Sweetheaven Skrevet 18. august 2021 #1 Skrevet 18. august 2021 (endret) Myokarditt: Hjerteposebetennelse, en betennelse i myokard i hjertet, og som regel forårsaket av virus. Alvorlig uten innleggelse, og komplikasjoner som død og kardiomyopati. https://www.fhi.no/nyheter/2021/perikarditt-og-myokarditt-etter-vaksinasjon-med-mrna-vaksiner/ En liten studie som ble gjort av barn etter vaksinering og publisert i JAMA (Journal of the American medical assosiation) https://jamanetwork.com/journals/jamacardiology/fullarticle/2783052 Sitat Findings In this case series of 15 children who were hospitalized with myocarditis after receipt of the BNT162b2 messenger RNA COVID-19 vaccine for 1 to 5 days, boys were most often affected after the second vaccine dose, 3 patients had ventricular systolic dysfunction, and 12 patients had late gadolinium enhancement on cardiac magnetic resonance imaging. There was no mortality, and all but 1 patient had normal echocardiogram results on follow-up 1 to 13 days after discharge. Meaning COVID-19 vaccine-associated myocarditis may have a benign short-term course in children; however, the long-term risks remain unknown. Endret 18. august 2021 av Sweetheaven Feil i overskrift 4
Sweetheaven Skrevet 18. august 2021 Forfatter #2 Skrevet 18. august 2021 Tilbyr vaksine til 16 og 17-åringer: "Unge i alderen 16-17 år har lav risiko for å bli alvorlig syk av covid-19, men med sommerens utvikling med økende smitte blant ungdom og unge voksne kan antall ungdom som risikerer å bli alvorlig syk øke. " https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Eab9el/tilbyr-coronavaksine-til-16-og-17-aaringer De har liten sjanse for å bli syke av covid og skal heller risikere å bli syke av vaksine? 11
Imsdalen Skrevet 18. august 2021 #3 Skrevet 18. august 2021 (endret) Jeg må ærlig innrømme at når det gjelder vaksinering av barn og unge er jeg en smule skeptisk (og jeg er overhodet ikke noen vaksinemotstander, jeg har to doser Pfizer innabords selv). Men det er jo en kjent sak at særlig unge menn er overrepresentert når det gjelder myokarditt, og det er vel ingen grunn til å tro at 16-17 åringer skulle være mindre utsatt enn aldersgruppen 18-30. Så her tenker jeg vel at nytten av vaksinen ikke veier opp for risikoen for bivirkninger. Endret 18. august 2021 av Imsdalen 9
Jdz Skrevet 18. august 2021 #4 Skrevet 18. august 2021 (endret) Sweetheaven skrev (1 time siden): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Eab9el/tilbyr-coronavaksine-til-16-og-17-aaringer De har liten sjanse for å bli syke av covid og skal heller risikere å bli syke av vaksine? Men nå kan jo covid-19 også gi Myokarditt, og så lenge risikoen for å bli syk av vaksinen er lavere enn å bli syk av covid-19, så er det jo fortsatt gevinst i det. Selv om de fleste barn og unge ikke blir veldig syke tror jeg nok myndighetene er redd for at et betydelig antall vil bli det på samfunnsnivå dersom mange blir smittet. Endret 18. august 2021 av Jdz 9
Robert Koch Skrevet 18. august 2021 #5 Skrevet 18. august 2021 1 hour ago, Sweetheaven said: Tilbyr vaksine til 16 og 17-åringer: "Unge i alderen 16-17 år har lav risiko for å bli alvorlig syk av covid-19, men med sommerens utvikling med økende smitte blant ungdom og unge voksne kan antall ungdom som risikerer å bli alvorlig syk øke. " https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Eab9el/tilbyr-coronavaksine-til-16-og-17-aaringer De har liten sjanse for å bli syke av covid og skal heller risikere å bli syke av vaksine? Hvorfor tror du at det ikke er gjort noen risikovurdering av dette? Det er faktisk fryktelig provoserende... Og hvorfor tror folk at en effekt man kan se ved å tilføre kroppen ett eneste virusprotein skulle være mindre uttalt ved å utsette seg for viruset det kommer fra? Alt som er en risiko ved vaksinen er en ekstremt mye større risiko ved å gjennomgå sykdommen. Skjønner ikke folk at når man vaksinerer milliarder av mennesker, blir antallet av selv de sjeldneste bivikrninger til relativt store tall? Dette viruset kommer ikke til å bli borte. Hvorfor vil man ikke ta imot den immuniteten man kan få? Det er komplett ubegripelig. 12
OlsenHansen Skrevet 18. august 2021 #6 Skrevet 18. august 2021 Robert Koch skrev (16 minutter siden): Hvorfor tror du at det ikke er gjort noen risikovurdering av dette? Det er faktisk fryktelig provoserende... Og hvorfor tror folk at en effekt man kan se ved å tilføre kroppen ett eneste virusprotein skulle være mindre uttalt ved å utsette seg for viruset det kommer fra? Alt som er en risiko ved vaksinen er en ekstremt mye større risiko ved å gjennomgå sykdommen. Skjønner ikke folk at når man vaksinerer milliarder av mennesker, blir antallet av selv de sjeldneste bivikrninger til relativt store tall? Dette viruset kommer ikke til å bli borte. Hvorfor vil man ikke ta imot den immuniteten man kan få? Det er komplett ubegripelig. Hvorfor skulle vi tro det har blitt gjort en ærlig risikovurdering? På hvilket grunnlag? Og hvordan vet du denne risikoen er akseptabel for deg? Nei selvsagt forsvinner ikke influensa. Dette blir vaksine og lockdown inn i evigheten. 4
Robert Koch Skrevet 18. august 2021 #7 Skrevet 18. august 2021 41 minutter siden, 2ro said: Jeg kunne gjerne sett at du delte bilder. Kanskje noen tenker at det ikke bare er hvor mange som overlever vi bør fokusere på, men også hvilket liv man kan risikere å få etter. Jeg håper å få muligheten til å vaksinere barna, men synes det er synd at det kan være nødvendig.... Særlig fordi det kanskje ikke ville være nødvendig om voksne mennesker valgte å stole på vitenskap og våre myndigheter. Her er en vanlig lunge (hentet fra https://webpath.med.utah.edu/LUNGHTML/LUNG004.html): Her er en covid-lunge( hentet fra https://www.ccjm.org/content/early/2020/09/18/ccjm.87a.ccc063/tab-figures-data): Skal vi være enige om at dette ikke ser særlig bra ut? Kan det være at gassutvekslingen ikke kan foregå optimalt i de patologisk forandrede lungene, og at det er uheldig med væskeoppfylning og trombedannelse? Fint med nekrotiske partier, fortykning av lungeblærer og betennelsesinfiltrater? 7
Sweetheaven Skrevet 18. august 2021 Forfatter #8 Skrevet 18. august 2021 Robert Koch skrev (6 minutter siden): Hvorfor tror du risikovurderingen ikke er "god nok?" Tror du virkelig vi ville ha godkjent allmenn bruk av disse vaksinene hvis risikoen var slik du beskriver? Hvorfor gir du ingen kilde til sitatet ditt? Risikoen slik jeg beskriver? Har du i det hele tatt lest tråden? HI har med en forskningsartikkel. Den taler for seg. Kilden uteble, aner ikke hvorfor: https://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2021/08/studies-look-clotting-myocarditis-tied-covid-19-vaccine Robert Koch skrev (1 time siden): Alt som er en risiko ved vaksinen er en ekstremt mye større risiko ved å gjennomgå sykdommen. Har du faktabasert vitenskapelig dokumentasjon for denne bastante påstanden? Hvor mye større er risikoen for å få sykdommen og bli syk i denne aldersgruppa enn å få bivirkninger av vaksinen? 2
2ro Skrevet 18. august 2021 #9 Skrevet 18. august 2021 Robert Koch skrev (1 minutt siden): Her er en vanlig lunge (hentet fra https://webpath.med.utah.edu/LUNGHTML/LUNG004.html😞 Her er en covid-lunge( hentet fra https://www.ccjm.org/content/early/2020/09/18/ccjm.87a.ccc063/tab-figures-data😞 Skal vi være enige om at dette ikke ser særlig bra ut? Kan det være at gassutvekslingen ikke kan foregå optimalt i de patologisk forandrede lungene, og at det er uheldig med væskeoppfylning og trombedannelse? Fint med nekrotiske partier, fortykning av lungeblærer og betennelsesinfiltrater? Ja, det tror jeg man må kunne være enig om. Jeg vil tro at dette kan sette en effektiv stopper for et aktivt liv, også for en ung person uten underliggende sykdommer. (Som er vanlig argumentet for å ikke ta vaksinen). Jeg håper bildene du delte (med forklaring) kan få noen til å tenke at dette er ikke verd å gamble på men velger vaksinen i stedet. Takk for du tok deg tid (både til dette og resten). 6
Sweetheaven Skrevet 18. august 2021 Forfatter #10 Skrevet 18. august 2021 2ro skrev (3 minutter siden): Ja, det tror jeg man må kunne være enig om. Jeg vil tro at dette kan sette en effektiv stopper for et aktivt liv, også for en ung person uten underliggende sykdommer. (Som er vanlig argumentet for å ikke ta vaksinen). Jeg håper bildene du delte (med forklaring) kan få noen til å tenke at dette er ikke verd å gamble på men velger vaksinen i stedet. Takk for du tok deg tid (både til dette og resten). Jøss! Snakk om å skremme mennesker som har hatt Covid og tatt vaksinen. 2
2ro Skrevet 18. august 2021 #11 Skrevet 18. august 2021 Sweetheaven skrev (1 minutt siden): Jøss! Snakk om å skremme mennesker som har hatt Covid og tatt vaksinen. Vaksinen har sin nytte og ikke alle som får korona blir skadet, heldigvis. Skadet lunger (eller andre organ) kan sette en effektiv stopper for mange framtidsplaner. Å leve som om man har KOLS når man ikke er tredve tror jeg ingen ønsker. Jeg ønsker muligheten til å beskytte mine barn mot dette og andre skader, og det valget har jeg ikke fått enda. Jeg må stole på at de rundt gjør det de er anbefalt å gjøre, noe jeg vet en del ikke gjør. Det er ute av mine hender at enkelte ansatte på skoler og sykehjem ikke er vaksinert. Det er ute av mine hender om barna får vaksine, eller eldre familiemedlemmer får en ekstra dose før smitten stiger i himmelen. ++++ Jeg får bare håpe at så mange som mulig velger å høre på faglig råd, og at ikke fhi m.fl har vært for optimistiske og vi går på en smell. 6
Sweetheaven Skrevet 18. august 2021 Forfatter #12 Skrevet 18. august 2021 2ro skrev (19 minutter siden): Vaksinen har sin nytte og ikke alle som får korona blir skadet, heldigvis. Skadet lunger (eller andre organ) kan sette en effektiv stopper for mange framtidsplaner. Å leve som om man har KOLS når man ikke er tredve tror jeg ingen ønsker. Jeg ønsker muligheten til å beskytte mine barn mot dette og andre skader, og det valget har jeg ikke fått enda. Jeg må stole på at de rundt gjør det de er anbefalt å gjøre, noe jeg vet en del ikke gjør. Det er ute av mine hender at enkelte ansatte på skoler og sykehjem ikke er vaksinert. Det er ute av mine hender om barna får vaksine, eller eldre familiemedlemmer får en ekstra dose før smitten stiger i himmelen. ++++ Jeg får bare håpe at så mange som mulig velger å høre på faglig råd, og at ikke fhi m.fl har vært for optimistiske og vi går på en smell. FHI og myndighetene handler jo ikke etter optimisme, men etter faktavurderinger ifht forholdsmessighet og risiko, eller? 2
2ro Skrevet 18. august 2021 #13 Skrevet 18. august 2021 Sweetheaven skrev (5 minutter siden): FHI og myndighetene handler jo ikke etter optimisme, men etter faktavurderinger ifht forholdsmessighet og risiko, eller? Det er det de gjør. De sitter med stor del ny forskning, statistikk og kunnskap om å lese dette og produsere ulike kalkyler for forløp. De har allerede bommet på hvor mange skulle bli smittet når skolen startet, for mange dager siden. Jeg håper at de ikke bommer på resten. Det er også mye som kan skje som endrer utfall. Når det kommer til vaksinering av barn så har Danmark, Finland, Island osv startet med dette. De har sikkert folk med høy kunnskap som har funnet ut at dette er mest fornuftig. Dette er land vi langt på vei kan sammenlignes med. Kan det være at vi rett og slett ikke har nok vaksiner, i Norge og i verden, til at vi kan etisk starte å vaksinere folk med lav risiko for alvorlig forløp? Det kan jeg være med på. Synd med svinn, men store deler av verden er i en desperat situasjon. Dette har vi vært forskånet fra. Kanskje det mest riktige er å ta lokale tiltak ved behov og vaksinere resten av verden som ikke har mulighet til dette. Jeg vet ikke. Teoretisk sett kunne jeg klart en måned med hjemmeskole her og der ved behov. Det var tøffere å ha sommerferie enn hjemmeskole 1
Alivamale Skrevet 18. august 2021 #14 Skrevet 18. august 2021 Det virker som folk her inne ikke er klar over at pericarditt og myocarditt også er en sjelden komplikasjon ved en rekke andre (vanlige) vaksiner, eller ved virusinfeksjoner. 5
Jajajane Skrevet 18. august 2021 #15 Skrevet 18. august 2021 Syns det iallefall er underholdene å lese innlegg fra de faste "ekspertene" her inne. De er klinkende klare i sin tale, men problemet er jo at vi enda ikke vet så mye. Data fra israel skal vi visst ikke stole på, men fhi sine egne "vi tror og synser" data skal vi stole hundre prosent på. Kanskje vi skal se litt på de tallene fra de landene som har kommet lengst med vaksinasjonen...? Å, nei, takke meg til. La oss heller bastant stå på det vi hører fra norske myndigheter, er tross alt de som er ekspertene på dette viruset. 2
Robert Koch Skrevet 18. august 2021 #16 Skrevet 18. august 2021 5 minutter siden, Jajajane said: Syns det iallefall er underholdene å lese innlegg fra de faste "ekspertene" her inne. De er klinkende klare i sin tale, men problemet er jo at vi enda ikke vet så mye. Data fra israel skal vi visst ikke stole på, men fhi sine egne "vi tror og synser" data skal vi stole hundre prosent på. Kanskje vi skal se litt på de tallene fra de landene som har kommet lengst med vaksinasjonen...? Å, nei, takke meg til. La oss heller bastant stå på det vi hører fra norske myndigheter, er tross alt de som er ekspertene på dette viruset. Vi skal stole på de data som lar seg reprodusere over tid og i mange forskjellige studier med skikkelig metodikk og systematikk. Det er ikke verre enn det. Og du har helt rett i at det er mye vi ikke vet. Fryktelig mye. Derfor er det enda viktigere at man ikke ukritisk lener seg mot data som ikke er sikre. 6
Betasuppe Skrevet 19. august 2021 #18 Skrevet 19. august 2021 18 hours ago, Jdz said: Men nå kan jo covid-19 også gi Myokarditt, og så lenge risikoen for å bli syk av vaksinen er lavere enn å bli syk av covid-19, så er det jo fortsatt gevinst i det. Selv om de fleste barn og unge ikke blir veldig syke tror jeg nok myndighetene er redd for at et betydelig antall vil bli det på samfunnsnivå dersom mange blir smittet. Du må se på absolutt risiko vs relativ risiko. Med vaksinen får du garantert stoffet i deg, men viruset kan du forebygge og unngå. Alt avhenger av helsen så klart. 2
Gjest Vintermorgen Skrevet 19. august 2021 #19 Skrevet 19. august 2021 Ryddet for antivaksinedebatt og brukerdebatt. Vintermorgen, mod
Fakta? Skrevet 19. august 2021 #20 Skrevet 19. august 2021 7 hours ago, Betasuppe said: Du må se på absolutt risiko vs relativ risiko. Med vaksinen får du garantert stoffet i deg, men viruset kan du forebygge og unngå. Alt avhenger av helsen så klart. Det er lite som tyder på at særlig mange vil unngå smitte hvis ikke man har tiltak for å holde den nede. Deltavarianten er så smittsom at det blir omtrent like vanskelig som å unngå å bli forkjølet resten av livet. 4
Anbefalte innlegg