Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på intervju for statlig stilling forrige mandag (9.8.). Fikk vite at jeg var nr. 3 på intervju av totalt 10 intervjuobjekter. 4 stillinger. 

Jet snakket med referansene mine for et par dager siden, da var de ikke blitt ringt. Har ikke fått noen tilbakemelding verken på at jeg er innstilt eller ikke innstilt. 

Bør jeg gi opp håpet? Er det innafor å ringe og høre om hvordan prosessen ligger an? De vet jeg har en midlertidig stilling som utløper denne måneden, så jeg antar de skjønner hvorfor jeg er gira på en tilbakemelding så snart som mulig. 

Anonymkode: 979c4...7ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tar fort lenger tid enn et par uker i staten. 

De skulle intervjue 7 stykker etter deg og det tar et par dager. Så skal innstillingen skrives med begrunnelse for valg og bortvalg, og så skal ansettelsesrådet (4 - 5 stk) godkjenne innstillingen. Der kan det fort bli litt dødtid. Innimellom her er det gjerne kvalitetssikring fra HR.

Anonymkode: 6b977...340

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det tar fort lenger tid enn et par uker i staten. 

De skulle intervjue 7 stykker etter deg og det tar et par dager. Så skal innstillingen skrives med begrunnelse for valg og bortvalg, og så skal ansettelsesrådet (4 - 5 stk) godkjenne innstillingen. Der kan det fort bli litt dødtid. Innimellom her er det gjerne kvalitetssikring fra HR.

Anonymkode: 6b977...340

... jeg skjønner det. Men det som bekymrer meg er at referansene mine ikke er kontaktet. Jeg vet at det ikke er noe "must" (har lest her på Kvinneguiden har opplevd å få jobb uten at referansene er kontaktet, selv i offentlig stilling). 

Dette er så nervepirrende. 

Skrevet

Det tok noen uker til meg, og referansene mine ble ikke oppringt. Nå hadde jeg en tidligere kollega som gikk god for meg, men sjefen hørte altså ingenting. 

Fikk telefon om at jeg var innstilt som nr. 1, og så gikk det noen dager før jeg fikk tilbud om jobben.

Tror du kan roe ned ennå :)

Anonymkode: febee...5ae

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det tok noen uker til meg, og referansene mine ble ikke oppringt. Nå hadde jeg en tidligere kollega som gikk god for meg, men sjefen hørte altså ingenting. 

Fikk telefon om at jeg var innstilt som nr. 1, og så gikk det noen dager før jeg fikk tilbud om jobben.

Tror du kan roe ned ennå :)

Anonymkode: febee...5ae

Tusen takk! Det er godt å vite. Da får jeg bare fortsette å vente i spenning. 😊🍀🤞

• Liker 1
Skrevet

Forrige mandag, du liksom... 😄 

En ansettelsesprosess i Staten er ofte avansert. Det kan gå uker og måneder mellom intervju til du får telefon. Det skal først gjennomføres intervjuer, det skal drøftes internt hvem som bør ansettes og veie opp kandidatene mot hverandre, fagforeninger skal uttale seg skriftlig, det skal skrives omfattende innstillinger som skal sendes til en ekstern innstillingskomité og SÅ får du telefonen. Innstillingskomitéene har gjerne bare møter typ 1 gang i måneden, så noen uker fra eller til blir ansett som ingenting for dem. 

Ofte gjennomføres ansettelsesprosessen av folk som er ansatt som ledere, og har stillingen sin utenom det å gjøre. Dem jobber jo ikke akkurat kontinuerlig effektivt med ansettelsesprosessene, og tar det innimellom. 

Ofte er det også slik at de avtaler at møter skal skje f.eks "torsdag om 14. dager". Ergo, her forsvinner det dager fort uten at det betyr noe!

For øvrig reagerer jeg på at du har fått vite innstillingen internt før den har blitt validert eksternt. Det er dårlig metode, ettersom den eksterne innstillingskomitéen kan med et pennestrøk både stryke deg eller vippe deg ned. Som oftest får man ikke høre noe som helst før den endelige innstillingen har blitt godkjent. 

Utover det kan jeg si at mine referanser ble ikke oppringt før ansettelse heller. 

Det skulle vært ulovlig å være utålmodig etter en-to uker. Smør dere med tålmodighet. Du kommer til å få tilbakemelding ettersom du har vært på intervju! Du skal få lov til å bli utålmodig om 7-8 uker, ikke før!

Anonymkode: ea870...363

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

En ansettelsesprosess i Staten er ofte avansert. Det kan gå uker og måneder mellom intervju til du får telefon. Det skal først gjennomføres intervjuer, det skal drøftes internt hvem som bør ansettes og veie opp kandidatene mot hverandre, fagforeninger skal uttale seg skriftlig, det skal skrives omfattende innstillinger som skal sendes til en ekstern innstillingskomité og SÅ får du telefonen. Innstillingskomitéene har gjerne bare møter typ 1 gang i måneden, så noen uker fra eller til blir ansett som ingenting for dem. 

Ofte gjennomføres ansettelsesprosessen av folk som er ansatt som ledere, og har stillingen sin utenom det å gjøre. Dem jobber jo ikke akkurat kontinuerlig effektivt med ansettelsesprosessene, og tar det innimellom. 

Ofte er det også slik at de avtaler at møter skal skje f.eks "torsdag om 14. dager". Ergo, her forsvinner det dager fort uten at det betyr noe!

For øvrig reagerer jeg på at du har fått vite innstillingen internt før den har blitt validert eksternt. Det er dårlig metode, ettersom den eksterne innstillingskomitéen kan med et pennestrøk både stryke deg eller vippe deg ned. Som oftest får man ikke høre noe som helst før den endelige innstillingen har blitt godkjent. 

Utover det kan jeg si at mine referanser ble ikke oppringt før ansettelse heller. 

Det skulle vært ulovlig å være utålmodig etter en-to uker. Smør dere med tålmodighet. Du kommer til å få tilbakemelding ettersom du har vært på intervju! Du skal få lov til å bli utålmodig om 7-8 uker, ikke før!

Takk for innspillet. Det var beroligende, men vil presisere at jeg IKKE vet noe om innstillingen. Jeg har ikke hørt noe etter intervjuet, men har snakket med referanser som ikke er kontaktet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for innspillet. Det var beroligende, men vil presisere at jeg IKKE vet noe om innstillingen. Jeg har ikke hørt noe etter intervjuet, men har snakket med referanser som ikke er kontaktet. 

Åja, ja, jeg leste "fikk vite at jeg var nr 3 på intervju av 10" feil. Du var altså "kun" intervjuobjekt nr 3 ;) 

Bare slapp av du. Det er ingenting fra eller til du kan gjøre nå. Men du har gode odds for jobb hvis det var 4 stillinger og 10 intervjuobjekter!

Ting tar tid. I Staten kan det gå lang tid. En uke eller to i denne prosessen er faktisk ingen verdens ting. 

Det er faktisk ikke sikkert at de er ferdig med å intervjue alle 10 enda! Ettersom man gjerne bruker 1-3 timer på ett intervjuobjekt (forberedelse, selve intervjuet og drøfting av kandidaten etter intervjuet), så er det faktisk normalt å ha kun 1 på intervju pr. dag. Eventuelt f.eks 1 på intervju 3 dager i uka. Så selve intervjuprosessen tar fort 3 uker bare den. 

Som sagt. Mange variabler her. Mye som skal skrives og arrangeres. Mye papirskriving og papirflytting. Mye evalurering både av den ene og den andre. Om det da går 2 eller 8 uker betyr faktisk ingenting for arbeidsgiver. Det haster som regel aldri i Staten.

• Liker 4
Skrevet

Søknadsfrist 17.05, tilbud om stilling 26.09, sikkerhetsklarering i boks 28.10.

Sånn var framdriften da jeg ble ansatt i forrige årtusen.

Ting. Tar. Tid.  

Anonymkode: 451ee...cae

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber sivilt i Forsvaret og det tok fem måneder fra søknadsfristen gikk ut til arbeidskontrakten var undertegnet. Ytteligere tre måneder før jeg startet i jobben. Ting tar tid 😅

Anonymkode: 98060...fbf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Søknadsfrist 17.05, tilbud om stilling 26.09, sikkerhetsklarering i boks 28.10.

Sånn var framdriften da jeg ble ansatt i forrige årtusen.

Ting. Tar. Tid.  

Anonymkode: 451ee...cae

For min del var det: 

Søknadsfrist 12.12, innkalt på intervju 27.02, svar på intervju 16.05, sikkerhetsklarering 01.07, startet i jobb 01.09. 

9-10 mnd der altså. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber sivilt i Forsvaret og det tok fem måneder fra søknadsfristen gikk ut til arbeidskontrakten var undertegnet. Ytteligere tre måneder før jeg startet i jobben. Ting tar tid 😅

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

For min del var det: 

Søknadsfrist 12.12, innkalt på intervju 27.02, svar på intervju 16.05, sikkerhetsklarering 01.07, startet i jobb 01.09. 

9-10 mnd der altså. 

Huff, det er jo nesten tragisk hvor lang tid det skal ta. Ble deres referanser kontaktet? Og i såfall når? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Huff, det er jo nesten tragisk hvor lang tid det skal ta. Ble deres referanser kontaktet? Og i såfall når? 

Mine referanser ble kontaktet ca. tre uker etter intervju. Jeg var på intervju 2,5 måned etter søknadsfristen hadde gått ut.

Ja, jeg er helt enig. Nå som jeg selv jobber tett på personalavdelingen, så ser jeg jo hvorfor ansettelsesprosesser tar mye tid. Ekstremt mye av arbeidstiden går til drøftelsesmøter av alle mulige forhold og annen møtevirksomhet. 

Jeg har nettopp søkt ny jobb i privat næringsliv der fristen gikk ut forrige uke. Er spent på når de kaller inn til intervju, så skjønner deg veldig godt! Håper ikke det tar nye fem måneder da..

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så ille er det heldigvis ikke. Innstillings/ansettelsesutvalg er ikke eksterne, og de har oftest møte annenhver uke. «Møtene» er i tillegg digitale nå for tiden. Fagforeningene gir heller ingen skriftlige innstillinger. Enten drøfter de kun selve utlysningsteksten, eller så sitter det en representant i ansettelsesutvalget. Det som tar tid, er gjennomføring av intervjuer og referanseintervjuer, samt å skrive en begrunnet innstilling.

Hilsen mangeårig tillitsvalgt i statlig virksomhet. 

Endret av mmd
Skrevet
1 hour ago, mmd said:

Så ikke er det heldigvis ikke. Innstillings/ansettelsesutvalg er ikke eksterne, og de har oftest møte annenhver uke. «Møtene» er i tillegg digitale nå for tiden. Fagforeningene gir heller ingen skriftlige innstillinger. Enten drøfter de kun selve utlysningsteksten, eller så sitter det en representant i ansettelsesutvalget. Det som tar tid, er gjennomføring av intervjuer og referanseintervjuer, samt å skrive en begrunnet innstilling.

Kommer nok helt an på hvor i staten man jobber, for det som Anonymkode: ea870...363 beskriver er ganske nøyaktig sånn som det foregår hos oss. Er også statlig ansatt og tillitsvalgt. :)

Tok for øvrig ganske nøyaktig sju måneder fra søknadsfristen utløp til jeg startet i jobben. Ca. seks uker fra intervju til jeg fikk tilbudet.

Anonymkode: 646fa...be0

• Liker 2
Skrevet

Vi lyste ut fire stillinger i staten med søknadsfist i midten av mars. Vi fikk søkerlisten ca en uke senere, det var rundt førti søkere og vi brukte et par uker på å sile og vurdere dem før vi satt igjen med en liste på 12 som vi ville intervjue. Intervjuene foregikk i løpet av noen uker i april. Så  var det to som trakk seg fra intervju, og noen av de vi intervjuet hadde ikke de kvalifikasjonene de hadde oppgitt i CV/søknad. Med så få igjen måtte vi ta en runde til på de vi egentlig hadde silt vekk, og ny runde med å intervjue disse. Fra første til siste intervju gikk det tre uker. Til sist måtte vi skrive vår innstilling og begrunne hvorfor vi valgte de vi valgte til intervju og hvorfor vi rangerte de innstilte slik vi gjorde. Nå var vi godt uti mai. Intillingen ble sendt videre til instillingsrådet og det tok også et par uker. De det gjaldt fikk tilbud om jobb i starten av juni - og denne prosessen ble regnet som ganske rask!

Det er riktig som en over her sier, vi som gjorde denne jobben har en annen jobb og ansettelsesprosesser er på siden, når vi hadde tid og fikk det til. I mine ti år i staten har jeg gjort dette tre ganger, så det er mye plunder og heft og å lese seg opp for hver gang.

Anonymkode: a6fe4...2a8

• Liker 2
Skrevet
mmd skrev (13 timer siden):

Så ille er det heldigvis ikke. Innstillings/ansettelsesutvalg er ikke eksterne, og de har oftest møte annenhver uke. «Møtene» er i tillegg digitale nå for tiden. Fagforeningene gir heller ingen skriftlige innstillinger. Enten drøfter de kun selve utlysningsteksten, eller så sitter det en representant i ansettelsesutvalget. Det som tar tid, er gjennomføring av intervjuer og referanseintervjuer, samt å skrive en begrunnet innstilling.

Som en annen skrev, spørs veldig hvor du søker på. Du er svært heldig om innstillingsutvalget er lokalisert AKKURAT der du søker. Det er sjeldent det. Og det er helt normalt at dem er lokalisert eksternt. Og i den statlige avdelingen jeg søkte på har innstillingsutvalget eksterne møter kun 1 gang i mnd. 

Fagforeningene må ofte ta skriftlige vurderinger til kandidatene, jo. 

Sikkert ulik praksis, men denne "ille" fremstillingen jeg kom med er faktisk ikke uvanlig.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei, mine referanser ble aldri kontaktet. 

For øvrig er jo referanser bare tull. Det er jo "kilder" som kandidaten selv har plukket ut. Kilder som kandidaten gjerne har avtalt på forhånd hva de skal si. 

En god og nøye ansettelsesprosess trenger ikke referanser. Dem finner heller ut ting på egenhånd.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dette stemmer. Jeg ble ansatt i staten for noen år siden og husket jeg ventet 2 mnd minst fra intervju til svar 😅

Anonymkode: f184c...337

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Som en annen skrev, spørs veldig hvor du søker på. Du er svært heldig om innstillingsutvalget er lokalisert AKKURAT der du søker. Det er sjeldent det. Og det er helt normalt at dem er lokalisert eksternt. Og i den statlige avdelingen jeg søkte på har innstillingsutvalget eksterne møter kun 1 gang i mnd. 

Fagforeningene må ofte ta skriftlige vurderinger til kandidatene, jo. 

Sikkert ulik praksis, men denne "ille" fremstillingen jeg kom med er faktisk ikke uvanlig.

Ja det stemmer for meg. Hos oss var innstillingsutvalget langt unna, så det tok tid for jeg vet at alle papirene ble sendt dit. Jeg ringte en måned etter jeg hadde vært på intervju, og da sa de at papirene var sendt til den kommunen og at de måtte diskutere om jeg var aktuell for jobben fordi jeg stod innstilt som nr 1. Så måtte jeg vente enda en måned eller 1 1/2 mnd på svar at de hadde hatt møte og det var godkjent. Da fikk jeg tilbudet om jobben. 

Anonymkode: f184c...337

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...