Gå til innhold

Bananfluene går ikke i fella!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får ikke bukt med bananfluer på kjøkkenet, enda jeg har satt ut to feller med eddik og zalo. Hva er det jeg gjør galt? Jeg har til og med blandet litt rødvin oppi, for de ser ut til å elske rødvin - det kryr av dem når jeg tar meg et glass. Hva har dere andre oppi? Jeg har eddik, en teskje rødvin og noen dråper zalo. Hjelp!!

Anonymkode: 70f48...24b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker saft og zalo, det fungerer ypperlig. 

Skrevet

Bruk eplecidereddik, litt vann og litt zalo. Jeg utrydda fluene hjemme hos oss på under en time i går. 

Anonymkode: f5bd5...ca6

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bruk eplecidereddik, litt vann og litt zalo. Jeg utrydda fluene hjemme hos oss på under en time i går. 

Anonymkode: f5bd5...ca6

Dette, og du må strø det rundt i boligen. Deretter vasker den.

Anonymkode: 16382...b21

Skrevet

Jeg bruker også eplecidereddik, vann. Zalo og litt sukker. Fyller glass med dette. Funker kjempebra hos meg. 

Anonymkode: 23fe3...665

Skrevet

Ok, så det er pga at jeg bruker vanlig eddik at de ikke går i fella hos meg da? Hvor mye zalo bruker dere? Rører dere den ut eller bare drypper dere oppi noen dråper? Ts

Skrevet

Tar et par dråper zalo, en liten skvett lissom. Rører alt sammen. Har flere glass stående rundt omkring :)

Er også veldig nøye med matavfallet. Går ut med det mye oftere i denne perioden. 

Anonymkode: 23fe3...665

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg får ikke bukt med bananfluer på kjøkkenet, enda jeg har satt ut to feller med eddik og zalo. Hva er det jeg gjør galt? Jeg har til og med blandet litt rødvin oppi, for de ser ut til å elske rødvin - det kryr av dem når jeg tar meg et glass. Hva har dere andre oppi? Jeg har eddik, en teskje rødvin og noen dråper zalo. Hjelp!!

Først vasker du kjøkkenet grundig (ikke nedvask, bare fjern alle matrester, inkludert de du ikke ser, fra søppelbøtte/resirk, oppvask og benk).

Så sørger du for at alt som kan være mat er i tette bokser eller kjøleskap (ingen epler på benken, altså)

Deretter tar du deg en runde og klasker småfluer.

Etter et par dager er de borte.

Oppstår de igjen? Husk at bananfluer er "søppelfluer" - ta ut søpla oftere, vask nøyere og ikke oppbevar mat på benken. Det er ikke behov for feller. 

Anonymkode: 93b28...7d7

Skrevet

Bor de i plantene dine? Mulig det er hærmygg. De dør ved å tilsette litt salmiakk i vannet til plantene

Anonymkode: e272e...218

Skrevet

Bananfluer dukker alltid opp akkurat på denne tiden av året, og de forsvinner når det blir litt kaldere i været.

Ikke noe å bekymre seg for - felle er greit nok, men de forsvinner av seg selv snart uansett.

Anonymkode: f388c...254

Skrevet

Bananfluer dukker bestandig opp dersom vi har bananer eller koriander på kjøkkenbenken. Aldri ellers.

Anonymkode: ebdd5...b93

Skrevet

Hva har dette med "mat og drikke" å gjøre? 

Anonymkode: cbbc7...8d7

Skrevet

Jeg blander eddik og zalo, og tar litt vann oppi. De går i fella én etter én 👍

Skrevet

Jeg får heller ikke eddik/vin og zalo til å fungere. Det som virket var å putte noen biter oppskåret frukt i et glass, dekke et med gladpack og stikke noen små hull. Lukten gjør at fluene finner hullene når de skal inn, men de finner dem ikke for å komme seg ut igjen.

Anonymkode: d6ecf...faf

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva har dette med "mat og drikke" å gjøre? 

Anonymkode: cbbc7...8d7

Har du aldri smakt "banan-flugo-vin"???? :sjokkert:  - missing out, guy/lady :opplyser:

Vanlig eddik er for sterk kost for disse røverne, TS!  Må blande med vann, evt...  Jeg tror de har sans for kvalitet, og derfor foretrekker de øl, eller rødvin (50/50-vann). 

1dråpe zaloz, el., og ikke bland/rør det sammen), TS :opplyser:

edit - tror de kun drikker av rødvinsglass også :Nikke:

Endret av Beeblebrox
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bananfluer dukker bestandig opp dersom vi har bananer eller koriander på kjøkkenbenken. Aldri ellers.

Anonymkode: ebdd5...b93

Takk for tipset! Banan visste jeg om, men at koriander også er en utfordring var jeg ikke klar over. 

Nå har jeg kjempet mot slike fluer i en uke. At den ferske koriander-kvasten kunne ha noe med saken å gjøre har ikke falt meg inn. Jeg trodde det var frukt som var utfordringen. Det har jeg fjernet, men fluene blir. 

Ut med koriander! 👍

Skrevet (endret)

Her har du fasiten: 

Jeg har alltid brukt en blanding av eddik, zalo og rødvin i glass med plastfilm over. I år fungerte det ikke og jeg ble tipset om disse klisterene. DE VIRKER! Kommer aldri til å bruke eddik-og zalometoden igjen. 

Screenshot_20210821_000201.jpg

Endret av Ugresset
Bilde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...