Gå til innhold

Hva er kostnaden for å ha elsykkel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle fin folk,

jeg vurderer å kjøpe meg elsykkel, og lurer litt på hvilken kostnad det er å faktisk ha elsykkel. Da tenker jeg ikke på strøm og lading, men mer vedlikehold av elsykkelen du har. Noen som har sett litt på det?

Jeg tenker at man punkterer vel innimellom, service og slik? Sum summert, hva koster elsykkelen deg i året? :) 

På forhånd takk for alle input :)

Anonymkode: 2007c...4de

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min motor holdt i 4 år, batteriet virker bra ennå. Så ca 3000,- pr år ink. slitedeler tenker jeg.

Anonymkode: 4148a...b6c

Skrevet

Vi lapper syklene selv så der er 0 utgift. Noen steder gir gratis service en gang årlig når du kjøper sykkelen, du betaler kun evt deler. 

Skrevet

Dette kommer helt an på hvor mye vedlikehold og reparasjoner du kan gjøre selv.

Skrevet

Har hatt elsykkel de siste 6 årene. Har måttet kjøpe olje til bremsene… Ellers har det ikke vært behov for verken reparasjoner eller annet. Men fikser slikt som å bytte til piggdekk og slikt selv da. 

• Liker 1
Skrevet

Hva det koster er helt individuelt. En elsykkel er "vedlikeholdsfri" sies det. Det betyr ikke at du ikke må gjøre noe, men det skal mindre til enn du tror. Så lenge du passer på å lade batteriet av og til når den ikke er i bruk, og lader den med en gang før batteriet er helt tomt – er det liten forskjell på å ha en vanlig sykkel. Motor og drivlinje skal i utgangspunktet holde lenge, men det kan av og til skje at ting svikter. Husk at det er et litt annet klima i Norge enn i mange andre land. Mye fuktighet og salting om vinteren sliter på elektroniske komponenter. Kan derfor være lurt å lagre den i en tørr bod og vaske over den. Når det er sagt har min eldste elsykkel overlevd 5 år uten større problemer. Jeg kjøpte den på en butikk med fri service, så jeg har bare brukt en 1000 lapp på vedlikehold på alle årene jeg har eid den (bytte dekk) .

Skrevet (endret)

Mange forhandlere har service inkludert i mange år. Litt småtteri må jo skiftes av og til, bremser og sånt, men om man behandlet batteriet pent så koster det ikke noe mer enn for en vanlig sykkel. 

Endret av mmd
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Hei alle fin folk,

jeg vurderer å kjøpe meg elsykkel, og lurer litt på hvilken kostnad det er å faktisk ha elsykkel. Da tenker jeg ikke på strøm og lading, men mer vedlikehold av elsykkelen du har. Noen som har sett litt på det?

Jeg tenker at man punkterer vel innimellom, service og slik? Sum summert, hva koster elsykkelen deg i året? :) 

På forhånd takk for alle input :)

Anonymkode: 2007c...4de

Den største kostnaden er nok verditap,med mindre du kjøper billigsykkel på biltema e.l.

Sykkelen min kosta 55 000. Jeg "avskriver" min sykkel over 5 år. Dvs, jeg regner med et verditap på ca 900 kr/mnd. Så kommer vedlikehold og bytte av deler i tillegg. Si 2-300 pr måned over tid, men vi gjør mye selv. Så er den forsikret til 260 kr/mnd. 

Så 1400 kr/mnd+/-.

Men så har jeg slutta å reise kollektivt og der sparer jeg 800,- i måneden, og vi kjører mindre bil enn før så alt i alt så er det ikke så galt. I tillegg kjører så kjøper jeg mindre alkohol og tar mindre taxi.

Anonymkode: 3dcbe...36d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...