AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #1 Skrevet 18. august 2021 Jeg sa at jeg måtte være hjemme med en 5-åring med feber. Da sa sjefen min at jeg kunne ha hjemmekontor og jobbe samtidig. Er ikke dette litt mye å kreve? Jeg kan selvsagt gjøre litt småting, men jeg kan ikke sitte pal foran pc. Hva tenker dere? Anonymkode: aa4fb...50c 5
Gjest WhisperingWind Skrevet 18. august 2021 #2 Skrevet 18. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg sa at jeg måtte være hjemme med en 5-åring med feber. Da sa sjefen min at jeg kunne ha hjemmekontor og jobbe samtidig. Er ikke dette litt mye å kreve? Jeg kan selvsagt gjøre litt småting, men jeg kan ikke sitte pal foran pc. Hva tenker dere? Anonymkode: aa4fb...50c Kommer jo helt an på. Min 6 åring kan være i fin form med feber. Sitter gjerne med ipad, ser på TV/gamer. Endret 18. august 2021 av WhisperingWind
atropos Skrevet 18. august 2021 #3 Skrevet 18. august 2021 Hva forventer sjefen din da? At du svarer på mail, eller har full produktivitet? Du har rett på å ta ut sykt barn dager, og du har ikke arbeidsplikt da. Jeg har ikke mulighet til å ta noe særlig hjemmekontor uansett, men kommer det jobbrelaterte mail når jeg er hjemme med sykt barn svarer jeg på de. 7
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #4 Skrevet 18. august 2021 Om du skal være tilgjengelig for jobb, skal det ikke tas som omsorgsdag. Da har du i tilfelle den dagen til gode. Jeg ville valgt å være tilstede for barnet, og dermed ikke jobbet. Anonymkode: 664ef...25a 21
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #5 Skrevet 18. august 2021 «Nødvendig tilsyn med sykt barn» gir arbeidsfritak. Dette står i folketrygdloven. Hva som er nødvendig, kommer an på alder på barnet og hvor mye tilsyn som trengs. Ergo: En febersyk femåring trenger hvile og kan med god samvittighet settes foran skjerm noen timer i løpet av en dag. Du kan også svare på telefonen, men en fullverdig arbeidsdag blir det jo ikke. Anonymkode: 1bf80...12d 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #6 Skrevet 18. august 2021 atropos skrev (3 minutter siden): Hva forventer sjefen din da? At du svarer på mail, eller har full produktivitet? Du har rett på å ta ut sykt barn dager, og du har ikke arbeidsplikt da. Jeg har ikke mulighet til å ta noe særlig hjemmekontor uansett, men kommer det jobbrelaterte mail når jeg er hjemme med sykt barn svarer jeg på de. Jeg skal ha undervisning med elever pp skjerm. Må være veldig på Anonymkode: aa4fb...50c
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #7 Skrevet 18. august 2021 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-5-2#§9-5 Anonymkode: 1bf80...12d
Mrs Robinson Skrevet 18. august 2021 #8 Skrevet 18. august 2021 Hva du har rett på og hva du må gjøre er jo to vidt forskjellige ting. Jeg har stort sett kunne avtale med sjefen at jeg tar hjemmekontor de dagene eldstemann er syk, da hun er gammel nok til å aktivisere seg selv. Sparer heller da sykt barn dagen til minstemann er syk (som ikke kan ordne seg selv) 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #9 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg skal ha undervisning med elever pp skjerm. Må være veldig på Anonymkode: aa4fb...50c Da hadde jeg sagt at du tar sykt barn dag. Om barnet ditt trenger deg blir det jo veldig dumt om du må avbryte undervisning. Hvis det hadde vært litt mer fleksibelt hjemmekontor kunne det jo gått. Men uansett, arbeidsgiver kan ikke kreve at du skal ha hjemmekontor ved sykt barn, nei. Anonymkode: cb14c...4c1 22
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #10 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da hadde jeg sagt at du tar sykt barn dag. Om barnet ditt trenger deg blir det jo veldig dumt om du må avbryte undervisning. Hvis det hadde vært litt mer fleksibelt hjemmekontor kunne det jo gått. Men uansett, arbeidsgiver kan ikke kreve at du skal ha hjemmekontor ved sykt barn, nei. Anonymkode: cb14c...4c1 Nei, men arbeidsgiver kan kreve at hun jobber når hun ikke må passe på sønnen. Finnes da mer enn nok at femåringer som satt foran skjerm mens mor/far jobbet da barnehagen var stengt. Sykt barn-dager er faktisk ikke fridager! Anonymkode: 1bf80...12d 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 18. august 2021 #11 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da hadde jeg sagt at du tar sykt barn dag. Om barnet ditt trenger deg blir det jo veldig dumt om du må avbryte undervisning. Hvis det hadde vært litt mer fleksibelt hjemmekontor kunne det jo gått. Men uansett, arbeidsgiver kan ikke kreve at du skal ha hjemmekontor ved sykt barn, nei. Anonymkode: cb14c...4c1 👆👆👆
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #12 Skrevet 18. august 2021 Jeg er så glad jeg hadde verdens beste arbeidsgiver da barna var små. Var de litt puslete, så tok jeg de med på jobben. Var de sengeliggende så var jeg hjemme uten dårlig samvittighet eller sure miner fra sjefen. Jeg brukte opp alle mine dager for sykt barn hvert år, men da fikk jeg likevel fri med betalt. Barna var viktigst iflg sjefen. Har aldri hatt jobb jeg kunne gjøre hjemmefra. Anonymkode: 8bbd3...e17 7
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #13 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, men arbeidsgiver kan kreve at hun jobber når hun ikke må passe på sønnen. Finnes da mer enn nok at femåringer som satt foran skjerm mens mor/far jobbet da barnehagen var stengt. Sykt barn-dager er faktisk ikke fridager! Anonymkode: 1bf80...12d Nei, det kan selvfølgelig ikke kreves. Ts har rett til å ta ut sykt barn dag i dette tilfelle. Anonymkode: cb14c...4c1 24
atropos Skrevet 18. august 2021 #14 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg skal ha undervisning med elever pp skjerm. Må være veldig på Anonymkode: aa4fb...50c Det hadde vært helt uaktuelt her. Sykt barn er sykt barn. Sjefen får finne en vikar. 18
Gjest Blondie65 Skrevet 18. august 2021 #15 Skrevet 18. august 2021 I TS' tilfelle er det helt utelukket å arbeide fordi jobben hun skal gjøre krever 100 % oppmerksomhet. Men det er ikke et fasit svar som gjelder alle. Det står "nødvendig tilsyn" i lovteksten og det betyr selvsagt at man skal ha tilsyn med barnet og kan jobbe - HVIS man samtidig kan utøve det tilsynet. Husk på at det er arbeidsgiver som betaler for arbeidstiden - også når du er hjemme med sykt barn. Jeg understreker at dersom det - som i TS' tilfelle - ikke er mulig å utøve "nødvendig tilsyn" med barnet kan man selvsagt heller ikke arbeide.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #16 Skrevet 18. august 2021 Vanvittig frekt av arbeidsgiver! Anonymkode: 0961a...cb5 7
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #17 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): «Nødvendig tilsyn med sykt barn» gir arbeidsfritak. Dette står i folketrygdloven. Hva som er nødvendig, kommer an på alder på barnet og hvor mye tilsyn som trengs. Ergo: En febersyk femåring trenger hvile og kan med god samvittighet settes foran skjerm noen timer i løpet av en dag. Du kan også svare på telefonen, men en fullverdig arbeidsdag blir det jo ikke. Anonymkode: 1bf80...12d Det kommer HELT an på. Min vil ikke sitte å se på tv en hel dag. Med mindre det er snakk om skyhøy feber, så trenger en 5 åring en hel del… Anonymkode: a5053...8e2 13
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #18 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kommer HELT an på. Min vil ikke sitte å se på tv en hel dag. Med mindre det er snakk om skyhøy feber, så trenger en 5 åring en hel del… Anonymkode: a5053...8e2 Det var ikke snakk om en hel dag. Anonymkode: 1bf80...12d
Inkludering Skrevet 18. august 2021 #19 Skrevet 18. august 2021 31 minutter siden, AnonymBruker said: Hva tenker dere? Arbeidsgiver har ikke retten på sin side, til og Kreve at du jobber når barnet ditt er sykt. Du har rett på antall omsorgsdager når barnet ditt er sykt, og når barnet ditt er sykt så skal du fokusere på at barnet har det bra. Ikke jobb, så dette med at arbeidsgiver vil st du skal ha hjemme kontor, når du har et sykt barn og ta deg av er ikke bare frekt, men veldig usympstiskt. Og noe h*n ikke kan Kreve. 6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #20 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg skal ha undervisning med elever pp skjerm. Må være veldig på Anonymkode: aa4fb...50c Jeg måtte være hjemme med barnet på ca 1,5 år og de klarte ikke skaffe vikar (vgs). Da sa jeg ja til å ta det, men forklarte hvordan det ville bli og førte det ikke opp som sykt barn dag. Umulig å ha undervisning, men jeg starta opp timen på teams og var tilgjengelig hele timen for spørsmål. Dette gjorde jeg fordi alternativet var at elevene mine ikke hadde fått noe om helst, men er ikke noe arbeidsgiver kan kreve. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, men arbeidsgiver kan kreve at hun jobber når hun ikke må passe på sønnen. Finnes da mer enn nok at femåringer som satt foran skjerm mens mor/far jobbet da barnehagen var stengt. Sykt barn-dager er faktisk ikke fridager! Anonymkode: 1bf80...12d Kan ikke kreve at man gjennomfører undervisning når man er hjemme med sykt barn. Regner med at ts er lærer, så alt annet hun skulle gjort må hun jo gjøre uansett, enten den dagen eller ta det igjen seinere. Anonymkode: 76e39...2ee 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå