Gå til innhold

Er det vanlig at 11-12 åringer dulter borti andre hele tiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn som nettopp har fylt 12.

Han dulter borti oss andre ofte, og det  virker som han ikke enser oss /klarer å beregne hvor kroppen hans er i forhold til andre folk.

Han er så voldsom når han skal åpne en dør, lukke en skuffe ol.

Alt skjer med smell og dunder. Skal han sette seg ned slenger han seg i sofaen og spenner borti oss med beina/armene uten omtanke.

Står en av oss andre i familien foran vasken på badet, går han bare rett på oss for å få plass til å pusse tenner eller vaske hender.

Aldri spørsmål om vi kan flytte oss eller forståelse for at han må vente på tur.

Aldri et unnskyld når han kolliderer med lillebroren på 3 år, som av og til blir lei seg eller får vondt.

Han er veldig opptatt av at noen andre nesten holdt på å komme borti han, eller nesten skvettet vann på han da de vasket hender i nærheten av han, og at han ikke fikk unnskyldning for det som nesten holdt på å skje.

Han har blitt sånn det siste året.

Anonymkode: 827b5...73a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ingen som har sånne barn, eller vet om dette er en fase?

Ts

Skrevet

Det har gått 35 minutter siden du opprettet tråden. Slapp av.

Helt vanlig når man kommer i puberteten at guttene har NULL kontroll på armer og ben. 

Anonymkode: d13ca...b5a

• Liker 5
Skrevet

Høres forøvrig ut som en blanding av det jeg nevnte og ekstremt dårlig oppdragelse. Her må dere ta noen grep. 

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt vanlig når man kommer i puberteten at guttene har NULL kontroll på armer og ben. 

Jeg har aldri opplevd gutter i puberteten på denne måten. Ja, hengslete og vimsete, men ikke i nærheten som TS beskriver. 

Skrevet

Jeg reagerer mer på fraværet av sosiale antenner, når det gjelder å ta hensyn og tenke på andre enn seg selv.

Ts

• Liker 3
Gjest Dævendøtte
Skrevet

TS, har du tatt en skikkelig prat med han om dette? Forklart hvordan dere opplever hans oppførsel?

Hvordan er han ellers? 

Skrevet
Dævendøtte skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri opplevd gutter i puberteten på denne måten. Ja, hengslete og vimsete, men ikke i nærheten som TS beskriver. 

Er det mer jenter som er sånn?

Ts

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det mer jenter som er sånn?

Ts

Har heller ikke opplevd at jenter har oppført seg sånn. Såfremt de ikke er sinte og sure da, bonusdatter har hatt en tendens innimellom, men jeg har stoppet det ved hjelp av tilsnakk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg reagerer mer på fraværet av sosiale antenner, når det gjelder å ta hensyn og tenke på andre enn seg selv.

Ts

Høres ut som du fisker etter en diagnose, men saken er at dere har vært for slepphendte. Sett grenser, si ifra og korriger. Ikke bare aksepter at han får dure frem som han vil? Krev unnskyldning osv. dette er et foreldreansvar!

• Liker 7
Skrevet
Dævendøtte skrev (Akkurat nå):

TS, har du tatt en skikkelig prat med han om dette? Forklart hvordan dere opplever hans oppførsel?

Hvordan er han ellers? 

Han forstår ikke hva vi mener, og synes jeg er frekk som reagerer på at han sparker borti meg i sofaen, eller dundrer inni meg når jeg står ved kjøkkenbenken.

Når jeg sier at han tar "plassen min" på badet foran vasken, og at han må vente fordi akkurat nå sto jeg og fjernet sminke, da sier han ok av og til og det virker som om han skjønner.

Det er totalt mangel på selvinnsikt som oftest.

Hos den andre forelderen får han styre på uten innblanding. Har eget bad og større plass til kroppen sin både i sofaen og på kjøkkenet.

Heller ingen småsøsken å ta hensyn til.

Ts

Skrevet

Han forstår ikke hva vi mener, og synes jeg er frekk som reagerer på at han sparker borti meg i sofaen, eller dundrer inni meg når jeg står ved kjøkkenbenken.

Når jeg sier at han tar "plassen min" på badet foran vasken, og at han må vente fordi akkurat nå sto jeg og fjernet sminke, da sier han ok av og til og det virker som om han skjønner.

Det er totalt mangel på selvinnsikt som oftest.

Hos den andre forelderen får han styre på uten innblanding. Har eget bad og større plass til kroppen sin både i sofaen og på kjøkkenet.

Heller ingen småsøsken å ta hensyn til.

Ts

Er han din bonussønn?

Anonymkode: 9eb2a...91f

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ta igjen med samme mynt og spør om han synes det er ok å oppføre seg sånn. Ikke la en 12 åring styre hverdagslivet. Han er stor nok til å forstå at han ikke skal gjøre sånt. Sett hardt mot hardt! 

Hadde aldri brukt silkehansker på så dårlig oppførsel. 

Skrevet

Høres ut som du fisker etter en diagnose, men saken er at dere har vært for slepphendte. Sett grenser, si ifra og korriger. Ikke bare aksepter at han får dure frem som han vil? Krev unnskyldning osv. dette er et foreldreansvar!

Fisker ikke etter diagnose nei.

Vi er likedan med de andre barna som med han (gutt 17), og ikke sånn oppførsel der i den alderen.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Er han din bonussønn?

Nei.

Skjønner hva du mente med det spørsmålet😉

Ts

Skrevet

Nei.

Skjønner hva du mente med det spørsmålet😉

Ts

Så både 3-åringen, 11/12-åringen og 17-åringen er dine barn?

11/12-åringens oppførsel kan kanskje tyde på at han ikke har det bra?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Han har blitt sånn det siste året.

Er han deprimert?

Mange barn og unge (og voksne) har det vanskelig pga de endringene det har vært pga corona-tiltakene. Ensomhet m.m.

Skrevet

Hvordan har han det ts?

Skrevet

På autismekurs lærte vi at de kunne ha vansker med å vite hvor kroppen deres startet og sluttet. Mulig det hadde med persepsjonsvansker å gjøre? Er så lenge siden, husker
ikke.

Du sier at det har kommet siste året. Tenker at det er relatert til puberteten. Har han hatt andre vansker tidligere som ikke andre på hans alder har hatt? Om han har autismetrekk, så kan de komme og gå. Og puberteten kan helt klart lokke frem eller forsterke et par ekstra

Anonymkode: 79bae...ea6

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så både 3-åringen, 11/12-åringen og 17-åringen er dine barn?

11/12-åringens oppførsel kan kanskje tyde på at han ikke har det bra?

Ja alle 3 er mine, men de to eldste har en annen far.

Har jo tenkt om han ikke har det bra og jeg har snakket med faren om det, men jeg tror han har det så fint som han kan ha det.

Han sier selv han har det bra, har kompiser, fritidsaktiviteter og går ganske godt sammen med brødrene sine, dvs både den eldste og den minste jenker seg etter han for å unngå at "Hr dramaqueen" ikke skal bli sur (som eldstemann omtaler han)

Men denne ego oppførselen legger vi mest merke til her  hjemme.

Sikkert fordi han ikke har eget bad og omtrent egen sofa her, og at han må ta hensyn til andre i familien, mens hos faren er det stort hus, eget bad og for det meste kun han og faren, og av og til farens kjæreste/særboer.

Ts

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...