Gå til innhold

Hjelp! Fellesøkonomi er så stressende!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer og jeg prøver fellesøkonomi for andre gang. Jeg tjener mye mer enn ham, 2-3 ganger så mye, har mye lavere forbruk og eier leiligheten vi bor i. Jeg har også en del angst og stress knyttet til økonomi. Jeg har psykiske greier (litt forskjellig) som gjør at jeg nok stresser ekstra over disse tingene. 

Første gang gikk det ikke fordi vi ikke hadde budsjett (tror jeg) og jeg ble veldig forvirra av hva som gikk ut og inn.

Denne gangen har vi budsjett og gått gjennom "regler" og slikt. Vi lagde dette sammen. Men han følger ikke disse. Jeg har satt det som før var mine penger inn på felleskonto (og stått for hele bufferkontoen) som har gått til å betale ting vi begge bruker, også tidligere lån han har. Han har behold mye penger på sin egen konto. Jeg vil vi skal bli "ett" og dele alt i livet. Jeg synes også det er rimelig siden han tjener såpass mye mindre enn meg og samtidig gjør han litt mer hjemme av husarbeid. Men dette er så stressende. Har dere noen tips? 

Anonymkode: d1cdb...61e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dropp felles økonomi? Fungerer vel ikke om du bare blir stressa.

• Liker 19
Skrevet

Dropp felles økonomi. Opprett en felles «regningskonto» som dere betaler inn på hver måned (likt eller etter evne), som dere betaler felles utgifter som mat etc fra. 

• Liker 24
Skrevet
Just now, Proktor said:

Dropp felles økonomi? Fungerer vel ikke om du bare blir stressa.

Det er så vanskelig å kombinere livet sammen ellers. Skal han betale halvparten av fellesutgiftene for eksempel? Eller hva med ferier? Han bruker en del mer på moro og mat enn meg. Om vi skal fordele det slik har han jo veldig lite til overs, nesten ingenting til sparing. 

Og han gjør virkelig mye annet som er verdt mer enn penger. Han gjør som sagt litt mer husarbeid enn meg, men han hjelper og støtter meg også, noe som har vært veldig viktig siden jeg har psykiske problemer. Dette er jo noe som tar tid og krefter og har gjort at han har valgt å jobbe deltid.

• Liker 2
Skrevet

Sånn umiddelbart høres det ut som det beste tipset er å droppe felles økonomi, siden han verken følger budsjett eller "reglene" som følger med. Ikke så rart du blir stresset heller, han bruker jo opp pengene dine. Hvordan reagerer han når du tar opp disse tingene?

• Liker 9
Skrevet

Det høres ikke så veldig felles ut slik du legger det frem, det høres mer ut som om du betaler alt. Det skjønner jeg godt at du blir stresset av. Hvorfor er det viktig for deg å ha felles økonomi når du blir stresset av det? Hvilke regler er det dere ikke klarer å følge?

Skrevet
Just now, Nysådd said:

Sånn umiddelbart høres det ut som det beste tipset er å droppe felles økonomi, siden han verken følger budsjett eller "reglene" som følger med. Ikke så rart du blir stresset heller, han bruker jo opp pengene dine. Hvordan reagerer han når du tar opp disse tingene?

Han sier jeg overreagerer. Og han har alltid en unnskylding, som at han glemte koden eller måtte ringe banken og det passet ikke da og da. Han mener det er et miniproblem. Men det er jo et problem når jeg blir så stresset av det, tenker jeg. Vi har bare prøvd nå et par måneder, og han mener jeg må regne med at det tar litt tid før det går seg til. 

• Liker 2
Skrevet

HAn må jo sette sone penger inn på felleskontoen også. Ellers er det ikke fellesøkonomi, men du som sponser han.

Anonymkode: be097...502

• Liker 13
Skrevet

Jeg synes det er greit at du betalt alt om du tjener 2-3 ganger mener enn han.

Anonymkode: 3a8e8...834

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, 10.54 said:

Det høres ikke så veldig felles ut slik du legger det frem, det høres mer ut som om du betaler alt. Det skjønner jeg godt at du blir stresset av. Hvorfor er det viktig for deg å ha felles økonomi når du blir stresset av det? Hvilke regler er det dere ikke klarer å følge?

De reglene han var med på men ikke fulgt er: Han betaler ikke inn til felleskontoen fast. Og han betaler ikke lånene sine (privatlån som ikke haster med). Og han har holdt av penger å ha utenfor fellesøkonomien.

Fellesøkonomi er viktig for meg for at vi skal føles som en enhet. Det er også viktig for meg at det ikke blir urettferdig for ham ("kvinnefella" og slik). Og vi tenker på barn, og tenker fellesøkonomi da også hjelper. Og jeg ønsker også etterhvert kanskje leve litt utradisjonelt, reise mye, osv, og dette vil ikke han ha råd til om vi skal dele alle utgifter. Jeg tjener mye mer enn ham. Det handler litt om hell også, hvilken jobber man får og hvor fort man gjør jobber (jeg er freelancer). Og han er veldig tilgjengelig og hjelpsom ovenfor meg på andre områder i livet. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er så vanskelig å kombinere livet sammen ellers. Skal han betale halvparten av fellesutgiftene for eksempel? Eller hva med ferier? Han bruker en del mer på moro og mat enn meg. Om vi skal fordele det slik har han jo veldig lite til overs, nesten ingenting til sparing. 

Og han gjør virkelig mye annet som er verdt mer enn penger. Han gjør som sagt litt mer husarbeid enn meg, men han hjelper og støtter meg også, noe som har vært veldig viktig siden jeg har psykiske problemer. Dette er jo noe som tar tid og krefter og har gjort at han har valgt å jobbe deltid.

Så du betaler ham egentlig for å være assistenten din..? 

Slik du beskriver situasjonen fremstår det som veldig usunt. Kanskje det er bedre for begge om dere har en felles regningskonto og brukskonto, heller? Der kan dere enten sette inn en lik sum, eller den samme prosentandelen av lønnen og nok til at det sammenlagt dekker (felles) utgifter og forbruk. 

Anonymkode: 29680...0cd

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da får han få seg heltidsjobb da, og bidra i felleskassen mer. 

Det høres ikke ut som fellesøkonomi er noe for dere, med ulik inntekt og ulikt syn på hva pengene skal brukes til. Hvis han bruker mye penger på "mat og moro", vil du virkelig være den som finansierer mye av det? Han får vel jobbe heltid som normale folk, og få seg en inntekt han kan leve av.

Anonymkode: d97bb...992

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så du betaler ham egentlig for å være assistenten din..? 

Slik du beskriver situasjonen fremstår det som veldig usunt. Kanskje det er bedre for begge om dere har en felles regningskonto og brukskonto, heller? Der kan dere enten sette inn en lik sum, eller den samme prosentandelen av lønnen og nok til at det sammenlagt dekker (felles) utgifter og forbruk. 

Anonymkode: 29680...0cd

På en måte. Jeg får fint til å jobbe, men sliten en god del, spesielt de siste årene. Det er nok ikke det sunneste, men føles som en dyd av nødvendighet. At det er sånn vi får hverdagen til å gå opp. 

• Liker 1
Skrevet

Men det er mulig at vi betaler faste, felles utgifter etter hvor mye vi tjener. Eller kanskje at jeg betaler de felles utgiftene til hus, og kanskje ferier og restaurant og luksus og slikt, mens vi betaler hvert vårt av lån og mat og personlig moro. 

Jeg har bare så lyst til at vi kunne fått til en symbiose. Vi deler jo nesten alt, interesser, tid, drømmer. Det er så rart å holde økonomien utenfor dette. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet

Du må kutte dette øyeblikkelig og dere må ha hver deres økonomi og dele på en ok måte.

Jeg tjener også mye mer enn mannen min, han har to barn her i tillegg, men jeg betaler sikkert 70 % av alt. Men det er helt greit, nettopp fordi samboeren min gjør det han skal i huset, han rydder etter seg, han er svært fornuftig med pengene og er en ryddig fyr på alle måter. Da føler man seg ikke utnyttet. 

Levestandarden jeg ønsker å leve, ligger "et par hakk" over hva han har råd til, derfor tar jeg størstedelen av utgiftene. Alt av ferier osv betaler jeg. 

Men din samboer er en slappfisk på mange måter, derfor virker deres løsning fullstendig urettferdig for meg. Ikke la deg utnytte!! 

Skrevet

TS, 

jeg forstår godt at du vil ha felles økonomi. Men slik du beskriver det høres det ikke ut som om det er helt rettferdig ovenfor deg slik dere har det nå. Du deler alt du har, mens han holder av sine penger på siden? Han bryter regler dere har blitt enige om? Bor han kanskje gratis hos deg også? Jeg syns det høres ut som om du blir litt utnyttet, enten han gjør det bevisst eller ei. Har du et søsken, foreldre, en god venn med peiling på økonomi som kan hjelpe deg? 

Anonymkode: e6f2a...2ee

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes det er greit at du betalt alt om du tjener 2-3 ganger mener enn han.

Anonymkode: 3a8e8...834

Så han skal spare sine penger og bruke av hennes da, bare fordi hun tjener mer? 

Skrevet
Dævendøtte skrev (1 minutt siden):

Du må kutte dette øyeblikkelig og dere må ha hver deres økonomi og dele på en ok måte.

Jeg tjener også mye mer enn mannen min, han har to barn her i tillegg, men jeg betaler sikkert 70 % av alt. Men det er helt greit, nettopp fordi samboeren min gjør det han skal i huset, han rydder etter seg, han er svært fornuftig med pengene og er en ryddig fyr på alle måter. Da føler man seg ikke utnyttet. 

Levestandarden jeg ønsker å leve, ligger "et par hakk" over hva han har råd til, derfor tar jeg størstedelen av utgiftene. Alt av ferier osv betaler jeg. 

Men din samboer er en slappfisk på mange måter, derfor virker deres løsning fullstendig urettferdig for meg. Ikke la deg utnytte!! 

… du betaler mer fordi han gjør sine oppgaver og rydder etter seg?! 🤣 

Anonymkode: b17e1...ecf

• Liker 3
Gjest Dævendøtte
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

… du betaler mer fordi han gjør sine oppgaver og rydder etter seg?! 🤣 

Anonymkode: b17e1...ecf

Du hoppet kanskje over et avsnitt, la meg sitere: "Levestandarden jeg ønsker å leve, ligger "et par hakk" over hva han har råd til, derfor tar jeg størstedelen av utgiftene. Alt av ferier osv betaler jeg. 

Legger også til at jeg eier mye mer av huset enn ham, så jeg gjør ikke dette for å være snill og god. Jeg gjør det fordi jeg har råd til mye mer enn han. Jeg har ikke lyst til å bo i en liten leilighet og leve sparsommelig. Han klarte seg fint før han traff meg. 

Endret av Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men det er mulig at vi betaler faste, felles utgifter etter hvor mye vi tjener. Eller kanskje at jeg betaler de felles utgiftene til hus, og kanskje ferier og restaurant og luksus og slikt, mens vi betaler hvert vårt av lån og mat og personlig moro. 

Jeg har bare så lyst til at vi kunne fått til en symbiose. Vi deler jo nesten alt, interesser, tid, drømmer. Det er så rart å holde økonomien utenfor dette. 

Hvorfor betaler du hans lån?

Han lever jo livets glade dager og du forsørger han.

Anonymkode: 04a0e...477

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...