Gå til innhold

Lettest å kjøpe bolig i ett historisk perspektiv

Anbefalte innlegg

Skrevet

I lys av dages diskusjon om hvor vanskelig det er å kjøpe bolig. Med 24 åringen som vil ha hus og hage i Oslo, til sykepleierindeksen og de som sier: «Det var fryktelig vanskelig når vi var ung. Da var renten høy».

Basert på deres erfaringer, evt andre kilder. Når var det lettest å kjøpe bolig? 

https://www.dn.no/privatokonomi/sparing/na-er-folk-bare-25-ar-gamle-nar-de-kjoper-sin-forste-bolig/1-1-5441555

Denne artikkelen er fra omkring den tiden jeg kjøpte. Mange snakket om boligboble, og alt gikk over takst. Men banken var veldig chill på å låne ut mye. 

Anonymkode: 9d391...45a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var vel før det var noe som het byggeforskrifter, og hvem som helst kunne kjøpe en jordflekk og en haug med planker?

Gjest En dråpe i havet
Skrevet

Er selv i begynnelsen av 30 årene, og har snakket med mine foreldre og besteforeldre om hvordan boligprisene lå i forhold til en årslønn på tiden de kjøpte.

Da mine foreldre kjøpte eller ehm bygde hus sent på 80 tallet måtte de ut med ca 1,7 mill ( bygde da en utleiedel i kjeller, hoveddel + loft med 2 soverom og loftstue + garasje. Medianlønn lå på rund 180k året da. De hadde ca 450k til sammen (mor sykepleier og far i forsvaret). Så prisen på et nytt hus var ca 3,7 x deres samlede årslønn.

Da besteforeldrene mine kjøpte tidlig 1970 så var medianlønnen (årslønn) 35k-50k. Var ganske høy lønnsvekst år for år i den tiden 10+ % hvert år. De kjøpte da et hus med utleiedel i kjeller+ garasje for rundt 200.000. Syns han sa han hadde rund 45k i årslønn da (jobbet som lærer). Bestemor jobbet ikke så da tilsvarte husets verdi ca 4,4 x hans årslønn. Viss begge hadde jobbet tjent ca det samme 45k×2=90k så hadde husets verdi vært ca x 2,22 deres samlede årslønn.

Så mulig sent på 60 tallet, tidlig på 70 tallet var tiden du fikk mest for pengene dine når det kom til eiendom. Men var vell ofte bare 1 inntekt perr familie, så det ble uansett 4-5+ x familiens samlede årsinntekt man måtte ut med uansett ved mindre begge jobbet.

Dette var i nordnorge.

Skrevet

Boligen jeg bor i nå, koster 3,7 mill. I 1982, kostet den 55 000 kr. Men mine foreldre kjøpte leilighet i Oslo til 1 mill i 1984. Min bolig er i en by 30 min unna Oslo. 

Anonymkode: 46827...e0d

Skrevet

Foreldrene mine fikk 2 mill i lån, kjøpte en tomt på Kolbotn (like utenfor Oslo). Tomten kostet bare 300 000 kr. Resten av pengene gikk til sprengning av fjell, gravemaskiner og huset de bygde, med utleiedel. 

I dag er det verdt 8 mill

Anonymkode: de6de...ab4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Foreldrene mine fikk 2 mill i lån, kjøpte en tomt på Kolbotn (like utenfor Oslo). Tomten kostet bare 300 000 kr. Resten av pengene gikk til sprengning av fjell, gravemaskiner og huset de bygde, med utleiedel. 

I dag er det verdt 8 mill

Var forresten i 1994-1995

Skrevet

Tja, 60-tallet i storbyene var litt annerledes enn idag. Der var det boligmangel og babyboom etter krigen. Boligmarkedet var regulert av myndighetene, og man måtte stå på venteliste i mange år for å få lov til å kjøpe noe. Gifte par med barn hadde forrang og ble prioritert før alle andre. Prisene var regulert frem til 1982

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...