Gå til innhold

Treningssenter kun for kvinner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En burde begynne med skoler. Fram til puberteten er jenter sinker og fjoller for gutter, de oppleves som udugelige i det meste, for noen også etter puberteten. Kjønnsdelte treningssenter handler bare om å beskytte kvinner mot press av ulike slag. En må ta hensyn til gutter også. Del skolene i kjønn, helt fra starten av. Gutter må få utvikle seg til menn, ikke tøfler.

Anonymkode: 610f1...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det synes jeg er et feil steg. Det løser ikke problemet, men heller forskyver problemet til utenfor treningssenteret.

Hva med å heller nekte noen å ta med telefonen inn i senteret. Og blikk kan man ikke gjøre noe med uansett, men hvor farlig er egentlig å få et blikk mot seg? Trakassering er noe annet, men her syns jeg at vi kvinner må tørre å skrike ut. Si fra, bli sinna om dere opplever trakassering. Jeg har selv opplevd å bli glana på på treningssenter, men det skjønner jeg jo. Jeg ser bra ut. 

Anonymkode: 886d1...144

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært digg å trene uten at noen har limt blikket i 3 spesifikke kroppsdeler ja, men det løser ikke problemet.

Anonymkode: 8aa59...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det hadde vært digg å trene uten at noen har limt blikket i 3 spesifikke kroppsdeler ja, men det løser ikke problemet.

Anonymkode: 8aa59...859

Hvilke 3 er det? Puppene, rumpa og?

Anonymkode: 9571d...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et fantastisk flott forslag. 
Kanskje vi kunne fått igjennom at bilkjøring kun er for menn også? 🥳

Anonymkode: b2d71...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. 

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så negativt med treningssenter som er bare for kvinner. 

Det er jo sånn generelt i idretten at fotball lag er delt kvinner /menn 

Det samme med andre typer idrett også. 

Er det greit? at men og kvinner ikke spiller sammen i ett fortball lag? 

Men så er det ikke greit med treningssenter for kvinner....?

Anonymkode: 520f3...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her. 

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så negativt med treningssenter som er bare for kvinner. 

Det er jo sånn generelt i idretten at fotball lag er delt kvinner /menn 

Det samme med andre typer idrett også. 

Er det greit? at men og kvinner ikke spiller sammen i ett fortball lag? 

Men så er det ikke greit med treningssenter for kvinner....?

Det er mer sammenlignbart med at kvinner ikke skulle fått komme å se på premier league fordi de var kvinner og herrefotball er for menn.

Jeg tror også som advokat at med en gang en mann orker å saksøke et «mannefritt» treningssenter for diskriminering ender nok det med en dom som ligner på utesteder med høyere aldersgrense enn 20.  

Besøkenes preferanse for å slippe å omgås ulike grupper kan faktisk ikke godtas som grunn til å nekte noen inngang. Kjønn er en beskyttet kategori i Norge og man må bevise viktigheten av forskjellsbehandlingen for at det skal kunne gå. Akkurat som utesteder som sier «våre kunder er mest komfortable uten bråkete ungdom» så er også et treningssenter som sier «våre medlemmer er mest komfortable i mannefri miljø» skyldig i diskriminering.

Hvor lenge dette kommer til å stå har nok bare med hvor lang tid det tar før noen orker å ta saken med alle omkostningene.

Anonymkode: 2f840...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Skulle ønske det fantes treningssentre kun for kvinner. Det hadde vært digg. 

Er dere ikke enige ? 🤩

Er helt enig, så kunne vi menn fått trent uforstyrret. 

Anonymkode: ed50e...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For et fantastisk flott forslag. 
Kanskje vi kunne fått igjennom at bilkjøring kun er for menn også? 🥳

Nå er det vel ingen som har skrevet her at trening kun er for kvinner og at treningssentrene kun skal være for kvinner? Hvordan kan du da sammenligne det å ha et treningssenter kun for kvinner, med at bilkjøring kun burde være for menn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det blir mer kjønnssegregering i samfunnet så slipper vi gammeldagse menn å få spydige kommentarer fra pressen og andre kvinnegrupper når vi ønsker å være alene på Herreklubben..

Anonymkode: 02ed8...271

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det synes jeg er et feil steg. Det løser ikke problemet, men heller forskyver problemet til utenfor treningssenteret.

Hva med å heller nekte noen å ta med telefonen inn i senteret. Og blikk kan man ikke gjøre noe med uansett, men hvor farlig er egentlig å få et blikk mot seg? Trakassering er noe annet, men her syns jeg at vi kvinner må tørre å skrike ut. Si fra, bli sinna om dere opplever trakassering. Jeg har selv opplevd å bli glana på på treningssenter, men det skjønner jeg jo. Jeg ser bra ut. 

Anonymkode: 886d1...144

Kvinner som allerede har opplevd grov trakassering (som en stor andel faktisk har) kan vel føle at stirring (eller det du kaller "et blikk") er både skummelt og ubehagelig. 

Selv jeg som egentlig er veldig komfortabel og ikke har opplevd noen grove overtredelser får treningen litt begrenset når jeg merker at jeg blir stirret på. Man føler seg så på display og unngår øvelser som squats, good mornings og strake markløft, der du så til de grader må blottlegge deg for resten av studioet. Takk og lov for at treningssenteret jeg er på har fått et rom der rackene står slik at man gjør øvelsene mot en vegg. Sykt mye mer komfortabelt! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøst skrev (44 minutter siden):

Nå er det vel ingen som har skrevet her at trening kun er for kvinner og at treningssentrene kun skal være for kvinner? Hvordan kan du da sammenligne det å ha et treningssenter kun for kvinner, med at bilkjøring kun burde være for menn? 

Beklager, jeg skal omformulere meg. 
Bilveier kun for menn, andre kun for kvinner. 

Men regner med du skjønner at jeg var sarkastisk, da kjønnssegregering ikke hører hjemme i 2021. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk litt artig. Ikke lenge til vi har gått "full sirkel" nå 🤣

Du får sette "sidestillings og fortrinnsbehandlings"-ombudet på saken, TS  :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes, men det er ikke så vanlig. Hadde vært deilig å trene uten å tenke over menn. Det er enkelte styrke øvelser jeg ikke gjør når det er mann tilstede. Kunne faktisk tøyet ut ordentlig før og etter trening, hadde det bare vært kvinner. Nå gjør jeg det hjemme. 

Anonymkode: 9405f...2ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i oslo har vi jo egne avdelinger for kvinner på treningssenteret hvertfall... fitness 24/7 har egen treningssal hvertfall.

Anonymkode: 227e3...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

i oslo har vi jo egne avdelinger for kvinner på treningssenteret hvertfall... fitness 24/7 har egen treningssal hvertfall.

Anonymkode: 227e3...775

Jepp. Kvinner har et langt større areal å trene på enn menn på en del sentre. 

Men dette er det bare å drite en lang mars i. Bare å trene i vei for menn, og si at du definerer deg som kvinne hvis noen lurer.

Anonymkode: 9571d...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Beklager, jeg skal omformulere meg. 
Bilveier kun for menn, andre kun for kvinner. 

Men regner med du skjønner at jeg var sarkastisk, da kjønnssegregering ikke hører hjemme i 2021. 

Er i utgangspunktet imot kjønnssegregering, men er åpen for at det kan eksistere treningssenter kun for kvinner - av åpenbare grunner. Det finnes jo allerede treningssenter der alle kan trene sammen, hadde vært en annen sak om tilbudet ikke eksisterte for begge kjønn, men kun for det enkelte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LillEve skrev (4 timer siden):

Kvinner som allerede har opplevd grov trakassering (som en stor andel faktisk har) kan vel føle at stirring (eller det du kaller "et blikk") er både skummelt og ubehagelig. 

Selv jeg som egentlig er veldig komfortabel og ikke har opplevd noen grove overtredelser får treningen litt begrenset når jeg merker at jeg blir stirret på. Man føler seg så på display og unngår øvelser som squats, good mornings og strake markløft, der du så til de grader må blottlegge deg for resten av studioet. Takk og lov for at treningssenteret jeg er på har fått et rom der rackene står slik at man gjør øvelsene mot en vegg. Sykt mye mer komfortabelt! 

Veldig enig i dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av timene på Femme er tilpasse gravide, man kan ha med baby, kanskje ammer man og kanskje har man bekkenproblemer og mammakropp og muffinsmage og tisser på seg hvis man tar i for hardt i step-timen. Ikke så jævlig gøy når det er masse karer på senteret da nei. Femme har ammeveiledning, voksing, gynekolog, PT spesielt for gravide, barnepass og stellerom og alt mulig. Kvinner har rett og slett behov for å få lov å være med bare kvinner når vi er sårbare, som vi gjerne er før og etter fødsel feks.

Anonymkode: 3152a...76c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Trøst said:

Er i utgangspunktet imot kjønnssegregering, men er åpen for at det kan eksistere treningssenter kun for kvinner - av åpenbare grunner. Det finnes jo allerede treningssenter der alle kan trene sammen, hadde vært en annen sak om tilbudet ikke eksisterte for begge kjønn, men kun for det enkelte. 

Hvilke grunner egentlig? Grunner som dette?  Ingen av disse mannefeministene i kvinnegruppa Ottar ropte og hylte om kvinnetrakkasering under metoo. Veldig selektivt synes jeg.

https://sykepleien.no/2018/02/mannlige-sykepleieres-egne-fortellinger-om-trakassering

Anonymkode: 73dc8...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...