Gå til innhold

Hvordan hadde du reagert på dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en kommunal leilighet. En dag skulle noen komme å se på vinduet på badet som må byttes. Jeg hadde regnet med at personen bare kom til å se på vinduet på badet, men han så over hele leiligheten og påpekte alt som var feil, ting som jeg ikke hadde lagt merke til selv en gang. Har også et rom som er litt rotete som jeg skal rydde snart. Jeg syns dette var litt ubehagelig og ble litt stressa men turte ikke å si noe. Har ikke noe ulovlig å skjule, men syns ikke dette var noe særlig. Har de lov å gjøre dette? Hvordan hadde du reagert?

Anonymkode: a6260...2c9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det kommer noen for å sjekke ett vindu som er skadet, er det ikke uvanlig at de ser over de andre også for å se om det er samme skade på flere. Selv om du fant det ubehagelig så gjorde han bare jobben sin og sparte deg for eventuelt flere besøk, hvis skaden er i flere vinduer. 

• Liker 3
Skrevet
Trolltunga skrev (4 minutter siden):

Hvis det kommer noen for å sjekke ett vindu som er skadet, er det ikke uvanlig at de ser over de andre også for å se om det er samme skade på flere. Selv om du fant det ubehagelig så gjorde han bare jobben sin og sparte deg for eventuelt flere besøk, hvis skaden er i flere vinduer. 

Skjønner, men han så jo over alt mulig annet også...

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skjønner, men han så jo over alt mulig annet også...

Hva er så ille med det?

Anonymkode: fd817...66c

Skrevet (endret)

Hvis det var en medarbeider fra kommunen som kom for å inspisere, så er det vel ikke så rart at han eller hun så over resten også i samme slengen, du bor jo i kommunal bolig? De vil vel sjekke hvordan tilstanden på leiligheten er? Kanskje ting er ødelagte etc., ikke bare vinduet? 

Det er ikke noe du trenger å ta personlig, men det skal ikke stikkes under stol at personer som bor i kommunale boliger ofte (men ikke alltid!) har dårlig boevne og er lite flinke til å ta vare på ting. De i kommunen kan ikke vite om dette gjelder deg også, så derfor så han over ting når han først var der. No biggie.

Endret av Million
  • Liker 7
Skrevet

Det er jo kjempebra at de ser over andre ting som må fikses i samme slengen, da vet du jo at kommunen bryr seg om boligen. Vanligvis så er det jo stikk motsatt med kommunale boliger, man må mase i månedsvis for å få utbedret feil og mangler.

Jeg bodde selv i kommunal leilighet for en del år siden, der var det en del mangler inne i leiligheten men også problemer med ytterdører og det manglet snøfangere over inngangspartiet.
Brukte veldig mye tid og energi på kommunikasjon med trekuken som var ansvarlig for de kommunale boligene, jeg ble ganske kjent med husleieloven for å si det sånn.

Det toppet seg en dag når det ringte på døren tidlig en morgen, jeg hadde ikke kommet eg ut av sengen så jeg gadd ikke åpne døren. Plutselig hørte jeg at det var noen som låste seg inn, det var vaktmesteren som skulle bytte batteri i røykvarsleren og dette var ikke varslet eller planlagt på forhånd.
Skal love deg at det ble et helvetes leven, jeg truet med å ringe politiet  og han forsvant med halen mellom beina.

Etter dette varslet jeg at jeg kom til å holde tilbake husleien p.g.a. manglene og den respektløse oppførselen, det hele endte opp i husleietvistutvalget der jeg vant saken. Hadde med kopi av all kommunikasjon med kommunen og bilder som dokumenterte manglene, må si det var en fryd å se ansiktet på trekuken da han tapte saken. 

Anonymkode: 819de...94c

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er så ille med det?

Det føles invaderende, storebror ser deg og skal ha oversikt, i det som er DITT hjem som du forvalter mens du leier under kontrakt? Nei altså...gudene må vite hva som var så ille med det? 

At det er kommunen som er huseier gir ingen rett til å utforske og kommentere leiligheten når det ikke er avtalen, og avtalen er "vindu bad må sjekkes". 

Man skal ha tydelig beskjed uansett hvem man leier av om det skal være kontroll eller inspeksjon av bosted man disponerer. 

Anonymkode: 43f8a...252

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er så ille med det?

Egentlig ikke, men han kunne gitt beskjed på forhånd. Jeg liker ikke at andre ser over tingene mine.

Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Hvis det var en medarbeider fra kommunen som kom for å inspisere, så er det vel ikke så rart at han eller hun så over resten også i samme slengen, du bor jo i kommunal bolig? De vil vel sjekke hvordan tilstanden på leiligheten er? Kanskje ting er ødelagte etc., ikke bare vinduet? 

Det er ikke noe du trenger å ta personlig, men det skal ikke stikkes under stol at personer som bor i kommunale boliger ofte (men ikke alltid!) har dårlig boevne og er lite flinke til å ta vare på ting. De i kommunen kan ikke vite om dette gjelder deg også, så derfor så han over ting når han først var der. No biggie.

Er fortsatt ikke innafor å inspisere leiligheten "bare fordi" det er en kommunal leiligheten. 

Samme rettigheter som leietaker uansett. Om den ansatte mistenkte dårlig hold så skal det meldes at det kommer kontrollør på inspeksjon, og hva som skal sjekkes. Typ vifte på kjøkken, løse lister, tett sluk etc. 

Cluet er måten den ansatte tok seg til rette og oppførte seg som det var en rett den hadde bare fordi den var der. 

Fortsatt noens hjem, noens privatliv og invaderende. 

Jeg hadde klagd. 

• Liker 1
Skrevet

Skjønner reaksjonen din. Samtidig er det vel ingen hemmelighet at som leietaker i kommunal bolig, er man litt utsatt for "sjekk av boevne". Ikke ta det for personlig. 

Anonymkode: 593ce...55b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner reaksjonen din. Samtidig er det vel ingen hemmelighet at som leietaker i kommunal bolig, er man litt utsatt for "sjekk av boevne". Ikke ta det for personlig. 

Anonymkode: 593ce...55b

Det er rett og slett en diskriminerende holdning, og forhåndsdømmende beslutning. Og det er ikke okei å bare ta seg til rette slik uten avtale, når det er noe annet spesifikt som skal fikses. 

Det hadde, for meg, stilt seg helt annerledes om han spurte "siden jeg er her, er det noe annet som bør sjekkes? Kan jeg kikke litt på sluk og ventilasjon?" 

Kommunen leier ut, og må forholde seg profesjonelle. Ikke tro de kan forvalte både kontrakt OG måten man bor på uten at det foreligger mistanke om mislighold, vandalisme eller får bekymring. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er rett og slett en diskriminerende holdning, og forhåndsdømmende beslutning. Og det er ikke okei å bare ta seg til rette slik uten avtale, når det er noe annet spesifikt som skal fikses. 

Det hadde, for meg, stilt seg helt annerledes om han spurte "siden jeg er her, er det noe annet som bør sjekkes? Kan jeg kikke litt på sluk og ventilasjon?" 

Kommunen leier ut, og må forholde seg profesjonelle. Ikke tro de kan forvalte både kontrakt OG måten man bor på uten at det foreligger mistanke om mislighold, vandalisme eller får bekymring. 

Takk 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Egentlig ikke, men han kunne gitt beskjed på forhånd. Jeg liker ikke at andre ser over tingene mine.

Hver gang noen skal se over noe som er galt bør du forberede at de kan se i andre rom. De kan ikke drive og ringe rundt til alle kunder de har. Da vet du det til alle andre ganger de kommer: vær forberedt!

Anonymkode: 5d143...93b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Å herregud, livet er vanskelig.................

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hver gang noen skal se over noe som er galt bør du forberede at de kan se i andre rom. De kan ikke drive og ringe rundt til alle kunder de har. Da vet du det til alle andre ganger de kommer: vær forberedt!

Joa,men han så over ting også, private ting. Det er vel ikke lov? Skulle tro han lette etter narkotika eller noe...

Skrevet

Hei trådstarter! Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets regelverk:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Perelandra, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...