Gå til innhold

Investere 1,5 millioner kroner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har arvet 1,5 millioner som jeg ønsker å investere. 

Hvordan er det best å behandle disse pengene? 

Jeg vil gjerne gjøre noe mer spenstig enn index-fond. 

Vurderer å investere i sekundær-bolig i Oslo, men det er fryktelig dyrt pt. Er det andre byer i nærheten det vil være lurt å kjøpe seg noe, feks prosjekt? 

Andre gode råd?

Anonymkode: a4672...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Andre gode råd?

Anonymkode: a4672...5cb

Sett det inn i indeksfond. Ikke gå i «easy-come-easy-go»-fellen…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med å definere risikoviljen din og ta det derfra. 
Arvet noen millioner selv noen år tilbake og akkurat det der var sentralt. 

Anonymkode: 479d9...ba8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Invester i eiendom, som du har tenkt. Pengene dine vil vokse mest i de største byene, men 1,5 mill kommer du ikke langt med der. Kikk litt på utsiden av de store byene, det vokser relativt bra der også. Litt utenfor kristiansand, litt utenfor bergen. Ellers er vel flere østfoldbyer på vei oppoer, samme med tidl. buskerud. 

Ei hytte i en populær fjellbygd kan også være et godt alternativ. Holder seg relativt godt i pris, og noen steder kan du fremdeles rekke å være med på en prisvekst - men da må du straks sette deg inn i et raskt fremvoksende marked og gjlre noen gode undersøkelser. Lykke til! 

Anonymkode: 12a77...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaconandersen

Hvorfor ikke kjøpe underprisede aksjer?

Eventuelt kan du sette det inn i en trygg kombinasjon av bitcoin, gamestop aksjer og opsjoner.

Endret av Jaconandersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde sjekket ut hotell som selger leiligheter eller hytter på hotellet og som inkluderer utleie, feks Savalen. De har store oppgraderinger på gang som gir gode utsikter mtp verdistigning og de organiserer utleie for deg. Vi har leilighet der som er nedbetalt, og når fellesutgifter og strøm er betalt så sitter vi igjen med 20-60 000 kr I året som vi investerer i fond (vi er ganske nye og korona gjorde at det var nedstengt i lengre tid. Vi bruker den også selv i ferier. Gjør man ikke det er det større inntjeninger). Dette skal skattes 22% av, men alt i alt så har du en eiendom du slipper å styre med som leier seg ut selv og som du ikke har utgifter på og som er innenfor budsjettet ditt.

Anonymkode: 3c844...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk pengene. Overfør verdien fra penger til noe annet, så slipper du å tenke på inflasjonen. 

Anonymkode: 8e6e4...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt egne tanker:

Jeg ville vurdert å fordele det litt. Litt fysisk sølv og gull, litt krypto (ikke bare en sort, men jeg ville lest meg opp litt og spredd meg) og jeg ville også satt litt i fond.  Kanskje tatt sjansen på noen aksjer.

Selv er jeg skeptisk til sekundærbolig nå. Både fordi det lett kan bli mye jobb og fordi jeg tror det kan bli en prisjustering fremover. Det er kjedelig om du må ta lån og plutselig sliter med å få noen som har råd til å betale leien samtidig som verdien kanskje synker. Verden har brukt mye penger nå i forbindelse med covid, jeg tror det kan gi ringvirkninger fremover.

Anonymkode: ea008...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...