AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #81 Del Skrevet 19. august 2021 Brunello skrev (2 minutter siden): Jeg tror alternativet er at en straffes med karensdager dersom man ikke reduserer sykefravær/fravær ved sykt barn ved bruk av hjemmekontor de dagene man faktisk orker / kan jobbe men ikke orker/kan reise på jobb. Og det går mest ut over de som har jobber der en ikke kan jobbe hjemmefra. Jeg stusser også veldig på hvordan du som sjef forventer at man skal frasi seg sine lovbestemte rettigheter, som har blitt kjempet frem med stor motstand over mange tiår, av hensyn til arbeidsgiveren. Veldig merkelig holdning for en som skal være en god sjef. En slik holdning har jeg møtt hos veldig dårlige arbeidsgivere, og den går ut på "det er ikke mitt problem at..." (du har små barn, du er gravid, du er syk, du er alenemor, du er eldre, bla bla bla). Anonymkode: 7ccf2...267 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 19. august 2021 #82 Del Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor mye tror du en jurist, en lærer, en økonom osv får konsentrert seg hvis man stadig blir avbrutt av barn som trenger noe? I 2020 da barnehager og skoler var stengt i to måneder, var det et helvete. Effektiviteten gikk betraktelig ned for alle hos oss, mange av oss ble sykmeldt fordi vi var på randen til å bli utbrent. Intellektuelt arbeid forutsetter at man får konsentrert seg. Anonymkode: 7ccf2...267 Jeg vet mange får gjort ganske mye, da jeg er leder for en del økonomer og jurister. Men igjen, det må tilpasses til hva som er mulig. Jeg har heldigvis vært heldig med mine tre barn. De få dagene i året de er hjemme fra skolen har de vært slått ut og sovet / ligget på sofaen og slappet av. Det de har trengt er en voksen i huset som ser til de og gir de mat. Hos oss er for øvrig sykefraværet nært 0 i korona-perioden. Selv om mange har hatt barn hjemme, har produktiviteten vært god. De fleste har egentlig vært veldig fornøyde med at de kunne styre hverdagen bedre selv. Mye mindre tidspress med middag, treninger og andre aktiviteter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 19. august 2021 #83 Del Skrevet 19. august 2021 13 minutter siden, Brunello said: For veldig mange vil jo dette også bare medføre at det ligger mindre og venter på jobben dagen etter. Men da vil det jo ikke påføre bedriften en ekstra kostnad. Om jeg bruker 2 timer i dag på å gjøre X, eller jobber ekstra effektivt i morgen for å gjøre X er da ett fett for bedriften, og den kan ikke da klage på at sykt barn dag koster dem noe. Min jobb er veldig styrt av absolutte tidsfrister, og det er kun jeg som gjør oppgavene mine. Det er ikke slik at alt fravær påfører arbeidsgiver kostnader (men arbeidsgiver kan kjøre en veldig dårlig analyse og slik overdrive kostnadene ved fravær...). Det var du som var bastant på at man ikke er så fleksibel hvis man ikke jobber hjemmefra... Jeg er enig i at hvis man KAN og VIL, så kjør på! Men da bør det gjøres ryddig: man registrerer kun sykt barn for de timene man ikke jobber. Tiden man jobber registreres som arbeid. Dermed trekkes man ikke en hel sykt barn-dag. Har ikke arbeidsgiver denne fleksibiliteten får man "holde buksa på" (laptopen lukket) og tipse arbeidsgiver om muligheten for å ikke trekke hele dager. 🙂👌 Og være tydelig på at fjernundervisning gjør man IKKE med et sykt barn hjemme (hva har arbeidsgiveren til ts røyka??). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 19. august 2021 #84 Del Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg stusser også veldig på hvordan du som sjef forventer at man skal frasi seg sine lovbestemte rettigheter, som har blitt kjempet frem med stor motstand over mange tiår, av hensyn til arbeidsgiveren. Veldig merkelig holdning for en som skal være en god sjef. En slik holdning har jeg møtt hos veldig dårlige arbeidsgivere, og den går ut på "det er ikke mitt problem at..." (du har små barn, du er gravid, du er syk, du er alenemor, du er eldre, bla bla bla). Anonymkode: 7ccf2...267 Jeg forventer ikke-vestlige man frasier seg noe som helst. Som jeg har skrevet tidligere, har jeg aldri bedt noen gjøre noe som helst når de er borte fra jobb. De gjør det helt selv uten at det aldri blir tatt opp og snakket om. Det jeg forventer er at folk skjønner hva som er best for en selv. Ser lederen din at du svarer på e-post når du har sykt barn, er det veldig mye lettere å si at det det er greit at du går ut to timer midt på dagen for å ordne noe privat. I tillegg er det veldig mange som utelukkende får mer å gjøre selv dersom de ikke tar noe unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 19. august 2021 #85 Del Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har som sagt brukt to dager i fjor og to dager i forfjor. Jeg har fire barn. Så jeg kan ikke se at jeg belaster staten noe enormt med mine 2-3 skarve sykt barn-dager per år. Sykmeldt har jeg ikke vært siden 2015. Ikke en eneste dag, bortsett fra to dager da jeg måtte dra på undersøkelser til sykehus, og det sier jo seg selv at jeg ikke kunne jobbe på flyet eller fra undersøkelsesrommet. Derfor orker jeg ikke å ha nullvisjon for fravær på arbeidsplassen min. Jeg strekker meg allerede svært langt, men ett sted bør grensa gå. Anonymkode: 7ccf2...267 Du er ikke problemet. Det finnes faktisk ganske mange arbeidstakere i dette landet som bruker maks antall sykedager og sykt barn dager hvert år. I tillegg er mange hjemme fra jobb når de strengt tatt ikke er for syke til å jobbe. En kamerat av meg er lege. Han har pasienter som kommer til han for å få sykemelding for en dag selv om de ikke har brukt opp egenmeldingsdagene. De skal brukes i forbindelse med andre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #86 Del Skrevet 19. august 2021 Brunello skrev (10 minutter siden): Jeg vet mange får gjort ganske mye, da jeg er leder for en del økonomer og jurister. Men igjen, det må tilpasses til hva som er mulig. Jeg har heldigvis vært heldig med mine tre barn. De få dagene i året de er hjemme fra skolen har de vært slått ut og sovet / ligget på sofaen og slappet av. Det de har trengt er en voksen i huset som ser til de og gir de mat. Hos oss er for øvrig sykefraværet nært 0 i korona-perioden. Selv om mange har hatt barn hjemme, har produktiviteten vært god. De fleste har egentlig vært veldig fornøyde med at de kunne styre hverdagen bedre selv. Mye mindre tidspress med middag, treninger og andre aktiviteter. Men da har du supermennesker som ikke er avhengig av konsentrasjon for å yte godt. Mange andre av oss er dumme og må ha ro og fred for å jobbe ordentlig. Bare det at de har vært like effektive under stenging av barnehage og skole betyr at de må ha jobbet masse overtid på kvelden. Som du kanskje vet, var foreldre pålagt å undervise barna sine midt i arbeidstiden. Ergo måtte denne tiden tas på kveldstid hvis man skulle være like effektiv. At det er rovdrift på deres ansatte betyr ikke at det er sunt eller ønskelig. Hos oss har for øvrig alle svart at de var kjeeempefornøyde med hjemmekontor, selv om de aller fleste mener det er et helvete. Men vi tør ikke si det høyt, derfor lyver vi alle sammen på anonyme undersøkelser. Mindre tidspress med middager når man må stå for skolearbeid, barnehage og jobb i eget hjem? Ja, særlig. Anonymkode: 7ccf2...267 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 19. august 2021 #87 Del Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Gjelder det når man selv er syk også? Forventer du at dine arbeidstakere jobber fra hjemmekontor med feber, siden de ikke smitter noen fra hjemmekontor? Skal man tenke jobb 24/7 og alltid sette jobb foran barn og familieliv? Anonymkode: 7ccf2...267 Jeg forventer ingen ting. Men jeg mener det er en del tilfeller der folk ikke er for syke til å jobbe men likevel er hjemme. Noen ganger er en slapp og orker rett og slett ikke reisen. Da bør de jobbe jobbe hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #88 Del Skrevet 19. august 2021 Brunello skrev (6 minutter siden): Jeg forventer ikke-vestlige man frasier seg noe som helst. Som jeg har skrevet tidligere, har jeg aldri bedt noen gjøre noe som helst når de er borte fra jobb. De gjør det helt selv uten at det aldri blir tatt opp og snakket om. Det jeg forventer er at folk skjønner hva som er best for en selv. Ser lederen din at du svarer på e-post når du har sykt barn, er det veldig mye lettere å si at det det er greit at du går ut to timer midt på dagen for å ordne noe privat. I tillegg er det veldig mange som utelukkende får mer å gjøre selv dersom de ikke tar noe unna. La meg se - de jobber selv masse når de eller barna er syke. De var like effektive under hjemmekontor kombinert med hjemmeskole og hjemmebarnehage, selv om det er en kjensgjerning at man ikke kan klones slik at den ene klonen underviser/underholder barnehagebarnet, mens den andre sitter i møter og jobber. Ingen klaging på dårligere arbeidsforhold på hjemmekontor (PC, skjerm, internettforbindelse til intranett, lysforhold, ergonomi, konsekvenser av isolasjon, Teams-trøtthet, mindre bevegelse og alt annet som forskerne fant ut at følger av hjemmekontor). Alt er bare tipp topp hopp. De lyver. Jeg kjenner ingen som er superduperfornøyd med å bli pålagt merarbeid, tenke jobb 24/7 og slite seg ut på å være lærer, barnehageansatt og arbeidstaker på de samme 8 timene i døgnet. Anonymkode: 7ccf2...267 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #89 Del Skrevet 19. august 2021 Brunello skrev (Akkurat nå): Jeg forventer ingen ting. Men jeg mener det er en del tilfeller der folk ikke er for syke til å jobbe men likevel er hjemme. Noen ganger er en slapp og orker rett og slett ikke reisen. Da bør de jobbe jobbe hjemme. Problemet er at hvis man ikke hviler nok når man er kortidssyk, kan det ofte resultere i langtidssykmeldinger. DET taper staten på. Les den omfattende forskningen om problemet. Og selvfølgelig forventer ledelsen det, ellers hadde ingen giddet å slite seg ut på denne måten, og attpåtil melde at de var kjempefornøyd med tiden der skolene og barnehagene var stengt, og de måtte jobbe fullt hjemmefra med halvt fungerende hjemmekontorløsning med barn skrikende rundt som måtte ha undervisning fra 8 til 14 i regi av arbeidstakeren selv. De sier ikke sannheten til dere. Det gjør heller ikke vi på vår arbeidsplass. Anonymkode: 7ccf2...267 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #90 Del Skrevet 19. august 2021 Morsomt at noen som i en annen tråd skriver de er uføretrygdet og ikke i jobb, i denne tråden skal kunne ha en mening om hvorvidt jobbing og sykt barn skal kunne kombineres eller ei. Anonymkode: 9acd8...cb9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 19. august 2021 #91 Del Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): La meg se - de jobber selv masse når de eller barna er syke. De var like effektive under hjemmekontor kombinert med hjemmeskole og hjemmebarnehage, selv om det er en kjensgjerning at man ikke kan klones slik at den ene klonen underviser/underholder barnehagebarnet, mens den andre sitter i møter og jobber. Ingen klaging på dårligere arbeidsforhold på hjemmekontor (PC, skjerm, internettforbindelse til intranett, lysforhold, ergonomi, konsekvenser av isolasjon, Teams-trøtthet, mindre bevegelse og alt annet som forskerne fant ut at følger av hjemmekontor). Alt er bare tipp topp hopp. De lyver. Jeg kjenner ingen som er superduperfornøyd med å bli pålagt merarbeid, tenke jobb 24/7 og slite seg ut på å være lærer, barnehageansatt og arbeidstaker på de samme 8 timene i døgnet. Anonymkode: 7ccf2...267 Alle med barn har ikke vært lærer hele tiden. Flere skoler har hatt utmerket undervisning. Foreldrene har selvsagt fått mer ansvar, men samtidig har mange «fått» flere timer hver dag ved at man ikke har reisevei til kontoret og at barna ikke skulle kjøres til fritidsaktiviteter. Mange opplever rett og slett at tidsklemma er borte. Det du skriver om hjemmekontor står også i sterk kontrast til hva som skrives i andre tråder her inne. Det er jo en tråd om hvor dust sjefer er som sier at det blir bra når vi kommer tilbake til kontoret. Men selvsagt er det også negative konsekvenser ved hjemmekontor slik vi har hatt i korona tiden. Men hos oss er det i alle fall mange som ønsker å fortsette med hjemmekontor en dag eller to i uka også etter korona. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #92 Del Skrevet 19. august 2021 Brunello skrev (6 minutter siden): Alle med barn har ikke vært lærer hele tiden. Flere skoler har hatt utmerket undervisning. Foreldrene har selvsagt fått mer ansvar, men samtidig har mange «fått» flere timer hver dag ved at man ikke har reisevei til kontoret og at barna ikke skulle kjøres til fritidsaktiviteter. Mange opplever rett og slett at tidsklemma er borte. Det du skriver om hjemmekontor står også i sterk kontrast til hva som skrives i andre tråder her inne. Det er jo en tråd om hvor dust sjefer er som sier at det blir bra når vi kommer tilbake til kontoret. Men selvsagt er det også negative konsekvenser ved hjemmekontor slik vi har hatt i korona tiden. Men hos oss er det i alle fall mange som ønsker å fortsette med hjemmekontor en dag eller to i uka også etter korona. Men da har dere arbeidstakere som er usedvanlig smarte (trenger ikke ro rundt seg for å konsentrere seg), verdensmestere på multitasking, ikke har små barn (fordi man ikke kan la førsteklassingen undervise seg selv via Teams og forklare temaer for seg selv når de knapt kan lese) og har jernhelse. De aller fleste arbeidstakere er ikke slike supermennesker/maskiner. Anonymkode: 7ccf2...267 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 19. august 2021 #93 Del Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Problemet er at hvis man ikke hviler nok når man er kortidssyk, kan det ofte resultere i langtidssykmeldinger. DET taper staten på. Les den omfattende forskningen om problemet. Og selvfølgelig forventer ledelsen det, ellers hadde ingen giddet å slite seg ut på denne måten, og attpåtil melde at de var kjempefornøyd med tiden der skolene og barnehagene var stengt, og de måtte jobbe fullt hjemmefra med halvt fungerende hjemmekontorløsning med barn skrikende rundt som måtte ha undervisning fra 8 til 14 i regi av arbeidstakeren selv. De sier ikke sannheten til dere. Det gjør heller ikke vi på vår arbeidsplass. Anonymkode: 7ccf2...267 Det er tilsynelatende mange som tror ledere ikke selv er arbeidstakere. Det alt vesentlige av ledere er mellomledere som selv har akkurat de samme utfordringene som arbeidstakere uten personalansvar. Jeg har opplevd akkurat det samme som de jeg har personalansvar for. Jeg har også hatt barn hjemme på dagen. Forskjellen er at vi i tillegg har måttet motivere ansatte der noen synes hjemmekontor er guds gave til de ansatte mens andre har ønsket å komme på kontoret. Sier du at hjemmekontor er bra er du dust, og sier du at det er fint vi nå kommer tilbake er du en kontrollerende jævel, jf. Kvinneguiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 19. august 2021 #94 Del Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men da har dere arbeidstakere som er usedvanlig smarte (trenger ikke ro rundt seg for å konsentrere seg), verdensmestere på multitasking, ikke har små barn (fordi man ikke kan la førsteklassingen undervise seg selv via Teams og forklare temaer for seg selv når de knapt kan lese) og har jernhelse. De aller fleste arbeidstakere er ikke slike supermennesker/maskiner. Anonymkode: 7ccf2...267 Jeg skriver at man også har fått flere timer til rådighet. De tre timene man bruker til undervisning har man fått igjen ved å slippe vei til jobben og kjøring til fritidsaktiviteter. Før korona var min hverdag at dagen startet 0700 med vekking av barn, få de til skolen og reise til jobb selv. Hjem ved 17-tiden med middagslaging og kjøringer. Ferdig 2000. Under korona har dagene i det vesentlige vært kortere. Har fått mer fritid. Mye roligere morgener, og mye bedre tid til middag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 19. august 2021 #95 Del Skrevet 19. august 2021 ItchyBitchySpider skrev (3 timer siden): Men så er det oss som prioriterer barn når de er syke og trenger oss mest. Arbeid skal ikke gå foran familie og barn. Jeg har ikke skrevet noe sted at syke barn skal nedprioriteres. Barna trenger som regel ikke konstant overvåkning. Jeg mener at man da kan jobbe i stedet for å lese, se på Tv eller gjøre husarbeid dersom dette er praktisk mulig og forenelig med jobben en har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #96 Del Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Sjefen min vil at jeg skal ta med meg datamaskinen hjem hver dag, siden jeg har små barn som kan bli syke. Men altså, om 1-åringen min er syk så får jeg ikke gjort noe jobb selv om jeg har kontorjobb. Da får de heller bare klare seg uten meg den dagen. Sjefen min har tre barn selv 🤔 Anonymkode: f4cb0...1c1 Jeg ber alle ansatte ta med seg arbeidspc hjem, ikke fordi jeg ønsker at de skal jobbe på fritiden. Men fordi jeg ikke vil at pc er som inneholder verdifull informasjon skal komme på avveie. Anonymkode: fc60d...a6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #97 Del Skrevet 19. august 2021 Brunello skrev (46 minutter siden): Jeg skriver at man også har fått flere timer til rådighet. De tre timene man bruker til undervisning har man fått igjen ved å slippe vei til jobben og kjøring til fritidsaktiviteter. Før korona var min hverdag at dagen startet 0700 med vekking av barn, få de til skolen og reise til jobb selv. Hjem ved 17-tiden med middagslaging og kjøringer. Ferdig 2000. Under korona har dagene i det vesentlige vært kortere. Har fått mer fritid. Mye roligere morgener, og mye bedre tid til middag. Men barna må jo fortsatt aktiviseres på ettermiddagene, selv om de organiserte aktiviteter er stengt. Særlig etter å ha sittet x antall timer ved TV/PC/iPad med skolearbeid mens foreldrene jobber. Resultatet blir da at man ikke kan dra og trene selv mens barnet trener, fordi barnet må aktiviseres i regi av foreldrene. Mange av oss er avhengig av trening for å føle oss vel, noe som da utgikk de to månedene alt var stengt og man var stuck med barna 24/7. Anonymkode: 7ccf2...267 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #98 Del Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ber alle ansatte ta med seg arbeidspc hjem, ikke fordi jeg ønsker at de skal jobbe på fritiden. Men fordi jeg ikke vil at pc er som inneholder verdifull informasjon skal komme på avveie. Anonymkode: fc60d...a6e Det er rart, for hjemme har man som regel flere enn arbeidstakeren, som da kan få tilgang til informasjonen. Hos oss var det aldri lov å ta med PC hjem før hjemmekontor ble innført i mars 2020. Da var det plutselig ikke så farlig med sensitive opplysninger på dataen. Anonymkode: 7ccf2...267 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #99 Del Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er rart, for hjemme har man som regel flere enn arbeidstakeren, som da kan få tilgang til informasjonen. Hos oss var det aldri lov å ta med PC hjem før hjemmekontor ble innført i mars 2020. Da var det plutselig ikke så farlig med sensitive opplysninger på dataen. Anonymkode: 7ccf2...267 I sitt eget hjem har man kontroll på tingene sine i større grad enn dersom man forlater det på kontoret. På kontoret er det innom alle mulige mennesker: leverandører, samarbeidspartnere, konkurrenter, kunder osv. Folk som hører til bransjen og har interesse av produksjonsdata, bedriftshemmeligheter osv for å få et konkurransefortrinn. Anonymkode: fc60d...a6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #100 Del Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Men barna må jo fortsatt aktiviseres på ettermiddagene, selv om de organiserte aktiviteter er stengt. Særlig etter å ha sittet x antall timer ved TV/PC/iPad med skolearbeid mens foreldrene jobber. Resultatet blir da at man ikke kan dra og trene selv mens barnet trener, fordi barnet må aktiviseres i regi av foreldrene. Mange av oss er avhengig av trening for å føle oss vel, noe som da utgikk de to månedene alt var stengt og man var stuck med barna 24/7. Anonymkode: 7ccf2...267 Må et barn som går på skole aktiviseres av foreldre? Da har noen feilet isåfall Anonymkode: 6b547...88a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå