Gå til innhold

Bør man ha støpejernsgryte?

Anbefalte innlegg

Gjest Cowboylaila
Skrevet

Vurderer å kjøpe, men holder det ikke med stålgrytene jeg allerede har? Til å lage gryteretter og evt. bake brød i ovnen. Noen som vil snakke meg ut av et dumt kjøp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stålgrytene jeg har er i alle fall ikke tykkbunnet. Vet ikke om de kan brukes i ovn engang. Så jeg bruker støpejernsgryte til sånt + kjøttsuppe o.l fordi det holder bedre på varmen. 

Anonymkode: e6f0c...1f4

Skrevet

Vanskelig å vite hva som holder for deg. Jeg elsker støpejernsgrytene våre. De tåler veldig høye temperaturer, og siden den funker både til steking, koking og i stekeovn bruker vi mindre utstyr når vi lager mat. 

Skrevet

Støpejernsgryter kan brukes til alt mulig og holder hele livet ut. Holder godt på varmen og avgir jern til maten. De er derimot ikke så bra til å varme tevann eller koke ris og pasta, så jeg har beholdt noe stål til den typen bruk. (Syns de setter litt smak på vannet.) Jeg har kjøpt støpejerngryter på loppis, og jeg er kjempefornøyd. 

Anonymkode: 4830d...13d

Skrevet

Aldri hatt og aldri ønsket meg en slik gryte. Jeg lager alltid middag fra bunnen av, baker masse osv, men likevel aldri sett behovet.

Anonymkode: 8332c...43e

Gjest Cowboylaila
Skrevet

Takk for svar! Vi har disse: https://www.ikea.com/no/no/p/sensuell-gryte-med-lokk-rustfritt-stal-gra-10324546/

Har brukt den i ovnen og det har fungert helt fint. De er jo ganske tykke. Det eneste er vel at de ikke lager noe fin stekeskorpe, og som en av dere nevner sparer man oppvask. 

Mulig det er et godt kjøp da, må bare prioritere hardt på oppbevaringsplassen. Og en gryte til å oppbevare er litt dritt.

Skrevet
Cowboylaila skrev (14 minutter siden):

Vurderer å kjøpe, men holder det ikke med stålgrytene jeg allerede har? Til å lage gryteretter og evt. bake brød i ovnen. Noen som vil snakke meg ut av et dumt kjøp?

Det er jo ikke dumt å ha en støpejernsgryte med håndtak av typen som tåler å stå i ovn. 

Det som ER dumt er å kjøpe en flunkende ny en av god kvalitet (og dermed høy pris) dersom en ikke vet at dette er noe egen matlaging gir rom for. Derfor går man på den lokale bruktbutikken og kjøper en til hundrelappen, prøver, og liker man konseptet og ønsker seg en mer fancy gryte kjøper man så en på finn som var dyr ny. :)

Anonymkode: 41040...a32

• Liker 6
Gjest Cowboylaila
Skrevet

Takk for svar!!! Sjekker ut bruktbutikken, veldig lurt👍🏼😀

Skrevet

Er helt avhengig av min, bruker den til alt fra brød til gryteretter. Veldig deilig å kunne hive gryta i ovnen med gryteretter i og glemme den i flere timer.

Anonymkode: 1ff5e...f8e

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jerngryte er gull synes jeg. Den er super når man skal langtidskoke ting i ovn feks, og til eltrefritt brød.
Det trenger virkelig ikke være Le Creuset eller tilsvarende prisnivå.
Både Ikea og ikke minst Rusta har jerngryter som funker like bra til en langt mer overkommelig pris

Endret av Lula
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde en støpejernsgryte før, men synes den ble så tung.  Jeg har aldri følt noe behov for den til matlaging, men syntes det var veldig koselig å sette den på bordet med en god gryterett så akkurat det savner jeg 😊

Anonymkode: dbb74...8d2

• Liker 1
Skrevet

Riktignok er de tunge, men de er utrolig bra. Jeg liker å lage mat i de, og sette de i stekeovnen til maten er ferdig. Bruker det spesielt mye på høst og vinteren.

Anonymkode: 0ff5d...2e4

• Liker 1
Skrevet

Ja, jerngryte er gull! Lage saus, gryterett, lapskaus og slik er det bare det som duger. Syns jeg. 

Anonymkode: bd02d...1ae

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en ny og flott kremfarget Le Creuset som jeg aldri bruker.

Jeg kjøpte den (som så mange andre) til grytebrød, og akkurat dét funker bedre i den enn andre gryter/panner med lokk som kan stå i ovnen. Men å buksere den glohete, blytunge gryten inn i ovnen med brøddeigen i er jo veldig upraktisk, da. Selv har jeg i tillegg nakkeproblemer og kan ikke løfte gryten selv engang. Dessuten har jeg kommet til at de svampetunge, fuktige grytebrødene er helt unødvendige å lage (og spise) når knafrie rundstykker eller focaccia med fersk gjær blir fjærlette, ffår sprø skorpe og fluffig krumme, og kan stekes på helt vanlig stekebrett med en skvett vann i ovnen.

Vi lager også masse braiserte kjøttretter i ovnen her i huset, men da foretrekker jeg uansett traktørpanne fra Woll med avtagbart håndtak og glasslokk: 

https://www.jernia.no/kjøkken/matlaging/stekepanne/stekepanne/woll-traktørpanne-28cm/p/00490206?gclid=EAIaIQobChMIiLjLgZa98gIVBEaRBR09wgKgEAQYBSABEgI9f_D_BwE

Den veier mye mindre, og man kan se gjennom glasslokket hva som foregår nedi der mens den står i ovnen. Helt ypperlig.

Anonymkode: cec20...ad1

Skrevet

Elsker min! Bruker den som mange andre til gryter, brød og masse annet. 

Anonymkode: 342ea...be2

Skrevet

Jeg bruker min støpejernsgryte til å bake langtidsheva, eltefrie brød. Har ikke kjøpt brød siden jeg prøvde det første gang. Blir ikke svampetunge og fuktige 🤔 men luftige og gode hver gang. 

Jeg foretrekker andre gryter når jeg lager gryterett etc., men mannen bruker helst støpejernsgryten. Så litt smak og behag.

Vi har forresten en enkel, ikke så stor og ikke en fra kjent merke, men fungerer utmerket likevel.

Anonymkode: d0757...900

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bruker min støpejernsgryte til å bake langtidsheva, eltefrie brød. Har ikke kjøpt brød siden jeg prøvde det første gang. Blir ikke svampetunge og fuktige 🤔 men luftige og gode hver gang

Jeg foretrekker andre gryter når jeg lager gryterett etc., men mannen bruker helst støpejernsgryten. Så litt smak og behag.

Vi har forresten en enkel, ikke så stor og ikke en fra kjent merke, men fungerer utmerket likevel.

Anonymkode: d0757...900

Det kommer an på hva man er ute etter tenker jeg.

Alle grytebrød får en fuktig og tung krumme selv om de hever fint, det har rett og slett å gjøre med kombinasjonen lokk på mesteparten av steketiden, og tørrgjær.

Mitt poeng i innlegget du sånn halvveis siterer var egentlig bare at man fint kan bake knafritt uten støpejernsgryte - like mye som man kan steke vanlig maskineltet brød i gryte hvis man vil. Med den vanlige grytebrød-metoden blir knafritt brød mer som surdeigsbrød med tykk og seigere skorpe, mens feks knafrie rundstykker stekt på høy temperatur med litt vanndamp i ovnen blir mer som franske bakeribaguetter i konsistens - mye mer sprø utenpå og lette inni.

Anonymkode: cec20...ad1

Skrevet

Vokste opp med jernpanne og jerngyte.  Syns de var så tunge å vaske og alt svei seg i den jernpanna.  Gidder ikke ha de i hus.  Men kunne tenkt meg en en 3 liters kjele som man kan lage saus/gryteretter med melk uten at det svis seg med en gang. Noen som har tips?

Anonymkode: 29753...5ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vokste opp med jernpanne og jerngyte.  Syns de var så tunge å vaske og alt svei seg i den jernpanna.  Gidder ikke ha de i hus.  Men kunne tenkt meg en en 3 liters kjele som man kan lage saus/gryteretter med melk uten at det svis seg med en gang. Noen som har tips?

Anonymkode: 29753...5ad

Non-stick av et eller annet slag (men du må fortsatt bruke lav varme og røre ofte) 

Anonymkode: 909a0...60e

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet

Man trenger gryte og stekepanne i støpejern. Har man ikke det, bor man ikke i et møblert hjem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...