AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #1 Skrevet 18. august 2021 Hei. Babyen min er ganske matglad og smaker på alt. Når kan man gi dem linser, kikerter, hvitløk, løk (kokt) og tilsette smak i maten med koriander, persille, hvitløk, spisskummen osv..? Er olivenolje ok? Vet man ikke bør gi salt, spinat, honning, sukker og sterk mat osv, men jeg tenker på mat utover vanlige "smakløse" oppskrifter... Ser nå at dette ser ekstremt ut, jeg tenker egentlig når barnet mitt kan smake på hjemmelaget hummus, kokt potet med løk og koriander eller linsegryte med hvitløk i... Uten salt og chili.. Anonymkode: 81c3c...d96
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #2 Skrevet 18. august 2021 Fra de er et år. Har jeg hørt. Anonymkode: bba07...d8a
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #3 Skrevet 18. august 2021 Vi gav mat "med smak" med en gang, var bare salt, honning, melk, ris og mugg vi ungikk (hvis jeg husker riktig). Visste ikke at Chili var negativt. Men vi passet på å introdusere litt og litt, ikke alt på en gang. Sånn at vi kunne følge med på allergier, spesielt med kjente allergener som sitrus, egg, osv. Anonymkode: 4627c...77f 14
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #4 Skrevet 18. august 2021 Har du lest i det infoheftet om fast føde man får på helsestasjonen? Samme infoen skal forøvrig ligge på matportalen.no En stund siden jeg hadde så små, men mener det stod der om når man kunne innføre forskjellige matvarer. Linser, bønner o.l kan jo gi litt luft, så ville nok innført det litt forsiktig i såfall. Anonymkode: fd678...fc7
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #5 Skrevet 18. august 2021 Enig med anonym over. Vi ga smaksprøver av vår egen mat med vanlig krydder og tilsetninger nesten fra starten av Vet ikke helt hvorfor mange tenker at baby ikke skal ha mat med smak.. Anonymkode: a3131...ecc 8
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #6 Skrevet 18. august 2021 Krydder er fint fra de begynner med fast føde! Offisielle råd: https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/fast-fode-til-babyen/ Andre tips: https://www.barebrabarnemat.no/krydder-i-babymaten/ Anonymkode: 8aabf...bc2 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #7 Skrevet 18. august 2021 Takk for svar alle sammen 😊 Anonymkode: 81c3c...d96
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #8 Skrevet 18. august 2021 Vi begynte å gi smaksprøver fra 6 mnd, da var det kun nettopp det, smaksprøver. Og da rene smaker, feks gulrot en dag, så agurk, litt mango osv. fra 6 mnd fikk de mat med mer smak. Feks elsket han ene indisk (hjemmelaget så uten salt) fra litt over 6 mnd. Laget også hjemmelaget babymat med urter i. Anonymkode: 4f315...592 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #9 Skrevet 18. august 2021 Meg over, smaksprøver fra 4 mnd. Annen mat fra 6 mnd. Anonymkode: 4f315...592
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #10 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Enig med anonym over. Vi ga smaksprøver av vår egen mat med vanlig krydder og tilsetninger nesten fra starten av Vet ikke helt hvorfor mange tenker at baby ikke skal ha mat med smak.. Anonymkode: a3131...ecc Millioner og milliarder av mennesker verden over bruker langt mer krydder og sterke smaker i sitt kjøkken enn vi "blasse" nordmenn gjør, og de gir dette til sine småbarn fra starten av. Tror det er noe særnorsk fenomen det der, at unger ikke skal ha krydder eller smaker av noe slag. Ikke rart vi får kresne unger. Anonymkode: 2afda...c07 10
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #11 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hei. Babyen min er ganske matglad og smaker på alt. Når kan man gi dem linser, kikerter, hvitløk, løk (kokt) og tilsette smak i maten med koriander, persille, hvitløk, spisskummen osv..? Er olivenolje ok? Vet man ikke bør gi salt, spinat, honning, sukker og sterk mat osv, men jeg tenker på mat utover vanlige "smakløse" oppskrifter... Ser nå at dette ser ekstremt ut, jeg tenker egentlig når barnet mitt kan smake på hjemmelaget hummus, kokt potet med løk og koriander eller linsegryte med hvitløk i... Uten salt og chili.. Anonymkode: 81c3c...d96 Vårt barn fikk linsegryter (med curry) fra ca 9 måneder. Hvitløk, løk og krydder er det overhodet ingen grunn til å vente med heller. Bare å slå seg løs, det. Selvfølgelig er olivenolje ok? Barn anbefales rapsolje for omega-3. Feks tilsatt grøt. Barnet kan smake på hummus så fort det (og magen) er vant til fast føde, er ingenting ekstremt med det? Chilli kan de gjerne smake på også, noen barn liker sterk mat veldig godt. Kokt potet med løk og koriander er det vel heller ingen grunn til å vente oppsiktsvekkende lenge med? Anonymkode: 69c43...803 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #12 Skrevet 18. august 2021 De kan få de fra første bit. Bare unngå det som frarådes og sjekk saltinnhold på ferdigkrydder Anonymkode: a81d5...fb4 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #13 Skrevet 18. august 2021 De kan fint få urter (ikke oversikt over evt hvilke urter de ikke skal ha) hvitløk, løk, og grønnsaker som smaker mye fra start. Er salt (og honning og sukker osv) man skal være forsiktig med/unngå. Så ville ikke gitt baby grillkrydder i maten akkurat (mye salt) men krydderblandinger uten salt er helt fint. Og løk og hvitløk kan gi luft i magen så greit å prøve det på dagtid og i små mengder. Anonymkode: 9d527...abd
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #14 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Fra de er et år. Har jeg hørt. Anonymkode: bba07...d8a Hvorfor gidder du å svare når du bare baserer deg på hear say, som attpåtil er feil?🤦🏻♀️ TS, dette kan de få fra start. Mine tvillinger spiste indisk kikertgryte og smakte på samosa i går, de er 6 mnd gamle og det var en stor hit! Anonymkode: 4a2fc...2e1 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #15 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor gidder du å svare når du bare baserer deg på hear say, som attpåtil er feil?🤦🏻♀️ TS, dette kan de få fra start. Mine tvillinger spiste indisk kikertgryte og smakte på samosa i går, de er 6 mnd gamle og det var en stor hit! Anonymkode: 4a2fc...2e1 Hvor stor mengde fikk de? Anonymkode: 82706...d8f
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #16 Skrevet 19. august 2021 Hvorfor skulle du vente med smaker? De kan få alt av smaker med en gang, så lenge du unngår de matvarene som er frarådet. Anonymkode: 949b5...a16
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #17 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor gidder du å svare når du bare baserer deg på hear say, som attpåtil er feil?🤦🏻♀️ TS, dette kan de få fra start. Mine tvillinger spiste indisk kikertgryte og smakte på samosa i går, de er 6 mnd gamle og det var en stor hit! Anonymkode: 4a2fc...2e1 Ojj lagde du samosaen selv? Vil egntlig prøve på det nemlig 😅 Det ble karripulver i Grønnsaksmosen, det ble godt tatt imot, så det skal vi fortsette med 😊 Anonymkode: 81c3c...d96
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #18 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor stor mengde fikk de? Anonymkode: 82706...d8f Dette er også er spørsmål jeg ikke forstår. Man legger det på tallerkenen og så smaker de, liker de det tar de mer, liker de det ikke tar de ikke mer. Anonymkode: 69c43...803 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #19 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvor stor mengde fikk de? Anonymkode: 82706...d8f Da vår gutt var baby fikk han så mye mat han ville ha. Det varierte, men ca en halv dl grov mos ved 6 mnd. Ved 10 mnd var vi oppe i en hel dl når han fikk mos, men vanligvis fikk han vanlig mat. Vi frøs ned hjemmelaget babymat i isbitformer, slik at det var lett å ta opp riktig mengde. Han elsket linsegryte med karri, og ferdig babymat måtte vi tilsette ekstra krydder ved 10 mnd. Etter den første tilvenningen har vi gitt ganske vanlig mat, men vi kuttet ned på salt, reduserte kumelk og holdt oss unna honning og spinat det første året. Vi har gitt kål, løk, erter, hummus, sushi og masse forskjellig. Nå har vi en gutt som elsker gulrot, erter og oliven, og som synes det er gøy å prøve nye ting. Anonymkode: a2871...1ff
Tuppeluri Skrevet 19. august 2021 #20 Skrevet 19. august 2021 Man kan fint gi de fleste krydderarter til baby på 6mnd, til og med 4mnd. Bare vær forsiktig med grønnsaker som kan gi mye luft, og salt. Vi har gitt thaisuppe, thaicurry, våruller, tomatsuppe, pasta m/kjøttsaus, taco(med hjemmelaga tacokrydder uten salt). Omtrent alt han spiser er det timian, rosmarin eller basilikum i. Løk, hvitløk og chili har han også fått, dog fra 6mnd fordi han sleit mye med luft i magen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå