Gå til innhold

Det jobber 860.000 folk i offentlig sektor i norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

...Og jeg syns det er litt vel mange fåvæ (for å være ærlig)

Tviler på at det er nødvendig med så mange statlige stillinger i et land med snaue fem millioner, en tredjedel av norges sysselsatte er så i regi av regjeringen og kommunen.

Tror mange av disse jobbene egentlig er unødvendige og kunne blitt automatiserte, Eller simpelthen blitt gjort av et lavere antall effektive folk med lengre arbeidsdager. 

Ikke noe imot offentlig ansatte, hadde bare foretrukket å beholde flere av skattekronene mine.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Borgerlønn burde utredes!

• Liker 2
Skrevet
Somarfugelen skrev (3 minutter siden):

Ikke noe imot offentlig ansatte, hadde bare foretrukket å beholde flere av skattekronene mine.

Ville du samtidig ofret skoler, tannhelsetjeneste for barn, helsestasjoner, barnehager, sykehjem, vegvesen, politi, brannmenn og sykehus? 

• Liker 31
Skrevet

Du vet at omtrent 650 000 i Norge jobber innen helse- og sosiale tjenester, og at brorparten av disse er offentlig ansatt? Og at omtrent 250 000 jobber innen undervisning? Har du ikke lyst til at du eller de du er glad i skal få hjelp når noe skjer? Eller at alle skal sikres utdanning uavhengig av personlig økonomi? 

• Liker 30
Skrevet

Det er vel en stund til det kommer automatiserte lærere, sykepleiere, leger, tannhelsepersonell osv.

• Liker 16
Skrevet
Okaki skrev (3 minutter siden):

Ville du samtidig ofret skoler, tannhelsetjeneste for barn, helsestasjoner, barnehager, sykehjem, vegvesen, politi, brannmenn og sykehus? 

Å faen er det hva staten gjør? Trodde alle 860k bare satt i et klubbhus og drakk kaffe, jeg. visste ikke at de faktisk gjorde ting, takk for at du opplyste meg, har endret mening nå, innskrenkninger av det offentlige er uaktuelt, faktisk burde vi ha mange flere jobbende for staten, hele landet faktisk, utenom meg selvfølgelig, noen må jo betale lønningene, men det gjør jeg med glede. 

• Liker 3
Gjest Jaconandersen
Skrevet

Det er svært få som jobber innen byråkratiet i Norge. Når en får et tall som er så høyt som 860 000 er det fordi de har med lærere, sykepleiere, psykologer, leger, politi, brannvesen, millitære, ansatte i NAV som skal hjelpe folk med økonomi og få folk tilbake i arbeid osv.

Når en tenker på det offentlige, er gjerne det første som kommer frem, en byråkrat. Det er svært få av dem i Norge. Det er varme hender som gjør offentlig sektor så stort. Sannsynligvis har nok sentraliseringspolitikken en del å si og, fordi det da går mye tid til reising og ting blir mindre effektivt.

Skrevet
Ullvott skrev (4 timer siden):

Du vet at omtrent 650 000 i Norge jobber innen helse- og sosiale tjenester, og at brorparten av disse er offentlig ansatt? Og at omtrent 250 000 jobber innen undervisning? Har du ikke lyst til at du eller de du er glad i skal få hjelp når noe skjer? Eller at alle skal sikres utdanning uavhengig av personlig økonomi? 

Våre naboland klarer seg med langt færre ansatte for de samme tjenestene det offentlige står for her, så det er mye å hente på mer effektiv drift uten at man trenger å kutte.

Det er også slik at man kan sikre tilgang til disse tjenestene uten at det nødvendigvis er det offentlige selv som står for driften. I Frankrike er det privatansatte leger på privatdrevne sykehus som står for helsetjenestene, mens staten står for finansieringen.

• Liker 2
Skrevet
12 hours ago, Ullvott said:

Hvorfor trenger vi så mye flere folk til å utføre disse oppgavene i Norge enn de trenger i andre land?

Vi har ikke en stor offentlig sektor i Norge fordi den utfører flere oppgaver enn i andre land. Vi har en stor offentlig sektor fordi det er lettvint for politikere, samtidig som vi har hatt nok penger til det... Etterhvert som oljen forsvinner vil det tvinge seg fram en reduskjon. Skal oljen forsvinne så fort som de rødgrønne ønsker blir dette en utrolig smertefull prosess.

• Liker 3
Skrevet
Somarfugelen skrev (12 timer siden):

Tviler på at det er nødvendig med så mange statlige stillinger i et land med snaue fem millioner, en tredjedel av norges sysselsatte er så i regi av regjeringen og kommunen.

Tror mange av disse jobbene egentlig er unødvendige og kunne blitt automatiserte, Eller simpelthen blitt gjort av et lavere antall effektive folk med lengre arbeidsdager. 

Endelig et godt innlegg.  Det du skriver er helt riktig og burde bekymre mange.  offentlig sektor has est ut noe vanvittig i Norge.  Dette koster enorme summer.

Norge har den største offentlige sektoren av alle land i hele europa om man regner i prosent.  Dette er ikke bærekraftig over tid. Kjenner selv mange i kommune sektoren som har fulltidsjobb men innrømmer å jobbe veldig lite.

Skal selvfølgelig ikke generalisere men her kunne definitivt sparekniven blitt brukt.

• Liker 4
Skrevet

I utgangspunktet synes jeg det er veldig lurt av Norge å ha stort sett alle velferdstjenester i regi av staten. Og jeg er ikke sikker på at det er antallet ansatte i offentlig sektor i seg selv som er en utfordring i Norge. 

En av grunnene til at vi trenger flere pr innbygger enn mange andre land, er at vi er et stort og ganske "tynt befolket" land med masse "terreng og natur". Hadde vi kunnet samlet alle disse tjenestene på noen få sentrale steder, og fortsatt gitt et godt tilbud til innbyggerne, så hadde det vært mulig å færre ansatte. 
Men de færreste i Norge synes det er akseptabelt at folk tvinges til å flytte fra hjemmene sine fordi det blir for langt til lege, brannvesen, hjemmehjelp, posttjenester, skole osv. 

Jeg tror derimot at det er en del byråkrati og regler som virker mot sin hensikt, og dermed gjør mange tjenester dårligere og dyrere enn de trenger å være. 
Altså, ting i det offentlige kunne vært gjort bedre og billigere. Men "systemene" og regelverkene som har til hensikt å sikre konkurranse og lave/trygge kostnader er så komplekse og fordyrende at de virker mot sin hensikt. 

Jeg er langt mer bekymret over alle de private selskapene som mer eller mindre baserer hele sin virksomhet på å "hjelpe" det offentlige, men som i virkeligheten har som hovedhensikt å tjene mest mulig penger selv. 
(Konsulentselskaper f.eks. som ved å få leid inn en konsulent, får denne til å lete etter flere mulige "behov" der det kan selges inn flere konsulenter, og muligheter til å få sine innleieperioder til å trekke så mye som mulig ut i tid. ) 

Hadde ting vært mindre gjennomregulert, og mer tillitsbasert, mener jeg det ville vært mulig å gjøre ting billigere og mer effektivt. 

Problemet er at alle "kutt" som gjøres, gjerne gjøres ved å ansette/leie inn noen i administrasjon som skal gjennomføre kuttene, mens kuttene gjøres blant de som jobber mot befolkningen, og som har nok å gjøre fra før. 

• Liker 12
Skrevet
12 hours ago, Okaki said:

Jobber det 860000 i disse stillingene😳

Skrevet (endret)

Jeg har jobbet i litt ulike sektorer, også kommune (diverse virksomheter i Oslo og i en annen by). Også offentlig eide konsern. 

Jeg kan avkrefte at man ikke bruker sparekniven meget effektivt. 

Det er stadige overtallighetsprosesser, budsjettkutt osv.

Hva konkret tenker du skal automatiseres? Jordmortjenesten? Lærere? Barnehageansatte?

Det jobbes forøvrig mye i det offentlige med innovasjon og teknologi eksempelvis i tjenester til eldre som ønsker bli boende hjemme lengre. Det sparer endel arbeidskraft.

Det kan også tenkes å øke ensomhet, og koste mer samfunnsøkonomisk slik sett.

Endret av Fløff
  • Liker 9
Skrevet
Susan Sto Helit skrev (1 time siden):

I utgangspunktet synes jeg det er veldig lurt av Norge å ha stort sett alle velferdstjenester i regi av staten. Og jeg er ikke sikker på at det er antallet ansatte i offentlig sektor i seg selv som er en utfordring i Norge. 

En av grunnene til at vi trenger flere pr innbygger enn mange andre land, er at vi er et stort og ganske "tynt befolket" land med masse "terreng og natur". Hadde vi kunnet samlet alle disse tjenestene på noen få sentrale steder, og fortsatt gitt et godt tilbud til innbyggerne, så hadde det vært mulig å færre ansatte. 
Men de færreste i Norge synes det er akseptabelt at folk tvinges til å flytte fra hjemmene sine fordi det blir for langt til lege, brannvesen, hjemmehjelp, posttjenester, skole osv. 

Jeg tror derimot at det er en del byråkrati og regler som virker mot sin hensikt, og dermed gjør mange tjenester dårligere og dyrere enn de trenger å være. 
Altså, ting i det offentlige kunne vært gjort bedre og billigere. Men "systemene" og regelverkene som har til hensikt å sikre konkurranse og lave/trygge kostnader er så komplekse og fordyrende at de virker mot sin hensikt. 

Jeg er langt mer bekymret over alle de private selskapene som mer eller mindre baserer hele sin virksomhet på å "hjelpe" det offentlige, men som i virkeligheten har som hovedhensikt å tjene mest mulig penger selv. 
(Konsulentselskaper f.eks. som ved å få leid inn en konsulent, får denne til å lete etter flere mulige "behov" der det kan selges inn flere konsulenter, og muligheter til å få sine innleieperioder til å trekke så mye som mulig ut i tid. ) 

Hadde ting vært mindre gjennomregulert, og mer tillitsbasert, mener jeg det ville vært mulig å gjøre ting billigere og mer effektivt. 

Problemet er at alle "kutt" som gjøres, gjerne gjøres ved å ansette/leie inn noen i administrasjon som skal gjennomføre kuttene, mens kuttene gjøres blant de som jobber mot befolkningen, og som har nok å gjøre fra før. 

Signerer ALT her.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Okaki skrev (15 timer siden):

Ja, for ALLE som jobber i offentlig sektor jobber her. Vi har for eksempel ikke titusener av byråkrater som utelukkende jobber med å flytte papirer og paragrafer. 

Ikke noe land i Europa har flere byråkrater per innbygger enn Norge. Ikke noe land har en lignende vekst i byråkrater heller. 

Men alle som en mener jo selvfølgelig at de har verdens viktigste jobb og er helt uerstattelige. 

Endret av Barbalala
  • Liker 1
Skrevet
Uredd skrev (5 timer siden):

Hvorfor trenger vi så mye flere folk til å utføre disse oppgavene i Norge enn de trenger i andre land?

Fordi vi suger på sentralisering.

I statistiske tall er Sverige bare dobbelt så tettbefolket som Norge, i reelt praksis nærmer det seg 4 ganger (Danmark er naturlig nok på en annen planet, der de starter med 10 ganger så tettbefolket.)

Så har vi de grunnleggende distriktskravene: en ting er at vi bor og fungerer distribuert; vi ønsker å stimulere til det også.

Nesten alt av prosesser som gjør noe dyrere i Norge, det være seg mat, infrastruktur, offentlige utgifter, kommer av dette.

• Liker 3
Skrevet
Somarfugelen skrev (18 timer siden):

Kultur, idrett og religion bør ikke være et statlig/kommunalt ansvar. Offentlig ansatte i disse sektorene bør sies opp, og så kan folk selv bestemme om de vil betale for disse tjenestene og i så fall hvilke. 

Skrevet

Jeg synes det var lite, og derfor bør ansette enda flere i offentlig sektor.

Skrevet
Somarfugelen skrev (18 timer siden):

Mye av dette er stillinger innenfor helse og omsorg, og det får man ikke rasjonalisert bort. 

• Liker 2
Skrevet
CAPS LOCK skrev (26 minutter siden):

Kultur, idrett og religion bør ikke være et statlig/kommunalt ansvar. Offentlig ansatte i disse sektorene bør sies opp, og så kan folk selv bestemme om de vil betale for disse tjenestene og i så fall hvilke. 

Religion kan vi bare fjerne fra offentlige budsjetter. Poenget med religion og prester var i utgangspunktet å kontrollere befolkning, og nå har vi massevis av religiøse ledere som jobber i en annen retning enn det som sannsynligvis er ønskelig fra statens side. Man putter på mange kroner og får ikke uttelling for investeringene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...