Apis Skrevet 20. august 2021 #41 Skrevet 20. august 2021 Imariuz skrev (6 timer siden): I de aller fleste, men ikke alle naturligvis tilfeller er det slik at private klarer å drive mer effektivt med høyere produktivitet og bedre kvalitet. Et godt eksempel på dette er barnehager, som brukerne er mer fornøyde med enn offentlige barnehager selv om de får mindre støtte. Kvaliteten skal jeg ikke si noe om, men det jeg ser er at de ansatte har jevnt over dårligere kår, med utstrakt bruk av midlertidige stillinger, bemannings byråer og generelt dårligere lønns og pensjonsordninger, noe en desverre også kan se i det offentlige, om en ikke i så stor grad.
Loff77 Skrevet 20. august 2021 #42 Skrevet 20. august 2021 Hvemsomhelst skrev (7 timer siden): Vi som jobber i stat og kommune har jo hørt denne vitsen i alle år. Om du ser et tilfeldig øyeblikksbilde av meg på jobb, så ser du en person som sitter på en stol uten å ha noe i hendene med ansiktet mot vinduet. Du ser ikke at hjernen arbeider for å løse et problem, at jeg vurderer neste steg mot løsningen. Du ser ikke at jeg tidligere har tilegnet meg kunnskap for å løse problemet, helt til du fikk øye på meg. Jeg var nettopp kommet fra et møte hvor vi diskuterte problemet, som flere har fått i oppgave å løse sammen, teknisk og faglig. Slik er det bare. Noen ganger følger dette problemet med hjem etter jobb. Det nytter ikke å rive seg helt løs og låse det ned. Ta det bare med ro. Slikt biter ikke på oss. Vi kan til og med le av det. Dette var bare sett fra min verden. Stat og kommune er allerede slanket til beinet i omorganiseringer og effektiviseringer. Vi trenger alle som jobber der, selv om det selvfølgelig finansieres med skatt og avgift. Ha ha dagens, har nok førstehånds kunnskap og vet hvor mye daukjøtt og dårlig holdninger som er i det offentlige, så ja sett bort fra helse, skole, brann og politi kunne vi klart oss med 50%😀
I Grosny Skrevet 20. august 2021 #43 Skrevet 20. august 2021 Imariuz skrev (8 timer siden): I de aller fleste, men ikke alle naturligvis tilfeller er det slik at private klarer å drive mer effektivt med høyere produktivitet og bedre kvalitet. Et godt eksempel på dette er barnehager, som brukerne er mer fornøyde med enn offentlige barnehager selv om de får mindre støtte. Om den offentlige eller private barnehagen er den beste i nabolaget avhenger mest av nøyaktig hvem som jobber der. Kravene til personelldekning og pedagogisk kompetanse er like. De private kan ikke være særlig mer produktive som i f.eks å ha flere barn pr personell, og det er heller ikke ønskelig, men det er vel mulig å spare litt på renhold, vedlikehold og vaktmestertjenester.
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 20. august 2021 #44 Skrevet 20. august 2021 Loff77 skrev (20 minutter siden): Ha ha dagens, har nok førstehånds kunnskap og vet hvor mye daukjøtt og dårlig holdninger som er i det offentlige, så ja sett bort fra helse, skole, brann og politi kunne vi klart oss med 50%😀 He he, og du er kanskje en av dem som hyler høyest når du ikke får logget deg inn på offentlige tjenester, uten å ha den minste forstand på hvilket arbeid som utføres av dette såkalte daukjøttet med dårlige holdninger. Det er mange yrker jeg ikke forstår også, og slett ikke hvorfor det er så dyrt å kjøpe deres varer og tjenester, men vi kan ikke gå rundt og klage på alt. Opp med humøret 😀
Voksenmann Skrevet 20. august 2021 #45 Skrevet 20. august 2021 12 hours ago, Example said: Eller at vi sørger for høyere kvalitet i tjenestene i Norge. Man kan gjøre som i USA hvor de fattigste har dårlige skoletilbud og lærerne har lyselønn. Har bodd lenge i USA og det er ikke min oppfatning at lærere jobber for luselønn der borte. Korrigert for kjøpekraft så tjener de vel som sine kolleger i Norge. De fattige kan muligens ha et dårligere skoletilbud men slik er det vel i Norge også til en hvis grad. Gode lærere søker seg bort fra skoler i belastede områder både i Norge og USA. Vi som nordmenn må slutte å tro at vi er så overlegne alle andre land når fakta tilsier noe annet.
I Grosny Skrevet 20. august 2021 #46 Skrevet 20. august 2021 Chiubi skrev (16 timer siden): For noen få år siden var det 1200 flere byråkrater enn leger ansatt ved norske sykehus, og likevel måtte legene bruke opptil 60 % av arbeidstiden sin til å skrive rapporter i stedet for å behandle pasienter. Her er du inne på noe. I helsearbeid går det temmelig mye tid til dokumentasjon. Man kan lure på om rapportskriving prioriteres for høyt. Jeg gjetter at man kan kutte noen hjørner i rapportene. 1
Gjest Alterego666 Skrevet 20. august 2021 #47 Skrevet 20. august 2021 Uredd skrev (På 19.8.2021 den 9.48): Hvorfor trenger vi så mye flere folk til å utføre disse oppgavene i Norge enn de trenger i andre land? Gi oss tall for sammenligning, ikke bare påstander.
Example Skrevet 20. august 2021 #48 Skrevet 20. august 2021 Voksenmann skrev (6 timer siden): Har bodd lenge i USA og det er ikke min oppfatning at lærere jobber for luselønn der borte. Korrigert for kjøpekraft så tjener de vel som sine kolleger i Norge. De fattige kan muligens ha et dårligere skoletilbud men slik er det vel i Norge også til en hvis grad. Gode lærere søker seg bort fra skoler i belastede områder både i Norge og USA. Vi som nordmenn må slutte å tro at vi er så overlegne alle andre land når fakta tilsier noe annet. Kan godt korrigere meg litt, lærere i noen stater har luselønn. Det varierer veldig hvor man jobber. Norge har forøvrig også ganske lave lønninger til lærerne, om man tar utdanningsnivå i betraktning.
Voksenmann Skrevet 20. august 2021 #49 Skrevet 20. august 2021 11 minutter siden, Example said: Kan godt korrigere meg litt, lærere i noen stater har luselønn. Det varierer veldig hvor man jobber. Norge har forøvrig også ganske lave lønninger til lærerne, om man tar utdanningsnivå i betraktning. Forøvrig tjener sykepleiere mye mer enn sine norske kolleger. Men som du påpeker så varierer lønningene litt på hvor du bor.
I Grosny Skrevet 20. august 2021 #50 Skrevet 20. august 2021 Example skrev (2 timer siden): Kan godt korrigere meg litt, lærere i noen stater har luselønn. Det varierer veldig hvor man jobber. Norge har forøvrig også ganske lave lønninger til lærerne, om man tar utdanningsnivå i betraktning. Norge er generelt relativt konkurransedyktig på pris på mastergradutdannet arbeidskraft, mens ufaglært arbeidskraft stort sett er dyrere i Norge enn i utlandet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå