AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #1 Skrevet 18. august 2021 Hei. Har litt mye spørsmål, men håper noen kan ta seg tid til å lese og svare på alt, om dere vet svaret selvfølgelig. 😊 Har snakket med namsmann, men kom ikke igjennom til de jeg skulle snakke med. Tar namsmann hensyn til andre lån man betaler på? Eller trekker de så mye at de andre lånene jeg betaler på går til namsmannen de også? Som feks billån, og et lite forbrukslån. Jeg har søkt om gjeldsordning men tar 1,5 år før jeg får svar. Tar de alle inntekter, lønn, barnebidrag, barnetrygd og stipend fra Lånekassen med i beregningen? Er det forskjell på stipend/lån? Og tar de da hele summen, ( inkl Lånekassen) og tar vekk livsopphold, bolig, barnehage, bil, og resterende må jeg betale ? bilen kan ikke selges, da jeg ikke får restlån på gjelden, pga betalingsanmerkning. Uten betalingsanmerkning måtte restlånet blitt betalt på 1 år. ( 4-5.000 mnd ) og betaler nå 3.000 per mnd. (Elbil) Eller finnes det andre muligheter for å få solgt den? Den er verdt kanskje 60.000 mindre enn hva lånet er på. Og jeg har ikke de pengene for å få slettet panten. + har en steinsprut jeg ikke har fått fikset, da synker den sikkert 25.000 i verdi bare der. Men tenker å prøve å få fikset det før 1 år er gått. Min mor står som medlåntaker på lånet. Hva skjer om bilen blir solgt? Og det gjenstår 60.000? Si jeg skal i en gjeldsordning/eller evt kun trekk i lønn. Kan jeg betale det lånet samtidig som trekket fra namsmannen. Kan hun be om det resterende lånet over på seg siden jeg har betalingsanmerkning og kan jeg da betale på det lånet som er igjen av bilen, samtidig som jeg har trekk i lønn? De sier man kan ha en bil verdt under 100.000 pga barnehage/medisinske grunner/jobb. Leste noe om at vist de får den og den summen av noe ting, så kan man kreve å få en viss sum til kjøp av rimelig bil? Mtp medisinske grunner. noen som vet noe om dette? Hva om man har elbil som er over den verdien? Men som gjør at man lever billigere per mnd? Har man drivstoff bil, så er det jo mindre for namsmann å trekke, kontra elbil. Feks drivstoff bil med lån, drivstoff, forsikring = 6300+ per mnd Elbil: lån, lading, forsikring = 3.650 + bompenger. Da er det jo mer lønnsomt for de at man har elbil, for å trekke mer i mnd. Enn å ha bil med drivstoff. Skulle jo nesten vært andre regler på dette. Vær så snill og svar på spørsmålene og ikke kom med noen trollete kommentarer. Er ikke jeg som har satt meg selv i denne situasjonen. 😕 Anonymkode: a156a...46b
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #2 Skrevet 18. august 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Tar namsmann hensyn til andre lån man betaler på? Nei, dessverre. 3 minutter siden, AnonymBruker said: Tar de alle inntekter, lønn, barnebidrag, barnetrygd og stipend fra Lånekassen med i beregningen? Er det forskjell på stipend/lån? Lån er ikke inntek, og går ikke med i beregningen. Etter hva jeg har forstått er nyere gjeld negativt for saken om gjeldsordning, så håper ikke du får studielån pt. Usikker på barnebidrag. 4 minutter siden, AnonymBruker said: Min mor står som medlåntaker på lånet. Hva skjer om bilen blir solgt? Og det gjenstår 60.000? Kreditor kan gå på din mor for å kreve inn lånet, om det er verdier å hente der. Anonymkode: 223e8...cd7
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #3 Skrevet 18. august 2021 Namsmannen skal innkreve betaling. Om du ikke har nok til å leve av eller bo eller har bil for å komme deg til jobb er neppe relevant, men vet ikke sikkert. Har sett namsmannen følge etter en dame for å hente bilen hennes. Du har fått mange muligheter til å betale før det blir aktuelt med namsmannen så her har du valgt å ikke gjøre opp gjelden og nå kommer konsekvensen. Anonymkode: aa45f...6a3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #4 Skrevet 18. august 2021 Medlånetaker er også ansvarlig for at lånet blir betalt, ellers hadde man jo ikke trengt noen medlånetaker. Betaler du ikke så må hun betale. Medlånetakere og kausjonister er medansvarlige for lån. Anonymkode: aa45f...6a3
moho Skrevet 18. august 2021 #5 Skrevet 18. august 2021 Innlegget ditt er rotete og vanskelig å svare på, og det er forståelig i den stressede situasjonen du er i. Pluss at reglene kan virke firkantede men så er det alltid rom for unntak. Man kan få lov å beholde både bolig og bil selv om man er i gjeldsordning, men det er mange ting rundt dette som må vurderes spesifikt for hver sak. Per nå høres det ut som det er namsmannen som skal drive inn en bestemt ubetalt gjeld, de tar da hensyn til alle inntekter og utgifter og hva slags forsørgeransvar du har. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #6 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Namsmannen skal innkreve betaling. Om du ikke har nok til å leve av eller bo eller har bil for å komme deg til jobb er neppe relevant, men vet ikke sikkert. Har sett namsmannen følge etter en dame for å hente bilen hennes. Du har fått mange muligheter til å betale før det blir aktuelt med namsmannen så her har du valgt å ikke gjøre opp gjelden og nå kommer konsekvensen. Anonymkode: aa45f...6a3 Det er jo relevant, de kan ikke trekke bo kostnader, barnehage og livsopphold. Alt utenom kan de ta ja. Uff, ja men det kommer an på om det er hensiktsmessig eller ikke. Har lest litt om det men forstod ikke alt. jeg? Det er faktisk eksen. Jeg sitter nå med all gjelden som eksen noen gang har tatt opp fordi han lurte meg. Handler ikke om at jeg ikke vil gjøre opp for meg, jeg har hatt stålkontroll hele veien og aldri noe problem med betalinger. Utenom akkurat dette. Anonymkode: a156a...46b
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #7 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, dessverre. Lån er ikke inntek, og går ikke med i beregningen. Etter hva jeg har forstått er nyere gjeld negativt for saken om gjeldsordning, så håper ikke du får studielån pt. Usikker på barnebidrag. Kreditor kan gå på din mor for å kreve inn lånet, om det er verdier å hente der. Anonymkode: 223e8...cd7 Ja det er jeg klar over. Har snakket med de om Lånekassen. Saken må jo vurderes men hadde stipend/lån pga utdanning og for at jeg skulle klare og forsørge meg og ungene. Plutselig smalt dette her rett i trynet. har sagt opp Lånekassen siden jeg nå får overgangsstønad. det er ikke verdier i bilen, om det er det du mente? Eller tenker du om hun har noe verdier? Det har hun jo. Men da må jo jeg betale henne tilbake hver mnd. Anonymkode: a156a...46b
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #8 Skrevet 18. august 2021 Vil anbefale deg å ta kontakt med gjeldsrådgiver i kommunen for å få gode råd og veiledning. Du skal ha til livsopphold, satser finner du på nett. I tillegg til rimelige boutgifter. Dersom du har høye boutgifter og eiet bolig kan namsmannen kreve bolig solgt. Det samme gjelder bil og andre formuegjenstander. Vanlig inventar blir ikke krevd solgt. Mer om dette vil du finne svar på på namsmannens sider. Anonymkode: 12d74...279
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #9 Skrevet 18. august 2021 Kan ikke svare på alt. Men dem tar ikke hensyn til andre lån/utgifter. Jeg har selv vært igjennom det samme. Her er jeg heldig at jeg har mulighet til å jobbe litt ekstra slik jeg kan betale lånekassen og billån. (Her tar namsmannen utgangspunkt i det som er fastlønnen min, den variable inntekten blir det ikke trekk i). Her får jeg beholde bilen min, har ca 130k i lån på den igjen, hadde jeg solgt den hadde jeg fått inn mindre en å dekke lånet, så det var ikke hensiktsmessig. Fikk også beholde bil pga jobb og her er ikke kollektiv transport som klaffer med arbeidstidene mine. Anonymkode: 7aeab...df7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå