet dryppet var han ute! Ingen komplikasjoner, ingen sting 😊 veldig positivt overrasket over den fødselen, hadde ikke noe særlig bra forventninger til igangsatt... Anonymkode: b3fb0...893
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #17 Skrevet 24. august 2021 Vannavgang 36+5 Igangsetting med ballong 37+0 pga fødsel ikke startet. mye vonde maserier helt fra ballongen ble satt ettermiddagen 37+0. Fikk ikke sove stort og spydde morgenen etter. Hadde samme smerter 37+1 og ballongen ble tatt ut kvelden, etter litt over 1 døgn. Hadde fortsatt vanvittig vondt og kun 1 cm åpning da de fjernet den. Fikk 1 tablett i 19 tiden og maseriene gikk over i kjempevonde rier, men med lite fremgang. Fikk kun én tablett pga styrken på riene. Morfin i 23 tiden på kvelden. Ble trøtt og sløv, men dempet ikke smertene så hele påfølgende natt ble tilbrakt stående, vaggende og med intense rier. Følte jeg måtte på do men klarte ikke sitte… Slik var hele natta. Morgenen 37+2 kastet jeg opp enda mer, og jeg fikk komme på fødestue på tross av at jeg kun var 3cm. Dette pga smertene.. Riene var ganske konstante og jeg hadde ikke pauser.. Klokka 12 var jeg 4 cm og det ble snakk om epidural fordi baby stod skjevt i bekkenet. Hadde da sovet svært lite siste døgnene og jm mente epidural var lurt siden det tok så lang tid. Slet veldig med å sitte for å få den, siden riene aldri hadde pauser. Han fikk satt den til slutt og da jordmor sjekket igjen var jeg 7cm. dette var i 14-15 tiden. Jeg følte ikke epiduralen hjalp sånn veldig, men den dempet nok den verste følelsen i korsryggen for jeg orker omsider å ligge på ryggen da jeg begynte å få trykketrang. etter vaktskifte rundt 15.30/16 fikk jeg trykketrang og det nærmet seg full åpning. 16.55 var det full åpning og jeg fikk klarsignal til å trykke! Så endelig en ende på disse smertene og de neste 18 minuttene gikk som en lek i forhold. 17.13 var han ute. Dette var min første fødsel og jeg er alt i alt fornøyd. Fra Aktiv fødsel gikk det veldig fint.. 5timer og 18 min pressing. De to døgnene i forkant, de håper jeg at jeg slipper en annen gang. I tillegg hadde jeg ligget på sykehuset i 2,5 døgn før igangsettelsen også så var ganske forsynt. Anonymkode: 1ac1d...9cc
Lykkeligliten Skrevet 24. august 2021 #18 Skrevet 24. august 2021 Ble satt igang med ballong, den datt ut etter 13 timer, deretter fikk jeg to modnings tabletter. Når det først startet gikk det veldig fort. 1 time aktiv fødsel, baby ute på 3 pressrier og null rifting. En helt fantastisk fødsel, har hatt en naturlig fødsel før, rier i nesten et døgn, 10 timer aktiv fødsel og 45 minutter med pressing. Hadde ikke hvert redd for å bli satt igang igjen 😊
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #19 Skrevet 24. august 2021 Lykkeligliten skrev (4 minutter siden): Ble satt igang med ballong, den datt ut etter 13 timer, deretter fikk jeg to modnings tabletter. Når det først startet gikk det veldig fort. 1 time aktiv fødsel, baby ute på 3 pressrier og null rifting. En helt fantastisk fødsel, har hatt en naturlig fødsel før, rier i nesten et døgn, 10 timer aktiv fødsel og 45 minutter med pressing. Hadde ikke hvert redd for å bli satt igang igjen 😊 Hvor langt på vei var du da og vet du om livmorhalsen var moden? Anonymkode: fecbf...37d
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #20 Skrevet 24. august 2021 Aryamili skrev (20 timer siden): Vannet mitt ble tatt 9 dager over termin, var da veldig moden og 5 cm åpning, men ikke i fødsel. Etter at vannet ble tatt gikk det vel en halvtime-time før riene var skikkelig i gang. 2,5 time etter at vannet ble tatt var babyen født. En veldig fin fødsel, hadde fulgt hypnobirthing-kurs og følte meg helt rå og har bare gode minner fra fødselen. Var veldig godt forberedt og selv om riene tok seg raskt opp og var veldig kraftige, så gikk alt så fort at det var helt overkommelig. Hadde også verdens beste jordmor, det hjalp! Men regnes ikke 4 cm åpning som aktiv fødsel? Anonymkode: fecbf...37d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå