Gå til innhold

Hvordan bygge muskler uten å bli feit?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte seriøst med muskelbygging for et ca 8 mnd siden, og selv om muskelmassen ble større, opplevde jeg også å legge på meg mer fett enn jeg var komfortabel med. Lå da i kalorioverskudd. Dette la seg særlig på magen (hvor jeg IKKE ønsker det). 

Jeg begynte da å spise mindre (men fortsatt mye proteiner), i håp om å miste noe av dette fettet, men da opplevde jeg å gå ned i muskelmasse også, noe som ikke var ønskelig.

Jeg har mye fokus på å bygge rumpe når det kommer til styrketreningen, men rumpa var dessverre det første som forsvant når jeg begynte å spise mindre, og jeg begynner å lure om det er kroppstypen min som er problemet.. at jeg ikke kan få i både pose og sekk - altså, større rumpe og samtidig ha flat mage. Føler meg så blubbete når jeg legger på meg så og så mye, selv om jeg også legger på meg muskler..

What to do?

Jente, 25 år

169 cm høy og 58 kg

Anonymkode: 503a7...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må da bare finstille kaloriinntaket ditt. Spis til faste tider og vei deg en gang i uka. Skriv logg. Personlig har jeg drevet på med dette så lenge at jeg har lagret ubevisst hvor jeg skal ligge hen på inntak for å være i balanse, og hva jeg skal spise når jeg vil ned noen kg.

Det sagt driver jeg ikke å bygger så mye lengre, men holder meg på idealvekt og idealvolum for mitt behov. Har fortsatt noe gains på de områdene jeg fokuserer på.

Anonymkode: 9ae6e...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du opp i fettprosent så betyr det at du ligger i et overskudd. Mister du fett og/eller muskler så betyr det at du er i et underskudd eller muligens trener feil (for hardt, ikke hardt nok).

Har du prøvd å ligge på vedlikehold over en lengre periode? Med mindre du er ekstremt godt trent vil det da være mulig å gå ned i fettprosent og bygge muskler samtidig, men det vil gjerne ta litt tid, så du må smøre deg med tålmodighet. Eventuelt kan du ligge i et lite underskudd uten å miste synlig med muskler, men da må du spise nok proteiner og fokusere skikkelig på treningen. Du kan også ligge i et lite overskudd om du ønsker å fokusere på å bygge tilbake musklene du har mistet, men da må du også godta å få litt ekstra fett med på lasset.

Det veldig vanlig å gå igjennom perioder med "bulking" (overskudd) og "cutting" (underskudd) - dvs at du ligger i et lite overskudd i et par uker/måneder slik at du får bygget en god del muskler (men også økning i fett), og etterpå legger du deg i et lite underskudd (med mye protein og tung styrke) i en periode slik at du får kvittet deg med det fettet du la på deg i overskuddet, men om du trener og spiser riktig vil du beholde muskelmassen. Resultatet vil over tid være mer muskler og mindre fett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med din vekt er du langt unna å være feit. Du ligger i nedre området for normalvekt, og det er lite om du har bygget muskler.

Anonymkode: 78abd...b54

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miranda Bailey skrev (5 timer siden):

Går du opp i fettprosent så betyr det at du ligger i et overskudd. Mister du fett og/eller muskler så betyr det at du er i et underskudd eller muligens trener feil (for hardt, ikke hardt nok).

Har du prøvd å ligge på vedlikehold over en lengre periode? Med mindre du er ekstremt godt trent vil det da være mulig å gå ned i fettprosent og bygge muskler samtidig, men det vil gjerne ta litt tid, så du må smøre deg med tålmodighet. Eventuelt kan du ligge i et lite underskudd uten å miste synlig med muskler, men da må du spise nok proteiner og fokusere skikkelig på treningen. Du kan også ligge i et lite overskudd om du ønsker å fokusere på å bygge tilbake musklene du har mistet, men da må du også godta å få litt ekstra fett med på lasset.

Det veldig vanlig å gå igjennom perioder med "bulking" (overskudd) og "cutting" (underskudd) - dvs at du ligger i et lite overskudd i et par uker/måneder slik at du får bygget en god del muskler (men også økning i fett), og etterpå legger du deg i et lite underskudd (med mye protein og tung styrke) i en periode slik at du får kvittet deg med det fettet du la på deg i overskuddet, men om du trener og spiser riktig vil du beholde muskelmassen. Resultatet vil over tid være mer muskler og mindre fett. 

Takk for utfyllende svar!

Kanskje jeg skal gå for å ligge i balanse nå da - eventuelt et bittelite underskudd, i håp om å bygge muskler og samtidig miste fett (er enda ikke helt i mål der, og jeg merker så utrolig godt når jeg spiser mindre at jeg ikke er like sterk, og løfter dermed lettere..). Av tidligere erfaring har jeg opplevd at jeg bygger muskler ekstremt sakte om jeg ikke spiser nok. Er vel en av de uheldige som ikke har så lett for å bygge muskler også… 

Hvordan funker dette med bulking/deffing sett i et perspektiv på 1 år? Hvor mye bulker jeg, og hvor mye deffer jeg?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Med din vekt er du langt unna å være feit. Du ligger i nedre området for normalvekt, og det er lite om du har bygget muskler.

Anonymkode: 78abd...b54

Jeg er ikke feit, men fettet legger seg på de feil plassene, dermed blir jeg «tynn-feit»..

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Miranda Bailey skrev (6 timer siden):

En annen ting jeg lurer på er dette med proteiner. Jeg prøver å ligge på mellom 100 og 120 gram protein hver dag (noe som vil si ca 1,7-2 gram proteiner per kilo kroppsvekt). Bør jeg ligge på såpass, eller holder det med mindre? Er det også like viktig å få i seg like mye proteiner hver dag? La oss si jeg trener tirsdag, torsdag og søndag. Trenger jeg like mye proteiner på lørdag, som på onsdag?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En annen ting jeg lurer på er dette med proteiner. Jeg prøver å ligge på mellom 100 og 120 gram protein hver dag (noe som vil si ca 1,7-2 gram proteiner per kilo kroppsvekt). Bør jeg ligge på såpass, eller holder det med mindre? Er det også like viktig å få i seg like mye proteiner hver dag? La oss si jeg trener tirsdag, torsdag og søndag. Trenger jeg like mye proteiner på lørdag, som på onsdag?

Ts

Høres fint ut det nivået. Du kan sikkert ligge litt lavere på hviledager om det er vanskelig å få i seg nok, men over 1.2 g/kg er nok fornuftig.

Husk at musklene vokser på hviledager også 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...