AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #1 Skrevet 19. august 2021 Hei, Et kjapt spørsmål om lån som noen kanskje kan svare på 😊 Jeg skal kjøpe ny leilighet med dama neste år, og lurer litt på om noen vet omtrent hvor mye hun kan låne i banken? Hun er helsefagarbeider og tjener vel rundt 400.000 i året, og har spart om rundt 100.000 (ingen egen leilighet). Jeg har en leilighet til ca. 3,7 til 4 millioner, og ingen gjeld. Så når vi kjøper leilighet sammen stiller vi jo ganske sterkt sånn sett. Men hvor mye tror dere hun kan låne, da? Jeg vet vi kan sjekke diverse kalkulatorer, tenkte bare å høre her også 😊 #69dudes Anonymkode: 2d5d2...f17
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #2 Skrevet 19. august 2021 Topp 5X inntekt som er 2 mill. (det tror jeg ikke hun ville fått alene), men det forutsetter nok EK. Har hun 100K i EK kan hun i prinsippet bare låne 566.666, og da kjøpe for 666.6666 inkludert fellesgjeld. Låner dere sammen antar jeg at dere vil bli betraktet under ett. Anonymkode: f8de3...a54
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #3 Skrevet 19. august 2021 Det er stort sett bare de høytlønnede som får den maksimale 5 ganger inntekten i lån. Jo lavere årsinntekt man har, jo mindre har man igjen å leve for etter at lånet er betalt. Så dermed får lavtlønte lavere antall ganger inntekten i boliglån. Jeg har vel 450 og fikk 4,4 ganger inntekten alene i boliglån, med et nødskrik. Det gikk så vidt. Dere blir nok sett under ett når dere kommer og skal låne. Med din egenkapital stiller dere sterkt. Litt avhengig av hvor mye dere sikter dere inn til å kjøpe for da, selvsagt. Anonymkode: 89c85...5aa
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #4 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det er stort sett bare de høytlønnede som får den maksimale 5 ganger inntekten i lån. Jo lavere årsinntekt man har, jo mindre har man igjen å leve for etter at lånet er betalt. Så dermed får lavtlønte lavere antall ganger inntekten i boliglån. Jeg har vel 450 og fikk 4,4 ganger inntekten alene i boliglån, med et nødskrik. Det gikk så vidt. Dere blir nok sett under ett når dere kommer og skal låne. Med din egenkapital stiller dere sterkt. Litt avhengig av hvor mye dere sikter dere inn til å kjøpe for da, selvsagt. Anonymkode: 89c85...5aa Skjønner, takk for svar. Jeg tror ikke jeg skal ha noe lån, men er det slik at dersom jeg likevel tar opp lånet med henne (mens hun betaler gjelden), så kan hun låne mer? Vi skal prate med banken snart, men er bare nyskjerrig nå Anonymkode: 2d5d2...f17
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #5 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner, takk for svar. Jeg tror ikke jeg skal ha noe lån, men er det slik at dersom jeg likevel tar opp lånet med henne (mens hun betaler gjelden), så kan hun låne mer? Vi skal prate med banken snart, men er bare nyskjerrig nå Anonymkode: 2d5d2...f17 Skal hun betale hele gjelden mens du kan leve fett for lønna di? 😳 Bedre at du eier en større andel da kanskje? Det der hadde ikke jeg giddet iaf. Vil tro at hvis hun eier halve leiligheten og skal ha eget lån får hun langt ifra 2 mill altså. Med 400K i årslønn kommer det til å ta 30 år for henne å betale ned så mye. Før dere får barn og pengene flyr og renta stiger, da går det faktisk ikke opp. Lykke til. Anonymkode: f8de3...a54 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #6 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner, takk for svar. Jeg tror ikke jeg skal ha noe lån, men er det slik at dersom jeg likevel tar opp lånet med henne (mens hun betaler gjelden), så kan hun låne mer? Vi skal prate med banken snart, men er bare nyskjerrig nå Anonymkode: 2d5d2...f17 Og forresten. Hvis banken begrenser lånet hennes grunnet hva hun kan betjene alene med hennes inntekt er det sykt dårlig gjort å tvinge henne til mer lån hun må betale. Da får dere finne noe billigere dere begge har råd til å bo i. Anonymkode: f8de3...a54
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #7 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skjønner, takk for svar. Jeg tror ikke jeg skal ha noe lån, men er det slik at dersom jeg likevel tar opp lånet med henne (mens hun betaler gjelden), så kan hun låne mer? Vi skal prate med banken snart, men er bare nyskjerrig nå Anonymkode: 2d5d2...f17 Så du tenkte at hun skulle sitte og betale boutgifter mens du ikke skal ha noe lån? 😂 Anonymkode: 44cca...2aa 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #8 Skrevet 19. august 2021 Har hun studielån? Har du studielån? Det er gjeld som påvirker hvor mye du får i boliglån. Har dere bil? Hvis ja får dere ikke 5x inntekt, men nærmere 4. Har dere barn? Hvis ja får dere ikke 5x inntekt, men nærmere 4. Har dere kredittkort så legges makssummen som gjeld, så om du i dag har et kredittkort med grense på 100.000, endre denne til 10 eller 20 før dere snakker med banken. Anonymkode: c15c4...32f
newman01 Skrevet 20. august 2021 #9 Skrevet 20. august 2021 Om hun er hovedlåntager og du medlåntager, og dere kjøper en bolig til 4 mill, hvor du betaler din halvpart kontant og hun låner 2 millioner går det bra. Du er gjeldsfri og hun har makset lånegrensa. Dere har 50% egenkapital i boligen. Passe grei løsning. Om renta stiger og hun sliter med finansene må du trå til. Det er en risiko, men om du liker personen kan det være verdt det
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #10 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (På 19.8.2021 den 19.43): Skal hun betale hele gjelden mens du kan leve fett for lønna di? 😳 Bedre at du eier en større andel da kanskje? Det der hadde ikke jeg giddet iaf. Vil tro at hvis hun eier halve leiligheten og skal ha eget lån får hun langt ifra 2 mill altså. Med 400K i årslønn kommer det til å ta 30 år for henne å betale ned så mye. Før dere får barn og pengene flyr og renta stiger, da går det faktisk ikke opp. Lykke til. Anonymkode: f8de3...a54 Jeg har ikke noe behov for å ta opp lån. Jeg betalte ned leiligheten i fjor og har ca. 1 million på sparekonto, så jeg klarer meg sånn sett. Det blir jo feil at jeg skal betale på hennes lån når jeg har spart lenge selv. Hun har heller ikke en leilighet fra før. Vi ser for oss at hun ikke trenger å låne noe særlig mer enn maks 1 million kanskje, og hun er jo bare 30 år. Så da vil jeg kanskje eie 80% av leiligheten og hun 20%. Sånn ca. da Anonymkode: 2d5d2...f17
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #11 Skrevet 22. august 2021 Hun vil nok sikkert få låne 3,5-4 ganger inntekten, men dere bør vel ta en prat om hvordan dere ønsker å ha økonomien deres. Hvor mye vil dere ha i lommepenger, hvordan vil dere gjøre det med ferier og hvordan vil det stå seg at dere står så ulikt økonomisk. Hun vil vel mest sannsynlig ikke ha noen store lønnsøkninger fremover. Hvor mye av inntekten vil hun bruke på bolig og så fordeler dere eierskap i boligen etter det. Eier hun 30% og du 70% dekker du 70% av utgiftene ved for eksempel en oppussing også. Det er viktig at dere skriver en god kontrakt og at dere tinglyser andelene deres riktig. Anonymkode: af0db...4c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå