Gå til innhold

Overvektige som skylder på genene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så mange som mener at det er genetisk å være overvektig? 

Er det så vanskelig å forstå at mye mat/feil mat + lite aktivitet gir overvekt? 

Jeg ser flere som i alle år har skylt på genene angående overvekten sin, har nå klart å slanke seg og blitt normalvektige. Hvor ble det av de fæite genene liksom  ? 

Jeg tror derimot at det er genetisk hvor på kroppen fettet legger seg, selv om magepartiet selvfølgelig er der folk legger på seg  mest som oftest. Men det å legge på seg i seg selv er ikke genetisk. 

Anonymkode: 4d728...4b9

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg veit ikke jeg altså, men jeg har da sett en drøss med normalvektige som skylder på genene også.

• Liker 7
Skrevet

Det er ofte genetisk pm man legger på seg lett eller ikke. Men overvekt kommet av livsstil, vilje og valg en gjør.

Anonymkode: eeb33...d25

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker det er forskjell på å skylde på genene om man lider av kraftig fedme og om man ligger rett over.

Folk på 150 kilo som skylder på gener/medisiner og sier de selv spiser sunt har jeg vanskeligheter med å tro på, samme med de som er svært undervektige og sier de spiser masse og usunt.

Anonymkode: 021a7...0a5

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig. Hadde en periode av livet med mye mat, lite aktivitet. Også ble det enda mer av det, type «kjærestekilo». Dette varte en del år. Skyldte absolutt på alt annet enn at jeg kunne ha spist mindre og vært mer aktiv.

Helt ærlig så hadde jeg ikke peiling på sunt kosthold og mengdebegrensning. Så da var det mye enklere å skylde på alt annet. Rett og slett mangel av kunnskap.

Nå vet jeg bedre, slank er jeg også. Men viktigst av alt, mye sunnere på alle måter. 

Anonymkode: 56fe1...435

• Liker 3
Skrevet (endret)

Da jeg begynte å studere ble jeg kjent med to stykker, en mann og en kvinne. De var venner, men dama var det kjukkeste mennesket jeg noen gang har sett, og den såkalte vennen satt bare og mobbet henne for dette. Hun fortalte meg en gang han holdt på med dette at hun hadde "forbrenningsproblemer". Så gikk vi i kantina, og der spiste hun fem ganger så mye som meg. Jeg klarte ikke å se på at hun løy og han oppførte seg som en dritt, så jeg unngikk dem begge.

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
Skrevet

Er det så vanskelig å forstå at miljø, oppvekst og gener vil ha mye å si for kosthold og livsstil? Selvsagt kan man ikke i voksen alder legge alt ansvar på gener og oppveksten, men det har mye å si for vanene man danner i barndommen og ungdomstiden. Dette vil også komme til uttrykk når man er voksen. Da har man ansvar for seg selv, og kan endre på dette, men det er ganske vanskelig. Derfor er det ikke alle som klarer det heller. Da er det lettere å skylde på at ting er som det er og at det ikke kan gjøres noe med, og de som klarer det, er heldige/har flaks. 

Det å slanke seg er noe "alle" klarer, men de færreste klarer å holde vekta over lenger tid. Der har man dessverre ikke statistikken på sin side. Fedme er ganske komplekse greier, og jo mer kunnskap man får om det, jo vanskeligere innser man at det er å faktisk gå ned i vekt og holde seg der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ser flere som i alle år har skylt på genene angående overvekten sin, har nå klart å slanke seg og blitt normalvektige. Hvor ble det av de fæite genene liksom  ? 

Jeg tror derimot at det er genetisk hvor på kroppen fettet legger seg, selv om magepartiet selvfølgelig er der folk legger på seg  mest som oftest. Men det å legge på seg i seg selv er ikke genetisk. 

Det er nok til en viss grad genetisk, i den grad at vi alle har forskjellige kropper som «svarer» ulikt på energimengden vi inntar. Jeg har alltid vært rund, t.o.m som baby når jeg bare fikk morsmelk. Jeg har mange venner som er syltynne, som alltid har vært slanke, som spiser et halvt brød til frokost, store fete middager, sjokolade hver dag.. mens jeg spiser to rugsprø pr måltid, magre og små middager. De står på stedet hvil, like slanke hele tiden, uansett. Jeg kan være heldig å gå bed 0,5kg i løpet av uken på kostholdet jeg beskrev, men hvis jeg spiser en større middag med mye kalorier to av helgedagene, og kanskje en liten sjokolade en av dagene, da har jeg gått opp igjen det jeg gikk ned, og kanskje har jeg gått opp enda mer enn utgangspunktet. Sånn har jeg blitt overvektig, fordi jeg ikke ønsket å spise lite og magert alle 7 dager i uken, hele året. 

Anonymkode: 4f062...2b8

• Liker 3
Skrevet

Men man er jo forskjellig på andre måter også. En ting er forbrenning. Så har du sultfølelse og sug i kroppen. 

Nå er det kommet et par medisiner som regulerer sultfølelse. Etter å ha prøvd den ene har jeg tenkt at det er slik det føles med "normal" appetitt og søtsug. 

Man kan gjerne si at overvektige er late og/eller viljesvake, men jeg er sikker på at sultfølelse, metthet og sug etter mat også slår ut veldig forskjellig hos mennesker. Lite vanlig å kalle en alkoholiker, eller narkoman for viljesvak, men jeg er ganske sikker på at suget etter mat, søtt, alkohol eller stoff har noen likheter. 

Anonymkode: d0f55...f8f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men man er jo forskjellig på andre måter også. En ting er forbrenning. Så har du sultfølelse og sug i kroppen. 

Nå er det kommet et par medisiner som regulerer sultfølelse. Etter å ha prøvd den ene har jeg tenkt at det er slik det føles med "normal" appetitt og søtsug. 

Man kan gjerne si at overvektige er late og/eller viljesvake, men jeg er sikker på at sultfølelse, metthet og sug etter mat også slår ut veldig forskjellig hos mennesker. Lite vanlig å kalle en alkoholiker, eller narkoman for viljesvak, men jeg er ganske sikker på at suget etter mat, søtt, alkohol eller stoff har noen likheter. 

Sant. Jeg har aldri hatt problemer med å drikke for mye alkohol eller ruse meg uten stopp, og kunne i utgangspunktet ha inntatt den nedlatende holdningen om at alkoholikere og rusmisbrukere bare må ta seg sammen og slutte å tilføre kroppen rusmidler, siden det alltid har vært lett for meg å unngå både alkohol og rusmidler. Men siden jeg er et normalt oppegående og empatisk menneske, skjønner jeg jo at folk er forskjellige, både genetisk og i forhold til hvilket utgangspunkt de har.
Er man ikke sykelig overvektig, burde man heller bruke energi på å være glad for at man ikke sliter med et sykelig forhold til mat. Å være avhengig av mat er like ille som av hvilket som helst annet rusmiddel. Sukker og fett døyver vanskelige følelser på samme måten.
Det kan nesten være verre for de som er avhengige av mat, da de aldri kan kutte rusmiddelet sitt helt ut. Alkohol og andre rusmidler kan man leve uten og kan kutte helt ut, mens mat må man ha for å overleve.

Mange her inne (og ellers ute i verden) burde få hodet ut av sin egen ræv og begynne å ha litt mer forståelse og empati for andre menneskers problemer.

Anonymkode: 9ba1c...f5d

• Liker 8
Skrevet

Jeg tenker det er forskjell på å skylde på genene om man lider av kraftig fedme og om man ligger rett over.

Folk på 150 kilo som skylder på gener/medisiner og sier de selv spiser sunt har jeg vanskeligheter med å tro på, samme med de som er svært undervektige og sier de spiser masse og usunt.

Anonymkode: 021a7...0a5

Vent litt, du tror ikke på at det finnes undervektige som spiser masse og usunt? Joda, jeg kjenner minst to av dem 😄

Anonymkode: 6570e...06d

Skrevet

Men det å legge på seg i seg selv er ikke genetisk. 

Alt er til dels "genetisk" ... Og de som ikke hadde "gener" til å legge på seg døde nok ut for lenge, lenge siden. Mennesker har ikke hatt tilgang på så sinnssyke mengder mat, hurtige kalorier, og et i en sånn "overflod" mange har dratt nytte av de siste  60 årene, noensinne. Og det helt uten å måtte bevege seg for dem også.

Det er vel heller de som ikke "kan" bli tjÅkke som har "dårlige gener", om noe..  Bare noen få tilfeldigheter som gjør man har ett sånt "overskudd" som akkurat nå, og som gjør at mennesker har mulighet til å spise/drikke seg feite enkelte steder i verden... 

Skrevet

Min oldemor, bestemor, mor, begge søsterene mine på mammas side, mammas søsken og min oldemors søsken på begge sider var overvektige, i forskjellige stadier av livet. 

Overvekten i seg selv er vel ikke genetisk, men det er hvor fort man legger på seg som er det. 
Jeg har vært tynn en gang jeg også, fordi jeg drakk energidrikker hele dagen, eneste måltidet var middag, trente 4t hver eneste dag. Så fort jeg begynte å spise nett og regelmessig sunn mat så kom kiloene.

Min mor som også spiste sunt under hele ungdomstiden la på seg som bare det. Forbrenning har utrolig mye å si, og den er arvelig.

• Liker 1
Skrevet

Tja. Det er mye som spiller inn når det kommer til overvekt.

Men nå er det nesten ikke lov å si at noen blir tykke fordi de spiser altfor mye. De overvektige jeg kjenner er tykke utelukkende pga overspising. Enorme matporsjoner. Spiser chips, sjokolade mange ganger i uken, og de drikker enorme mengder brus med sukker. Ja, jeg vet det er sånn det er. For det gjelder en tidligere samboer. Og har også en veldig overvektig bror. Og tre venninner som er veldig store. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er da vel ikke uvanlig å si at røykere, alloholikere og narkomane har lite viljestyrke? De har jo det. Både de, og de som spiser for mye.

Når det er sagt er det selvsagt lettere å la være å spise et wienerbrød og en grandiosa om man ikke har det minste lyst på det, enn å la være å spise det når det er det man har mest lyst på i hele verden. 

Det sies at sukker er like avhengighetsskapende som heroin. Jeg tviler på at det kan stemme, siden mange spiser litt sukker og klarer å kutte det ved behov, men mulig at det stemmer for noen

Anonymkode: 05d6b...038

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Jeg har vært «over alt» på skalaen selv, det er jo en evig kamp, men det er faktisk verst når folk fordømmer. De kjenner jo ikke vår kamp og vår kropp.  Vi er mennesker alle sammen, med mer eller mindre polstring rundt knoklene. Dere må bare venne dere til å omgås folk med forskjellig størrelse. Det er jo ikke så vanskelig det.

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt, avsporing, krenkende innlegg, og innlegg om for lavt matinntak, og svar til det. 

_popcorn_, mod

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vil tro de skylder på det fordi sånne som deg får dem til å føle at de må skylde på noe. 

Anonymkode: eac67...4da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...