AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #1 Skrevet 19. august 2021 Elsker chips. Men regner med at dette påvirker blodsukkeret siden det er salt? Hva med lett-is og sukkerfrie dessertalternativer som gelé zero og slikt? Inneholder dette ting som gjør at blodsukkeret stiger til værs? Anonymkode: 1a884...c72
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #2 Skrevet 19. august 2021 Chips prøvde jeg aldri. Det jeg prøvde og som ikke påvirket blodsukkeret noe særlig var sukkerfri melkesjokolade fra marabou. Har den på rema og kiwi, og er som vanlig melkesjokolade. Tålte å en sjokoladeis i sånn bøtte. Tror det er dream is, uten tilsatt sukker. Måtte jeg ha noe søtt så tok jeg som regel den med sukkerfri vaniljesaus fra piano. Noe særlig mer enn det prøvde jeg ikke ut, i og med at det fungerte så bra. Nå hadde jeg en vanskelig svangerskapsdiabetes som krevde mye i insulin, men når jeg spiste de alternativene tok jeg ikke insulin før. Anonymkode: c3b2e...ffe
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #3 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Chips prøvde jeg aldri. Det jeg prøvde og som ikke påvirket blodsukkeret noe særlig var sukkerfri melkesjokolade fra marabou. Har den på rema og kiwi, og er som vanlig melkesjokolade. Tålte å en sjokoladeis i sånn bøtte. Tror det er dream is, uten tilsatt sukker. Måtte jeg ha noe søtt så tok jeg som regel den med sukkerfri vaniljesaus fra piano. Noe særlig mer enn det prøvde jeg ikke ut, i og med at det fungerte så bra. Nå hadde jeg en vanskelig svangerskapsdiabetes som krevde mye i insulin, men når jeg spiste de alternativene tok jeg ikke insulin før. Anonymkode: c3b2e...ffe Oj. Takk for tips. Trodde all sjokolade var utelukket, så dette var jo good news 🥰 Anonymkode: 1a884...c72
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #4 Skrevet 19. august 2021 Spiste ikke chips, men det var også pga hevelser i bein Anonymkode: dd5b6...3f8
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #5 Skrevet 19. august 2021 Påvirker salt blodsukkeret? Anonymkode: 43b1f...00c
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #6 Skrevet 19. august 2021 Du kan vel spise popkorn? Anonymkode: 75c4c...2dd
temolitus Skrevet 19. august 2021 #7 Skrevet 19. august 2021 Blodsukkeret stiger av karbohydrater, ikke salt Sjekk næringsinnhold når du handler 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #8 Skrevet 19. august 2021 Mmmmhhh... Hematuri... Anonymkode: b40e4...193
temolitus Skrevet 19. august 2021 #9 Skrevet 19. august 2021 Baconcrisp har forresten veldig lite karbohydrater, men pass på at det er laget av ekte bacon og ikke er sånn melgreier med smak 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #10 Skrevet 19. august 2021 Spiser ikke chips nei. Men spiser diplomis sin lett is på boks. Samt sukkerfrie sjokolader fra sunkost. Anonymkode: 1be31...ec6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #11 Skrevet 20. august 2021 Det kommer an på hvordan svangerskapsdiabetesen er om du kan/ikke kan (bør er noe annet) spise chips. Jeg hadde bare utslag på fastende blodsukker og kunne spise akkurat som før. Spiste jeg derimot for mye sukker eller karbohydrater en dag så kunne det slå ut dagen etter med litt høyt fastende. Konklusjonen er at du må teste litt for å se hva som fungerer for deg og ikke. Anonymkode: bf6d6...5a2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #12 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (På 19.8.2021 den 16.37): Elsker chips. Men regner med at dette påvirker blodsukkeret siden det er salt? Hva med lett-is og sukkerfrie dessertalternativer som gelé zero og slikt? Inneholder dette ting som gjør at blodsukkeret stiger til værs? Anonymkode: 1a884...c72 Påvirker blodsukkeret siden det er SALT? Du trenger veiledning. Det påvirker blodsukkeret fordi det er poteter OG det inneholder druesukker som oftest. Alle sukkerfrie alternativer påvirker blodsukkeret. Om du er så jæskla godtesykes får du lage ting med mye fett i Anonymkode: b353b...627
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #13 Skrevet 5. september 2021 Salt påvirker ikke blodsukkeret, men karbohydrater fra poteter gjør. Det er dog ikke sikkert du får stort utslag, det er ekstremt individuelt hva som fungerer for hver enkelt - og mange tåler faktisk sukker mye bedre enn hvetemel. Det er heller ikke sant som forrige bruker skriver at alle sukkerfrie alternativer påvirker blodsukkeret - sukrinvarianter, Finesse, stevia og flere påvirker ikke blodsukkeret - men det mast vanlige søtningsmiddelet i sukkerfritt godteri er maltitol og dette kan gi ganske høy blodsukkerstigning. Anbefaler sjokoladene fra Sukrin (den med mandler og havsalt er veldig god!), de uten maltitol fra Tights.no og aller mest konfekten og sjokoladeknappene fra Frøken Holm. Ellers spiser jeg ikke potetgull, men av og til baconsvor (altså ikke potetgullutgaven med baconkrydder men den som er ekte svor), jeg synes den fra Rema er best. Den er også god med dip - anbefaler å ha agurk og blomkål også til å dyppe, det er nesten bedre. Jeg har helt fine verdier gjennom dagen og tåler litt fullkornspasta, noen pizzastykker med bunn laget på havregryn (veldig god, Linda Stuhaug sin oppskrift) men holder meg helt unna sukker og hvetemel (gjorde det før også så heldigivis enkel overgang for meg) fordi jeg ikke gidder å ta sjansen. Vurderer imidlertid å teste et par loffskiver til neste rekekveld - for man må rett og slett bare teste og se. Det er et styr, og det er slitsomt, og man kan også være blant de som gjør alt riktig uten å lykkes fordi det fastende blodsukkeret svært ofte er hormonstyrt - men man må bare gjøre sitt beste og spise mest mulig diabetesvennlig. Anonymkode: 3fc06...427
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå