Gå til innhold

Kompensasjon for tapt inntekt pga studiepraksis.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt plassert et sted i studiepraksis som gjør det umulig for meg å fortsette i jobben jeg har ved siden av studier. Jeg har forsøkt å legge frem min sak for skolen men til ingen nytte. Dette har innvirkning på nedbetaling av boliglån, fellesutgifter, sparing, og opptjening av pensjonspoeng. Skolen har fra før av ingen ordninger for å kompensere for slikt, kun en ordning hvor man kan søke om å få tilbakebetalt leieutgifter ved praksissted, for max 5000 pr måned.

Er det noen som kan veilede meg angående mulighet for å søke om kompensasjon for inntekten jeg taper? Burde jeg ta kontakt med jurist? 

Anonymkode: 54cd3...1ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig finnes ikke det.......

Anonymkode: 8ef95...53e

• Liker 9
Skrevet

Studerer og jobber jeg også.. Tror desverre ikke du har noen spesiell rettighet til å få praksis der du bor. Unntaket er vell om du har barn.. Ellers er det en risiko man tar når man skal studere. I samme båt selv! 

• Liker 1
Skrevet

Du har ikke krav på kompensasjon. Det gjelder også for studenter som må ha turnusarbeid i praksis og dermed ikke kan holde på ettermiddags- og helgejobben. Den risikoen vet man om allerede når man takker ja til studieplassen 

Anonymkode: 4f335...1aa

• Liker 5
Skrevet

Du har ingen mulighet til å få kompensert dette. Hvilken lovhjemmel i universitetets og høgskoleloven tenkte du var relevant her? 

Anonymkode: 6815e...68d

• Liker 4
Skrevet

Ingenting å gjøre med saken, dessverre. Jeg fikk meg ekstrajobb på praksisplassen og jobbet ofte dobbelt for å få det til å gå rundt. Dette er vi jo fullt klar over at kan skje når vi søker skole 🤷🏼‍♀️

• Liker 3
Skrevet

Her overvurderer du nok studenters rettigheter.
Det er ingen sammenheng mellom studiene dine og din eventuelle jobb. De samsvarer ikke og de samarbeider ikke.

Om du ikke liker det, så må du enten slutte i jobben, eller slutte i studiene. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg måtte lese to ganger før jeg forstod hva du mente, til tross for at jeg har vært i samme situasjon selv. 

Jeg sparte opp i forkant, og hadde mulighet til å leie ut i perioden jeg var i praksis.

Tror studiestedet hadde blitt ganske overrasket om jeg hadde foreslått at mitt ansvar for min arbeidsgiver og bank skulle overføres til de grunnet at jeg hadde valgt det studiet. 

Anonymkode: 613ba...332

• Liker 3
Skrevet

Dine rettigheter er som følger:

Si opp studieplassen og fortsette i jobben eller søke ulønnet permisjon/si opp jobben da den ikke er forenelig med studiet du selv har søkt deg inn på. 

Anonymkode: 90ae5...d80

• Liker 5
Skrevet

Har du prøvd å søke perm med lønn på din ordinære arbeidsplass. Hvis de drar nytte av utd din når du er ferdig er det slettes ikke umulig.

Anonymkode: 836ff...dc7

Skrevet

Du visste det var praksis, eller så fikk du informasjon om det ved studiestart. Du må gjennomføre praksisen uansett. Jeg havna 5 timer unna skolen. Hadde ikke en dritt å si. Enten møte opp på praksis, eller slutte. Enkelt og greit.

Anonymkode: 929e3...693

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...