Gå til innhold

Hvor sosiale er deres 12-åringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har 12 år gamle gutter, hvor ofte treffer de venner utenom organisert aktivitet? 

12-åringen her i huset treffer gjerne kompiser 1-2 ganger i uken, utenom treninger, nesten alltid hjemme hos oss eller kompisen, «henger» ingen steder. Stort sett den samme kompisen, noen ganger andre. Bruker mye tid på dataspill, litt med andre mye alene. Bor slik at det er litt avstand til andre, ikke typ rekkehusmiljø, men ikke helt på landet. Han har en fast gjeng han henger med på skolen.
Mannen er bekymret for han, jeg har tenkt det er vanlig for alderen, men kjenner jeg også blir bekymret når mannen stadig tar opp at han er så mye alene. Gutten virker forøvrig fornøyd, men er en litt tiltaksløs type, så ikke så mye å få ut av han om temaet☺️

Anonymkode: 494d9...de5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres kjent ut! Har selv en 12-åring som er veldig "sosial" via pc. Har godtatt at det bare er sånn samfunnet er nå. Følger med og prøver å oppmuntre til sosial kontakt utover pc, om det så er LAN her, pizzakveld og film osv.

Anonymkode: 29fa2...023

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres kjent ut! Har selv en 12-åring som er veldig "sosial" via pc. Har godtatt at det bare er sånn samfunnet er nå. Følger med og prøver å oppmuntre til sosial kontakt utover pc, om det så er LAN her, pizzakveld og film osv.

Anonymkode: 29fa2...023

Det er det jeg også tenker, det er sånn det er. Tror mannen min tror alle andre har det annerledes😉 

Skrevet

Min 12-åring er slett ikke så sosial som din. Utenom skole og trening treffer han nesten ikke venner. Vi må nesten tvinge ham til å ta kontakt med noen, det blir kanskje 1 gang annenhver uke eller sjeldnere. Han spiller ikke med noen heller.

Ja, jeg er bekymret. Spesielt fordi det alltid er han som må ta kontakt med andre, det er ingen som tar kontakt med ham.

Anonymkode: 170a3...809

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min 12-åring er slett ikke så sosial som din. Utenom skole og trening treffer han nesten ikke venner. Vi må nesten tvinge ham til å ta kontakt med noen, det blir kanskje 1 gang annenhver uke eller sjeldnere. Han spiller ikke med noen heller.

Ja, jeg er bekymret. Spesielt fordi det alltid er han som må ta kontakt med andre, det er ingen som tar kontakt med ham.

Anonymkode: 170a3...809

Uff, det er sånt som får det til å knyte seg i magen. Det er der min usikkerhet kommer inn også, at han kanskje etterspørres sjeldnere enn før. Og han spiller jo ofte alene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dere som har 12 år gamle gutter, hvor ofte treffer de venner utenom organisert aktivitet? 

12-åringen her i huset treffer gjerne kompiser 1-2 ganger i uken, utenom treninger, nesten alltid hjemme hos oss eller kompisen, «henger» ingen steder. Stort sett den samme kompisen, noen ganger andre. Bruker mye tid på dataspill, litt med andre mye alene. Bor slik at det er litt avstand til andre, ikke typ rekkehusmiljø, men ikke helt på landet. Han har en fast gjeng han henger med på skolen.
Mannen er bekymret for han, jeg har tenkt det er vanlig for alderen, men kjenner jeg også blir bekymret når mannen stadig tar opp at han er så mye alene. Gutten virker forøvrig fornøyd, men er en litt tiltaksløs type, så ikke så mye å få ut av han om temaet☺️

Hvor ofte er han på treninger da? Hvis han er det 2-3 dager i uka og treffer kompiser 1-2 dager utenom det, så er det ikke så mange dager han ikke er med venner... 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en jente på 12, men venninnen min har en gutt på 12. Min skriver med vennene litt her og der om ettermiddagen, snakker med dem på telefonen et par ettermiddager i uken. Ofte snakker de samtidig som de gamer. Svinger litt, noen uker kan det plutselig bli hver dag, noen uker ingen dager. Hun møter venner sjeldent utenfor skolen, maks en gang i uken. En fast vennegjeng går til og fra skolen sammen. Tror de får dekket mye av «henge» behovet sitt på turen hjem, ganske lang skolevei. Gutten til venninnen min ønsker helst å sitte på rommet sitt med PlayStation hele dagen, treffer ytterst sjeldent venner på eget initiativ, men blir tvunget ut av sin mor flere dager i uken. 

Anonymkode: 15a9c...cbb

• Liker 1
Skrevet

Alltid hjemme med PC. Vi synes det er greit sålenge det er koronapandemi...

Anonymkode: e3325...77c

• Liker 1
Skrevet

Mest sosial via PC. Hører han snakker med venner hele tiden. Så passer jeg på at han får pauser og beveger seg litt :)

Anonymkode: 9b59a...6a6

Skrevet

Har ei tolv år gammel jente og en fjorten år gammel gutt. Jenta er mer sosial enn gutten. Hun er mye ute på besøk hos venner. Fjortenåringen er sjelden ute med venner (max en gang i uka) , men de gamer og prater sammen på Discord. 

Skrevet

Min trener fotball tre ganger i uka, så det blir en del sosialt med det. Ellers har han noen kompiser som han har på Facetime mens de spiller Playstation. Noen ganger får han besøk, etter avtale da vi bor utpå landet. Men det er ikke så ofte. Har en fornøyd og sprek gutt 😊

Anonymkode: 14879...2df

Skrevet

Min 12-årige gutt trener tre ganger i uka, de andre dagene er han som regel med en kompis hjem eller har med en eller flere kompiser hjem til oss. I helgene er han mye med venner ute, eller de er hjemme hos dem/oss, oftest med en overnatting hos oss eller hos andre. Han gamer en del innimellom, da som regel sammen med venner. 

For vår jente på snart 11 år gjelder omtrent det samme. 

Vi har alltid lagt stor vekt på det sosiale, og har alltid hatt "åpent hus" for barna og vennene deres.

Anonymkode: 0a717...d30

Skrevet

I sommer var sønnen veldig sosial, så lenge været var fint var han ute med kompiser hver dag og på kveldene pratet de og spilte på nettet.  Siden uken før skolestart har det vært trening eller kamp og kun sosial spilling.  De er så stor gjeng at de sjelden møtes hjemme hos hverandre lenger. Trener tre dager i uka.  

Anonymkode: 93f74...ecd

Skrevet

har en gutt på 12 og jente på 11. gutten min er sosial hver dag. både på nett og ute med kompiser. datteren min er mer alene, men holder kontakt med venninner på sms og litt spilling i  ny og ne. hun liker å ha faste avtaler osv, mens gutten min flyr ut og inn og tar det som kommer. 

Anonymkode: 226d2...2c3

Skrevet

Min 12-åring treffer venner 2-3 ganger i uken (i tillegg deltar han på fritidsaktiviteter to dager i uken). Da er de hjemme hos hverandre og spiller eller ser film. De er også sosiale og prater med hverandre mens de spiller ellers, så selv om de sitter alene er de ikke ensomme. Jeg opplever at dette er det vanlige blant de andre på hans alder. 

Skrevet

Takk for svar😊 Tror nok gutten min er ganske vanlig, men det er lett å bekymre seg! Jobber med å lage avtaler med han om å invitere, både fysisk og i spill, slik at han ikke blir sittende helt alene..

Skrevet

Jeg har en gutt som nylig ble 13. Det går veldig opp og ned hvor ofte han er med venner. I hverdagen er det ikke mye tid utenom skole, lekse og trening, men 1 dag etter skolen er han som regel med noen. Vet mange henger på butikken, senteret osv etter skolen, men det syns ikke han (eller vi foreldre) noe om. 
De er jo sammen med folk hele dagen på skolen og trenger kanskje tid alene også.

Men må jo passe på at de har noen gode venner ja og oppmuntre til å møtes også fysisk. 

Anonymkode: cf70f...a2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Altfor mye synes jeg :) han trener 4 ganger i uka, 2 fotball treninger og 2 ishockey treninger , og er mye med venner ellers og har også akkurat fått seg sin første kjæreste, ser han veldig lite for tiden ,men veldig glad for han har mange gode venner og lagkompiser :)

Anonymkode: ba98e...63c

Skrevet

Nå må man huske på at de er sammen med venner hele dagen på skolen og jeg lurer også på når de gjør lekser hvis de er ute hele tiden? Noen har behov for å slappe av alene i den alderen. Hadde ikke vært bekymret. 

Anonymkode: 8ad52...e23

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2021 den 23.58):

Har en jente som vil være med venner og finne på ting, men de er alltid sliten og vil slappe av hjemme(med serier og tlf). Og må passe mindre søsken(selv om de er tenåringer og behov for å være med venner). 

Hun trives hjemme , men liker og å være sosial med venner, gå tur eller henge med de. Men det passer sjeldent.. Og det er ikke for de andrr er med andre eller gjør noe. De får ikke lov (må være hjemme,passe søsken osv) eller orker ikke (serier og skjerm er så gøy).. Så høres normalt ut det!

Anonymkode: b2f84...2cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...