Gå til innhold

Kolleger som blir overrasket over at jeg er gift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg startet i ny jobb i august. Firmaet består av relativt unge folk (midten av 20-årene til midten av 30-årene). Siden flere er nye, hadde vi en sosial samling i går etter jobb for å bli bedre kjent. Det var en fin mulighet til å snakke om noe annet enn jobb, men jeg opplevde at flere ble overrasket over at jeg er gift og har barn (et par av kollegene har barn, men ingen er gift). Ble plutselig mye fokus på nettopp dét, og flere spurte om jeg var kristen (er ikke religiøs i det hele tatt) og hvorfor jeg ville «gro fast» i en person for resten av livet. Ble skikkelig lei meg og følte meg plutselig litt… skamfull?

Jeg er 30 år (giftet meg som 25-åring) og har to barn og rekkehus. Er ellers ung til sinns og har aldri følt at dette er noe som har skilt seg ut i sosiale settinger (før nå). Synspunkt? 

Anonymkode: 73839...684

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor i alle dager jobber du?? Synest at mange gifter seg i 20-årene, har barn og full pakke🙌🏻

Anonymkode: 96cf8...d1f

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg startet i ny jobb i august. Firmaet består av relativt unge folk (midten av 20-årene til midten av 30-årene). Siden flere er nye, hadde vi en sosial samling i går etter jobb for å bli bedre kjent. Det var en fin mulighet til å snakke om noe annet enn jobb, men jeg opplevde at flere ble overrasket over at jeg er gift og har barn (et par av kollegene har barn, men ingen er gift). Ble plutselig mye fokus på nettopp dét, og flere spurte om jeg var kristen (er ikke religiøs i det hele tatt) og hvorfor jeg ville «gro fast» i en person for resten av livet. Ble skikkelig lei meg og følte meg plutselig litt… skamfull?

Jeg er 30 år (giftet meg som 25-åring) og har to barn og rekkehus. Er ellers ung til sinns og har aldri følt at dette er noe som har skilt seg ut i sosiale settinger (før nå). Synspunkt? 

You go girl! Det ingenting å skamme seg for. Du har funnet din livspartner og fått barn. Det er ikke mange på din alder som kan si det! Noen begynner tidlig og andre sent. Vær stolt av det!

Anonymkode: 0c2af...8c1

• Liker 8
Skrevet

Så rart :) Ikke du altså, men kollegaene dine. 

Anonymkode: 5ec6b...8d1

• Liker 17
Skrevet

Vær stolt du ❤️

Anonymkode: e988e...8db

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvor i alle dager jobber du?? Synest at mange gifter seg i 20-årene, har barn og full pakke🙌🏻

Anonymkode: 96cf8...d1f

Jo, men tydeligvis ikke innen bransjen jeg jobber i (design/teknologi). Dette er i en storby, om det har noe å si? 😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

You go girl! Det ingenting å skamme seg for. Du har funnet din livspartner og fått barn. Det er ikke mange på din alder som kan si det! Noen begynner tidlig og andre sent. Vær stolt av det!

Takk for støtten❣️ Merkelig hvordan man blir påvirket av andres reaksjoner, men du har jo helt rett i det du sier 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Så rart :) Ikke du altså, men kollegaene dine. 

Anonymkode: 5ec6b...8d1

Godt å vite at jeg ikke er helt alene om å synes det 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vær stolt du ❤️

Anonymkode: e988e...8db

Takk ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo, men tydeligvis ikke innen bransjen jeg jobber i (design/teknologi). Dette er i en storby, om det har noe å si? 😄

Kjenner ikke til bransjen din, men jeg er 32, to barn under 6 år, gift på 7. året, og jobber for Staten i Oslo. Har aldri fått overrasnede kommentarer på min siviltilstand😄 

Anonymkode: e63e8...c54

Skrevet

Det er vel litt pussig at folk kommenterer det, enig i det. Det er jo vanlig mange steder. Samtidig så er det mange her i Oslo som ikke har etablert seg i den alderen. Mange gifter seg og får barn i midten av 30-årene. Jeg og mine venner er ikke etablert og mine brødre fikk barn i midten av 30-årene.

Anonymkode: cb9a3...d2d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hm.....

Du hadde kanskje litt uflaks med akkurat de du satt med?

Jeg bor i Oslo, har vært på ulike type arbeidsplasser- har aldri opplevd at flertallet har vært single og barnløse i den alderen - særlig ikke i forstand av at ønske om det virket langt fremme.

Snåle kommentarer.

Men det var ikke en mannlig kollega som nevnte dette med monogamiangst da - sånn for å få deg til sengs? ;) 

• Liker 3
Skrevet

Haha, det er da ikke rart å være gift når man er 30. For et par generasjoner siden var det stor skam å IKKE være gift innen fylte 30. Godt vi ikke er der nå, men vi trenger da ikke å gå heeeelt i andre enden. På min arbeidsplass (startet der da jeg var 24) har jeg blitt "mast" på fra start om jeg ikke snart skal gifte meg (har vært sammen med samboer siden jeg var 20). Da jeg var 27-28 begynte også "maset" om barn. Nå er jeg 32 og har ett barn. Fortsatt ikke gift, men det er mest fordi vi ikke har giddet å ta tak i planleggingen. Vi skal liksom gifte oss en dag.

Anonymkode: 211ef...44d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nja, det er jo akkurat nettopp det som er normalen.

Snittalder i Oslo for førstegangsfødende er høyest i landet, på 31 år.

Så da blir kvinner flest i Oslo gravide som 30 år - og da må man regne med at de har forsøkt alt fra noen måneder til år.

Så har typisk mange truffet kjæreste i studietiden og vært samboere en stund før de prøver - de fleste endel år. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bodd flere plasser, fra store byer til mindre steder. Jeg er nå 35 år, men kjenner flere som er yngre enn meg og er gift. Skjønner ikke at det skal være en overraskelse.

Anonymkode: 60048...174

• Liker 1
Skrevet

Er nok mer vanlig på bygda enn i byen. Må innrømme at jeg selv tenker at religion spiller en rolle når par gifter seg før de er typ 25. 

Anonymkode: 2f85a...d63

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

g hvorfor jeg ville «gro fast» i en person for resten av livet. 

Dette er da en merkelig holdning fra mennesker som har valgt å være i forhold, og få barn.

Man skulle tro at de bare var sammen med partneren sin inntil noe bedre dukket opp.

Du har ingenting å skamme deg over.

Anonymkode: 786ad...7f0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ekstremt mange på hennes alder kan si det. Dama er 30! 😂

Anonymkode: c4246...5ec

• Liker 3
Skrevet

I min venninnegjeng fra oppveksten er 1 gravid med samboeren sin, 2 har hatt samboere siden vgs (men ikke gift), resten er single (7stk) og bare en av de syv har vært i et semiseriøst forhold. Jeg er den eneste som er gift og har et barn.

Vi er alle 28 år. 

Virker som om det å være singel og "ikke kaste bort" tyveårene har tatt helt av. Blitt så vanlig å bruke tyveårene som en forlenget tenåringstid istedenfor enn å bli voksen..

Jeg synes absolutt ikke du er rar TS, å være lykkelig gift og ha barn er en veldig fin ting.

Anonymkode: ac6f4...c16

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er nok mer vanlig på bygda enn i byen. Må innrømme at jeg selv tenker at religion spiller en rolle når par gifter seg før de er typ 25. 

Anonymkode: 2f85a...d63

Jeg tror også det er mer vanlig på bygda enn i byen. Er fra bygda selv, men bor i Oslo. «Hjemme» er de flest godt etablert med mann/kone, barn og hus i midten av 20-årene mens her i Oslo, blant mine kollegaer (veldig mange unge som jobber hos oss) starter tilsvarende etablering etter fylte 30. 

Anonymkode: 7d5df...0e0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...