Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

... hvor skadelig/negativt er det om jeg tar kontakt og spør hvor langt prosessen har kommet?

Anonymkode: 979c4...7ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

... hvor skadelig/negativt er det om jeg tar kontakt og spør hvor langt prosessen har kommet?

Anonymkode: 979c4...7ab

Altså, er du seriøs nå? Er du så utålmodig at du anser at å mase på arbeidsgiver er en god løsning? Enda vi har svart deg på hvor lang tid det kan ta og hva du kan forvente? Var det feil svar for deg, kanskje?

Hva tror du at du får til svar da? 

Jeg kan fortelle hva du får til svar: du får til svar å vente. Prosessen må gå sin gang. 

Og så kan jeg fortelle deg hva de kommer til å tenke: Du er utålmodig, og velger å hefte oss for å tilfredsstille din egen nysgjerrighet. Du respekterer ikke prosessen, og tåler ikke å bli satt på vent. 

Ergo, du tjener INGENTING på å ta kontakt, og du kan potensielt tape mye på det. Herav trynefaktor.  

Anonymkode: ea870...363

• Liker 5
Skrevet

Igjen, det er ikke sikkert dem engang er ferdig med intervjurundene! Og det har gått 8 virkedager siden du var på intervju. Hva er 8 virkedager i denne sammenheng? Ingen verdens ting! Du har ikke lov til å være utålmodig etter 8 virkedager. Det er bare rart. Og igjen: Gi det 8 uker før du i det hele tatt tillater deg å bli nysgjerrig på prosessen. Har du ikke hørt noe innen 8 uker så kan du under tvil ta kontakt. Men selv ikke da ville jeg ha gjort det. For du kommer til å få svar på intervjuet ditt. Det vet jeg. Så slapp av. Ingenting du gjør eller sier kan framskyve prosessen! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså, er du seriøs nå? Er du så utålmodig at du anser at å mase på arbeidsgiver er en god løsning? Enda vi har svart deg på hvor lang tid det kan ta og hva du kan forvente? Var det feil svar for deg, kanskje?

Hva tror du at du får til svar da? 

Jeg kan fortelle hva du får til svar: du får til svar å vente. Prosessen må gå sin gang. 

Og så kan jeg fortelle deg hva de kommer til å tenke: Du er utålmodig, og velger å hefte oss for å tilfredsstille din egen nysgjerrighet. Du respekterer ikke prosessen, og tåler ikke å bli satt på vent. 

Ergo, du tjener INGENTING på å ta kontakt, og du kan potensielt tape mye på det. Herav trynefaktor.  

Igjen, det er ikke sikkert dem engang er ferdig med intervjurundene! Og det har gått 8 virkedager siden du var på intervju. Hva er 8 virkedager i denne sammenheng? Ingen verdens ting! Du har ikke lov til å være utålmodig etter 8 virkedager. Det er bare rart. Og igjen: Gi det 8 uker før du i det hele tatt tillater deg å bli nysgjerrig på prosessen. Har du ikke hørt noe innen 8 uker så kan du under tvil ta kontakt. Men selv ikke da ville jeg ha gjort det. For du kommer til å få svar på intervjuet ditt. Det vet jeg. Så slapp av. Ingenting du gjør eller sier kan framskyve prosessen! 

Går an å svare litt hyggeligere enn dette, kanskje.

Anonymkode: 9d394...b67

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Går an å svare litt hyggeligere enn dette, kanskje.

Anonymkode: 9d394...b67

Jeg var ikke uhyggelig. Jeg var direkte. Og det ser ut til at det var noe som måtte gjøres i denne tråden. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg stusser også litt — har søkt en stilling i staten (et direktorat) hvor søknadsfrist var 17/8, jeg ble ring topp 19/8 og skal på intervju rett over helgen. Har bare hørt «negative» historier om at alt tar så lang tid med ansettelser i det offentlige, så blir jo litt nervøs for at jeg bare er intervjufyll. Er forresten nyutdannet med master, men har relevante erfaringer. Noen andre som Har opplevd en så rask prosess, eventuelt om det har betydning ?

Anonymkode: 9953b...c64

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg stusser også litt — har søkt en stilling i staten (et direktorat) hvor søknadsfrist var 17/8, jeg ble ring topp 19/8 og skal på intervju rett over helgen. Har bare hørt «negative» historier om at alt tar så lang tid med ansettelser i det offentlige, så blir jo litt nervøs for at jeg bare er intervjufyll. Er forresten nyutdannet med master, men har relevante erfaringer. Noen andre som Har opplevd en så rask prosess, eventuelt om det har betydning ?

Du ble ringt 19/8 for intervju over helgen? Det var ekstremt kort varsel. Som vanlig bruker man å få 1-2 uker på å forberede seg til intervju. 

At du er intervjufyll er dessverre en stor risiko i det offentlige. Som oftest så er stillingene uformelt besatt, men så lyses de ut og det blir holdt intervjuer og en vanlig innstillingsprosess for å mette byråkratiet og lovverket. Du er der egentlig mest for syns skyld for at andre skal få jobben dem har blitt lovet. Proforma. 

Sjansen for å "se ut som" stallfyll er også stor, ettersom det ofte så sykt mange søkere på offentlige stillinger og det er kun bare 1 som får jobben. 

Men dette vet du jo ikke. Det er jo ikke sikkert selv om det ofte er det. Så du må bare kjøre på og møte opp og gjøre ditt beste, og håpe på at du gjør så godt inntrykk at du blir lagt merke til enten til denne gang eller en annen gang. 

• Liker 2
Skrevet

Du ble ringt 19/8 for intervju over helgen? Det var ekstremt kort varsel. Som vanlig bruker man å få 1-2 uker på å forberede seg til intervju. 

Takk for utfyllende svar! Ja, vel utrolig overrasket selv over hvor fort det gikk. Jeg så ikke engang annonsen før samme dag fristen gikk ut, og sende den seriøst inn kl 23.35. Fikk ikke inntrykk av at det var en stilling som de hastet med å få ansatt, men jeg ble uansett ringt opp torsdag morgen og har intervju tirsdag ettermiddag. Det er en spennende jobb da, så jeg får bare gjøre det beste utav det😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

At du er intervjufyll er dessverre en stor risiko i det offentlige. Som oftest så er stillingene uformelt besatt, men så lyses de ut og det blir holdt intervjuer og en vanlig innstillingsprosess for å mette byråkratiet og lovverket. Du er der egentlig mest for syns skyld for at andre skal få jobben dem har blitt lovet. Proforma. 

Sjansen for å "se ut som" stallfyll er også stor, ettersom det ofte så sykt mange søkere på offentlige stillinger og det er kun bare 1 som får jobben. 

Men dette vet du jo ikke. Det er jo ikke sikkert selv om det ofte er det. Så du må bare kjøre på og møte opp og gjøre ditt beste, og håpe på at du gjør så godt inntrykk at du blir lagt merke til enten til denne gang eller en annen gang. 

Enig med den. Mye spill for galleriet i offentlige utlysninger. Interne søkere har fortrinnsrett uansett kvalifikasjoner , så burde ikke være nødvendig å lyse ut stillinger offentlig med interne søkere.  Bare bortkastet tid for folk som kommer fra det private 

Anonymkode: 4956e...7cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk for utfyllende svar! Ja, vel utrolig overrasket selv over hvor fort det gikk. Jeg så ikke engang annonsen før samme dag fristen gikk ut, og sende den seriøst inn kl 23.35. Fikk ikke inntrykk av at det var en stilling som de hastet med å få ansatt, men jeg ble uansett ringt opp torsdag morgen og har intervju tirsdag ettermiddag. Det er en spennende jobb da, så jeg får bare gjøre det beste utav det😊

Samtidig kan det ta år og dag å få lyst ut en stilling i det offentlige. For det skal og igjennom noen prosesser. Vi fikk i august endelig utlyst en stilling som blir ledig i september fordi noen i gruppa går av med pensjon. Da har vi vanlig dødelige mast siden mars…

Anonymkode: 5c985...53b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Enig med den. Mye spill for galleriet i offentlige utlysninger. Interne søkere har fortrinnsrett uansett kvalifikasjoner , så burde ikke være nødvendig å lyse ut stillinger offentlig med interne søkere.  Bare bortkastet tid for folk som kommer fra det private 

Anonymkode: 4956e...7cc

Nei, kvalifikasjonsprinsippet gjelder, der har ikke interne søkere nødvendigvis fortrinnsrett. Faktisk har de fleste interne søkere IKKE fortrinnsrett. 
Hvis noen er sagt opp pga bedriftens forhold, eller ønsker å utvide en deltidsstilling (må i tilfelle være fast ansatt + noen andre forbehold), har man fortrinnsrett. https://arbeidsmiljoloven.com/paragraf/fortrinnsrett-til-ny-ansettelse/ 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/fortrinnsrett-til-utvidet-stilling-for-deltidsansatte/

Det er altså IKKE slik at enhver som er midlertidig ansatt har fortrinnsrett. Utgangspunktet er som regel  kvalifikasjonsprinsippet. Selvsagt kan interne søkere favoriseres pga «personlige egenskaper», men det vil være vanskelig å argumentere for hvis den eksterne søkeren åpenbart er bedre kvalifisert. Dette er typisk noe ansettelsesutvalg vil påpeke.

Anonymkode: 99832...f15

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, kvalifikasjonsprinsippet gjelder, der har ikke interne søkere nødvendigvis fortrinnsrett. Faktisk har de fleste interne søkere IKKE fortrinnsrett. 
Hvis noen er sagt opp pga bedriftens forhold, eller ønsker å utvide en deltidsstilling (må i tilfelle være fast ansatt + noen andre forbehold), har man fortrinnsrett. https://arbeidsmiljoloven.com/paragraf/fortrinnsrett-til-ny-ansettelse/ 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/fortrinnsrett-til-utvidet-stilling-for-deltidsansatte/

Det er altså IKKE slik at enhver som er midlertidig ansatt har fortrinnsrett. Utgangspunktet er som regel  kvalifikasjonsprinsippet. Selvsagt kan interne søkere favoriseres pga «personlige egenskaper», men det vil være vanskelig å argumentere for hvis den eksterne søkeren åpenbart er bedre kvalifisert. Dette er typisk noe ansettelsesutvalg vil påpeke.

Helt korrekt. Kan også legge til at det skal MYE til før en slik fortrinnsrett kan gjøres gjeldende, må være en omtrent identisk stilling som blir ledig. 

Endret av mmd
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2021 den 11.00):

Ja det stemmer for meg. Hos oss var innstillingsutvalget langt unna, så det tok tid for jeg vet at alle papirene ble sendt dit. Jeg ringte en måned etter jeg hadde vært på intervju, og da sa de at papirene var sendt til den kommunen og at de måtte diskutere om jeg var aktuell for jobben fordi jeg stod innstilt som nr 1. Så måtte jeg vente enda en måned eller 1 1/2 mnd på svar at de hadde hatt møte og det var godkjent. Da fikk jeg tilbudet om jobben. 

Anonymkode: f184c...337

Er det lenge siden eller er det i en etaten som ligger litt etter datamessig?

Jeg sitter i et ansettelsesråd i etaten jeg jobber i. Her kommer alle søknadene elektronisk og de som skal være med i prosessen får tilgang.

Godkjenningsrunden i ansettelsesrådet går også elektronisk i arkivsystemet. Ingen fysisk papirer sendes noe sted selv om vi som sitter i ansettelsesrådet ikke sitter på samme sted.

Anonymkode: 6b977...340

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Heheh. Kvalifikasjonsprinsippet ja.... Fin og flott på papiret, men fungerer IKKE i praksis. 

Hvorfor? 

Fordi det er noe som heter egnethet også. Se lovverket her: 

2.1.2.1 Kvalifikasjonsprinsippet

I staten gjelder kvalifikasjonsprinsippet, som innebærer at den som er best kvalifisert for stillingen skal ansettes, jf. statsansatteloven § 3. Kvalifikasjonsprinsippet bygger på grunnleggende og ulovfestede prinsipper om likebehandling, rettferdighet og saklighet. Kriteriene i kvalifikasjonsvurderingen er utdanning, erfaring og personlig egnethet.

https://lovdata.no/dokument/SPH/sph-2021/KAPITTEL_2-1-2-1#KAPITTEL_2-1-2-1

Ergo, her er det egentlig fritt fram innenfor enkle rammer. Ingen kan motargumentere mot egnethet. Selvfølgelig, det er visse standarder som må oppfylles, men ansetterne trenger ikke å ansette noen med bedre utdanning og erfaring. 

Dessuten så er tjenestevei, altså intern rekruttering, ansett som den aller beste erfaringen. 

Så der har vi det. Interne søkere får en uskreven fortrinnsrett basert på egnethet og RELEVANT erfaring. Ikke at de har det, men de får det uskrevent. 

Ironien er også til å ta og føle på når det ofte er slik at relevant erfaring også kan gjelde like sterkt som relevant utdanning. 

Det er svært sjeldent at en intern søker blir forbigått. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...