Gå til innhold

Hvor mye TV tid for barna deres? Tips for mindre skjermtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stor uenighet mellom meg og samboer. 
Vi har en 3 åring, 7 og 10 åring i hjemmet.
Her er Tven på når de våkner og løper inn til oss. Som oftest 06.30-07.00 og videre ned til stuen helt til vi drar.

Når de 2 minste skrur han på tven, da er tven på fra 16.00 til det er middag.
Etter middag setter de seg på sofaen igjen og Tven er på helt til de skal opp i 2. etasje og legge seg... Med mindre det er noe fritidsaktiviteter.
De legger også seg med Tv...

Jeg syns det er alt for mye tv, tv når vi våkner, tv når de kommer hjem og tv når de legger seg.
Angrer på at jeg lot han sette opp tv på rommet vårt og 10 åringen sitt rom.  
La fram ønske om å ta bort tven på soverommet vårt og 10 åringen sitt rom, men han syns jeg overdriver med hvor mye tv tid det er her.

10 åringen sover med Ipad på med disney serier.... Jeg har snakket med han om at det ikke blir lov med Telefon, Ipad el tv når han legger seg. Så han har måttet sette mobilen og ipaden i gangen kl. 21.00 hver kveld. Dette tar han greit, men utover dagen er han dypt synket inn i skjermen i ca. 4-5 timer/dagen. Han har ubegrenset tid på mobilien og ipaden, noe jeg syns er helt forferdelig. 
Målet blir å ta fra han dette til leksene er gjort etter skole og han får mobilen og ipad kun frem til kl. 19.00 hver dag.

Blir dårlig stemning hver gang jeg tar dette opp med samboer om mindre skjermtid. 
Det samme med Mobilbruk. har foreslått å legge fra oss Mobilen i gangen og aldri ha den med inn på soverommet, han er ikke for det.

Jeg syns det er trist å se at mine barn blir helt avhengig av skjermtiden. Vet at det er min feil også, derfor jeg vil rette på det nå.
Noen som har tips for hvordan dere gjør det hjemme hos dere? 
Eller hvordan jeg skal gå fram med samboer om å kutte ned skjermtid?
Hvor mye skjermtid har deres barn?
Er det urimelig å sette inn maks 1-2timer skjermtid hver dag?

Har et stort mål om å ha ladestasjon med telefon, ipad, powerbanks, airpods og sånt i gangen. Og kun tv i stua!

Anonymkode: 31292...344

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig mye skjermtid ja.. her ville jeg begrenset. 

Men er ikke 7 og 10-åringen med på aktiviteter eller ute og leker.

Er ikke dere ute med dem? Bare TV?

Anonymkode: ce6f7...050

Skrevet

Jeg er egentlig ikke veldig streng ang skjermbruk, men dette synes jeg også var i overkant....

Det største problemet ditt her er vel samboeren din.... Hvis du må fighte ham i tillegg til ungene.... Hadde han også skjønt at dere må ta i et tak, så kunne dere stått sammen om det. Hvis han sier han liker det som det er, og det evt blir ditt prosjekt å endre det som han ikke tenker å bidra i, så høres det ganske håpløst ut....

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Veldig mye skjermtid ja.. her ville jeg begrenset. 

Men er ikke 7 og 10-åringen med på aktiviteter eller ute og leker.

Er ikke dere ute med dem? Bare TV?

Anonymkode: ce6f7...050

Jeg er ofte på lekeplassen etter middag hverdager, mannen er ikke så interessert. 
Sommern har vi vært mye å badet.
Men jeg er Sykepleier og har kveldsvakter, da sitter de bare foran tven når jeg facetimer hjem...
10 åringen har gått på svømming når det var skole, han er også med venner ut.

Skrevet
1 minutt siden, Ulrikke said:

Jeg er egentlig ikke veldig streng ang skjermbruk, men dette synes jeg også var i overkant....

Det største problemet ditt her er vel samboeren din.... Hvis du må fighte ham i tillegg til ungene.... Hadde han også skjønt at dere må ta i et tak, så kunne dere stått sammen om det. Hvis han sier han liker det som det er, og det evt blir ditt prosjekt å endre det som han ikke tenker å bidra i, så høres det ganske håpløst ut....

Det går desverre ikke inn =( Han sliter med angst og hater å være ute blant mennesker, så barna ender som oftest bare foran skjermen når jeg har kveldsvakt... Syns det er trist at han ikke tar en for laget/(barna) og bare hopper ut i det.
Skulle ønsket han var mer modig og jobbet mer med angsten sin...

Skrevet

Vi har barn som uten regler kan bli helt oppslukt i skjerm og sitte altfor mye med det, så vi var nødt til å innføre noen regler. De bruker nok fremdeles mer skjerm enn jeg kunne ønske, men det hjelper på. Barna vendte seg raskt til reglene, men de ble innført litt gradvis. Vi har følgende:

- Ikke TV/iPad på morgenen på hverdager

- Ikke TV/iPad før middag (det skal ikke være det første man gjør når man kommer inn døra)

- En skjermfri dag i uka som også er leksedag (før denne regelen ble det slurvet med leksene for å bli fort ferdig og få mest mulig skjermtid)

- Helst ikke skjerm når man har besøk (her kan det være unntak)

- Aldri lov å spise foran skjerm

Spesielt skjermfri dag/leksedag er en suksess. Bonus er at vi ofte gjør noe annet hyggelig sammen etter leksene, og får mer tid til å lese på kvelden. 

I vår familie er det nok også jeg som har vært mest bekymret over skjermbruken, men mannen og jeg ble enige om reglene før vi informerte barna. De fikk være med å velge hvilken dag som skulle være leksedag med skjermfri, og får ofte noe godt til middag den dagen som de også har vært med på å bestemme. 

Anonymkode: 6f291...1dc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det går desverre ikke inn =( Han sliter med angst og hater å være ute blant mennesker, så barna ender som oftest bare foran skjermen når jeg har kveldsvakt... Syns det er trist at han ikke tar en for laget/(barna) og bare hopper ut i det.

Jeg ser den. Men det er jo ingen som sier at han må UT med ungene nødvendigvis.... Det finnes jo en god del ting man kan finne på mellom det å se på tv og å gå ut av huset..... Jeg skjønner at det er vanskelig for ham, men å aktivisere ungene innenfor husets fire vegger et par timer, det bør han faktisk få til (hvis det er ute angsten er verst).

Skrevet

Hadde droppet morgen-TV, skjønner ikke hva det har for seg. Droppet TV etter skolen frem til middag, de kan leke og hvile øynene.

Det at du lar en 10-åring diktere hvor mye som er mye skjermtid... altså... ta den TV-en ut av rommet hans. 

Anonymkode: c4abc...274

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har barn som uten regler kan bli helt oppslukt i skjerm og sitte altfor mye med det, så vi var nødt til å innføre noen regler. De bruker nok fremdeles mer skjerm enn jeg kunne ønske, men det hjelper på. Barna vendte seg raskt til reglene, men de ble innført litt gradvis. Vi har følgende:

- Ikke TV/iPad på morgenen på hverdager

- Ikke TV/iPad før middag (det skal ikke være det første man gjør når man kommer inn døra)

- En skjermfri dag i uka som også er leksedag (før denne regelen ble det slurvet med leksene for å bli fort ferdig og få mest mulig skjermtid)

- Helst ikke skjerm når man har besøk (her kan det være unntak)

- Aldri lov å spise foran skjerm

Spesielt skjermfri dag/leksedag er en suksess. Bonus er at vi ofte gjør noe annet hyggelig sammen etter leksene, og får mer tid til å lese på kvelden. 

I vår familie er det nok også jeg som har vært mest bekymret over skjermbruken, men mannen og jeg ble enige om reglene før vi informerte barna. De fikk være med å velge hvilken dag som skulle være leksedag med skjermfri, og får ofte noe godt til middag den dagen som de også har vært med på å bestemme. 

Anonymkode: 6f291...1dc

Liker skjermfri leksedag! Da kan de gjøre lekser for flere dager og nyte fritiden sin!

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men barna må jo ikke UT etter middag, de må leke inne selv - uten skjerm.

Anonymkode: c4abc...274

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det er greit å ha noen regler for bruk av skjerm. Vi er ikke så veldig restriktive egentlig, men har disse reglene: 

- Ingen skjermbruk før barnehage/skole (i helgene får de lov om morgenen)

- ingen skjermbruk før leksene er gjort.

- alltid ha en balanse mellom skjermbruk og annen aktivitet; det vil si at hvis de skal sitte noen timer å spille på en lørdag så må de også være med ut på tur og slike ting. 

- ingen skjermbruk den siste timen før leggetid. Da roer vi ned med kveldsmat, leser bøker og snakker sammen. 

Anonymkode: d1f53...4b0

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg tenker at det er greit å ha noen regler for bruk av skjerm. Vi er ikke så veldig restriktive egentlig, men har disse reglene: 

- Ingen skjermbruk før barnehage/skole (i helgene får de lov om morgenen)

- ingen skjermbruk før leksene er gjort.

- alltid ha en balanse mellom skjermbruk og annen aktivitet; det vil si at hvis de skal sitte noen timer å spille på en lørdag så må de også være med ut på tur og slike ting. 

- ingen skjermbruk den siste timen før leggetid. Da roer vi ned med kveldsmat, leser bøker og snakker sammen. 

Veldig fine punkter, skal prøve dette!
6 åringen har blitt nesten umulig å snakke til fordi han er så oppslukt på tven. Må nesten skrike til for at han skal svare. Her skal det bli strammet inn, skjerpings!
Tusen takk for alle tips

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veldig fine punkter, skal prøve dette!
6 åringen har blitt nesten umulig å snakke til fordi han er så oppslukt på tven. Må nesten skrike til for at han skal svare. Her skal det bli strammet inn, skjerpings!
Tusen takk for alle tips

Og så er det nok fornuftig å ikke la barna ha iPad eller mobil på rommet når de legger seg. Hos oss må 11 åringen legge mobilen sin på kjøkkenbenken når det er tid for kveldsmat. 
Sikkert lurt å gradvis innføre regler, slik at det ikke blir for mye på en gang, da kan det bli dårlig mottatt. 

Skrevet

Våre to sønner sier de får nok av skjerm på skolen. Det. Hender de må gjøre noe skolearbeid på skjerm, men ellers skyr de skjerm som pesten. Eneste unntaket er vel hvis de ser type CL-finale, eller lignende med sin far. De foretrekker heller å lese bøker eller gjøre noe fysisk.

Anonymkode: ff0ca...f13

Skrevet

Føler TV-en er mye på her også, men han sitter ikke rett opp og ned å ser på den hele tiden.. 90% av tiden er han rundt og leker og styrer i stua, men liker å ha på en film..

Anonymkode: 75f92...b2d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2021 den 11.25):

Stor uenighet mellom meg og samboer. 
Vi har en 3 åring, 7 og 10 åring i hjemmet.
Her er Tven på når de våkner og løper inn til oss. Som oftest 06.30-07.00 og videre ned til stuen helt til vi drar.

Når de 2 minste skrur han på tven, da er tven på fra 16.00 til det er middag.
Etter middag setter de seg på sofaen igjen og Tven er på helt til de skal opp i 2. etasje og legge seg... Med mindre det er noe fritidsaktiviteter.
De legger også seg med Tv...

Jeg syns det er alt for mye tv, tv når vi våkner, tv når de kommer hjem og tv når de legger seg.
Angrer på at jeg lot han sette opp tv på rommet vårt og 10 åringen sitt rom.  
La fram ønske om å ta bort tven på soverommet vårt og 10 åringen sitt rom, men han syns jeg overdriver med hvor mye tv tid det er her.

10 åringen sover med Ipad på med disney serier.... Jeg har snakket med han om at det ikke blir lov med Telefon, Ipad el tv når han legger seg. Så han har måttet sette mobilen og ipaden i gangen kl. 21.00 hver kveld. Dette tar han greit, men utover dagen er han dypt synket inn i skjermen i ca. 4-5 timer/dagen. Han har ubegrenset tid på mobilien og ipaden, noe jeg syns er helt forferdelig. 
Målet blir å ta fra han dette til leksene er gjort etter skole og han får mobilen og ipad kun frem til kl. 19.00 hver dag.

Blir dårlig stemning hver gang jeg tar dette opp med samboer om mindre skjermtid. 
Det samme med Mobilbruk. har foreslått å legge fra oss Mobilen i gangen og aldri ha den med inn på soverommet, han er ikke for det.

Jeg syns det er trist å se at mine barn blir helt avhengig av skjermtiden. Vet at det er min feil også, derfor jeg vil rette på det nå.
Noen som har tips for hvordan dere gjør det hjemme hos dere? 
Eller hvordan jeg skal gå fram med samboer om å kutte ned skjermtid?
Hvor mye skjermtid har deres barn?
Er det urimelig å sette inn maks 1-2timer skjermtid hver dag?

Har et stort mål om å ha ladestasjon med telefon, ipad, powerbanks, airpods og sånt i gangen. Og kun tv i stua!

Han spiller 1 time enten på ps4 eller ipad, og tv ca 1-2 timer daglig på hverdagen, blir ikke mer, siden på morgen sover han ,bare slik at han får stelt seg på , spiser på sfo, og er hjemme kl 16 og lekser etterpå ,så blir jo ikke spilling før ca 17, og så legger han seg 20,men hvis han er syk, veldig dårlig vær ute , vi ikke skal så mye i helgene eller veldig kaldt blir det selvsagt mer.

Men han er også veldig flink til og være ute og leke med venner på vår, sommer og tidlig høst , ,mellom november-februar/mars blir det en del innetid pga regn og kulde

Anonymkode: 47324...822

Skrevet

Forklarte de 2 minste igår kveld ved kveldsmaten at vi skulle prøve med 0 skjermtid før barnehage/skole. 
I dag tidlig gikk det helt suverent! De kledde på seg selv, pusset tennene og kom ned til en TV som ikke var på.
Fikk mat og det var sykt godt å ha kontakt med de. 7 åringen gledet seg til skolen og hadde ønske om å dra ut med båten etter skolen.
Det var bare godt å snakke litt om dagen ❤️ Før var det umulig, da de var slukt inn i tven. Var DEILIG å ikke måtte skrike til dem idag!.
Dette skal vi fortsette med, så kan de slappe av med TV når de våkner i helgene 😃 

Tror jeg venter litt med å fjerne tv`ene fra soverommet, både vår og 10 åringen sin. 
Ikveld etter en tur ut med båten, skal det prøves med kun 1 time TV.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forklarte de 2 minste igår kveld ved kveldsmaten at vi skulle prøve med 0 skjermtid før barnehage/skole. 
I dag tidlig gikk det helt suverent! De kledde på seg selv, pusset tennene og kom ned til en TV som ikke var på.
Fikk mat og det var sykt godt å ha kontakt med de. 7 åringen gledet seg til skolen og hadde ønske om å dra ut med båten etter skolen.
Det var bare godt å snakke litt om dagen ❤️ Før var det umulig, da de var slukt inn i tven. Var DEILIG å ikke måtte skrike til dem idag!.
Dette skal vi fortsette med, så kan de slappe av med TV når de våkner i helgene 😃 

Tror jeg venter litt med å fjerne tv`ene fra soverommet, både vår og 10 åringen sin. 
Ikveld etter en tur ut med båten, skal det prøves med kun 1 time TV.

Så flott, heia deg! 👍🏻 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...