AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #1 Skrevet 19. august 2021 Har spurt foreldrene mine ifht første bolig kjøpt. De sitter på en nedbetalt enebolig til 8 mill. Men svaret jeg får er at de skulle gjerne gjort det, men det er vanskelig og går ikke. Jeg godtar det, men vil like vell forstå, men de sier det er for komplisert til å forklare / jeg vil ikke forstå... Hva er typiske grunner til at noen ikke kan stille som kausjonist? De sitter jo på en nedbetalt bolig, men igjen, så vet jeg at de har en del i lån. Men ikke millioner i lån, er vell kanskje 500 000 i kreditt lån. Jeg vet også at de ikke får tatt opp mer i lån, hvorfor vet jeg ikke. Jeg vet dog at de ikke har noen betalingsanmerkninger Anonymkode: 858cb...7f1 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #2 Skrevet 19. august 2021 Pappa ville ikke være kausjonist for broren min. Fordi broren min er ræva med økonomi og til å betale for seg. Anonymkode: 724cb...3b4 15
Mezzosoprena Skrevet 19. august 2021 #3 Skrevet 19. august 2021 De stoler ikke på din økonomiske sans, og ønsker ikke å sette seg i gjeld igjen? 29
Gjest Blondie65 Skrevet 19. august 2021 #4 Skrevet 19. august 2021 Jeg synes foreldrene dine skal forklare dette for deg - det kan være så enkelt at de ikke har lyst. Selv ville jeg sagt nei til å være kausjonist til personer uten særdeles god økonomisk sans. Jeg har selv ryddet opp i egen økonomi og vil ikke havne utpå igjen. Kausjonistens rolle er å tre inn i betalingsansvaret dersom den som har tatt opp lånet ikke betaler. Ulempen er at kausjonisten ikke får vite noe om hvordan det går før de eller den plutselig står der med ansvaret for et ubetalt lån. Det er på alle mulige tenkelige vis bedre å være medlånetaker eller medeier i boligen. Medlånetakeren får nøyaktig samme informasjon som den som har lånt, og kan tidlig sørge for at bolig blir solgt eller andre tiltak gjort for å unngå mislighold. Medeieren kan keve boligen solgt eller selge sin andel.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #5 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg vet også at de ikke får tatt opp mer i lån, hvorfor vet jeg ikke. Jeg vet dog at de ikke har noen betalingsanmerkninger Hvis de ikke får tatt opp mer i lån, får de heller ikke vært kausjonister. Enten stoler de ikke på deg, ellers så er det noe de ikke vil dele med deg angående sin egen økonomi. Anonymkode: 3abc8...050 35
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #6 Skrevet 19. august 2021 Fordi noen ikke vil? Jeg synes det er frekt å forvente at foreldre skal kausjonere. Anonymkode: c7703...8fb 13
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #7 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Pappa ville ikke være kausjonist for broren min. Fordi broren min er ræva med økonomi og til å betale for seg. Anonymkode: 724cb...3b4 Teatrica skrev (4 minutter siden): De stoler ikke på din økonomiske sans, og ønsker ikke å sette seg i gjeld igjen? Blondie65 skrev (2 minutter siden): Jeg synes foreldrene dine skal forklare dette for deg - det kan være så enkelt at de ikke har lyst. Selv ville jeg sagt nei til å være kausjonist til personer uten særdeles god økonomisk sans. Jeg har selv ryddet opp i egen økonomi og vil ikke havne utpå igjen. Kausjonistens rolle er å tre inn i betalingsansvaret dersom den som har tatt opp lånet ikke betaler. Ulempen er at kausjonisten ikke får vite noe om hvordan det går før de eller den plutselig står der med ansvaret for et ubetalt lån. Det er på alle mulige tenkelige vis bedre å være medlånetaker eller medeier i boligen. Medlånetakeren får nøyaktig samme informasjon som den som har lånt, og kan tidlig sørge for at bolig blir solgt eller andre tiltak gjort for å unngå mislighold. Medeieren kan keve boligen solgt eller selge sin andel. Om de ikke har lyst, så hadde jeg jo godtatt det, og ikke sittet igjen med masse spørsmål 😅 Men om det er fordi de ikke stoler på min økonomi så er det rart... jeg er 30 år, har 0 i lån, aldri hatt betalingsanmerkning og har stabil inntekt (er ufør, utbetalt 360 000 i året). Har vist god spare evne de siste 10 årene, og har 500 000 på sparekonto. Men det er ikke nok til å få lån alene her jeg bor 😓 Medeier høres jo tryggere ut for dem, men igjen så får de ikke tatt opp mer i lån.. Har spurt om jeg kan få litt forskudd på arv (foreldrene mine kom seg inn på boligmarkedet med å få forskudd på arv fra sine foreldre, og de har totalt 6 søsken). Jeg ser heller ikke problemet der, for jeg er enebarn. Men det sier de også ikke går, og sier det er for komplisert til å forklare.. 😕 ts Anonymkode: 858cb...7f1 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #8 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi noen ikke vil? Jeg synes det er frekt å forvente at foreldre skal kausjonere. Anonymkode: c7703...8fb Jeg forventer absolutt ikke altså! Men jeg bare lurer på hvorfor 😅 Om de hadde bare sagt at det er fordi de ikke ønsker det, så hadde jeg respektert det og lagt den død ts Anonymkode: 858cb...7f1 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #9 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis de ikke får tatt opp mer i lån, får de heller ikke vært kausjonister. Enten stoler de ikke på deg, ellers så er det noe de ikke vil dele med deg angående sin egen økonomi. Anonymkode: 3abc8...050 Er nok sistnevnte 😓 ts Anonymkode: 858cb...7f1 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #10 Skrevet 19. august 2021 Det kan være at du ikke har full innsikt i deres økonomiske situasjon, og at de ikke egentlig sitter så bra i det. Anonymkode: 92447...8b3 15
Gjest Blondie65 Skrevet 19. august 2021 #11 Skrevet 19. august 2021 Jeg hadde ALDRI akseptert et svar som inneholdt frasen "Det er for komplisert å forklare". Anser de deg for å være mindre begavet? Kan de ikke slutte med denne feige måten og bare si "vi har ikke lyst til å være kausjonist"? Det er da en helt ærlig sak?
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #12 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har spurt foreldrene mine ifht første bolig kjøpt. De sitter på en nedbetalt enebolig til 8 mill. Men svaret jeg får er at de skulle gjerne gjort det, men det er vanskelig og går ikke. Jeg godtar det, men vil like vell forstå, men de sier det er for komplisert til å forklare / jeg vil ikke forstå... Hva er typiske grunner til at noen ikke kan stille som kausjonist? De sitter jo på en nedbetalt bolig, men igjen, så vet jeg at de har en del i lån. Men ikke millioner i lån, er vell kanskje 500 000 i kreditt lån. Jeg vet også at de ikke får tatt opp mer i lån, hvorfor vet jeg ikke. Jeg vet dog at de ikke har noen betalingsanmerkninger Anonymkode: 858cb...7f1 Om de har en nedbetalt bolig med såpass høy verdi, bør de jo forsøke å refinansiere kredittgjeld til boliglån? Så har de faktisk sjans å kvitte seg med den dyre gjelden? Bare som et tips ☺️ Anonymkode: a5913...fe9 15
visp Skrevet 19. august 2021 #13 Skrevet 19. august 2021 Det er jo helt elendig av de å si at du ikke kommer til å forstå. Når det er sagt så fikk alle vi barna klar beskjed om at det var uaktuelt at det ble kausjonert for oss. Det var en risiko de ikke ville ta på seg. Tror nok vi var de eneste jeg visste om som ikke fikk hjelp inn på markedet, men familier er forskjellige. 6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #14 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om de ikke har lyst, så hadde jeg jo godtatt det, og ikke sittet igjen med masse spørsmål 😅 Men om det er fordi de ikke stoler på min økonomi så er det rart... jeg er 30 år, har 0 i lån, aldri hatt betalingsanmerkning og har stabil inntekt (er ufør, utbetalt 360 000 i året). Har vist god spare evne de siste 10 årene, og har 500 000 på sparekonto. Men det er ikke nok til å få lån alene her jeg bor 😓 Medeier høres jo tryggere ut for dem, men igjen så får de ikke tatt opp mer i lån.. Har spurt om jeg kan få litt forskudd på arv (foreldrene mine kom seg inn på boligmarkedet med å få forskudd på arv fra sine foreldre, og de har totalt 6 søsken). Jeg ser heller ikke problemet der, for jeg er enebarn. Men det sier de også ikke går, og sier det er for komplisert til å forklare.. 😕 ts Anonymkode: 858cb...7f1 Dersom du har vist at du er ansvarlig økonomisk og generelt er et oppegående menneske med stabil inntekt så synes jeg det er direkte dårlig gjort av dine foreldre.. wtf det vil ikke koste dem en krone?! Anonymkode: f45c6...886 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #15 Skrevet 19. august 2021 det er jo mange som jobber hardt for å kunne gå inn i pensjonsalderen uten å muligens få mer lån. vi hadde sånn sett mulighet til å bli kausjonert for. men her var både vi og min samboers foreldre tydelige på at det å ikke ha kausjonist handler også om verdien av å sette av penger til sparing. jobbe for noe og tilslutt klare det på egenhånd. det er også å lære det økonomiske og være selvstendig. Vi er kjempestolt over å ha mestret det selv, og vet selv at vi ikke kommer til å bli kausjonister for våre fremtidige barn. det er så viktig prosess inn i voksenlivet. Anonymkode: 5f4b2...df2 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #16 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Har spurt foreldrene mine ifht første bolig kjøpt. De sitter på en nedbetalt enebolig til 8 mill. Men svaret jeg får er at de skulle gjerne gjort det, men det er vanskelig og går ikke. Jeg godtar det, men vil like vell forstå, men de sier det er for komplisert til å forklare / jeg vil ikke forstå... Hva er typiske grunner til at noen ikke kan stille som kausjonist? De sitter jo på en nedbetalt bolig, men igjen, så vet jeg at de har en del i lån. Men ikke millioner i lån, er vell kanskje 500 000 i kreditt lån. Jeg vet også at de ikke får tatt opp mer i lån, hvorfor vet jeg ikke. Jeg vet dog at de ikke har noen betalingsanmerkninger Anonymkode: 858cb...7f1 Misligholdt boliglån, betalingsanmerkninger, ikke fast inntekt, for lite verdier å pantsette. Kommer ikke på noen andre årsaker. Anonymkode: 9c06f...5ec 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #17 Skrevet 19. august 2021 meg som kommenterte over. ser nå at jeg ikke leste det siste du skrev. se om du kan søke startlån/lån fra husbanken om du er uføre. det er også bra gjort å ha spart 500.000, desverre har vi makslån på 5ganger inntekten som nok hindrer deg til å finne bolig der du ønsker å bo. ikke sikkert banken hadde gitt lån selv om du hadde hatt de som kausjonist dersom banken enda mener du ikke har råd til å bo der du ønsker. Anonymkode: 5f4b2...df2 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #18 Skrevet 19. august 2021 Man tar jo på seg ansvaret for noen andres lån, som egentlig er galskap. At de "sitter på" en fin bolig, betyr jo ikke at de har lyst til å miste den som de kanskje måtte dersom de tok på seg ansvaret for et lån som ikke ble betalt. Anonymkode: 12943...73f 7
ajarRun Skrevet 19. august 2021 #19 Skrevet 19. august 2021 Ikke alle er kausjonable. Og fornuftige folk vet at å kausjonere er det samme som å gi noen pengene. 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #20 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det kan være at du ikke har full innsikt i deres økonomiske situasjon, og at de ikke egentlig sitter så bra i det. Anonymkode: 92447...8b3 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Om de har en nedbetalt bolig med såpass høy verdi, bør de jo forsøke å refinansiere kredittgjeld til boliglån? Så har de faktisk sjans å kvitte seg med den dyre gjelden? Bare som et tips ☺️ Anonymkode: a5913...fe9 Jo ja, kan hende, jeg vet de har refinansiert før og får ikke gjort det mer... ts Anonymkode: 858cb...7f1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå