Gå til innhold

Hvordan finne ut om barnet er ferdig med å spise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Hvordan vet man at barnet er ferdig med å spise og er mett?

Gutten min er 2.5 år gammel. Jeg legger maten hans på bordet og ber han om å spise. Han tar 2-3 biter og så sitter han bare der. Ser rundt eller sitter bare stille. Jeg må hele tiden si spis spis spis. Da spiser han litt. Tilslutt blir jeg lei av å snakke til han og tar maten fra han.  Jeg skjønner ikke hva som er galt.

Slik skjer med alle retter så det er ikke det at han ikke liker den retten jeg har laget. Har prøvd med og uten TV også under maten. 

igår spiste han lite i bhg. Så jeg ga han favoritt maten hans pølse og pommesfrites til middag. Måtte mase på han om å spise.spiste bare halv pølse.

Etter det spurte jeg han flere ganger om det er noe annet han vil ha men han sa bare nei.

Vet ikke hvorfor det er slik. Lurer på hvordan han er i bhg. Spiser sikkert ingen ting der heller. Det er jo ingen i bhg som skal si at du må spise

Anonymkode: 7bbf6...db0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser han ingenting? Legger han på seg det han skal? Vokser han? Har han vondt noe sted? Og ikke minst: 

hva sier helsestasjonen? 

Anonymkode: 82400...186

Skrevet

Hvis han er 2,5 år så kan du vel kommunisere litt med ham? Hva sier han selv når du spør om han er mett eller vil ha mer? 

Og personalet i barnehagen passer jo på at barna spiser og om de ikke har sagt noe til deg så spiser han vel godt. Ellers må du jo spørre da, de skal jo fortelle om matvaner.

Vår er av og til småspist og av til storspist. Vi spør alltid om hun er mett før hun får gå fra bordet. Hvis hun er veldig distrahert kan det henne hun må minnes på å spise, men vi maser ikke.

Det har ingenting for seg å tvinge barn spise opp maten sin, det er bare negativt. Skap positive matsituasjoner.

Anonymkode: 257da...63d

• Liker 4
Skrevet

Matsituasjon er nok ikke blitt en hyggelig situasjon for han pga at han blir maset på. Matsituasjon skal være en hyggelig sosial greie i familien, og da er det viktig at barna ikke blir mast på. Snakk om koselige ting, så kommer kanskje spisinga seg etterhvert. 

Om barnet generelt spiser lite og har lav vekt bør det først og fremst utredes om barnet har sykdommer som hemmer apetitten.

La barnet forsyne seg selv av maten, og hvis du serverer så lag til bare en veldig liten porsjon. Lag næringsrik mat, og når du smører niste kan du peise på med pålegg. Kanskje barnet ditt kan hjelpe til med noe til matlagingen, og det kan hjelpe på apetitten. 

Anonymkode: f7059...b9d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei

Hvordan vet man at barnet er ferdig med å spise og er mett?

Gutten min er 2.5 år gammel. Jeg legger maten hans på bordet og ber han om å spise. Han tar 2-3 biter og så sitter han bare der. Ser rundt eller sitter bare stille. Jeg må hele tiden si spis spis spis. Da spiser han litt. Tilslutt blir jeg lei av å snakke til han og tar maten fra han.  Jeg skjønner ikke hva som er galt.

Slik skjer med alle retter så det er ikke det at han ikke liker den retten jeg har laget. Har prøvd med og uten TV også under maten. 

igår spiste han lite i bhg. Så jeg ga han favoritt maten hans pølse og pommesfrites til middag. Måtte mase på han om å spise.spiste bare halv pølse.

Etter det spurte jeg han flere ganger om det er noe annet han vil ha men han sa bare nei.

Vet ikke hvorfor det er slik. Lurer på hvordan han er i bhg. Spiser sikkert ingen ting der heller. Det er jo ingen i bhg som skal si at du må spise

Anonymkode: 7bbf6...db0

Hva som er galt? Du sitter og MASER på at han skal spise? Slapp av og la ungen styre det selv. blir lei og tar maten vekk fra han? Så utrolig kjip matstemning du lager? Du skaper jo enda mer spisevegring? Har prøvd med TV under maten...?? Hvordan i alle dager skal det ha noe for seg?

Server maten, la barnet bestemme selv hva og hvor mye de spiser. Snakk om dagen. Les deg opp på dette så barnet får regulere mat selv. Slutt med mat-mas, du ødelegger så enormt. 

Vårt barn spiser ca 6 biter til middag og roper «nå er jeg mett!». Det går i perioder, vi stresser absolutt ikke med det.  Hen er 3,5 år.

Anonymkode: fa910...2a0

• Liker 1
Skrevet

Og om du tar fra barnet maten, TS, da lurer jeg på: sitter du og spiser selv da?

Anonymkode: fa910...2a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...