Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å bli gal av lite søvn nå... 2 uke gammel baby er mye våken om natten. Det er luft, skriking, bæsj, misnøye, kaving ved puppen, amming, forsøke å sove, uro og skrik, amming igjen... sånn holder vi på i mange timer. I natt var han våken fra tolv til fire, sov knappe 2,5 time før han våknet igjen... på dagen sover han bedre og det er mindre skrik og misnøye. Synes dette er vanskelig og lurer på om det er normalt.

Anonymkode: c5279...fba

Skrevet

Det kan tyde på låsninger, at babyen v en eller annen grunn har ubehag 😊 Bestill time hos en manuellterapaut med kompetanse på spedbarn, vet det har hjulpet mange 😊

• Liker 3
Skrevet
Lacy skrev (Akkurat nå):

Det kan tyde på låsninger, at babyen v en eller annen grunn har ubehag 😊 Bestill time hos en manuellterapaut med kompetanse på spedbarn, vet det har hjulpet mange 😊

Ja, eller så kan det være melkeproteinallergi/refluks osv osv osv... umulig å si. 

Anonymkode: ca294...b7f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, eller så kan det være melkeproteinallergi/refluks osv osv osv... umulig å si. 

…eller så er dette et helt vanlig spedbarn som kom til verden for knappe 2 uker siden. Melkeproteinallergi og refluks er relativt sjeldne tilstander, og det forundrer meg at det trekkes frem som mulige årsaker til uro, gråt og kaving hos en nyfødt baby - som er urolige og kavete og gråter mye av natur. 

Anonymkode: 75425...28c

• Liker 45
Skrevet

Det er jo helt normalt for en så liten baby! 

Babyen vet ikke at det er natt og det er meningen den skal sove en gang. Gi det tid og prat med helsestasjonen om du er usikker.

Anonymkode: 0b168...cd4

• Liker 20
Skrevet

Den første tida med baby kan være ganske kavete og slitsom. Det trenger ikke å være noe galt med babyen, selv om den har vondt i magen. Prøv å sove når babyen sover på dagen. Rådfør deg på helsestasjonen. 

Det blir lettere når babyen blir litt større!  ❤️

• Liker 3
Skrevet

Helt normalt. Nyfødte har ingen formening om natt og dag. 

Anonymkode: 832ff...49d

• Liker 6
Skrevet

Helt normalt. Blir bedre døgnrytme rundt 3 måneder som regel.

Anonymkode: fabe5...9fc

• Liker 7
Skrevet

Prøv å sove når baby sover på dagtid. Drit i husarbeid for en periode/evt la mannen ta seg av husarbeidet og andre slike ting. Det er helt normalt. 

Anonymkode: 765c2...2a0

• Liker 8
Skrevet

Helt vanlig, babyen aner ikke at det er natt. 

Anonymkode: 6a9c8...f19

• Liker 5
Skrevet

Dette er helt normalt. Det vil være slik lenge enda. Tar noen måneder før de får døgnrytme. Dere må avlaste hverandre. Prøv også å sove når babyen sover på dagtid.

Anonymkode: 25ce9...5e1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

…eller så er dette et helt vanlig spedbarn som kom til verden for knappe 2 uker siden. Melkeproteinallergi og refluks er relativt sjeldne tilstander, og det forundrer meg at det trekkes frem som mulige årsaker til uro, gråt og kaving hos en nyfødt baby - som er urolige og kavete og gråter mye av natur. 

En av fire barn har melkeproteinallergi i spedbarnsårene, viser svensk forskning 👍🏻

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt vanlig, babyen aner ikke at det er natt. 

Anonymkode: 6a9c8...f19

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er helt normalt. Det vil være slik lenge enda. Tar noen måneder før de får døgnrytme. Dere må avlaste hverandre. Prøv også å sove når babyen sover på dagtid.

Anonymkode: 25ce9...5e1

Helt normalt. Blir bedre døgnrytme rundt 3 måneder som regel.

Anonymkode: fabe5...9fc

Helt normalt. Nyfødte har ingen formening om natt og dag. 

Anonymkode: 832ff...49d

Det er jo helt normalt for en så liten baby! 

Babyen vet ikke at det er natt og det er meningen den skal sove en gang. Gi det tid og prat med helsestasjonen om du er usikker.

Ingen av dere som gadd å lese om mageutfordringene til babyen? Det handlet jo ikke om døgnrytme.

Vårt barn gråt aller mest om natta på grunn av allergi f.eks. ikke fordi det var «våkent og hadde ingen døgnrytme». Men fordi det fikk smerter av amming, så det ble en syklus hele natta med gråting, luft og smerter osv. 

• Liker 4
Skrevet

Føler veldig med deg. Når vår er urolig har vi henne i bæresjal og sitter på yogaball. Hjelper også når hun har mye luft i magen, da hopper rapene ut :) å Dere har sikkert prøvd alt mulig, men i tilfelle dere ikke har prøvd dette.. så kanskje det hjelper? masse lykke til! 

Anonymkode: 179dc...944

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for alle svar!

Jeg skal observere litt hvordan det går fremover og om jeg merker tydelig forskjell ved inntak av melkeprodukter så forsøker jeg å leve melkefritt. Det er også litt godt å vite at det ikke bare er meg som sliter med døgnrytmen og at det tar tid for baby å innarbeide dette. Føler "alle" jeg har snakket med har fine sovebabyer, virker våkne og opplagte og kommer seg ut på tur på dagtid hele tiden. Her har det blitt å sove inn på morgen/formiddag og så kanskje en har litt mer overskudd på ettermiddag/kveld...

TS

Annonse
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ingen av dere som gadd å lese om mageutfordringene til babyen? Det handlet jo ikke om døgnrytme.

Vårt barn gråt aller mest om natta på grunn av allergi f.eks. ikke fordi det var «våkent og hadde ingen døgnrytme». Men fordi det fikk smerter av amming, så det ble en syklus hele natta med gråting, luft og smerter osv. 

Det er helt vanlig at spebarn har vondt i magen i starten - fordøyelsessystemet er helt ferskt! Luft og mye bæsjing er helt vanlig. TS sitt barn er bare 2 uker. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En av fire barn har melkeproteinallergi i spedbarnsårene, viser svensk forskning 👍🏻

Kan du legge ved kildehenvisninger? Det er jo svært interessante funn, all den tid norske og internasjonale tall tyder på en frekvens på rundt 3 %. Det skal jammen meg være en solid svensk studie med stor statistisk styrke for å kunne matche tallene i motsatt favør. 
…og jo, jeg leste om mageproblemene, som også er helt vanlig hos nyfødte med et umodent fordøyelsessystem. De viktigste og mest sensitive symptomene på IgE-mediert MPA er elveblest, oppkast og diaré, og ikke IgE-mediert allergi blodig avføring og diaré. Ikke kaving, pressing og spedbarnsgråt. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skal observere litt hvordan det går fremover og om jeg merker tydelig forskjell ved inntak av melkeprodukter så forsøker jeg å leve melkefritt. Det er også litt godt å vite at det ikke bare er meg som sliter med døgnrytmen og at det tar tid for baby å innarbeide dette. Føler "alle" jeg har snakket med har fine sovebabyer, virker våkne og opplagte og kommer seg ut på tur på dagtid hele tiden. Her har det blitt å sove inn på morgen/formiddag og så kanskje en har litt mer overskudd på ettermiddag/kveld...

TS

Følte akkurat det samme de første ukene med mini - alle hadde enkle sovebabyer, men jeg var våken både dag og natt med klistremerkebabyen min. Hold ut - det er som de sier: Det går faktisk over. Glem klokke, la huset flyte og sov når du kan ❤️

• Liker 2
Skrevet
Kokokos skrev (41 minutter siden):

Følte akkurat det samme de første ukene med mini - alle hadde enkle sovebabyer, men jeg var våken både dag og natt med klistremerkebabyen min. Hold ut - det er som de sier: Det går faktisk over. Glem klokke, la huset flyte og sov når du kan ❤️

Takk❤ kjente jeg trengte den nå. Jeg takler dårlig å gå med søvnunderskudd og får heller ikke til å amme liggende eller i søvne, så det blir mange våkenperioder i løpet av en dag/natt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS

Vårt barn hadde melkeproteinallergi og nettene var som du beskriver. Dagene og forøvrig. Det var aller mest smerter på natta, mest gråt, mest luft. Fortsatt helt til vi forstod hva det var.

Det tar 5 uker å få melkeproteiner ut av morsmelken, så det hjelper ikke å teste å spise noe med melk og så se hvordan barnet reagerer. Er bedre å kutte ut alt og se om det er bedring heller. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...