Gå til innhold

Det jobber 860.000 folk i offentlig sektor i norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er håpløst.  

Pluss på at 800 000 mennesker i arbeidsfør alder står utenfor arbeidslivet. Pluss på at 10 av den voksne befolkningen er varig uføretrygdet.

Resten lever av å selge tjenester ingen egentlig trenger til hverandre eller til offentlig sektor.

Så sitter man igjen med et land der ingen produserer noe som helst av verdi.

Men så går vi da dundrende underskudd hvert eneste år også. 

Ingenting varer evig. Minst av alt molbolandet Norge, der saksbehandling tegnes som den nye oljen.

Kun mulig i et land for og av komplette idioter.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå skjer det mye automatisering i Skatteetaten, NAV og sikkert flere. Men jeg er ikke overrasket at det er så mange offentlige ansatte og har ikke satt meg inn i tallene om det er heltid eller inkluderer deltid. Mesteparten av sykehus, leger, tannlege,skole,helse osv er offentlig. Det er heller ikke sånn at de fleste av oss sitter og tvinner tomler. Hos meg har det gått i ett i hele dag, og nå ligger jeg på sofaen og orker ikke mer enn å være på Kvinneguiden.

• Liker 4
Skrevet
Uredd skrev (8 timer siden):

Hvorfor trenger vi så mye flere folk til å utføre disse oppgavene i Norge enn de trenger i andre land?

Vi har ikke en stor offentlig sektor i Norge fordi den utfører flere oppgaver enn i andre land. Vi har en stor offentlig sektor fordi det er lettvint for politikere, samtidig som vi har hatt nok penger til det... Etterhvert som oljen forsvinner vil det tvinge seg fram en reduskjon. Skal oljen forsvinne så fort som de rødgrønne ønsker blir dette en utrolig smertefull prosess.

Nå fungerer Norge bedre enn ganske mange andre land også. Det er en grunn til at vi alltid kommer høyt på kåringer over hvor det er bedt å bo.

Mange land som har skåret ned på offentlig sektor er i fullstendig kaos.

• Liker 5
Skrevet
A-hunter skrev (2 timer siden):

Det er håpløst.  

Pluss på at 800 000 mennesker i arbeidsfør alder står utenfor arbeidslivet. Pluss på at 10 av den voksne befolkningen er varig uføretrygdet.

Resten lever av å selge tjenester ingen egentlig trenger til hverandre eller til offentlig sektor.

Så sitter man igjen med et land der ingen produserer noe som helst av verdi.

Men så går vi da dundrende underskudd hvert eneste år også. 

Ingenting varer evig. Minst av alt molbolandet Norge, der saksbehandling tegnes som den nye oljen.

Kun mulig i et land for og av komplette idioter.

Som om USA, med helt annen tankegang vedrørende stat, går med overskudd.

• Liker 4
Skrevet

Og enda verre vil det trolig bli. Den borgerlige regjeringen har tross alt prøvd å kutte ned på dette antallet, men får det ikke til.

Det handler i stor grad om at han har utbygd velferdsstaten såpass at det ikke lar seg gjøre. Eldrebølgen skyller også inn over landet. 

Mange av disse jobbene er ikke jobber som lar seg automatisere. Lykke til med å gjøre det med en lærer eller en sykepleier. Mye tyder på at vi ikke trenger færre, men flere. Det kreves stadig høyere kompetanse i disse yrkene, som vil føre til økte lønninger. 

Offentlige ansatte betaler skatt på lik linje med på private. Så "mine skattepenger" blir et tynt argument i så måte. Vil man kutte i det offentlige må man beregne dårligere tjenester også. 

• Liker 6
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Det er også noen som jobber med skatt, toll, moms og økokrim, men det trenger vi kanskje ikke da?  Hva skal vi da tjene penger på, hmmmm….?

Noen mennesker oppfatter det de ikke forstår, som unødvendig.  Hva om du mister drikkevannet, ingen fjerner søppel og ingen stopper råkjørere og fyllekjørere?

Skrevet
Somarfugelen skrev (21 timer siden):

...Og jeg syns det er litt vel mange fåvæ (for å være ærlig)

Tviler på at det er nødvendig med så mange statlige stillinger i et land med snaue fem millioner, en tredjedel av norges sysselsatte er så i regi av regjeringen og kommunen.

Tror mange av disse jobbene egentlig er unødvendige og kunne blitt automatiserte, Eller simpelthen blitt gjort av et lavere antall effektive folk med lengre arbeidsdager. 

Ikke noe imot offentlig ansatte, hadde bare foretrukket å beholde flere av skattekronene mine.

Tull, bare halvparten jobber så de utfører bare 430 000 årsverk😂

Men ja det er nok til å drifte en dobbelt så stor befolkning i andre land

Skrevet
Loff77 skrev (9 minutter siden):

.. men så har ikke land med dobbelt så stor befolkning så gode velferdstjenester, så spredt bosettingsmønster og så mange små kommuner. Bla har Sverige store områder det ikke bor folk i (og som derfor ikke trenger noen tjenester), og i Danmark gjennomførte de massive kommunesammenslåinger for ca 15 år siden for å lage store og effektive enheter.  I Norge støtter ingen partier en slik utvikling, fordi vi har råd til å la være.

• Liker 4
Skrevet
Frottis skrev (26 minutter siden):

.. men så har ikke land med dobbelt så stor befolkning så gode velferdstjenester, så spredt bosettingsmønster og så mange små kommuner. Bla har Sverige store områder det ikke bor folk i (og som derfor ikke trenger noen tjenester), og i Danmark gjennomførte de massive kommunesammenslåinger for ca 15 år siden for å lage store og effektive enheter.  I Norge støtter ingen partier en slik utvikling, fordi vi har råd til å la være.

Norsk offentlig sektor er bare trist og jo flinkere man er til ikke å gjøre noe jo fortere klatrer man i systemet. Ser da bort fra en del og noen yrker men huff det er skikkelig ille, og særlig i drift og administrasjon i kommuner og fylker

Skrevet
Voksenmann skrev (9 timer siden):

Jobber det 860000 i disse stillingene😳

Nettopp !    Det er en haug med direktorat og tilsyn og div. som er så overadministrert at det ikke er klokt. + Fylkene og i kommunen. Er det nødvendig med både fylkeskommune og fylkesmann (statsforvalter) ?  Dobbeladministrering frem og tilbake.  

Nå som "alt" skal ut på anbud, har vi fått en haug med tilsyn og adm.selskap som skal forvalte dette.  Det vil ingen ende ta.

Skrevet
Loff77 skrev (16 minutter siden):

Norsk offentlig sektor er bare trist og jo flinkere man er til ikke å gjøre noe jo fortere klatrer man i systemet. Ser da bort fra en del og noen yrker men huff det er skikkelig ille, og særlig i drift og administrasjon i kommuner og fylker

Hva slags bakgrunn har du for å mene det? Det er ikke mitt inntrykk (jobber i offentlig sektor, så har jo sett endel)

• Liker 1
Skrevet
Imariuz skrev (17 timer siden):

Våre naboland klarer seg med langt færre ansatte for de samme tjenestene det offentlige står for her, så det er mye å hente på mer effektiv drift uten at man trenger å kutte.

Det er også slik at man kan sikre tilgang til disse tjenestene uten at det nødvendigvis er det offentlige selv som står for driften. I Frankrike er det privatansatte leger på privatdrevne sykehus som står for helsetjenestene, mens staten står for finansieringen.

Det blir jo en offentlig utgiftspost uansett om helseforetakene er offentlig eller privat organisert, så lenge staten skal stå for finansieringen, 

• Liker 2
Skrevet
Uredd skrev (10 timer siden):

Hvorfor trenger vi så mye flere folk til å utføre disse oppgavene i Norge enn de trenger i andre land?

Vi har ikke en stor offentlig sektor i Norge fordi den utfører flere oppgaver enn i andre land. Vi har en stor offentlig sektor fordi det er lettvint for politikere, samtidig som vi har hatt nok penger til det... Etterhvert som oljen forsvinner vil det tvinge seg fram en reduskjon. Skal oljen forsvinne så fort som de rødgrønne ønsker blir dette en utrolig smertefull prosess.

Eller at vi sørger for høyere kvalitet i tjenestene i Norge. Man kan gjøre som i USA hvor de fattigste har dårlige skoletilbud og lærerne har lyselønn. Man må betale helseforsikring, men likevel bruker masse penger på helse. Et land hvor man har millioner av mennesker bak lås og slå for enorme summer.

Spørsmålet handler vel så mye om skattlegging i Norge. Personlig tror jeg det presser seg frem skatter og avgifter på bedrifter som stadig kutter lønnskostnader ved automatisering. Ikke for å få tilbake jobber som uansett blir utkonkurrert, men for at man skal få inn inntekter til staten. Det og bruk norske naturressurser for nesten ingenting. Dagligvarebransjen og oppdrettsbransjen tenker jeg spesielt på her.

• Liker 2
Skrevet
Frottis skrev (8 minutter siden):

Hva slags bakgrunn har du for å mene det? Det er ikke mitt inntrykk (jobber i offentlig sektor, så har jo sett endel)

Veldig god bakgrunn heldigvis i det private nå gudskjellov

Skrevet
Apis skrev (2 timer siden):

Det blir jo en offentlig utgiftspost uansett om helseforetakene er offentlig eller privat organisert, så lenge staten skal stå for finansieringen, 

Det er sant, men med økt effektivitet og innovasjon i privat sektor kan man senke kostnadene.

• Liker 1
Skrevet
Imariuz skrev (1 time siden):

Det er sant, men med økt effektivitet og innovasjon i privat sektor kan man senke kostnadene.

Privat er bare en organisering , og ikke nødvendigvis billigere , bedre og mer effektiv enn offentlig.  Sammenlign Vinmonopolet med Meny (eller med taxfree og husk at taxfree er uten moms og alkoholavgift), med tanke på pris og utvalg, så ser du at offentlig monopolbedrift kommer godt ut. Offentlig har mindre markedsførings- og konkurransekostnader. Offentlige bedrifter er også bedre finansiert og har råd til å jobbe mer effektivt.   Barnehagene er et godt eksempel på offentlig og privat konkurranse side ved side. Mitt inntrykk er at private barnehager leverer littegrann svakere, men så får de også littegrann mindre penger. Forskjellen er altså minimal. En jobb skal gjøres i tråd med krav og regler og det koster omtrent det samme uansett hvordan du organiserer drift og kapital.

• Liker 1
Skrevet
On 8/18/2021 at 9:38 PM, Okaki said:

Ville du samtidig ofret skoler, tannhelsetjeneste for barn, helsestasjoner, barnehager, sykehjem, vegvesen, politi, brannmenn og sykehus? 

Kommer bedre utav det dersom man ikke betaler over skatteseddelen.

Skrevet
I Grosny skrev (6 minutter siden):

Privat er bare en organisering , og ikke nødvendigvis billigere , bedre og mer effektiv enn offentlig.

I de aller fleste, men ikke alle naturligvis tilfeller er det slik at private klarer å drive mer effektivt med høyere produktivitet og bedre kvalitet. Et godt eksempel på dette er barnehager, som brukerne er mer fornøyde med enn offentlige barnehager selv om de får mindre støtte.

Skrevet
Jaconandersen skrev (På 2021-8-18 den 23.16):

Det er svært få som jobber innen byråkratiet i Norge. Når en får et tall som er så høyt som 860 000 er det fordi de har med lærere, sykepleiere, psykologer, leger, politi, brannvesen, millitære, ansatte i NAV som skal hjelpe folk med økonomi og få folk tilbake i arbeid osv.

Når en tenker på det offentlige, er gjerne det første som kommer frem, en byråkrat. Det er svært få av dem i Norge. Det er varme hender som gjør offentlig sektor så stort. Sannsynligvis har nok sentraliseringspolitikken en del å si og, fordi det da går mye tid til reising og ting blir mindre effektivt.

For noen få år siden var det 1200 flere byråkrater enn leger ansatt ved norske sykehus, og likevel måtte legene bruke opptil 60 % av arbeidstiden sin til å skrive rapporter i stedet for å behandle pasienter. 

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
Loff77 skrev (5 timer siden):

Vi som jobber i stat og kommune har jo hørt denne vitsen i alle år.  Om du ser et tilfeldig øyeblikksbilde av meg på jobb, så ser du en person som sitter på en stol uten å ha noe i hendene med ansiktet mot vinduet. Du ser ikke at hjernen arbeider for å løse et problem, at jeg vurderer neste steg mot løsningen.  Du ser ikke at jeg tidligere har tilegnet meg kunnskap for å løse problemet, helt til du fikk øye på meg.   Jeg var nettopp kommet fra et møte hvor vi diskuterte problemet, som flere har fått i oppgave å løse sammen, teknisk og faglig. Slik er det bare.   Noen ganger følger dette problemet med hjem etter jobb. Det nytter ikke å rive seg helt løs og låse det ned.

Ta det bare med ro. Slikt biter ikke på oss. Vi kan til og med le av det.  Dette var bare sett fra min verden.  Stat og kommune er allerede slanket til beinet i omorganiseringer og effektiviseringer. Vi trenger alle som jobber der, selv om det selvfølgelig finansieres med skatt og avgift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...