Gå til innhold

Vikar som spes uten ped.utd hjelp og tips!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Jeg er ansatt 100% som spes ped. Problemet er bare at jeg ikke har noe pedagogisk utdannelse, og i hvert fall ikke spes ped.. Har vært vikar i andre fag tidligere, og dette har gått fint. Nå føler jeg at jeg gaper over for mye. Elevene har vært på skolen i 3 dager, jeg hadde min første dag i dag, og føler meg overveldet. Jeg har ikke lærerutdanning, og kjenner ikke til hvor jeg skal begynne å "angripe" det her. Tidligere som vikar har jeg bare fått et opplegg, nå skal jeg planlegge og lage opplegg. 

Hva anbefaler dere meg å gjøre? Skoleledelsen mener jeg vil klare dette kjempefint da jeg er imøtekommende og godt likt av elever. Flink på relasjoner, men jeg kjenner veldig på dette at elevene fortjener en lærer med riktig utdanning. 

Forstår jeg må få en oversikt over elevene det gjelder, og lese meg opp om hver elev osv; men er det noe hjemmesider med tips og råd? 

Anonymkode: 0d07f...efb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke være ansatt som spesialpedagog dersom du ikke er pedagog eller har spesial pedagogikk. Utdanningssystemet her til lands er en billig vits! Dette er sikkert et barn med vedtak på timer med spesialpedagog og så gir de h*n  en assistent uten relevant utdanning. En skam er det! 

Anonymkode: d77a0...d15

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan ikke være ansatt som spesialpedagog dersom du ikke er pedagog eller har spesial pedagogikk. Utdanningssystemet her til lands er en billig vits! Dette er sikkert et barn med vedtak på timer med spesialpedagog og så gir de h*n  en assistent uten relevant utdanning. En skam er det! 

Anonymkode: d77a0...d15

Klar over dette, men nå var ikke det problematikken i spørsmålet. Selvfølgelig er dette ikke ønskelig, men hvordan kan JEG bidra på best mulig måte nå som situasjonen er som den er? 

• Liker 4
Skrevet

Jeg er allmennlærer og har spes. ped og lese -og skrivevansker som utdanning, men jobber ikke som lærer nå lenger . Det er trist at de ikke har klart å gi elevene en lærer med rett utdannelse. Og enda tristere at de lar det bli en saneringspost og lar de ufaglærte få denne stillingen istedefor at du kunne tatt en klasse. Og en utdannet lærer kunne tatt de med vedtak. Men slik gjør de det ofte dessverre. Men det er ikke din feil. Som nyutdannet uten spes.ped  i utdanningen min ble jeg også satt til å ta en haug med slike timer og følte meg helt overveldet. Veien ble til mens jeg gikk. Dag for dag. Måtte bruke all min kreativitet. Gjøre meg godt kjent med det materialet som er tilgjengelig på skolen som jeg kunne bruke i en slik undervisning. Nå for tiden vil det nok innebære mer  av en dataverden enn når jeg var nyutdannet og stod overfor den utfordringen. Uten å plage vettet av dine kolleger må du bruke dem for det de er verdt.

Du må i hvertfall starte med å lese mappene deres nøye. Se på vedtakene deres hva som står der. Se på planene som har vært laget før. Bli kjent med elevene så godt du kan på papiret også.

Du skriver ikke noe om alder på elevene, men om de har vært i systemet en stund skal det være endel papirer på dem. Som kan hjelpe deg når du skal lage nye planer. 

Lykke til så masse. 

Anonymkode: 98294...9c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Klar over dette, men nå var ikke det problematikken i spørsmålet. Selvfølgelig er dette ikke ønskelig, men hvordan kan JEG bidra på best mulig måte nå som situasjonen er som den er? 

Kanskje du kan ta et spesped kurs på 15 stp på HK utenom jobb? Det gir deg innblikk i feltet om ikke annet. 

Forøvrig horribelt å ansette noen uten ped i en slik stilling. Ikke din feil, men en stor skam (!) er det. 

Anonymkode: bdabb...162

Skrevet

Har du ikke en overordnet eller veileder du kan snakke med? Å sette en ufaglært alene i en slik stilling er jo idioti. 

Anonymkode: 97122...cb4

Skrevet

Er enig med dem som skriver det er tragisk å sette deg til en slik jobb. Men det er ikke din feil! Det er et ledelsesproblem. Jeg anbefaler deg å sjekke ut statped sine videoer om ulike temaer, gjerne se dem som omhandler de aktuelle elevene sine diagnoser. Mange gode tips der.

Anonymkode: 6f4cd...557

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje du kan ta et spesped kurs på 15 stp på HK utenom jobb? Det gir deg innblikk i feltet om ikke annet. 

Forøvrig horribelt å ansette noen uten ped i en slik stilling. Ikke din feil, men en stor skam (!) er det. 

Anonymkode: bdabb...162

Hva er HK?

Masse gode utdanninger innen spesialpedagogikk som ikke koster noe. Jeg ville tatt spesialpedagogikk 1 på OsloMet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...