AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #1 Skrevet 18. august 2021 Hos oss er det veldig ulike meninger. Jeg synes nå youghurt er en verdifull kilde til jod, kalsium og en rekke andre næringsstoffer. Samtidig så forstår jeg også de som kjenner på youghurtpresset. En mini skyr hver dag blir jo fort 200 kr måneden. Det hadde jo vært helt perfekt om barnehagen kunne ha inkludert naturell youghurt i kostpengene og ved siden av brødlunch/fruktmåltid. Anonymkode: 721ce...89e 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #2 Skrevet 18. august 2021 I vår barnehage serverer de yoghurt av og til. Da i skål med havregryn eller havrefras til fruktmåltidet. Synes det er helt greit. Anonymkode: 53fc0...095 6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #3 Skrevet 18. august 2021 Sender yoghurt med hver dag, aldri vært noe tema her. Hvor hører du disse ulike meningene? Klasseskille vil det alltid være, er foreldre sitt ansvar å lære barn at folk er forskjellige. Anonymkode: 71773...529 22
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #4 Skrevet 18. august 2021 Må det være skyr da? Her sendes det med en tine junior eller Safari daglig. 40 kr for 8 yoghurter og 20 dager bhg per mnd er 100 kr. Synes ikke det er noe å rope opp for? Vi sender også smoothie med minsten i blant, den koster 10 kr. Og skolemelk på eldste er 5 kr dagen+ 10 kr for kakao på fredager. Det er 25 kr i uken. Det har de aller fleste heldigvis råd til. Anonymkode: c2060...083 22
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 18. august 2021 «YOGHURTPRESSET»😂 herregud, nå har jeg hørt det og. Norske foreldre tar kaka! Anonymkode: 8abf9...e94 73
Brunello Skrevet 18. august 2021 #6 Skrevet 18. august 2021 Har tre barn. Tror yoghurt-budsjettet var godt over kr 1 000,- per måned en periode da barna spiste yoghurt hver dag i barnehagen og gjerne en til hjemme. I tillegg til to foreldre som også liker yoghurt. 3
Vera Vinge Skrevet 18. august 2021 #7 Skrevet 18. august 2021 Selv har jeg svært sjelden sendt med barna mine yoghurt i bhg, da jeg ikke ser poenget. Det metter lite og det er mye annet jeg heller vil at de skal spise. For meg er yoghurt med smak dessert, eller de får yoghurt naturell her hjemme med litt honning og havregryn til kveldsmat. Men bare et yoghurtbeger metter lite. Unntaket for min del har vært en periode med langvarig sykdom hos et av barna mine, og matlysten har vært dårlig, da har klemmepose med yoghurt vært noe han faktisk har spist. Men yoghurtpress… altså, barna mine har også sagt «alle andre har yoghurt i matpakka», «alle andre har ditten og datten i matpakka». Det betyr jo ikke at jeg også må kjøpe yoghurt, hvis jeg enten syns det er tullete eller jeg hadde hatt trang økonomi. Vi foreldre må jo tørre å si nei til barna våre… Så, yoghurtregler ser jeg ikke poenget med og jeg syns det blir veldig detaljstyrende, det er mer enn nok med alle regler rundt allergi (som at man ikke kan ha med noe med fisk eller egg, som hos oss). 24
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #8 Skrevet 18. august 2021 Vera Vinge skrev (2 minutter siden): Selv har jeg svært sjelden sendt med barna mine yoghurt i bhg, da jeg ikke ser poenget. Det metter lite og det er mye annet jeg heller vil at de skal spise. For meg er yoghurt med smak dessert, eller de får yoghurt naturell her hjemme med litt honning og havregryn til kveldsmat. Men bare et yoghurtbeger metter lite. Unntaket for min del har vært en periode med langvarig sykdom hos et av barna mine, og matlysten har vært dårlig, da har klemmepose med yoghurt vært noe han faktisk har spist. Men yoghurtpress… altså, barna mine har også sagt «alle andre har yoghurt i matpakka», «alle andre har ditten og datten i matpakka». Det betyr jo ikke at jeg også må kjøpe yoghurt, hvis jeg enten syns det er tullete eller jeg hadde hatt trang økonomi. Vi foreldre må jo tørre å si nei til barna våre… Så, yoghurtregler ser jeg ikke poenget med og jeg syns det blir veldig detaljstyrende, det er mer enn nok med alle regler rundt allergi (som at man ikke kan ha med noe med fisk eller egg, som hos oss). Helt enig i siste avsnitt! Vårt barn hadde melkeallergi, og fikk ikke yoghurt i barnehagen i noen pr. Men etter hvert så vi måtte kjøpe den som koster 50 kroner for en kartong. Vi helte litt yoghurt fra den oppi en liten «boks»/beger som kan vaskes og sendte med - hvorfor i alle dager er ikke dette et alternativ for dere foreldre? SÅ mye forsøpling med beger? Anonymkode: 8abf9...e94 9
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #9 Skrevet 18. august 2021 Min får yoghurt med seg i bhg 2-3 ganger i uken Yoghurtpresset !?! :latter: Anonymkode: 707d4...56a 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #10 Skrevet 18. august 2021 Kan du ikke bare smøre noen skiver til dem og ha melk på en liten termos? Hvorfor skal alt være så fancy? Anonymkode: c19de...adb 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #11 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hos oss er det veldig ulike meninger. Jeg synes nå youghurt er en verdifull kilde til jod, kalsium og en rekke andre næringsstoffer. Samtidig så forstår jeg også de som kjenner på youghurtpresset. En mini skyr hver dag blir jo fort 200 kr måneden. Det hadde jo vært helt perfekt om barnehagen kunne ha inkludert naturell youghurt i kostpengene og ved siden av brødlunch/fruktmåltid. Anonymkode: 721ce...89e Jeg forstår ikke greia. Yoghurt er som annen junk, markedsført som «næring». Altså, jeg forstår at Norge vil selge melk siden vi kaster bort masse penger på å subsidiere etisk ugrei drift av melkekyr. Men hva det har med barns kosthold å gjøre er uklart. Gi barnet en ordentlig matpakke. Og, nei, brødskive med ost og leverpostei er ikke en ordentlig matpakke, verken med eller uten yoghurt. Det kan være deler av en ok matpakke, gitt at barnet ikke spiser veldig mye korn resten av døgnet. Men det mangler jo helt åpenbart den viktigste maten: frukt og grønt. Anonymkode: a89b3...206 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #12 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hos oss er det veldig ulike meninger. Jeg synes nå youghurt er en verdifull kilde til jod, kalsium og en rekke andre næringsstoffer. Samtidig så forstår jeg også de som kjenner på youghurtpresset. En mini skyr hver dag blir jo fort 200 kr måneden. Det hadde jo vært helt perfekt om barnehagen kunne ha inkludert naturell youghurt i kostpengene og ved siden av brødlunch/fruktmåltid. Anonymkode: 721ce...89e Hadde en med avføringsproblemer og det sluttet den dagen h*n fikk fast yoghurt. Så må andre mene det de vil. De fleste andre fikk det og. Anonymkode: 7e801...839 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #13 Skrevet 18. august 2021 Jeg har kjøpt små posjonsglass på ikea og sender med yoghurt på de en gang i blant. Jeg kjøper ikke små beger med yoghurt pga plastmengden og sånne poser er helt uaktuelt både pga miljø og pris. Men det er ikke alltid de får med yoghurt. (Vi har fullkost i bhg da, og kun matpakke på turdag, så det er ikke så ofte aktuelt. Mest da det var gult/rødt nivå i bhg og vi måtte ha matpakke hver dag) Anonymkode: 21072...641 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #15 Skrevet 18. august 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg forstår ikke greia. Yoghurt er som annen junk, markedsført som «næring». Altså, jeg forstår at Norge vil selge melk siden vi kaster bort masse penger på å subsidiere etisk ugrei drift av melkekyr. Men hva det har med barns kosthold å gjøre er uklart. Gi barnet en ordentlig matpakke. Og, nei, brødskive med ost og leverpostei er ikke en ordentlig matpakke, verken med eller uten yoghurt. Det kan være deler av en ok matpakke, gitt at barnet ikke spiser veldig mye korn resten av døgnet. Men det mangler jo helt åpenbart den viktigste maten: frukt og grønt. Anonymkode: a89b3...206 Er frukt den viktigste maten!? Nei, Skyr før frukt! Anonymkode: b6f5b...a6d 8
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #16 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Er frukt den viktigste maten!? Nei, Skyr før frukt! Anonymkode: b6f5b...a6d Du kan ikke så mye om vitaminer og mineraler, ser jeg....... Anonymkode: 8abf9...e94 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #17 Skrevet 18. august 2021 Jeg er i mot alle diskusjoner som gjelder for/mot yoghurt. Et halvt foreldremøte gikk med til ulike meninger ang «skulle barnehagen fortsette gi barna Biola?» Ikke på agendaen, men hva med sukkerinnholdet??!! Så hvis bhg tilbyr yoghurt, hvilken type? Hvilken pris? Hva med dem som ikke liker? Noe helt annet? Mye gris? Det er tre kvarter av mitt liv jeg aldri får igjen, og barnet mitt fikk ikke lengre Biola i Bhg. Jeg syns hver og en skal bestemme 100% selv om de vil gi barnet sitt yoghurt eller ikke. Og styrer i Bhg kan bestemme 100% selv om de vil tilby det. Uten diskusjon blant foreldre. Anonymkode: 044b3...b89 30
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #18 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): «YOGHURTPRESSET»😂 herregud, nå har jeg hørt det og. Norske foreldre tar kaka! Anonymkode: 8abf9...e94 Dette. Godteri skal barna få og det er de aldri for unge til, men youghurt er fy-fy🤦♀️ Anonymkode: ccc43...d3c 6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #19 Skrevet 18. august 2021 Det har jeg aldri tenkt på at skulle være et press. Vi sender med en skyr hver dag, aldri fått noen tilbakemelding på det. Altså, andre barn får jo andre ting i matpakken som min sønn vil ha, smothie, druer etc. barn må tåle at andre barn har litt forskjellig matpakke enn dem. Anonymkode: ab9b2...b1c 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #20 Skrevet 18. august 2021 For selvsagt Anonymkode: 3d887...250 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå