AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #1 Skrevet 18. august 2021 Barnet mitt er snart 5 måneder og jeg trenger desperat tips og råd for å få mer søvn. Siden vi har to tette barn har jeg ammet i søvn og hatt henne i en bedsidecrib festet i min seng, da har jeg sovnet mens hun blir ammet (hun også). Nå vil jeg ha henne over i egen seng. Jeg klarer å få henne til å sovne i egen seng rundt kl.19. Problemet nå er nattammingen, når hun våkner for mat tar jeg henne opp av sengen, men hun vil bare ligge på puppen og kose når hun er ferdig spist. Hun blir desperat om jeg kobler henne av (hun er ikke sulten, hun spiser ikke om jeg legger henne til igjen). Legger jeg henne ned i egen seng er det babling og tilslutt hyling/grining. Hun vil kun ligge ved siden av meg og småsutte på puppen til hun sovner, som kan ta ekstremt lang tid. Hun tar ikke smokk, har prøvd alle mulige merker som fins. Så jeg blir smokken. Hva gjør jeg? Står i det, bysser til hun blir så utslitt at hun sovner? Dropper å legge henne i egen seng og fortsetter å ha henne ved siden av meg? Hun spiser jo tre ganger i løpet av en natt, kan ikke holde på med mating i ca 15 min så byssing i to timer, tre ganger hver natt. Anonymkode: 57cb3...27b
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #2 Skrevet 18. august 2021 Her er det nok ikke noen fasit som passer for alle. Vår jente tok heller ikke smokk, og sovnet på puppen. Vi valgte å samsove for å få mest mulig søvn på alle. Måtte venne av nattammingen når hun begynte å nærme seg 9 mnd, for da var det så hyppig. Det ble veldig tungt for kroppen min. Gikk fra ca 3 nattamminger rundt 4 mnd alder, til amming hver time når hun var 8 mnd. Vi valgte å la far ta legging (etter amming i stuen), og la henne sovne på han. Det var mye gråt de første 3 dagene, men han hadde henne jo på fanget og trøstet og sang hele tiden. Når hun våknet etter noen timer så ammet vi og samsvar igjen. Når den første leggingen uten pupp var etablert, så kuttet vi neste nattamming. Sånn at hun ikke fikk pupp før 2. oppvåkning. Osv. Fungerte for oss, brukte ca 3-4 uker, ikke sååå mye gråt, og etter det var puppen stengt mellom 20 og 05. Vi byttet ikke ut puppen med vann eller noe sånt, da. Det var den første ammingen i forbindelse med legging som var den verste å kutte ut. Og det var selvfølgelig tungt og uvant for far å ta alle oppvåkningen når han var vant til å sove hele natta. Men det gikk ikke lang tid før oppvåkningen ble sjeldnere og sjeldnere, og plutselig sov hun 19-05 eller 19-06. Det gjør hun enda, nå er hun 2 år. Anonymkode: d59b8...23c 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #3 Skrevet 18. august 2021 Her har vi bare samsovet til jeg kuttet ut nattammingen. Har hatt to stk som var helt like som din, TS. Prioriterte å få mest mulig søvn. Anonymkode: 6414a...621 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #4 Skrevet 18. august 2021 ikke stress med å venne ungen til ting bare samsov og så rundt 1år så endrer ting seg og da vil du savne den kosen du har nå ❤️ Anonymkode: 34593...773 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #5 Skrevet 18. august 2021 Jeg anbefaler også samsoving. Baby er så liten enda, og du sier at du pleier å sovne under amming. Kan du ikke fortsette med det til baby er mer klar for å slippe puppen etter amming? Jeg tenker at det er en god start at baby vil ligge i egen seng ved leggetid, og så kan det vel vente litt med å avvenne all nattekosen? Anonymkode: 2c524...28f 2
lilleugle Skrevet 18. august 2021 #6 Skrevet 18. august 2021 Takk for alle svar! Hadde håpt at hun ikke ville ha mat så ofte og sover bedre i egen seng, derfor prøver vi oss på dette «prosjektet». Hun er for stor for bedsidecriben nå, så om dette ikke går må vi ta sprinkelsenga inntil vår (jeg vil helst ikke ha henne i vår seng). Men med 2 små er søvn den største prioriteten, kanskje vi må utsette soving i egen seng. 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #7 Skrevet 18. august 2021 Jeg ser du skriver du har prøvd alle smokke-merker, men jeg spør allikevel: Har du prøvd Bibs? Vi brukte Bibs og tåteflaske med vann om hverandre for å kutte nattammingen. Noen ganger var babyen tørst og fikk flaske, andre ganger ville hen bare sutte og fikk smokk. Det løsnet forøvrig her først rundt 8 mnd. Anonymkode: 8ae43...903
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #8 Skrevet 18. august 2021 lilleugle skrev (1 time siden): Takk for alle svar! Hadde håpt at hun ikke ville ha mat så ofte og sover bedre i egen seng, derfor prøver vi oss på dette «prosjektet». Hun er for stor for bedsidecriben nå, så om dette ikke går må vi ta sprinkelsenga inntil vår (jeg vil helst ikke ha henne i vår seng). Men med 2 små er søvn den største prioriteten, kanskje vi må utsette soving i egen seng. Min lille lå tett inntil meg hele tida ❤️ Hadde egen dyne og jeg min. Ble lett vant til å ta hensyn til og være obs på og lytte etter barn selv i søvne sover godt likevel ❤️ Anonymkode: 34593...773
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #9 Skrevet 18. august 2021 Yngste mi brukte meg også som smokk. Men vi samsov og det fungerte egentlig greit. Ammet henne til hun var 20 mnd. Anonymkode: 060d0...343 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #10 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg ser du skriver du har prøvd alle smokke-merker, men jeg spør allikevel: Har du prøvd Bibs? Vi brukte Bibs og tåteflaske med vann om hverandre for å kutte nattammingen. Noen ganger var babyen tørst og fikk flaske, andre ganger ville hen bare sutte og fikk smokk. Det løsnet forøvrig her først rundt 8 mnd. Anonymkode: 8ae43...903 Jeg er ikke TS, men har prøvd å venne minsten til smokk. Bestilte Bibs etter å ha lest her inne. Funket like dårlig som alle de andre smokkene, så må bare innse at jeg ikke lager smokkebarn (tre av tre har ikke tatt smokk) Anonymkode: 6414a...621
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #11 Skrevet 18. august 2021 lilleugle skrev (8 timer siden): Takk for alle svar! Hadde håpt at hun ikke ville ha mat så ofte og sover bedre i egen seng, derfor prøver vi oss på dette «prosjektet». Hun er for stor for bedsidecriben nå, så om dette ikke går må vi ta sprinkelsenga inntil vår (jeg vil helst ikke ha henne i vår seng). Men med 2 små er søvn den største prioriteten, kanskje vi må utsette soving i egen seng. Jeg har lest om «mild» måte å gjøre det på. Rett før hun sovner løsner du henne fra puppen. Gråter hun kobler du på igjen. Dette må gjøres igjen og igjen og igjen. Til slutt vil hun venne seg til at puppen ikke er der akkurat ved innsovning. Anonymkode: 1a01b...609
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå