Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på å kjøpe en 60G Ipod til samboeren i julegave. Den koster 3690,- fra Eplehuset, mens apple.com selgere den for 399 dollar. Det utgjør jo en viss forskjell, men tjener jeg egentlig noe på det når tollen legges til? Og kan jeg i det hele tatt bestille fra USA eller er det noen spesielle regler der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo gå inn på toll.no der står det litt om fortolling av pakker i utlandet (og priser?) eller på posten.no vil jeg tro det står litt også.

Kan fint bestille fra USA da :)

Skrevet

Tilgi meg hvis jeg tar feil, men jeg tror ikke vi norske kunder kan bestille via apple.com med mindre vi går via den norske apple store på www.apple.no.

Da får du norske priser inkludert toll og frakt.

Jeg prøvde å bestille en kate spade ipod mini-veske som de solgte fra apple.com, og som man ikke får når man går via apple no, men det gikk ikke.

Uansett, nøl lenge med å bestille noe for over 1000 kr på nettet, da kommer toll i tillegg til moms etc, og alt kan bli veeeldig dyrt og ta veeeldig lang tid. Når man bestiller elektriske produkter som litt for lett går i stykker (som ipods) er det som regel tryggere og enklere å kjøpe fra norske forhandlere, det kan fort bli surrete hvis du skal reklamere på noe kjøpt fra utlandet.

Skrevet
Jeg prøvde å bestille en kate spade ipod mini-veske som de solgte fra apple.com, og som man ikke får når man går via apple no, men det gikk ikke.

Den har jeg også lyst på!

Skrevet

det finnes jo andre butikker i usa som selger det og sender til norge. Ellers har du ebay og amazon.

Gjest Gjesteline
Skrevet
Uansett, nøl lenge med å bestille noe for over 1000 kr på nettet, da kommer toll i tillegg til moms etc, og alt kan bli veeeldig dyrt og ta veeeldig lang tid.

Grensen er på kr 200! Det har i flere år vært snakk om å sette den opp til kr 1 000, men dette har - såvidt jeg vet - ikke skjedd ennå.

Jeg ville også vært forsiktig med å kjøpe i utlandet, være det seg fysisk eller i en nettbutikk. Husk at i Norge har vi den fantastisk Forbrukerkjøpsloven som gir deg (2) 5 års reklamasjonsrett. Ved kjøp av en Ipod vil det være 5 år som gjelder.

Skrevet
Jeg lurer på å kjøpe en 60G Ipod til samboeren i julegave. Den koster 3690,- fra Eplehuset,

Det hørtes da dyrt ut! Har du sjekket andre steder? Jeg bruker DinPris, har du sjekket der, kan sammenligne prisene.

Skrevet
Det hørtes da dyrt ut! Har du sjekket andre steder? Jeg bruker DinPris, har du sjekket der, kan sammenligne prisene.

Jeg fant den ikke billigere en det noe sted jeg heller. Har også tenkt på å kjøpe den til jul til mannen.

Skrevet

Dersom noe du bestiller fra utlandet koster mellom 200-1000 kroner kan avsender merke tollseddelen med "gift" og du slipper moms siden det er momsfritak på gaver opp til 1000,-. (må du spørre om de vil før du bestiller noe da).

Ang garanti, så langt det lar seg gjøre skal leverandører følge de reglene for garanti i det landet du bor om det oppstår problemer. Tipper Apple har verdensgaranti også.

Kjøpte selv en philips mp3 spiller i USA, fikk problemer da jeg kom hjem til Norge og tok det opp med Philips Norge. Ikke noe problem, sendte inn og fikk ny og med ny garanti.

Skrevet

Hvis man sender som bedrift har man ikke lov å merke som gave, da må bedriften pakke gaven som privatperson helt uten logoer og henvisiniger til bedriften.

Skrevet

Det har man jo muligheten til på ebay. Der er det masse private som selger.

Skrevet
Det har man jo muligheten til på ebay. Der er det masse private som selger.

Ja + at de ofte skriver ned verdien hvis man spør. ;)

Skrevet
Dersom noe du bestiller fra utlandet koster mellom 200-1000 kroner kan avsender merke tollseddelen med "gift" og du slipper moms siden det er momsfritak på gaver opp til 1000,-. (må du spørre om de vil før du bestiller noe da).

Men momsundragelse er ulovlig og straffes med (tror jeg) inntil 3 års fengsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...