Jajajane Skrevet 19. august 2021 #21 Skrevet 19. august 2021 Saph skrev (1 time siden): Det tror jeg alle i hele Norge har fått med seg nå 👍 Så flott! Fått med meg hvem som HAR tatt vaksine i Norge også. 3
Tough cookie Skrevet 19. august 2021 #22 Skrevet 19. august 2021 Ja jeg tok den i dag. Er redd for sterke/ langvarige bivirkninger, men måtte på grunn av kreftsykdom i nær familie. 4
Værre Skrevet 19. august 2021 #23 Skrevet 19. august 2021 Tough cookie skrev (4 minutter siden): Ja jeg tok den i dag. Er redd for sterke/ langvarige bivirkninger, men måtte på grunn av kreftsykdom i nær familie. Jeg tenker det går helt fint med deg. 3
MorTil2 Skrevet 19. august 2021 #24 Skrevet 19. august 2021 Har tatt dose 1, og vente nå på sms om dose 2. Det har absolutt ingenting med antall innlagte i USA å gjøre. Hvorfor skal jeg sammenligne meg med situasjonen til mennesker som bor i et land med et helt annet offentlig helsetjenestetilbud enn Norge? Et land som i stor grad er mye tettere befolket enn Norge? Et land hvor nesten 40% av befolkningen er overvektig og dermed i risikogruppe? Jeg har tatt utgangspunkt i det jeg opplever her i Norge. Det jeg opplevde frem til tidlig på sommeren, ga meg noenlunde trygghet for å unngå smitte. Helt frem til vaksinen gjorde at folk begynte å oppføre seg som om de var immune, ikke bare noe mindre i fare for å bli smittet. Så ja, jeg har endret mening og tatt vaksinen. Men det er fordi oppførselen til folk har endret seg, ikke fordi jeg har endret mening om vaksinen.Alle vaksiner er et gode når man ønsker å redusere risikoen for smitte og sykdom. Jeg mener fortsatt det er mye usikkerhet omkring både potensielle bivirkninger og hvor effektiv den kommer til å vise seg å være. Jeg har derfor ingen illusjoner om at jeg nå er sikret mot hverken smitte, sykdom eller i verste fall innleggelse. Men jeg har et håp om å være tryggere i kontakt med mennesker som tydeligvis tror at alt nå er tilbake ved det normale. 2
Anonymus1986 Skrevet 19. august 2021 #25 Skrevet 19. august 2021 Rapporter og studier tyder sterkt på at vaksinene beskytter godt mot alvorlig sykdom og gjør en mindre smittsom. De som kunne tatt den men ikke gjør det, må ta ekstra forhåndsregler og regne med strengere tiltak rettet mot seg. Og da må disse ta konsekvensene med større risiko for smitte, og også større sjanse for å bli mer syk. 5
Justlooking Skrevet 19. august 2021 #26 Skrevet 19. august 2021 Har vært 100% sikker hele tiden at denne tar jeg ikke. Og har ikke endret mening 😊 10
moon_child Skrevet 19. august 2021 #27 Skrevet 19. august 2021 Jeg var skeptisk før pga bivirkninger men valgte å ta første dosen i går. 4
Gjest bredbrem Skrevet 19. august 2021 #28 Skrevet 19. august 2021 (endret) MorTil2 skrev (På 19.8.2021 den 17.08): ! Endret 26. august 2021 av bredbrem
Gjest bredbrem Skrevet 19. august 2021 #29 Skrevet 19. august 2021 (endret) Anonymus1986 skrev (På 19.8.2021 den 17.14): nei Endret 26. august 2021 av bredbrem
Lomvi Skrevet 19. august 2021 #30 Skrevet 19. august 2021 Ryddet for antivaksinedebatt. Lomvi, mod. 2
Værre Skrevet 19. august 2021 #31 Skrevet 19. august 2021 bredbrem skrev (1 minutt siden): Hva mener du med strengere tiltak, og hvorfor må uvaksinerte regne med det? Forresten heter det "forholdsregler", ikke forhåndsregler. Hvis du ikke tar vaksine bør du bruke munnbind hele tiden. Hvis du ikke gjør det vil du bli smittet i løpet av vinteren. 1
Anonymus1986 Skrevet 19. august 2021 #32 Skrevet 19. august 2021 2 minutter siden, bredbrem said: Hva mener du med strengere tiltak, og hvorfor må uvaksinerte regne med det? Forresten heter det "forholdsregler", ikke forhåndsregler. Fordi de er en større smitterisiko for andre rundt seg, og gjør at det tar lengre tid før samfunnet kommer tilbake til normalen. Ganske elementær logikk. 4
Gjest bredbrem Skrevet 19. august 2021 #33 Skrevet 19. august 2021 (endret) Værre skrev (På 19.8.2021 den 17.39): Hvis du ikke tar vaksine bør du bruke munnbind hele tiden. Hvis du ikke gjør det vil du bli smittet i løpet av vinteren. ! Endret 26. august 2021 av bredbrem
Gjest bredbrem Skrevet 19. august 2021 #34 Skrevet 19. august 2021 (endret) Anonymus1986 skrev (På 19.8.2021 den 17.42): Fordi de er en større smitterisiko for andre rundt seg, og gjør at det tar lengre tid før samfunnet kommer tilbake til normalen. Ganske elementær logikk. ! Endret 26. august 2021 av bredbrem
Værre Skrevet 19. august 2021 #35 Skrevet 19. august 2021 bredbrem skrev (4 minutter siden): Munnbind bruker man først og fremst for å beskytte andre. Hvis jeg blir smittet i løpet av vinteren, så er det ikke fordi jeg ikke prøver å beskytte meg, men fordi alle halv- og fullvaksinerte tror at nå er det fritt fram for å senke guarden, og oppfører seg som om det ikke finnes smitte lenger, eller som de ikke bryr seg. Hvor har du fått det inntrykket fra? Virker som at det er en veletablert myte at munnbind kun beskytter andre og ikke deg selv. Da lurer jeg hvorfor ikke alle som tester folk for korona har blitt syke? De bruker munnbind og det fungerer. 1
Værre Skrevet 19. august 2021 #36 Skrevet 19. august 2021 Jegern Puahate skrev (Akkurat nå): 100% fryktdrevet spekulasjon. Ingen vet langtidseffektene per i dag, Det er ingen garanti for effekt eller sikkerhet, ei heller er det garantert at en må ha covid eller vaksine. Man kan ikke få noen langtidseffekter årevis etterpå. mRNAet er borte etter ett par uker. 4
Gjest bredbrem Skrevet 19. august 2021 #37 Skrevet 19. august 2021 (endret) Værre skrev (På 19.8.2021 den 17.52): ! Endret 26. august 2021 av bredbrem
Gjest bredbrem Skrevet 19. august 2021 #38 Skrevet 19. august 2021 (endret) Værre skrev (På 19.8.2021 den 17.52): Man kan ikke få noen langtidseffekter årevis etterpå. mRNAet er borte etter ett par uker. Link! Endret 26. august 2021 av bredbrem
Værre Skrevet 19. august 2021 #39 Skrevet 19. august 2021 bredbrem skrev (1 minutt siden): Link til belegg for påstanden? Sitat How long mRNA lasts in the body The Pfizer and Moderna vaccines work by introducing mRNA (messenger RNA) into your muscle cells. The cells make copies of the spike protein and the mRNA is quickly degraded (within a few days). The cell breaks the mRNA up into small harmless pieces. mRNA is very fragile; that's one reason why mRNA vaccines must be so carefully preserved at very low temperatures. How long spike proteins last in the body The Infectious Disease Society of America (IDSA) estimates that the spike proteins that were generated by COVID-19 vaccines last up to a few weeks, like other proteins made by the body. The immune system quickly identifies, attacks and destroys the spike proteins because it recognizes them as not part of you. This "learning the enemy" process is how the immune system figures out how to defeat the real coronavirus. It remembers what it saw and when you are exposed to coronavirus in the future it can rapidly mount an effective immune response. Where does the vaccine go? Here's a peer-reviewed study that shows where intramuscular vaccines (which all three of the COVID-19 vaccines are) travel in macaques (a type of monkey). Vaccines mostly remain near the site of injection (the arm muscle) and local lymph nodes. This makes sense: Lymph nodes produce white blood cells and antibodies to protect us from disease. A key part of the lymphatic system, lymph nodes also clean up fluids and remove waste materials. Finding pieces of spike protein in the lymph nodes is completely normal, because lymph nodes act as the trash removal service for the body. That means the vaccine did its job (made spike proteins, which caused the creation of antibodies) and will be cleared from the body. Another peer-reviewed study tested exactly where an mRNA vaccine went in mice. Most of the mRNA vaccine stayed in the injection site muscle – where you get the shot. Look at Table 1. A lot of mRNA vaccine was found in local lymph nodes, which peaked about eight hours after the shot was given. A much smaller amount of mRNA vaccine went to farther away lymph nodes. Can the COVID-19 vaccines change your DNA? No. COVID-19 vaccines cannot change your DNA. DNA is stored in the nucleus of your cells. mRNA vaccines do their work outside of the nucleus (in a space called the cytoplasm) and have not been observed to interact with the nucleus. The cell breaks down and gets rid of the mRNA soon after it's finished using the instructions. https://www.nebraskamed.com/COVID/where-mrna-vaccines-and-spike-proteins-go 4
Værre Skrevet 19. august 2021 #40 Skrevet 19. august 2021 bredbrem skrev (3 minutter siden): Du vet vel ikke hvor mange av de som jobber med coronatester som har blitt syke? Dessuten er det jo bare en svært liten andel av de som tester som tester positivt. Hvor jeg har fått inntrykket fra? Se rundt deg: folk stimler sammen overalt, de jogger og peser rett forbi deg, ingen bryr seg om meteren lenger, de hoster i henda og tar på ting. "Myten" om at munnbindet først og fremst beskytter de rundt deg, har jeg fått fra FHI... Kilde på FHI? 2
Fremhevede innlegg