AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #1 Del Skrevet 18. august 2021 Jeg forstår ikke så vanskelige ord med vårt norsk språk. Jeg har bodd på oslo øst om det har noe å si. Jeg er faktisk NORSK selv ja 100%. Anonymkode: 141b0...c29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #2 Del Skrevet 18. august 2021 Hvis det er snakk om feks lønn, så er brutto det du tjener før skatt er trukket fra. Netto er beløpet du får utbetalt etter at skatt er trukket fra. Anonymkode: 4e8c2...50e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #3 Del Skrevet 18. august 2021 Brutto - før skatt Netto - etter skatt. Du har sikkert hørt om å stå i bare nettoen? Da er man helt ribbet etter skattebetalingen. At du kommer fra oslo øst har ingenting å si. Anonymkode: a8b1a...675 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #4 Del Skrevet 18. august 2021 Tenk at brutto betyr stor. Altså hele beløpet før skatt eller andre kostnader er trukket fra. Netto er liten. Det vil si beløpet etter skatt eller fortjenesten du sitter igjen med etter utbetaling til en leverandør. Anonymkode: 9f443...ab2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #5 Del Skrevet 18. august 2021 "Begrepet brutto henviser til et beløp eller en annen verdi før fradrag. Motparten til brutto er netto, som betyr en sum eller en verdi etter avdrag. Begrepene brutto og netto blir ofte brukt i pengeverdenen, og for det meste innen handel, økonomi og andre nærliggende områder." F.eks: Brutto lønn: før fradrag for skattetrekk, netto lønn: etter skattetrekk. Brutto salgspris: inkl. Mva, netto salgspris: ekskl. Mva. Anonymkode: 1a81e...442 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #6 Del Skrevet 18. august 2021 Just now, AnonymBruker said: Tenk at brutto betyr stor. Altså hele beløpet før skatt eller andre kostnader er trukket fra. Netto er liten. Det vil si beløpet etter skatt eller fortjenesten du sitter igjen med etter utbetaling til en leverandør. Anonymkode: 9f443...ab2 Enda enklere. Brutto er det store beløpet Netto er det lille beløpet Anonymkode: 9f443...ab2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 18. august 2021 #7 Del Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enda enklere. Brutto er det store beløpet Netto er det lille beløpet Anonymkode: 9f443...ab2 + RILUM ( rett i egen lomme uten MVA) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lakserosa Skrevet 19. august 2021 #8 Del Skrevet 19. august 2021 Jeg syns det var nyttig med en anekdote jeg fant i et Richard Branson intervju: du skal forestille deg at du har en stor dam full av penger/fisk. Men for å få ut fisken så må du bruke en hov, og i den hoven er det store hull i nettingen som en del fisk kommer til å ramle ut fra; du får altså ikke ut all fisken. Det du sitter igjen med når du har hentet ut fisken med hoven er NETTO. All fisken som er i dammen er BRUTTO. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 19. august 2021 #9 Del Skrevet 19. august 2021 11 minutter siden, Lakserosa said: Men for å få ut fisken så må du bruke en hov, og i den hoven er det store hull i nettingen som en del fisk kommer til å ramle ut fra; du får altså ikke ut all fisken Synd at den norske stat bruker trål for å fange fisken da... Etter inntektsskatt, kommunal eiendomsskatt, bilavgifter, bensinavgift, CO2-avgift og NRK-skatt er det ikke mange fisk igjen i dammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå