AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #1 Skrevet 19. august 2021 Hvordan gjør man dette i praksis? Det er lov å få hjelp til å dø i Sveits på denne klinikken. (se link) Flere nordmenn har fått lov til å dø i Sveits. Jeg lurer på, hvordan man gjør dette? Går man til fastlegen sin først? Eks: Hvis en har så mye smerter i kroppen og ikke orker å leve mer, og tar dette opp med fastlegen, og ønsker å bli kreditert som samtykkekompetent (et av kravene)... Henviser fastlegen videre dit da? Og hva hvis legen er uenig, kan hen da plutselig bruke tvang i psykiatri her i Norge i stedet da? Prøver å finne ut av det, men synes det er vanskelig. Og så klart skummelt 🙁 26 nordmenn har sikret seg dødshjelp i Sveits (nettavisen.no) Link fra artikkel fra noen få år tilbake om 26 nordmenn som har fått dødshjelp i Sveits. Anonymkode: f0465...ed3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #2 Skrevet 19. august 2021 Du får hverken fastlegen din til å bekrefte at du er samtykkekompetent eller klinikken i Sveits til å bistå deg om det gjelder smerter i kroppen. Hadde du hatt ALS e.l, hadde saken stilt seg annerledes, men du får det ikke "kun" fordi du har smerter. En stor del av Norges befolkning (meg selv inkludert) har kroniske, alvorlige smerter, alle kan jo ikke reise til Sveits for å avslutte livet av den grunn. Anonymkode: 85e21...763 1
minienthe Skrevet 19. august 2021 #3 Skrevet 19. august 2021 Står litt om det her. Det er mulig men etter hva jeg forstår logisk nok en ganske heftig prosess og personen som ønsker assistanse må i gjennom en del godkjenninger fra klinikkens side. Det er ikke bare å dukke opp og si "hei, kan dere hjelpe meg" og ferdig med det.
_popcorn_ Skrevet 19. august 2021 #4 Skrevet 19. august 2021 Kjære trådstarter, Vi ønsker ikke å vurdere og tolke ordbruk når det kommer til vanskelige livssituasjoner hvor vi opplever at man befinner seg i en sårbar tilstand, og det er umulig for oss å vite hva den enkelte legger i ordene som brukes. Vi kan ikke vite om det er en generell følelse av å ville dø - i den forstand at man er nedbrutt og sliten, og ønsker å slippe - eller om det involverer en tanke om selvmord hvor man ønsker å utføre en handling som fører til døden for den som utfører det. Vi ønsker på ingen måte å tabubelegge de følelsene du har, men vi må stenge denne tråden med bakgrunn i det ovennevnte, samt at vi ikke har mulighet til å overvåke tråden din og vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Du kan lese mer om hvorfor vi har denne regelen her. Hvis du sliter med slike tanker vil vi oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf.: 116 117 eller ringe nødnummer 113. Alternative kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i. Mental Helse: 116 123 Røde Kors: 800 33 321 (man-fre 14-22 for de under 18 år) Kirkens SOS: 22 40 00 40 Med vennlig hilsen, _popcorn_, mod
Anbefalte innlegg