Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg skjønner at overskriften høres litt hjerteløs ut, men les forklaringen min først. Spør her på Kvinneguiden siden dere nok kjenner kvinners tankegang best 😉

Jeg og min kone er begge i 40-årene, med 3 barn (barneskole/barnehagealder). Før vi møttes hadde min kone startet på og deretter droppet ut av en "statusutdanning" og deretter en mer vanlig utdanning, før hun fant seg jobb i en butikk med standard butikklønn. Jeg tjener endel mer enn henne, og da vi fikk vårt første barn ble vi enige om at hun skulle være hjemme med barnet til det ble ca 1,5 år gammelt. Uten å gå altfor i detalj så endte vi opp med at hun aldri begynte å jobbe igjen, og vi fikk altså etter hvert 2 barn til, der alle nå går på skole/barnehage. Vi har hatt 100% felles økonomi siden lenge før vi fikk vårt første barn, og har aldri kranglet om penger.

Min kone går fremdeles hjemme, gir barna korte dager og har middagen klar når jeg kommer hjem, men har vist lite ambisjoner om å komme seg bort fra kjøkkenbenken den siste tiden. Hun har en rimelig kort og hullete CV, og jeg skjønner det jo forsåvidt godt om hun ikke har lyst på en vaskejobb eller noe sånt...

Så skjedde dette: en barnløs grandtante av min kone døde, og hadde tydeligvis testamentert all arv til min kones side av familien. Det vil si at min kones del av arven var ca 500.000. Ikke et kjempebeløp, men første gang på snart 10 år at hun har hatt EGNE penger mellom hendene. Og jeg må innrømme at jeg sa noe i retning av "det er dine penger, bruk dem som du vil!" Og jeg mente det, på det tidspunktet.

Men som en husholdning med 3 barn og én forsørger så har vi generelt ikke kjempegod råd, og jeg hadde fått et godt inntrykk av min kones økonomiske sans. Nå har hun kommet med planen for pengene - og selv om jeg ikke hadde noen klare meninger på forhånd så hadde jeg kanskje tenkt noe i retning av bufferkonto, spare til barna (konfirmasjon, førerkort), eller på en eller annen måte satse på å gjøre ferdig en av utdanningene hun har begynt på.

Planen hennes derimot er: full oppussing av kjøkkenet (som er fra 90-tallet, men i god stand). Hobbyartikler hun har "ønsket seg lenge" til 50.000. Og så investere resten i å starte sin egen butikk. Sistnevnte kan jo gå bra, men hun har aldri hatt planer om dette tidligere, og hun har null erfaring i "manager-delen" av butikkdrift (har kun drevet med salg, aldri bestilt opp varer/hatt ansvar for ansatte/tatt regnskap/etc)...

Som sagt så trenger vi egentlig ikke disse 500.000 i hverdagen, men vi er langt i fra rike, og nå føler jeg at hun kommer til å sløse dem bort på ingenting... Burde jeg si noe, eller bare la henne holde på?

Anonymkode: 4e988...fc5

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er hennes arv.

Men jeg hadde satt ihvertfall 300 000 inn i fond for fremtiden

Anonymkode: ffca4...a2b

• Liker 19
Skrevet

La henne gjøre det!!

Hun har allerede tapt dest meste av pensjonspoeng ved å gå hjemme. Hun kommer aldri til å kunne opparbeide særlig ok pensjon. Å starte noe selv kan gjøre henne veldig bra. Kanskje spesielt om det er nettbutikk og kan tilpasses hverdagen mtp arbeidstider. 

Støtt henne! Hjelp henne med å lære det hun trenger for å få til en butikk som kan drives med overskudd etterhvert. 

Anonymkode: c1c87...9ad

• Liker 27
Skrevet

Penger som kommer fort, forsvinner fort dessverre 😉 

Anonymkode: bb9be...d0d

• Liker 21
Skrevet

Min mann har akkurat arvet en litt mindre sum enn din kone, og hans arv er hans penger.  Jeg er ikke enig med ham i hans disponeringer, men det må være opp til ham hva han bruker dem på.

Jeg tenker at du kan foreslå noe, for eksempel at hun setter av litt på en "bufferkonto", eller kanskje noe til felles glede for familien, men det er fremdeles opp til henne hva hun vil gjøre med pengene.

Anonymkode: 88780...2df

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker en mellomting! Det beste for henne hadde jo vært å investert en god del av pengene til pensjonen sin! Hobby til 50000? Hva slags hobby er dette? Det smarte hadde vært å brukt de pengene på butikken (og hatt den som hobby, ikke begge deler). Tror dere (hun) burde snakke med en rådgiver i banken for å få best mulig utbytte av pengene! 

Anonymkode: 8579f...ecb

• Liker 18
Skrevet (endret)

Hun har full rett til å gjøre det hun vil med pengene. Men jeg ville oppfordret henne sterkt til å sette av noe til pensjon siden det høres ut som hun blir minstepensjonist. 

Et kjøkken fra 90-tallet begynner faktisk å bli ganske gammelt, så jeg synes ikke det er en urimelig måte å bruke pengene på. Også det å endelig kunne realisere en drøm om egen butikk er flott.

Endret av Tuba
  • Liker 24
Skrevet

Hun bestemmer selv over pengene. Personlig mener jeg hun tar svært dårlige valg her. Hun burde sette av en god slump til pensjon og resten til sparing. Eller mener hun at hun skal bare sløse bort sine penger og så skal du betale for alt dere, og barna, trenger?? 

Anonymkode: 96842...7fb

• Liker 9
Skrevet

Arv i et ekteskap er da felleseie?

Anonymkode: a7fbf...ec7

• Liker 3
Skrevet

Å pusse opp et kjøkken koster vel noen hundre tusen, og med hobbymateriell til 50 000,- på toppen så blir det vel ikke så mye til overs til å starte egen butikk? :klo: 

Har hun laget en økonomisk plan for denne «butikken»? Hun må jo både kjøpe inn varer og skaffe et lokale (dersom hun skal drive en fysisk butikk) og det koster jo en del. Har hun undersøkt markedet? Er det etterspørsel etter varene hun tenker å selge? Kan hun selge de like billig som andre som selger tilsvarende vare, og som kanskje får kvantumsrabatt pga. store innkjøp? Å starte en butikk er generelt sett ikke en god ide med mindre man har funnet et hull i markedet, og kan tette det. Å selge det samme som hundrevis av andre bedrifter gjør, i et marked som allerede er mettet, er vanskelig. Særlig dersom man driver smått og ikke kan presse innkjøpsprisene på samme måte som de store aktørene. 

Når det er sagt så er det hennes penger og hun får bruke de på hva hun vil og det er jo positivt at hun viser initiativ til å faktisk gjøre noe for å komme seg ut i yrkeslivet igjen. :) Men dersom «planen» hennes kun består av «jeg har 100 000,- til overs, med de tenker jeg å starte butikk», så bør hun jobbe litt mer med den planen før den evt. settes til livs. 

Anonymkode: ee172...6f4

• Liker 30
Skrevet

Synes du fortsatt kan si at du mente det du sa om at hun kan bruke det på hva hun vil, men at du gjerne vil komme med et innspill. Da kan du f.eks foreslå at hun setter av en sin til buffer/felles ting for familien i tillegg - og kanskje reduserer LITT på butikk og kjøkkenoppussingen. Da jeg arvet en litt større sum enn din kone i fjor brukte jeg mesteparten på å nedbetale min andel av boliglånet, og resten investerte jeg i fond som jeg håper vil komme barna våre til gode i fremtiden. Kjøpte i tillegg litt kunst (spleiset med mannen) og en ny TV😊

Hvis denne butikken vil skape ny inntektsstrøm for henne er det jo kanskje ikke så dumt, men slik du skriver det virker det lite gjennomtenkt? 500.000 er jo egentlig ikke så mye penger, så hun risikerer fort å tape alt 

Anonymkode: 32c73...8b5

• Liker 5
Skrevet

Tja, skjønner dilemmaet. Om butikken hadde fungert, så hadde hun jo skapt seg eg egen arbeidsplass, men kommer det til å fungere? Du må i alle fall passe på at privatøkonomien ikke blir lidende om dere skulle være så uheldig at butikken går dårlig. Tror jeg ville oppmuntret enormt og kanskje også satt som krav at hun måtte lese seg opp på økonomi og hvordan drive eget. Også litt usikker på om kr 300 000 rekker som startkapital for å starte med butikk, men det kommer selvfølgelig an på vareutvalget.

Kort oppsummert: Nei til hobby til kr 50 000, tja til kjøkken(vent å se hvordan butikk og oppstart går) Ja til butikk, men forsikre deg om at kunnskap og de økonomiske rammene er på plass.

Kanskje butikkdrømmen kan få kona ut i arbeidslivet igjen. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan selvfølgelig ikke kreve noe av arven hennes. Men du kan jo påvirke henne til et fornuftig valg. Enig med andre her om at hun absolutt bør spare til pensjon. Har hun pensjonssparing fra før, siden dere har valgt at hun skal være hjemmeværende? 

Anonymkode: ff311...283

• Liker 2
Skrevet

Du kan vel strengt tatt ikke kreve noe, men du kan foreslå og prøve å påvirke. Det ville jeg gjort i dette tilfellet.

Anonymkode: 1cc7c...0d7

• Liker 6
Skrevet

Prøv å vinkle det til at hun bør kjøpe seg noe varig. Puter og gardiner er ikke akkurat det. IKEA har fine rimelige kjøkken. 

Anonymkode: 7d462...f96

• Liker 3
Skrevet

Hennes penger, hennes valg. En annen sak er selvsagt å komme med innspill.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg tenker en mellomting! Det beste for henne hadde jo vært å investert en god del av pengene til pensjonen sin! Hobby til 50000? Hva slags hobby er dette? Det smarte hadde vært å brukt de pengene på butikken (og hatt den som hobby, ikke begge deler). Tror dere (hun) burde snakke med en rådgiver i banken for å få best mulig utbytte av pengene! 

Anonymkode: 8579f...ecb

Hobby til 50 000 er da ikke noe uvanlig? 

Søsteren min kjøpte seg nylig ny fallskjerm til 50 000.

En ok hest koster stort sett rundt 100 000, en ordentlig god sal til hesten kan koste over 50 000.

Min sykkel kostet over 50 000. 

Jeg synes ikke at å pusse opp et 30 år gammelt kjøkken, starte opp en nettbutikk og så ta 10 % av den forholdsvis lille arven til egen hobby på noen måte er å sløse. Normale mennesker må ta opp lån for å pusse opp kjøkkenet.

Anonymkode: bfc68...aeb

• Liker 17
Skrevet

Det at hun vil pusse opp kjøkkenet kommer jo dere begge til gode. Hun er den som er hjemme og lager maten deres. Hun ser vel bedre enn deg om ting er slitt blitt og et kjøkken som er 30 år gammelt er modent for utskiftning relativt snart om ikke akkurat nå. Er bedre å ta det nå enn å ta det senere, siden dere har pengene nå.

Hun har passet barn og hjem. Tenker ting ville sett annerledes ut hjemme hos dere, med høyere utgifter til barnepass med mer, om hun ikke har vært hjemme.

Hun ønsker å starte en butikk. La henne gjøre det. Det kan gå veldig bra, som igjen kan komme dere alle sammen til gode, samtidig som det kan gå andre veien, men da har hun i alle fall fått prøvd seg. Hun vil komme seg litt ut av huset, og få noe mer på cv sin som du sier er full av hull.

Har du hobbyer? Du bruker vel penger som du ønsker på dette opp igjennom årene? Hun har ikke hatt penger til å skaffe seg det hun vil ha til sin, og nå har hun det.

Hvor mye av pengene hennes mener du at du har krav på. Og ikke minst hva har du selv tenkt å bruke disse på. Om du sier noe slikt til henne nå, så er du i grunn bare smålig.

• Liker 12
Skrevet

Tja. Du har jo eg ikke noe du skulle ha sagt her, det er hennes penger, det er ikke noe enormt stort beløp og det høres ut som hun kan trenge de gitt at hun aspirerer til minstepensjon. 
Å starte butikk er en fin plan, men risikabel. Vil tro det koster noen hundretusen å pusse opp et kjøkken (vi burde gjort det selv) så kan ikke bli så mye igjen. 

Arvet selv et tilsvarende beløp for noen år siden. Bukte de til å betale ned på huslån og til buffer. Jeg er i full jobb.

Hennes penger, hun bestemmer. Men skjønner at du kanskje ikke er enig. Vanskelig, siden hun nok lenge har drømt om å bruke penger på disse tingene. Nytt kjøkken vil øke verdien på huset.

Når jeg leser slike tråder, blir jeg sjeleglad for å være selvstendig ift økonomi. Å være «forsørget» kan ikke være enkelt. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...