AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #1 Skrevet 18. august 2021 Hvilket parti vil øke lønn for de som jobber på sykehuset? Om det finnes noe.. Man sitter kanskje igjen med mest om man stemmer på den røde siden da man skal skatte mindre fordi vi tjener dårlig? Men hvilket parti gjør så man sitter igjen med mest? Anonymkode: bd765...fc7
Tiuren Skrevet 18. august 2021 #2 Skrevet 18. august 2021 Jeg leste engang et sitat av en brittisk herremann som postulerte at "han aldri hadde avgitt en stemme for sitt eget beste, men for nasjonens beste" (fritt sitert, det er mange år siden). Jeg har tenkt litt på det og erkjenner at jeg er enig med han. 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #3 Skrevet 18. august 2021 Tiuren skrev (1 time siden): Jeg leste engang et sitat av en brittisk herremann som postulerte at "han aldri hadde avgitt en stemme for sitt eget beste, men for nasjonens beste" (fritt sitert, det er mange år siden). Jeg har tenkt litt på det og erkjenner at jeg er enig med han. Det kan jeg forsåvidt være enig i. Har gjort det tidligere år. Men i år tenkte jeg å prøve og finne ett parti som skal dekke andre saker jeg er opptatt av, men også dette. Hvis det finnes da... Anonymkode: bd765...fc7
ajarRun Skrevet 18. august 2021 #4 Skrevet 18. august 2021 Problemet med lønn for helsearbeidere er vel at fagforeningene deres består av idioter? Tarifflønn suger hvis det bare finnes en arbeidsgiver og det finnes tusenvis av lavere betalte personer som gjerne vil ha jobben din. 3
Traktor Skrevet 18. august 2021 #5 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilket parti vil øke lønn for de som jobber på sykehuset? Om det finnes noe.. Man sitter kanskje igjen med mest om man stemmer på den røde siden da man skal skatte mindre fordi vi tjener dårlig? Men hvilket parti gjør så man sitter igjen med mest? Anonymkode: bd765...fc7 Tvert i mot. Den røde siden medfører høyere skatter og ikke minst avgifter for de aller fleste. 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #6 Skrevet 18. august 2021 Traktor skrev (1 minutt siden): Tvert i mot. Den røde siden medfører høyere skatter og ikke minst avgifter for de aller fleste. Men det er vel høyere skatter for de som tjener bra? Mindre skatter for oss som tjener dårlig..? Anonymkode: bd765...fc7 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #7 Skrevet 18. august 2021 ajarRun skrev (6 minutter siden): Problemet med lønn for helsearbeidere er vel at fagforeningene deres består av idioter? Tarifflønn suger hvis det bare finnes en arbeidsgiver og det finnes tusenvis av lavere betalte personer som gjerne vil ha jobben din. Hva skal vi gjøre da? Betaler flere tusen i året til Fagforbundet, men ser ikke at det skjer noe store lønnshopp.. Anonymkode: bd765...fc7
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #9 Skrevet 18. august 2021 ajarRun skrev (7 minutter siden): Problemet med lønn for helsearbeidere er vel at fagforeningene deres består av idioter? Tarifflønn suger hvis det bare finnes en arbeidsgiver og det finnes tusenvis av lavere betalte personer som gjerne vil ha jobben din. Ingen vil ha sykepleierstillingene. Det er 7000 ubesatte sykepleierstillinger i Norge per i dag. Og estimatet for 2030 er 15 000 ubesatte sykepleierstillinger. Anonymkode: eb550...52d
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 18. august 2021 #10 Skrevet 18. august 2021 Rødt. https://roedt.no/helse
Tiuren Skrevet 18. august 2021 #11 Skrevet 18. august 2021 1 minutt siden, Athena79 said: Rødt. https://roedt.no/helse I teorien, men vil man vinne i det lange løp og ikke bare isolert sett? Og vil de ha gjennomslag for drømmene sine?
pia mater Skrevet 18. august 2021 #12 Skrevet 18. august 2021 Ønsker heller god nok bemanning og nok kompetanse på jobb, enn høyere lønn. Har ikke bruk for høyere lønn som helsearbeider hvis jeg omskolerer meg om noen år pga det umenneskelige presset.
Knirke Skrevet 18. august 2021 #13 Skrevet 18. august 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Men det er vel høyere skatter for de som tjener bra? Mindre skatter for oss som tjener dårlig..? Anonymkode: bd765...fc7 Ja, men du kommer jo til å bli en av de som tjener bra. Du tjener bedre enn de som ikke jobber, derfor må du betale mer skatt.
ajarRun Skrevet 18. august 2021 #14 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva skal vi gjøre da? Betaler flere tusen i året til Fagforbundet, men ser ikke at det skjer noe store lønnshopp.. Anonymkode: bd765...fc7 Enten engasjerer du deg selv, og lærer de andre der å forhandle, og grunnleggende økonomi. Eller så lager du en ny forening. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ingen vil ha sykepleierstillingene. Det er 7000 ubesatte sykepleierstillinger i Norge per i dag. Og estimatet for 2030 er 15 000 ubesatte sykepleierstillinger. Anonymkode: eb550...52d Jeg vil ha sykepleierstilling. Alt jeg trenger er 600k eller mer i lønn, ferie når jeg vil, ikke i fellesferien, forutsigbar turnus, og å slippe å jobbe med gamlinger. Men 475k i året, med fire ukers ferie, for å jobbe i en konsentrasjonsleir der de binder gubber fast i stoler fordi de ikke evner å yte fornuftig hjelp? Glem det. Den lønnen klarer jeg å oppnå på den lokale Rema 1000enen, og der slipper jeg å skifte bleie på de vandrende likene som stikker innom. Hjemmehjelp er også uaktuelt, en personlig assistent tjener langt mer enn en hjemmehjelp, og de har ofte bare en klient. Dessuten virker det som de konsekvent velger de kjedeligste bilene. Hvis de økte lønnen til sykepleiere til en million i året, ville du sett studiene nedrent med kompetente arbeidsvillige folk. Men vilkårene er jo piss. Jeg skjønner ikke hvordan fagforeningen ikke klarer noe så enkelt som å få venstresiden til å love fulltidsstilling til alle som vil ha det. Hva faen er greia med 80% stillinger? Hvis jeg får en 80% stilling så må det være uttrykkelig klart at jeg får jobbe andre steder, og det vil være helt uaktuelt med noe som helst arbeid utover stillingsbeskrivelsen. Problemet er et svindyrt studie (du kan ta veldig mange bachelorer som gir samme månedslønn uten oppmøte), og dårlige vilkår. 18 måneder med ubetalt praksis, der mye ikke er relevant (8 uker med hjemmehjelp, der du får type 3 dager opplæring og så jobber selvstendig), 8 uker med gamlehjem som en 18 åring uten videregående kan gjøre, og så 8 uker med psykiatri som også ufaglærte får gjøre. Eneste fornuftige praksis er sykehus. De andre burde man få godskrevet betalt arbeid. 3
Knirke Skrevet 18. august 2021 #15 Skrevet 18. august 2021 17 minutter siden, AnonymBruker said: Hva skal vi gjøre da? Betaler flere tusen i året til Fagforbundet, men ser ikke at det skjer noe store lønnshopp.. Anonymkode: bd765...fc7 Dere må engasjere dere og stille til valg selv, kanskje? Det hjelper lite at dere sitter og sutrer på KvinneGuiden ihvertfall
Myrmica Skrevet 18. august 2021 #16 Skrevet 18. august 2021 Traktor skrev (27 minutter siden): Tvert i mot. Den røde siden medfører høyere skatter og ikke minst avgifter for de aller fleste. Om vi skal sette ting på spissen, så vil vel den blå siden føre til mer konkurranseutsetting og privatisering, noe som aldri gavner den jevne arbeidstaker. Den røde siden er bedre om man ikke er millionær eller bedriftseier fra før. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #17 Skrevet 18. august 2021 Myrmica skrev (4 minutter siden): Om vi skal sette ting på spissen, så vil vel den blå siden føre til mer konkurranseutsetting og privatisering, noe som aldri gavner den jevne arbeidstaker. Den røde siden er bedre om man ikke er millionær eller bedriftseier fra før. Her tar du 100% feil. Det er nettopp når det blir konkurranse om arbeidskraften at lønningene stiger. Se på ingeniørene. Anonymkode: 8b50a...437 1
ajarRun Skrevet 18. august 2021 #18 Skrevet 18. august 2021 Myrmica skrev (Akkurat nå): Om vi skal sette ting på spissen, så vil vel den blå siden føre til mer konkurranseutsetting og privatisering, noe som aldri gavner den jevne arbeidstaker. Den røde siden er bedre om man ikke er millionær eller bedriftseier fra før. Jeg har trålet gjennom hundrevis av stillingsannonser for sykepleiere. Nesten alle skriver at de betaler drittlønn i henhold til tariff. Minstelønn? Tilnærmet alle kommuner tilbyr minstelønn. Hvorfor er det slik? Det er private selskap som lokker med lønn over tariff. Dr. Dropin, Derdicare, Vacant, Reflekt, Rannstad, osv. Noen få lite attraktive kommuner tilbyr incentiver, som Lesbeby, eller Hammerfest. Og noen flere har feller for nyutdannede med småpenger i ansettelsesbonus (Bodø for eksempel) og så en ubetydelige påskjønnelse (50k og 20k i året). Det mest luksuriøse jeg ser i offentlige jobber er gratis parkering (hva faen? finnes det arbeidsgivere som tar betalt for at ansatte parkerer? Og i tillegg betaler minstelønn?) og elbilladning, eller lån av en hytte eller firmabil. Staten er verst, men kommunene er ganske samkjørte i å tilby lav lønn, og prøve å lokke med meningsløst tull. Flere private vil drive lønningene opp, ikke ned. Legg ned tjenester som Dr. Dropin så blir det flere jobber der man mottar minstelønn, lån av hytte og en påskjønnelse i form av en buff eller noe annet nips de kunne få billig. Eller en "sign-on bonus" som er halve honoraret headhunterne deres tar for å finne et godtroende fjols. Ufleksible turnuser og håpløse vilkår dyrkes i det offentlige. De som klager er problemskapere, og de blir jaget til det private næringsliv. De som godtar all slags absurd idioti blir forfremmet og sparker dritten nedover, de har jo gått gjennom det, hvorfor skal ikke de neste? Hvilken yrkesgruppe i det offentlige har godt betalt og gode vilkår? Finnes det normale jobber i det offentlige som følger normale normer innenfor arbeidslivet? 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #19 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her tar du 100% feil. Det er nettopp når det blir konkurranse om arbeidskraften at lønningene stiger. Se på ingeniørene. Anonymkode: 8b50a...437 Problemet er bare at ved privatisering mister man kundene sine (brukerne) fordi de ikke har råd til å bruke tjenestene. You do the math. For ikke å snakke om at maktfordelingen i det private markedet suger. Det er ikke for ingenting millionærene på topp ønsker å skrote arbeidsmiljøloven. Det er heller ikke for ingenting at det er de private aktørene som står for flest arbeidsinnvandrere..hva tror du grunnen til det er? Jeg skal gi deg et lite hint; billig arbeidskraft. Så hva vil skje om vi privatiserer helsesektoren? Billig arbeidskraft fra utlandet vil presse lønnen ned for norske arbeidere. Anonymkode: 2406e...97a
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #20 Skrevet 18. august 2021 ajarRun skrev (2 minutter siden): Jeg har trålet gjennom hundrevis av stillingsannonser for sykepleiere. Nesten alle skriver at de betaler drittlønn i henhold til tariff. Minstelønn? Tilnærmet alle kommuner tilbyr minstelønn. Hvorfor er det slik? Det er private selskap som lokker med lønn over tariff. Dr. Dropin, Derdicare, Vacant, Reflekt, Rannstad, osv. Noen få lite attraktive kommuner tilbyr incentiver, som Lesbeby, eller Hammerfest. Og noen flere har feller for nyutdannede med småpenger i ansettelsesbonus (Bodø for eksempel) og så en ubetydelige påskjønnelse (50k og 20k i året). Det mest luksuriøse jeg ser i offentlige jobber er gratis parkering (hva faen? finnes det arbeidsgivere som tar betalt for at ansatte parkerer? Og i tillegg betaler minstelønn?) og elbilladning, eller lån av en hytte eller firmabil. Staten er verst, men kommunene er ganske samkjørte i å tilby lav lønn, og prøve å lokke med meningsløst tull. Flere private vil drive lønningene opp, ikke ned. Legg ned tjenester som Dr. Dropin så blir det flere jobber der man mottar minstelønn, lån av hytte og en påskjønnelse i form av en buff eller noe annet nips de kunne få billig. Eller en "sign-on bonus" som er halve honoraret headhunterne deres tar for å finne et godtroende fjols. Ufleksible turnuser og håpløse vilkår dyrkes i det offentlige. De som klager er problemskapere, og de blir jaget til det private næringsliv. De som godtar all slags absurd idioti blir forfremmet og sparker dritten nedover, de har jo gått gjennom det, hvorfor skal ikke de neste? Hvilken yrkesgruppe i det offentlige har godt betalt og gode vilkår? Finnes det normale jobber i det offentlige som følger normale normer innenfor arbeidslivet? Ts Nå er ikke jeg sykepleier. Tjener ikke så mye dessverre. Jobber på sykehus og der må vi betale 300kr i måneden for å parkere. Har forresten søkt på flere av de stedene du nevner, men ikke fått jobb. Da blir man jo tvunget til å ta det man får.. Anonymkode: bd765...fc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå