Gå til innhold

Større barn og søvnutfordringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn er 9 år. Hun har alltid hatt en trøblete innsoving, helt fra hun var 1 år er dette noe hun har brukt mye tid på, og det er helt vanlig at hun ligger i halvannen time før hun sovner. Underveis har vi prøvd ulike leggetider, vekke tidligere på morgnen, mindre skjermtid/ingen skjerm etter 17.00, ingen ting søtt på kvelden - lista er lang. Men ingen ting hjelper. Innsoving har alltid tatt tid, og vi har lært oss å leve med at det er slik. 

Nå er vi inne i en ny fase, med mye oppvåkning på natt i tillegg til at hun sliter med å sovne i utgangspunktet. Det er tårer, frustrasjon, irritasjon, og selvsagt tøffe hverdager med lite søvn. På både oss voksne og henne. Samtidig sliter jeg med å finne balansen mellom klare forventninger, som at jeg tenker at en 9-åring bør klare å legge seg til å sove igjen klokken 3.27 på natten (slik hennes lillebror på 5 år gjør de få gangene han bommer på klokka og tror det er morgen midt på natta), og det å være støttende. 

Vi har aldri oppsøkt lege, fordi nattesøvn tross alt har vært god. Men nå tenker jeg tiden er inne, når nettene er preget av mye uro. Det er ingen spesielle endringer som jeg tenker kan ha påvirket denne utviklingen. Likevel tenker jeg i retning av en form for angst som har bygget seg opp over flere år med anspent forhold til søvn….? Angst for å ikke få sove, som skaper stress og uro i kroppen, som gir disse oppvåkningene. Hun sliter såpass mye med innsovning nå at hun ikke sover hos andre enn bestemor. Slik var det ikke for 2 år siden, og da kunne hun sove hos venner. 

Dere som har hatt det slik; ble det bedre? Hva hjalp? 

Kan nevne at hun legges 20.15-20.30 nå, både hverdag og helg, og sovner rundt 22. Legges hun senere, bruker hun like lang tid på å sovne og sovner dermed tilsvarende senere. 

Anonymkode: 1e60d...28a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville oppsøkt legen. Så en annen tråd her om noen som hadde gitt (reseptfri) melatonin til sitt barn på samme alder, og barnet hadde god effekt av det. Alle trenger søvn for å fungere. Har barnet tilstrekkelig med aktivitet iløpet av dagen? Har dere gode rutiner før leggetid? Vi sliter ikke med søvn, men innsovning kan være vanskelig, ofte. Jeg er nøye på å dempe belysning på kvelden, også pleier vi å lese bok, ligge å snakke litt eller sette på lydbok. Vi voksne kan jo også slite med å sove, hvis vi ikke er slitne/trøtte nok. Jeg sover def bedre etter en aktiv dag, enn en slapp dag.

Anonymkode: 33a58...c5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...