Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid igjen, enda i permisjon med førstemann. Skal ha 7 uker ulønnet permisjon etter permisjonen min, rekker å jobbe ca 3 måneder før ny permisjon starter. Vil jeg få min vanlige lønn eller blir de 7 ukene ulønnet regnet med slik at jeg får mindre? 

Og enn hvis jeg blir sykemeldt?

Anonymkode: a0c50...fe8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mister i hver fall alle rettigheter på sykepenger siden du er i ulønnet permisjon mer enn 4 uker. «Arbeidstakere som har ulønnet permisjon over fire uker mister retten til sykepengerfra både arbeidsgiver og NAV, jf. ftrl. § 8-47. Arbeidstakeren må i så fall opptjene nye sykepengerettigheter ved arbeid i fire uker, for igjen å få rett til sykepenger fra arbeidsgiver og NAV.»

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er gravid igjen, enda i permisjon med førstemann. Skal ha 7 uker ulønnet permisjon etter permisjonen min, rekker å jobbe ca 3 måneder før ny permisjon starter. Vil jeg få min vanlige lønn eller blir de 7 ukene ulønnet regnet med slik at jeg får mindre? 

Og enn hvis jeg blir sykemeldt?

Anonymkode: a0c50...fe8

Må man ikke ha være i arbeid de siste 6 av 12 måneder for å ha opptjent rett til foreldrepenger?  Mulig du ikke har rett til å ta ut vanlig kvote, og at mannen din f.eks heller bør ta permen for nummer to?  Ikke sikker, men tror du kan få problemer. 

Anonymkode: 2d94b...5c5

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må man ikke ha være i arbeid de siste 6 av 12 måneder for å ha opptjent rett til foreldrepenger?  Mulig du ikke har rett til å ta ut vanlig kvote, og at mannen din f.eks heller bør ta permen for nummer to?  Ikke sikker, men tror du kan få problemer. 

Anonymkode: 2d94b...5c5

7 uker uønnet permisjon utgjør jo ikke 4 måneder. Tror TS har permisjonsopptjening i orden, så sant hun ikke blir sykmeldt uten rett til sykepenger. Foreldrepenger for forrige barn teller med i de 10 siste månedene før ny permisjon starter.

• Liker 1
Skrevet

Om du har hatt 100% utbetaling er det din vanlige lønn, har du hatt 80% utbetaling beregnes grunnlaget fra det (om du betales fra nav). Om det er arbeidsgiver som betaler ut direkte kan du være heldig og få grunnlønn uansett. 

Anonymkode: 2e935...58b

Skrevet
Patriotpaula skrev (18 minutter siden):

Du mister i hver fall alle rettigheter på sykepenger siden du er i ulønnet permisjon mer enn 4 uker. «Arbeidstakere som har ulønnet permisjon over fire uker mister retten til sykepengerfra både arbeidsgiver og NAV, jf. ftrl. § 8-47. Arbeidstakeren må i så fall opptjene nye sykepengerettigheter ved arbeid i fire uker, for igjen å få rett til sykepenger fra arbeidsgiver og NAV.»

Dette stemmer ikke når det er snakk om ulønnet foreldrepermisjon. Da har man rett på 67% sykepenger fra dag 16. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om du har hatt 100% utbetaling er det din vanlige lønn, har du hatt 80% utbetaling beregnes grunnlaget fra det (om du betales fra nav). Om det er arbeidsgiver som betaler ut direkte kan du være heldig og få grunnlønn uansett. 

Anonymkode: 2e935...58b

Hun skal jo tilbake til sin vanlige jobb etter endt ulønnet permisjon. For beregning av foreldrepenger har ikke da feks tidligere utbetaling med 80 prosent dekningsgrad relevans (gitt at hun har status som arbeidstaker).

Skrevet
LilleMy1989 skrev (2 minutter siden):

Dette stemmer ikke når det er snakk om ulønnet foreldrepermisjon. Da har man rett på 67% sykepenger fra dag 16. 

Ja, det stemmer. Tror paragraf 8-47 viser til ulønnet permisjon etter aml.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...