Gå til innhold

Dårlig gjort eller fair ? oppførsel pga min adhd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med konsentrasjon ( holder på å få adhd diagnose ) og merker en litt manipulativ ting andre gjør med meg. De vet ikke at jeg har adhd men jeg har sagt at jeg sliter litt med konsentrasjonen.

Jeg merker stadig at sjefer og overordnende på jobben sier noe viktig informasjon, for så å si navnet mitt ETTER de har sagt alt. og så stirrer forventningsfull på meg med et lurt smil. Med andre kollegaer er de mer rettferdig og sier navnet først, for så å si informasjonen. Dette er også kollegaer som har nevnt de sliter med oppmerksomhet, men ikke i så stor grad som meg. 

Synes det er så vondt å møte denne oppførselen, men det virker som folk liker å "stresse" og skremme meg til å holde oppmerksomheten mer. Men da blir jeg jo bare helt gåen etter timesvis med møter, når jeg hyperfokuserer for å følge med og forstå ALT som blir sagt. Spesielt fordi i forrige jobb ble jeg utsatt for en skikkelig drittsjef som gjorde dette mot meg alltid og skulle "ta meg" på å ikke følge med.

Jeg skal få medisin snart og håper det blir bedre da, men det går så himla tregt..

Anonymkode: 30d39...b2d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan kanskje være at de tror de er oppmuntrende og snille når de nevner deg spesielt, ser på deg og smiler. Og så skjønner de ikke at det virker motsatt - at de peker deg ut, som om du ikke skjønner noenting. Skjønner godt det føles ekkelt å oppleve.

Er det noen tillitsvalgt eller noe du kan snakke med om dette, slik at dere kan få sjefene til å gi informasjon på en bedre måte?

Anonymkode: 64339...145

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kan kanskje være at de tror de er oppmuntrende og snille når de nevner deg spesielt, ser på deg og smiler. Og så skjønner de ikke at det virker motsatt - at de peker deg ut, som om du ikke skjønner noenting. Skjønner godt det føles ekkelt å oppleve.

Er det noen tillitsvalgt eller noe du kan snakke med om dette, slik at dere kan få sjefene til å gi informasjon på en bedre måte?

Anonymkode: 64339...145

Hadde de vært greie, sier de navnet mitt først og SÅ gir meg informasjonen. Ikke omvendt. jeg blir veldig obs på oppførselen fordi min gamle sjef var slik og hun var ekstremt manipulerende med meg. sliter fortsatt med det hun gjorde så jeg er nok litt obs. 

nei, det er en liten bedrift. men jeg må nok si ifra til personen da de ikke vet om min diagnose. er bare så redd for å bli dømt på det.

Skrevet

De har sikkert erfart fra tidligere at du sliter med å få med deg ting som vlur sagt til deg?

Å være lettkrenkelig er ikke en bieffekt av å ha adhd, just saying

• Liker 10
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sliter med konsentrasjon ( holder på å få adhd diagnose ) og merker en litt manipulativ ting andre gjør med meg. De vet ikke at jeg har adhd men jeg har sagt at jeg sliter litt med konsentrasjonen.

Jeg merker stadig at sjefer og overordnende på jobben sier noe viktig informasjon, for så å si navnet mitt ETTER de har sagt alt. og så stirrer forventningsfull på meg med et lurt smil. Med andre kollegaer er de mer rettferdig og sier navnet først, for så å si informasjonen. Dette er også kollegaer som har nevnt de sliter med oppmerksomhet, men ikke i så stor grad som meg. 

Synes det er så vondt å møte denne oppførselen, men det virker som folk liker å "stresse" og skremme meg til å holde oppmerksomheten mer. Men da blir jeg jo bare helt gåen etter timesvis med møter, når jeg hyperfokuserer for å følge med og forstå ALT som blir sagt. Spesielt fordi i forrige jobb ble jeg utsatt for en skikkelig drittsjef som gjorde dette mot meg alltid og skulle "ta meg" på å ikke følge med.

Jeg skal få medisin snart og håper det blir bedre da, men det går så himla tregt..

Regel nr 1 i arbeidslivet; oppgi aldri en svakhet om du vil beholde din plass i hierarkiet. 

Skrevet
theTitanic skrev (3 minutter siden):

Regel nr 1 i arbeidslivet; oppgi aldri en svakhet om du vil beholde din plass i hierarkiet. 

Dette.

Anonymkode: c0dfe...4b8

Gjest Dævendøtte
Skrevet
theTitanic skrev (9 minutter siden):

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette.

Anonymkode: c0dfe...4b8

Når jeg leser sånt som dette, blir jeg trist. Og glad for at det ikke er sånn på arbeidsplassen min. Her er de ansatte like viktige som sjefen, uansett hva slags "svakheter" vi sliter med. 

TS, jeg hadde bedt dem om å si navnet ditt først, for så å si hva de skal si. Si at du hører litt dårlig på det ene øret. 

Gjest theTitanic
Skrevet
Dævendøtte skrev (Akkurat nå):

Når jeg leser sånt som dette, blir jeg trist. Og glad for at det ikke er sånn på arbeidsplassen min. Her er de ansatte like viktige som sjefen, uansett hva slags "svakheter" vi sliter med. 

TS, jeg hadde bedt dem om å si navnet ditt først, for så å si hva de skal si. Si at du hører litt dårlig på det ene øret. 

Trist, men realiteten de fleste steder desverre. 

Skrevet

Jeg synes du skal be dem om å si navnet ditt og se at de har din oppmerksomhet før de gir informasjon. Når du trenger tilrettelegging er det viktig å være konkret. Det er ikke sikker de vet hva du trenger. 

Skrevet

Du har jo rett på tilrettelegging om du får en diagnose. Sjefen har ikke lov å diskriminere. 

Sliter selv med konsentrasjonen og tror jeg har det samme som deg, men har aldri tatt steget videre. Ikke snilt når hun bemerker navnet ditt etterpå foran alle, for det synliggjør veldig at du kanskje ikke får med deg alt. Kan du ta med tillitsvalgt og snakke med sjefen sammen? Fortell at du er under utredning og hva du føler når han/hun sier navnet ditt. For min del så prøver jeg jo hele tiden å konsentrere meg, men det er vanskelig. Så er ikke sånn at jeg bare gir opp. Men kanskje det er mulig at det skrives referat etter møtet? Er det bedre for deg å skrive noen notater underveis? Kanskje det er mulig at sjefen bruker tid på å oppsummere og konkludere på slutten? 

Anonymkode: 23f94...025

Skrevet
got2go skrev (1 time siden):

De har sikkert erfart fra tidligere at du sliter med å få med deg ting som vlur sagt til deg?

Å være lettkrenkelig er ikke en bieffekt av å ha adhd, just saying

Hvis sjefen er klar over vanskene til ts burde de kunne gi viktig informasjon skriftlig. Det kalles tilrettelegging. Synes ikke sjefen til ts høres fair ut. 

• Liker 1
Skrevet
Kvalitet skrev (5 minutter siden):

Hvis sjefen er klar over vanskene til ts burde de kunne gi viktig informasjon skriftlig. Det kalles tilrettelegging. Synes ikke sjefen til ts høres fair ut. 

De kan jo ikke drive rundt å skrive brev til ts hele tiden bare for at hun ikke får det med seg. 

• Liker 2
Skrevet
got2go skrev (4 minutter siden):

De kan jo ikke drive rundt å skrive brev til ts hele tiden bare for at hun ikke får det med seg. 

Syns viktig informasjon bør sendes på Mail 

Skrevet
Kvalitet skrev (5 minutter siden):

Eller så kan ts ta ansvar selv og skriv ned informasjonen hun får. Regner med at dette er generelle beskjeder som blir gitt i plenum, eller spesielle oppgaver hun blir satt til å gjøre.

Skrevet
got2go skrev (36 minutter siden):

Eller så kan ts ta ansvar selv og skriv ned informasjonen hun får. Regner med at dette er generelle beskjeder som blir gitt i plenum, eller spesielle oppgaver hun blir satt til å gjøre.

Nei det er i møter. Skriftlig hadde vært supert, og det heste er om jeg får en liste, eller min leder lager litt struktur. Jeg har opplevd det før som sagt, at sjefer gjør dette, men da fra en sjef som var ganske fæl. Forstår det er for å gjøre meg flau slik at jeg følger mer med, men hjernen jobber jo på. 

Skrevet

Andre opplever nok ikke det så stressende, så det er ikke sikkert de mener det slemt.

Jeg ville tatt det opp med de- at om det er noe som er ment spesifikt til deg så er det fint om de sier navnet ditt først og ikke til slutt. Jeg tror jeg hadde sagt det som det er- at du sliter litt mer konsentrasjonen på lange møter fordi du trolig har adhd. Tipper du vil få mer forståelse da. Kanskje de merker at du er litt ufokusert- da vil en forklaring være positivt tenker jeg. 

Anonymkode: bede6...1ea

Skrevet
Kvalitet skrev (13 timer siden):

Mao burde man aldri ha møter? 

Jeg er enig i den forstand at jeg foretrekker skriftlig informasjon, men jeg skjønner jo at det ikke er gjennomførbart. Man har møter, man har morgenrapport på sykehus, man har foreldremøter og personalmøter på skole og i barnehage, man må rett og slett ofte kommunisere muntlig med andre mennesker i mange yrker, og kan (dessverre) ikke da kreve å få all i formasjonen skriftlig.

Anonymkode: a5d10...d7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...