Gå til innhold

Fastlege-erfaringer

Cassiopeia

Anbefalte innlegg

Er dere fornøyd med fastlegeordningen slik den fungerer i dag? Da tenker jeg på forholdet til legen, hvor lett det er å få time etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig fornøyd. Har en lege som er tilknyttet et større legesenter, som også har vaktordning for akutte tilfeller. Små-alutte ting (blærekatarr osv) tar han innimellom. Han har 20 min per pasient, så det er godt med tid. Er han syk får man automatisk time hos en av de andre.

Men nå skal det sies at slik var det før fastlegeordningen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fantastisk lege. Han har også akuttimer hver dag hvor han kan dytte pasienter innimellom.

Pga. flytting, ønsket jeg denne legen da fastlegesystemet ble opprettet, men hvordan det fungerer hos ham og hvordan han er, har ingenting med fastlegesystemet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippopotamus

Min forrige fastlege hadde 3-5 mnd ventetid for timer, og akutt-timer var det så godt som umulig å få. Ganske uholdbart når man er kronisk syk... :frustrert:

Så jeg bytta selvfølgelig fastlege, da, så fort jeg kunne bytte igjen uten å betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke fornøyd med fastlege-ordningen.

Fordi:

- Jeg befinner meg ikke på det samme stedet hele tiden, jeg reiser og flytter på meg i perioder, jeg er m.a.o. mobil. Det passer dårlig med fastlege-ordningen som sier at man kun har den ene legen..

- Jeg finner det svært begrensende og ufritt å kun ha 1 lege å forholde meg til, jeg vil ha friheten til å kunne velge og bytte ut legen hvis h*n er udugelig (og det skjer)

- Jeg liker dårlig at legene tjener rått på de lange fast-pasient-listene sine, noe som fører til ren spekulasjon i inntjening blant legene

- Jeg synes svært mange allmenn-leger er direkte inkompetente og mangler sosiale antenner så det holder (lege-standen generelt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dalwhinnie

Jeg er veldig godt fornøyd med min fastlege. Han tar seg god tid når jeg er der, spør hvordan det står til generelt, ikke bare med akkurat det jeg er der for og oppstår det noe akutt, så lar han meg slippe til innimellom. En annen fordel med fast lege som kjenner en, er at jeg kan få fornyede resepter fakset direkte til apoteket om jeg plutselig skulle være tom. Jeg stoler på han, og han stoler på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Jeg er fornøyd med han jeg har nå, men jeg har byttet 2 ganger. Og jeg var ikke fornøyd da jeg trengte time, legen var på feire og jeg fikk beskjed om å ringe andre legesentra som igjen ba meg ringe fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det svært begrensende og ufritt å kun ha 1 lege å forholde meg til, jeg vil ha friheten til å kunne velge og bytte ut legen hvis h*n er udugelig (og det skjer)

Benytt det private tilbudet. Om du skal ha en fast lege bør du finne en som ikke er inkompetent og udugelig, slik som min, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippopotamus
Om du skal ha en fast lege bør du finne en som ikke er inkompetent og udugelig, slik som min, for eksempel.

Har du noen oppskrift på hvordan man finner slike leger? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen oppskrift på hvordan man finner slike leger? ;)

Høre med kjente, sjekke ut visse ting før man søker om legen (eks hvor mange minutter som er satt av til hver pasient) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd. Får alltid time innen noen dager/en uke, uansett hva det måtte gjelde og man får akuttimer om det trengs. Aldri måttet vente mer enn 5 minutter på venteværelset, og legen min er veldig hyggelig og snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velger legene selv hvor mye tid som skal settes av til hver pasient? Har de ingen retningslinjer?

Finnes det noen begrensinger i hvor mange pasienter en fastlege kan påta seg ansvar for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger legene selv hvor mye tid som skal settes av til hver pasient? Har de ingen retningslinjer?

Så vidt jeg vet velger de selv. De fleste har 15 min, noen 10 og noen 20 (som min). Kjenner en som går til lege som har 10 min. Mye kø, og hun må bestille ny time for å få ny p-pilleresept i tillegg om hun ikke har sagt fra. :overrasket:

(Dette er forøvrig grunnen til at man bør opplyse om hva man skal, så man kan sette av 2 perioder om nødvendig.)

Endret av Melk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegeordningen i seg selv er forsåvidt grei, men jeg er ikke fornøyd med fastlegen min. Han er fullstendig inkompetent når det gjelder psykiatri. Jeg må forklare ham om de forskjellige medisinene jeg bruker, for han har aldri hørt om dem. Og nå har han satt meg på så store doser at jeg sover i flere døgn dersom jeg følger anvisningene hans. Og i følge felleskatalogen er doseringa hans langt over maks, men det vil han ikke høre på. For selvfølgelig vet han best :roll: . Har også hørt mye rart fra andre som har samme fastlege. F.eks at han ler av pasienten dersom han synes pasientens problem er rart o.l. Desverre er han den eneste legen i området, så jeg har ikke mulighet til å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en flott lege jeg kommuniserer bra med, og hun har samme syn som meg på symptomer og behandling (finne årsak, forebygge, i stedet for å bare medisinere). Endelig har jeg funnet en lege som jeg har god personlig kjemi med; de forrige har bare fått meg til å føle meg utilpass og latterliggjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er i grunnen veldig fornøyd med både fastlegeordningen og med fastlegen jeg har nå.

jeg er virkelig skeptisk når det kommer til fastleger, og har byttet endel ganger.

blir like imponert hver gang jeg er hos ham jeg har nå, fordi han er flink og omtenksom.

hvor lang tid han bruker aner jeg ikke, trenger jeg kun ti minutter bruker vi ti minutter, ett par ganger har jeg trengt en halvtime, da har han brukt en halvtime.

han bruker den tiden pasienten trenger, det gjør at det av og til blir litt ventetid, men med tanke på at jeg aldri trenger å tenke på om timen er over eller ikke når jeg er hos ham, så sitter jeg heller å venter litt ekstra de gangene det blir slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke fornøyd, og det er mange grunner til det:

- legene har en tendens til skaffe seg enormt mange pasienter(dette går utover kvaliteten på arbeidet til legen).

- ventetid hos oss er 3-6 mnd.

- ved akutte tilfeller(undersøkelse før man blir sendt til sykehus), kan man likevel måtte bli sittende å vente i 1-2 timer på værelset.

- man må stå på venteliste for å bytte fastlege, for det er ingen igjen som har ledige plasser.

- de fleste resepter og hendvisninger må gå gjennom fastlegen din, noe som gjør at ting tar lengre tid(ettersom fastlegen min har så mye å gjøre).

Jaja. Dette var min erfaring med fastlegeordningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei. Han jeg er nå er flink, og har alltid tid, men han er litt for glad i å skrive ut medisiner. Medisiner og sykemelding er hans løsning på all problemer. Sist jeg var der mente han å sykemelde meg i en måned for en halsbettenelse.. :overrasket:

Men er ingen av de andre legene i nærheten jeg kunne tenke meg, så derfor gidder jeg ikke bytte. Jeg er nesten aldri hos legen heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...