AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #1 Skrevet 18. august 2021 I 6. klasse skal de nå dusje etter gymen, visstnok til store protester fra hele jenteflokken. De er jo i en tid der kroppen er i endring, så jeg kan jo ha forståelse for at det ikke er så gøy å kle seg naken foran alle. Antar at få ønsker dette generelt sett, hvordan blir slikt løst hos dere? Anonymkode: 868d4...1b5 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #2 Skrevet 18. august 2021 Jeg har aldri forstått logikken bak det der. Hvorfor begynne med det midt i den verste perioden hvor alle føler seg uttilpasse med kropper som er i endring og voksende usikkerhet? Hvorfor kan ikke dusj og gym være noe de gjør hele barneskolen slik at alle allerede er vant til å se hverandres kropper? Det er helt bak mål synes jeg, men nå har jeg ikke barn, så jeg har ingen spesifikke forslag til hvordan gripe situasjonen an. Lykke til 🙏🏻 Anonymkode: 12693...fae 42
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #3 Skrevet 18. august 2021 Har de aldri hatt svømming iløpet av årene på skolen?? Eller vært i badeland på fritiden? Da dusjer de jo både før og etter Anonymkode: 0517d...e0c 23
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #4 Skrevet 18. august 2021 Løsningen ble at ingen av jentene dusjet de nektet plent siden det kun var fellesdusj. Skjønner de godt jeg! Er en grunn til at jeg aldri går å bader i basseng,for da er det alltid fellesdusj. Det er ingenting naturlig med å dusje naken med masse fremmede damer! Anonymkode: 3b7c0...c3a 17
Kvepp Skrevet 18. august 2021 #5 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har aldri forstått logikken bak det der. Hvorfor begynne med det midt i den verste perioden hvor alle føler seg uttilpasse med kropper som er i endring og voksende usikkerhet? Hvorfor kan ikke dusj og gym være noe de gjør hele barneskolen slik at alle allerede er vant til å se hverandres kropper? Det er helt bak mål synes jeg, men nå har jeg ikke barn, så jeg har ingen spesifikke forslag til hvordan gripe situasjonen an. Lykke til 🙏🏻 Anonymkode: 12693...fae Her begynte de med dusjing i 3,klasse. 10
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 18. august 2021 #6 Skrevet 18. august 2021 Dette er en god artikkel. Dusjtvang har ødelagt mye for mange mennesker gjennom tidene. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/vm1Xw/dusjing-etter-gymmen-har-ingenting-med-helse-aa-gjoere
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #7 Skrevet 18. august 2021 Hvemsomhelst skrev (1 minutt siden): Dette er en god artikkel. Dusjtvang har ødelagt mye for mange mennesker gjennom tidene. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/vm1Xw/dusjing-etter-gymmen-har-ingenting-med-helse-aa-gjoere Det prøvde de når jeg gikk på videregående også,å tvinge oss til å dusje. Men alle jentene sto sammen å sa at vi kommer ikke til å dusje så lenge det var fellesdusj. Lærerene måtte bare gi opp. Syns det er helt sykt at vi forsatt har fellesdusjer i 2021! Vi burde kommet lengre! Anonymkode: 3b7c0...c3a 19
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 Populært innlegg #8 Skrevet 18. august 2021 Hvemsomhelst skrev (2 minutter siden): Dette er en god artikkel. Dusjtvang har ødelagt mye for mange mennesker gjennom tidene. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/vm1Xw/dusjing-etter-gymmen-har-ingenting-med-helse-aa-gjoere Unger i dag skal oppdras som persilleblad. De må for alt i verden ikke utsettes for ubehageligheter! Da får de angst og det som værre er….. Stakkars samfunnet fremover når alle snøfnugga skal ut og virke i verden Anonymkode: 0517d...e0c 57
Loff77 Skrevet 18. august 2021 #9 Skrevet 18. august 2021 Helt vanlig her, synd en del foreldre fremmedgjør og spiller oppunder at det er uting, men alt er jo galt nå for tiden 26
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #10 Skrevet 18. august 2021 Jeg hatet å dusje på skolen etter gym. Men aldri når jeg var med familien i svømmehallen. Da var nakenhet helt normalt for meg. Det var det aldri på skolen av en eller merkelig grunn. Her lærer jeg barna mine at dette må de forberede seg på. Noe vi også trener på hver gang vi drar å svømmer. Ja, det er ubehagelig. Men det er resten av livet også. Noen ting må man bare gjøre. Om jente ikke vil dusje får de gå og lukte. Såre enkelt. Anonymkode: bbc1d...629 9
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #11 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har de aldri hatt svømming iløpet av årene på skolen?? Eller vært i badeland på fritiden? Da dusjer de jo både før og etter Anonymkode: 0517d...e0c Joda, i mindre grupper. Antar at de da har tatt på seg badedrakt inni håndkle og dusja med den på 😶 Trådstarter Anonymkode: 868d4...1b5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #12 Skrevet 18. august 2021 Loff77 skrev (4 minutter siden): Helt vanlig her, synd en del foreldre fremmedgjør og spiller oppunder at det er uting, men alt er jo galt nå for tiden Er ikke snakk om fremmedgjøring, det har nok med klassesammensetningen å gjøre også i dette tilfellet. Anonymkode: 868d4...1b5 1
Silva Pluvialis Skrevet 18. august 2021 #13 Skrevet 18. august 2021 (endret) La henne velge selv. Noen kommer sikkert til å si "ja men skal de få slippe alt som er ubehagelig her i livet da?". Nei, det er ikke det jeg mener, men det er annerledes med kroppen. Ingen skal tvinges til å kles naken mot sin vilje. Det handler om respekt for individets intimsoner og grenser. Det er helt grunnleggende at enhver skal ha råderett over egen kropp. Det gjelder også barn. Endret 18. august 2021 av Gjenferdet 25
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #14 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Antar at de da har tatt på seg badedrakt inni håndkle og dusja med den på 😶 Trådstarter Anonymkode: 868d4...1b5 Det er bare grisete. Lærer ikke disse jentene noe om hygiene både for seg selv, men også for andre som utsettes for deres dårlige hygienevalg Anonymkode: 0517d...e0c 15
Jdz Skrevet 18. august 2021 #15 Skrevet 18. august 2021 (endret) Ikke rart unge mennesker i Norge har et anstrengt forhold til kropp. Dette blir bare verre og verre. Vi dusjet etter gym fra andre klasse og det var aldri noe drama rundt det. Jeg har vært i USA en del og flere ganger opplevd at folk på treningssenteret dusjer med badetøy etter trening! Er det slik vi skal ha det her også? Vi er heldigvis ikke like hysteriske som amerikanerne, men langt verre enn i andre europeiske land når det kommer til naturlig nakenhet. Endret 18. august 2021 av Jdz 18
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #16 Skrevet 18. august 2021 Hvis dette er et problem kan de jo egentlig bare bestille likbil med en gang. Livet kommer til å bli hardt om noe så betydningsløst er et "problem". Det var en selvfølge at alle dusja da jeg gikk på skolen på 90- og 2000-tallet, hørte aldri noen klage på eller diskutere det. Anonymkode: 7618d...7fd 20
Silva Pluvialis Skrevet 18. august 2021 #17 Skrevet 18. august 2021 Jdz skrev (1 minutt siden): Ikke rart unge mennesker i Norge har et anstrengt forhold til kropp. Dette blir bare verre og verre. Vi dusjet etter gym fra andre klasse og det var aldri noe drama rundt det. Jeg har vært i USA noen ganger og flere ganger opplevd at folk på treningssenteret dusjer med badetøy! Er det slik vi skal ha det her også? Hvis det er det folk ønsker, hvorfor ikke? Hvorfor skal man ikke få bestemme over egen kropp og hvem som skal se den? Skjønner ikke hvorfor enkelte vil tvinge folk inn i fellesdusjer. 13
Silva Pluvialis Skrevet 18. august 2021 #18 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis dette er et problem kan de jo egentlig bare bestille likbil med en gang. Livet kommer til å bli hardt om noe så betydningsløst er et "problem". Det var en selvfølge at alle dusja da jeg gikk på skolen på 90- og 2000-tallet, hørte aldri noen klage på eller diskutere det. Anonymkode: 7618d...7fd Folk er forskjellige. For noen er det et problem, for andre ikke. Hvorfor ikke bare respektere at ikke alle er like? Hvorfor skal alle måtte synes det er ok å kle seg naken foran andre? 9
Silva Pluvialis Skrevet 18. august 2021 #19 Skrevet 18. august 2021 Og hvorfor skal ikke barn få bestemme over egen kropp?? 9
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #20 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis dette er et problem kan de jo egentlig bare bestille likbil med en gang. Livet kommer til å bli hardt om noe så betydningsløst er et "problem". Det var en selvfølge at alle dusja da jeg gikk på skolen på 90- og 2000-tallet, hørte aldri noen klage på eller diskutere det. Anonymkode: 7618d...7fd Jeg dusjet aldri etter gymmen på videregående skole,å vet du hva?? Nå er jeg 34 år å lever forsatt i beste velgående Anonymkode: 3b7c0...c3a 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå