Gå til innhold

Plutselig allergisk mot egg, i voksen alder? Går det an? Hva annet kan det være?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid spist egg og er nå 40 år. De siste ca 5-6 ukene har jeg fått sinnsykt vondt øverst i magen når jeg spiser egg. Det er lammende vondt, jeg kan ikke bevege meg, jeg klarer ikke å svelge spytt en gang, og smertene er så "mye" at det blir vondt bak i ryggen og jeg blir kvalm. Først tenkte jeg ikke på eggene, det virker så fjernt at det er pga dem, men når jeg testet det ut, så viste det seg at jeg ble dårlig etter å ha spist egg. Nå har jeg ikke spist egg på 1-2 uker, og i går kveld tenkte jeg å prøve, og spiste eggehvite-omelett. Og noen timer senere var det like ille som de andre gangene..

Så hva skjer med meg?

Anonymkode: 5582b...d5e

• Liker 1
Skrevet

Man kan bli allergisk mot alt som finnes, når som helst. Så ikke unormalt at du plutselig har blitt allergisk mot egg. 

Anonymkode: 4b9cc...1ac

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har alltid spist egg og er nå 40 år. De siste ca 5-6 ukene har jeg fått sinnsykt vondt øverst i magen når jeg spiser egg. Det er lammende vondt, jeg kan ikke bevege meg, jeg klarer ikke å svelge spytt en gang, og smertene er så "mye" at det blir vondt bak i ryggen og jeg blir kvalm. Først tenkte jeg ikke på eggene, det virker så fjernt at det er pga dem, men når jeg testet det ut, så viste det seg at jeg ble dårlig etter å ha spist egg. Nå har jeg ikke spist egg på 1-2 uker, og i går kveld tenkte jeg å prøve, og spiste eggehvite-omelett. Og noen timer senere var det like ille som de andre gangene..

Så hva skjer med meg?

Har du tatt koronavaksine?

Anonymkode: f782b...5cb

• Liker 1
Skrevet

De fleste som får mat-intoleranser utvikler disse i voksen alder. Jeg var rundt 20 da jeg begynte reagere på hvete og søtningsmiddel. Aldri reagert på noe mat før det. 

Anonymkode: bb98c...6ed

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste som får mat-intoleranser utvikler disse i voksen alder.

Der tror jeg du tar feil. Mat-intoleranse trenger nok tid til å utvikle seg, men jeg tror ikke det er normalt at det dukker opp når du har passert 40. Kanskje utvikler du nye intoleranser i høyere alder, men de første vil nok oppdages i yngre alder.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk påvist egg og melkeallergi etter fylte 50. Fikk også sterke magesmerter.

Anonymkode: 577c3...943

• Liker 1
Skrevet

image.png.d806b7d3167782387040478aa343315e.png

• Liker 1
Skrevet

Hei TS!

Det trenger ikke være allergi, men kan også være "bare" intoleranse. Både allergi og intoleranse kan komme uavhengig alder. Men forskjell på allergi og intoleranse. Allergi kan være mer alvorlig. Intoleranse gir "bare" plager. 

Når du spiser egg, spiser du noe annet til, el ved siden av som du ellers ikke pleier å spise? 

Bra du tester det ut slik du gjør, hadde bestilt meg en time til lege og sjekket evt allergi og snakket med legen om intoleranser.

Anonymkode: e1c7d...dd5

Skrevet

Jeg fikk påvist allergi mot egg, da jeg var over 30 år. Før dette hadde det aldri vært noe problem å spise egg.

Anonymkode: e7173...881

• Liker 1
Skrevet

Tydeligvis flere som har fått eggallergi/intoleranse i voksen alder selv om det er uvanlig. At du får eggallergi i voksen alder er altså ikke spesielt vanlig, men det skjer tydeligvis. Det kan virke som det er mer vanlig at du får det som barn og ikke blir kvitt den som voksen. 

image.png.7b75b116442df60a6ae53f838086ca3f.png

https://nhi.no/sykdommer/allergi/matvareallergi-og-intoleranse-kostrad/eggallergi-om-tilstanden/

• Liker 1
Skrevet

Takker for svar!

Jeg spiser kun det samme som jeg ellers spiser, så det må være egg jeg reagerer på. Det kan godt være intoleranse også, jeg aner ikke.

Er dette noe man kan finne ut med blodprøve? Eller hvordan foregår det?😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takker for svar!

Jeg spiser kun det samme som jeg ellers spiser, så det må være egg jeg reagerer på. Det kan godt være intoleranse også, jeg aner ikke.

Er dette noe man kan finne ut med blodprøve? Eller hvordan foregår det?😊

Jeg er litt nysgjerrig på om du har tatt vaksine i den senere tid? Har du? Du bør uansett ta en tur til legen å sjekke dette ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er litt nysgjerrig på om du har tatt vaksine i den senere tid? Har du? Du bør uansett ta en tur til legen å sjekke dette ut.

Jeg tok siste dose i begynnelsen av juni. Kan det ha noe med det å gjøre da?🙊

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tok siste dose i begynnelsen av juni. Kan det ha noe med det å gjøre da?🙊

Det er det umulig å si, det har uansett ingen betydning for deg. Du bør be legen teste deg for intoleranse/allergi, eller bare rett og slett unngå å spise egg :) . Men jeg tror vaksiner generelt kan være hovedårsaken til allergier og kanskje intoleranser. Det er en del som kan tyde på en sammenheng, mener jeg, men jeg er ikke lege eller forsker. Det er bare en teori jeg har, og som jeg tror på inntil noen kan sterkt motbevise en sammenheng. Jeg frykter at det vil skylle en bølge av nye allergier over hele verden etter den omfattende koronavaksinen. Jeg håper jeg tar feil selvsagt, selv om det er bra for framtiden om noen finner årsaker til allergi og intoleranse. 

Skrevet

Det er litt viktig at du sjekker dette, ta en blodprøve hos legen. Eggehvite finnes i mange vaksiner (ikke moderna og pfizer, men feks ordinær influensavaksine osv). Jeg ble konstatert allergisk mot eggehvite som 26-åring, så det er ikke usannsynlig. 

Anonymkode: 38992...fac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...