AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #1 Skrevet 19. august 2021 Dette gjelder ikke mitt barn. Var i barnehagen, så ser jeg ene barnet som er rundt året. Barnet kunne såvidt åle seg fremover. H*n lå stort sett på samme plassen hele tiden. Er ikke dette litt sent? Min sønn på 11 mnd (snart 12 mnd) har begynt så vidt å ta sine første steg. Anonymkode: 1d111...b48
Sariou Skrevet 19. august 2021 #2 Skrevet 19. august 2021 Nei, det er helt normalt. Barn er ulike. Dersom det er noe bekymringsverdig følger nok helsestasjonen med. Ingen av mine barn kunne krabbe da de fylte 1 år. Eldste lærte likevel å gå da han var 15 måneder, yngste er snart 17 måneder og er på vei til å lære det nå. Begge er innenfor normalen. 5
Porkupine Skrevet 19. august 2021 #3 Skrevet 19. august 2021 Ok. Tipper foreldre og barnehage kommer til å kontakte helsepersonell dersom det er behov for det. Kanskje har barnet allerede en diagnose du ikke kjenner..? Eller kanskje det bare er litt sent ute. 6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #4 Skrevet 19. august 2021 Det kan være en milliard årsaker til at barn ikke krabber som x måneder. Alt fra normalvariasjon til ulike forsinkelser. Og siden jeg krabbet som 6 mnd, så er jeg selvsagt oppegående på alle felt i livet og du bør høre på meg (hehe, neppe. Når man starter med krabbing er uvesentlig i den store sammenhengen) Anonymkode: 54383...0ee 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #5 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Dette gjelder ikke mitt barn. Var i barnehagen, så ser jeg ene barnet som er rundt året. Barnet kunne såvidt åle seg fremover. H*n lå stort sett på samme plassen hele tiden. Er ikke dette litt sent? Min sønn på 11 mnd (snart 12 mnd) har begynt så vidt å ta sine første steg. Anonymkode: 1d111...b48 Hvorfor bryr du deg? Mange barn er sene, jeg vet om minst to barn av venner av meg som ikke begynte å krabbe skikkelig før de var noen måneder over året. Anonymkode: c21e8...8d8 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #6 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Dette gjelder ikke mitt barn. Var i barnehagen, så ser jeg ene barnet som er rundt året. Barnet kunne såvidt åle seg fremover. H*n lå stort sett på samme plassen hele tiden. Er ikke dette litt sent? Min sønn på 11 mnd (snart 12 mnd) har begynt så vidt å ta sine første steg. Anonymkode: 1d111...b48 barn er forkjellige, min krabbet når han var 6mnd, men gikk ikke selv før han var rundt 16 mnd, barn er veldig forskjellig, mens begge tantebarna mine var nesten 20mnd før de gikk og ikke krabbet før de var rundt året, ingenting galt med de heller og en del av venninnenes barn krabbet ikke i hele tatt,men gikk når de var 9-10 mnd Anonymkode: 557f6...1b7
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #7 Skrevet 19. august 2021 Unger er forskjellige. Mitt første barn krabbet når han var 7 mndr, gikk rundt bord når han var 9 mndr og gikk selv når han var 10 mndr. Mitt andre barn krabbet aldri, var så vidt han ålte seg fremover. Jeg var oppriktig bekymret. Men plutselig reiste han seg å gikk når han var 13 mndr. Anonymkode: 6545e...d95
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #8 Skrevet 19. august 2021 Normalspekteret for så små barn er ENORMT. Å sammenligne et annet barn med ditt eget er rett og slett tullete. Min første lærte sent å rulle, så plutselig løsnet det, han gikk ved 10 mnd, hoppet og løp tidlig. Ungen til venninnen min som tok sine første steg ved 18 mnd er en like flott unge. Neste du vil se er prating. Noen snakker så utydelig som treåringer at det er umulig for andre enn foreldrene som forstår, så vil du også måte 1,5 åringer som snakker med setninger. Anonymkode: 3a6c6...d1e
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #9 Skrevet 19. august 2021 Det er først innen 18 måneders alder at man begynner å sette i gang tiltak hvis barnet ikke krabber. Det er normalt med stor variasjon. Kjenner barn som har krabbet når de har vært et halvt år, og barn som har krabbet når de var 1,5 år. Noen aker seg også på rumpa i stedet. Anonymkode: ed2d9...bd5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #10 Skrevet 19. august 2021 Jeg løp maraton på samme alder, så her må det være noe galt. Anonymkode: f6c39...590 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #11 Skrevet 20. august 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Det er først innen 18 måneders alder at man begynner å sette i gang tiltak hvis barnet ikke krabber. Det er normalt med stor variasjon. Kjenner barn som har krabbet når de har vært et halvt år, og barn som har krabbet når de var 1,5 år. Noen aker seg også på rumpa i stedet. Anonymkode: ed2d9...bd5 Det er ikke min erfaring. De jeg kjenner som har hatt barn som ruller/åler/krabber sent fikk oppfølging hos fysioterapeut lenge før 18 mnd. 18 mnd er øvre grense for normalområdet for å gå (dårlig formulert, jeg vet). Det er litt sent å ikke kunne krabbe rundt året, men det trenger ikke indikere at noe er galt. Anonymkode: 4810c...8ac
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #12 Skrevet 20. august 2021 Gutten min på 1,5 år krabbet da han var 7 mnd, gikk da han var 10,5 mnd og løp da han var 12-13 mnd. En venninne med en på samme alder var enda tregere, men han er snart på samme nivå så det jevner seg ut. Barn er forskjellige og det betyr ikke at det er noe galt, om det er noe bekymring rundt det plukker hs eller eventuelt bhg det opp! Anonymkode: 84d36...3dd
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #13 Skrevet 28. august 2021 Det kommer jo an på hvor lenge du observerte? Hva mener du med "hele tiden"? 🙂 Skjønner jo at du spør om barnet ligger i ro i flere timer, men jeg har selv ei jente som var rolig av seg som baby/småbarn og som koste seg med å ligge og observere. Hun begynte ikke i bhg før hun var to år da, men på babysang lå hun og så på de andre, mens enkelte krabbet rundt. Hun krabbet for første gang tre dager før ettårsdagen, men beveget seg før det raskt og fritt ved å åle seg i alle retninger når hun følte for det. Gikk ved 14 måneder. Selv krabbet jeg ikke i det hele tatt, jeg akte på rompa. Søstera mi krabbet i ved 5 måneder, i følge min mor. Barn er forskjellige... 🙂 Anonymkode: 4bd30...4e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå