AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #1 Skrevet 19. august 2021 Er i en prosess nå for å søke meg ny jobb. Jeg har fungert bra i min nåværende jobb og har en lederstilling i min avdeling, og har klart å gjøre denne jobben bra. Men så er jeg i gang med å søke nye jobber nå grunnet mistrivsel på jobb, og da blir jeg selvfølgelig møtt med en hel haug arbeidspsykologiske tester, problemløsning og språk. Det er disse - unnskyld uttrykket - jævla testene med former, mønstre, prikker og streker som gjør at hjernen min bare kortslutter. Jeg ser ikke noen mønstre, jeg ser ikke noen logikk. Jeg prøver selvfølgelig etter beste evne å faktisk se etter mønstre og jeg vil si at i 1/20 oppgaver så så jeg faktisk et mønster. På de andre måtte jeg bare tippe. Så fikk jeg resultatet "under gjennomsnittet". Sånn rett i fleisen. Jeg har vært med på en del ansettelser i min nåværende jobb og skjønner ikke hva disse testene skal være gode for. Slik jeg ser det, er det hvordan folk faktisk jobber på gulvet som betyr noe. Hvorfor brukes disse testene hele tiden, og i praktisk talt alle jobber en søker? jeg søker jo ikke akkurat om å bli rakettforsker heller, da. Tror dere det testresultatet ødelegger alle sjansene mine for å få en ny jobb? Jeg vurderer nesten spørre legen om jeg kan utredes for en eller annen form for hjerneskade eller funksjonshemming, for hvis alle andre klarer disse testene og ser mønstre og alt, og jeg ikke skjønner en dritt, da må det jo faktisk være noe galt med meg. Anonymkode: 62ef8...bbd 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #2 Skrevet 19. august 2021 Om det er noe trøst så har jeg også tippet på mesteparten av disse spørsmålene, ser ikke mønstre eller logikk i det i det hele tatt med disse testene, men klarte likevel å få meg jobb. Anonymkode: d9650...97d
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #3 Skrevet 19. august 2021 Jeg hater også disse testene. Den ene gangen betalte jeg også for å få tilgang til øvingsoppgaver på forkant fordi jeg fikk beskjed om hva slags tester jeg måtte gjøre. Jeg fikk «på gjennomsnittet», men fikk heldigvis jobben. Det resultatet fikk jeg altså etter å ha trent i timesvis. En annen gang fikk jeg mattespørsmål, og der kortsluttet jeg helt også. Der virket det som at det var en sånn jobbsøkerportal for et firma som lagret resultatene også, så det er jo litt krise hvis de da bruker dette som bakgrunn om jeg søker andre jobber gjennom samme ansettelsesbyrå senere. Men ja, jeg hater de testene, og mange av dem virker helt meningsløse. Anonymkode: b34e7...904
Hank Amarillo Skrevet 19. august 2021 #4 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er i en prosess nå for å søke meg ny jobb. Jeg har fungert bra i min nåværende jobb og har en lederstilling i min avdeling, og har klart å gjøre denne jobben bra. Men så er jeg i gang med å søke nye jobber nå grunnet mistrivsel på jobb, og da blir jeg selvfølgelig møtt med en hel haug arbeidspsykologiske tester, problemløsning og språk. Det er disse - unnskyld uttrykket - jævla testene med former, mønstre, prikker og streker som gjør at hjernen min bare kortslutter. Jeg ser ikke noen mønstre, jeg ser ikke noen logikk. Jeg prøver selvfølgelig etter beste evne å faktisk se etter mønstre og jeg vil si at i 1/20 oppgaver så så jeg faktisk et mønster. På de andre måtte jeg bare tippe. Så fikk jeg resultatet "under gjennomsnittet". Sånn rett i fleisen. Jeg har vært med på en del ansettelser i min nåværende jobb og skjønner ikke hva disse testene skal være gode for. Slik jeg ser det, er det hvordan folk faktisk jobber på gulvet som betyr noe. Hvorfor brukes disse testene hele tiden, og i praktisk talt alle jobber en søker? jeg søker jo ikke akkurat om å bli rakettforsker heller, da. Tror dere det testresultatet ødelegger alle sjansene mine for å få en ny jobb? Jeg vurderer nesten spørre legen om jeg kan utredes for en eller annen form for hjerneskade eller funksjonshemming, for hvis alle andre klarer disse testene og ser mønstre og alt, og jeg ikke skjønner en dritt, da må det jo faktisk være noe galt med meg. Anonymkode: 62ef8...bbd Høres ut som a la IQ tester. Slike tester er normaldistribuerte, så "alle" klarer de ikke. Noen må jo være under snittet også. 2
origin Skrevet 19. august 2021 #5 Skrevet 19. august 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Er i en prosess nå for å søke meg ny jobb. Jeg har fungert bra i min nåværende jobb og har en lederstilling i min avdeling, og har klart å gjøre denne jobben bra. Men så er jeg i gang med å søke nye jobber nå grunnet mistrivsel på jobb, og da blir jeg selvfølgelig møtt med en hel haug arbeidspsykologiske tester, problemløsning og språk. Det er disse - unnskyld uttrykket - jævla testene med former, mønstre, prikker og streker som gjør at hjernen min bare kortslutter. Jeg ser ikke noen mønstre, jeg ser ikke noen logikk. Jeg prøver selvfølgelig etter beste evne å faktisk se etter mønstre og jeg vil si at i 1/20 oppgaver så så jeg faktisk et mønster. På de andre måtte jeg bare tippe. Så fikk jeg resultatet "under gjennomsnittet". Sånn rett i fleisen. Jeg har vært med på en del ansettelser i min nåværende jobb og skjønner ikke hva disse testene skal være gode for. Slik jeg ser det, er det hvordan folk faktisk jobber på gulvet som betyr noe. Hvorfor brukes disse testene hele tiden, og i praktisk talt alle jobber en søker? jeg søker jo ikke akkurat om å bli rakettforsker heller, da. Tror dere det testresultatet ødelegger alle sjansene mine for å få en ny jobb? Jeg vurderer nesten spørre legen om jeg kan utredes for en eller annen form for hjerneskade eller funksjonshemming, for hvis alle andre klarer disse testene og ser mønstre og alt, og jeg ikke skjønner en dritt, da må det jo faktisk være noe galt med meg. Anonymkode: 62ef8...bbd Jeg har ikke akkurat vært igjennom disse testene men heller personlighetstestene som det blir mer av i ansettelsesprosessene... dessverre. Jeg tror det er med på å sile og sortere ut også gode kandidater, men fordi de ikke klarte disse testene, blir eksludert. Muligens kan kommer flere til å havne utenfor arbeid eller få vansker med å få arbeid om man ikke klarer sånne tester. Flere på nav pga dette?
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #6 Skrevet 19. august 2021 Søknaden min hadde ikke engang kommet igjennom til vurdering, hadde jeg søkt på min egen jobb i dag. Jeg stryker så det synger etter på delene med stressmestringtester. Allikevel takler jeg stressende situasjoner på jobb helt fint. Må bli her i all overskuelig framtid, for alle selskaper i mitt yrke bruker disse nå. Tenker det bunner ut i late og ubrukelige HR-personell. Mellomledere som ikke engang klarer å gjennomskue og sile ut strebere, smiskere og manipulatorer. Anonymkode: a4fff...0ed 5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #7 Skrevet 19. august 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Tror dere det testresultatet ødelegger alle sjansene mine for å få en ny jobb? Jeg vurderer nesten spørre legen om jeg kan utredes for en eller annen form for hjerneskade eller funksjonshemming, for hvis alle andre klarer disse testene og ser mønstre og alt, og jeg ikke skjønner en dritt, da må det jo faktisk være noe galt med meg. Det ødelegger ikke sjansene dine så sant de liker resten av det du har å tilby🙂 Jeg er som deg å klarer ikke sånne tester med trekanter, rundinger, prikker etc. Får ikke mange rett på det, men har fått jobb tilbud i nesten alle prosessene hvor det har vært slike Anonymkode: 355c9...4da
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #8 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det ødelegger ikke sjansene dine så sant de liker resten av det du har å tilby🙂 Jeg er som deg å klarer ikke sånne tester med trekanter, rundinger, prikker etc. Får ikke mange rett på det, men har fått jobb tilbud i nesten alle prosessene hvor det har vært slike Anonymkode: 355c9...4da Såfremt man ikke må bestå testene for at søknaden i det hele tatt får komme igjennom til videre vurdering 😕 Anonymkode: a4fff...0ed
Tarzani Skrevet 19. august 2021 #9 Skrevet 19. august 2021 De ønsker ofte bare å sjekke personlighet og hva du er god på og ikke. Jeg opplevde det samme, fikk ‘under gjennomsnitt’, og da poengterte de i intervjuet etterpå at det betydde absolutt ikke at jeg ikke var uaktuell for jobben. De var i denne stillingen mer på jakt etter en person med sterke personlige og sosiale styrker. 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #10 Skrevet 19. august 2021 Flere av disse testene kan være unyttige i enkelte stillinger, men de kan jo gi et slags bilde av hvordan en person gjør ulike slutninger i sin tankeprosess. At man får under gjennomsnittet på en av de behøver ikke nødvendigvis bety mye. Tok 3 slike tester i forbindelse med en regnskapsjobb. Der var det en kombinasjon av ren iq-test som det du beskriver med å se/regne ut mønster, en som handlet om ordforståelse og en siste som var hukommelsestest av en serie ord. Gjorde det veldig variert, og slik de forklarte det så så de jo mer på helheten, og hvordan man tenkte opp mot hvor lang tid man brukte (og dermed hvor mange oppgaver man klarte/valgte gjennomføre). Anonymkode: 76cd7...235
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #11 Skrevet 19. august 2021 Med mindre absolutt alle er like, vil det alltid være noen over snittet, og noen under snittet. Sånn er det bare. Anonymkode: 30ded...b08
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #12 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Søknaden min hadde ikke engang kommet igjennom til vurdering, hadde jeg søkt på min egen jobb i dag. Jeg stryker så det synger etter på delene med stressmestringtester. Allikevel takler jeg stressende situasjoner på jobb helt fint. Må bli her i all overskuelig framtid, for alle selskaper i mitt yrke bruker disse nå. Tenker det bunner ut i late og ubrukelige HR-personell. Mellomledere som ikke engang klarer å gjennomskue og sile ut strebere, smiskere og manipulatorer. Anonymkode: a4fff...0ed Jeg er leder og er ofte involvert i sluttrunder i rekrutteringssammenheng. Hos oss bruker vi også slike tester (ikke mønstre tror jeg) + case, og jeg sier ofte at jeg hadde aldri i verden klart å få jobb hos oss om jeg hadde søkt i dag. Men jeg har jo klart meg bra og klatret høyt. Jeg får dessverre ikke gjort noe med testene, men jeg ser i det minste litt bak fasaden når de kommer inn til meg, for jeg vet at gode kandidater ikke nødvendigvis skinner i en slik prosess. Jeg har også bitt meg merke i at de som scorer dårligst på disse testene (vi har tre tester, og jeg får tilgang til score enkeltvis og snitt) er de som jeg synes leverer de beste intervjuene. så poenget mitt er kanskje at du ikke må miste motet - du er ikke nødvendigvis ute av dansen selv om en slik test går dårlig. Anonymkode: c1dc0...b2d 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #13 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er leder og er ofte involvert i sluttrunder i rekrutteringssammenheng. Hos oss bruker vi også slike tester (ikke mønstre tror jeg) + case, og jeg sier ofte at jeg hadde aldri i verden klart å få jobb hos oss om jeg hadde søkt i dag. Men jeg har jo klart meg bra og klatret høyt. Jeg får dessverre ikke gjort noe med testene, men jeg ser i det minste litt bak fasaden når de kommer inn til meg, for jeg vet at gode kandidater ikke nødvendigvis skinner i en slik prosess. Jeg har også bitt meg merke i at de som scorer dårligst på disse testene (vi har tre tester, og jeg får tilgang til score enkeltvis og snitt) er de som jeg synes leverer de beste intervjuene. så poenget mitt er kanskje at du ikke må miste motet - du er ikke nødvendigvis ute av dansen selv om en slik test går dårlig. Anonymkode: c1dc0...b2d Det siste avsnittet var forresten til TS, ikke den jeg siterte Anonymkode: c1dc0...b2d
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #14 Skrevet 19. august 2021 Hehe, jeg tror ikke de testene egentlig har betydning i praksis. Jeg er ganske god på slike, ikke noe geni, men over snittet, er også god på problemløsning. Men i den bransjen jeg søker får vi ikke slike tester, ikke får jeg jobb heller (til nå- all min erfaring sier at jeg vil få jobb etterhvert). Poenget mitt er at flink på slike ubetydelige mønstre ikke har noen som helst betydning for om du er flink i jobben din. Er garantert noe annet jeg ikke mestrer, sosialintelligens er ikke en medfødt egenskap for meg, men derimot noe jeg har måttet jobbe hardt for å få et snev av. Anonymkode: 9900c...912
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå